Test
Tomtom XL IQ Routes Edition er enkel å navigere etter. (Bilde: Einar Eriksen)

Tomtom XL IQ Routes Edition

Spesifikasjoner

Skjerm: LCD, trykkfølsom. 4,3 tommer, 480 x 272 piksler
Inn-/utganger: Mini-USB
Dimensjoner: 11,8 x 8,3 x 2,5 cm, 185 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, 20 kanaler

TMC: Nei
Medfølgende kart: Europa (42 land) eller Norden
Kartleverandør: Teleatlas
Pris: 2000 kroner (Europa), 1700 kroner (Norden)

Spesifikasjoner

Skjerm: LCD, trykkfølsom. 4,3 tommer, 480 x 272 piksler
Inn-/utganger: Mini-USB
Dimensjoner: 11,8 x 8,3 x 2,5 cm, 185 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, 20 kanaler

TMC: Nei
Medfølgende kart: Europa (42 land) eller Norden
Kartleverandør: Teleatlas
Pris: 2000 kroner (Europa), 1700 kroner (Norden)

Tomtom har nylig har oppdatert GPS-modellen Tomtom XL, og den nye versjonen har fått navnet XL IQ Routes Edition. Det som er nytt er at denne nå har fått funksjoner som tidligere har vært forbeholdt toppmodellene fra produsenten. Vi har testet den nye utgaven. 

XL er ikke en av Tomtoms toppmodeller. Den har like stor skjerm som toppmodellene, men Tomtom skiller XL fra toppmodeller i Go-serien hovedsaklig ved å gi Go-serien flere funksjoner og høyere pris.

Nederst til venstre viser filvelgeren hvilke felt du kan ligge i. (Alle foto: Einar Eriksen)
Nederst til venstre viser filvelgeren hvilke felt du kan ligge i. (Alle foto: Einar Eriksen)

Enklere å navigere feilfritt

De nye funksjonene Tomtom har sluppet til i XL er filvelger, Map Share og IQ Routes. Dette er kanskje de tre tilleggsfunksjonene til Tomtom som GPS-brukere setter mest pris på.

Filvelgeren gjør at GPS-en sier ifra hvilket felt du bør velge, både ved hjelp av stemme og illustrasjon på skjermen. Dette fungerer helt utmerket, og forhindrer unødvendig mange eller sene filskiftinger når du er på ukjente motorveier. 

Stemmen er tydelig på hvilket felt du skal holde, og egne anvisninger nederst på skjermen indikerer også tydelig hvor bilen skal være på veien. På enkelte steder fylles også skjermen med et stort bilde som viser landskapet og gjør det enda tydeligere akkurat hvor du skal bytte felt for å for eksempel svinge av motorveien. 

Foreløpig ser det imidlertid ut som funksjonen kun er tilgjengelig på de mer traffikerte veiene, og dersom du ikke er på motorveien er det stor sannsynlighet for at du må velge kjørefelt uten GPS-ens hjelp.

Map Share gjør kartene mer oppdaterte enn om du kun oppdaterer GPS-en på vanlig måte inntil fire ganger i året. Funksjonen åpner nemlig for at du kan motta oppdateringer som kommer fra andre brukere, og dele forandringer på veinettet der du ferdes med andre som bruker Map Share. Så langt er det registrert 6,6 millioner endringer gjennom Map Share. 

Denne ruten er den raskeste på akkurat denne tiden av døgnet.
Denne ruten er den raskeste på akkurat denne tiden av døgnet.

Velger ruten som faktisk er raskest

IQ Routes sørger for at GPS-ene velger de rutene som er best i praksis. Tomtom gjør nemlig målinger på hvor lang tid brukerne bruker på å kjøre på forskjellige veistrekninger på forskjellige tidspunkt på døgnet. Dermed velger GPS-en gjerne en helt annen rute når du kjører til jobb på en mandags morgen i rushtrafikken i forhold til på søndagskvelden når veiene ligger øde og forlatt.

I vanlige GPS-er vil også veivalgene være basert på hva som tar kortest tid om du holder fartsgrensen. Siden GPS-er med IQ Routes baserer det hele på målinger i praksis, tar XL nå hensyn til fartshumper, rundkjøringer og andre ting som påvirker farten i tillegg til fartsgrensen. 

Dette fungerer svært bra. Du merker fort at GPS-en velger forskjellige ruter etter når på døgnet du kjører.

Ifølge Tomtom får alle brukere et spørsmål om de vil registreres anonymt i IQ Ruoutes når de registrerer sin Tomtom-GPS, og 90 prosent av brukerne svarer ja på dette. Dermed bør målingene være omfattende.

Hvorfor velge Go?

Med disse nye funksjonene på plass i XL, som er langt billigere enn GPS-ene i Go-serien, er det kanskje vanskelig å se noen god grunn til å velge en dyrere modell. Men fortsatt er det noen funksjoner som er forbeholdt toppmodellene. 

Go-serien er nemlig bedre på å navigere i tunneler, der det ikke er GPS-dekning. Go-serien simulerer at du kjører i fartsgrensen gjennom hele tunnelen, mens XL stopper opp etter en stund og viser deg kjøreanvisninger som en liste. 

Dette er litt plagsomt, spesielt siden det hele er programvarebasert. Det betyr at Tomtom har ekskludert denne funksjonen og gjort XL dårligere med vilje, bare for å gi deg en grunn til å betale mer for en toppmodell. GPS-ene i Go-serien har også stemmestyring.

Litt mer forståelig er det at XL-serien mangler mulighet for å motta trafikkmeldinger, FM-sender for å få lyden over på stereoanlegget trådløst og mulighet for å bruke GPS-en som håndfri ved å koble den med Bluetooth til mobiltelefonen. I tillegg har toppmodellene inngang for minnekort.

Nyeste kart

Når du kjøper XL kan du velge om du vil ha kart over Europa (42 land) eller Norden. Tomtom tilbyr gratis oppdatering til nyeste kart innen 30 dager etter registrering, slik at du er sikret å få de nyeste kartene. 

Kartene ser ut til å være så å si feilfrie i Oslo-området, foruten områder som ganske nylig har blitt sperret på grunn av veiearbeid. I kartene ligger det også informasjon om fartsgrenser, men vi opplevde at denne var feil flere steder der fartsgrensen er nedsatt på grunn av veiarbeid. I boligstrøk mangler ofte informasjon om fartsgrense.

God å navigere etter

Om vi ser bort ifra tunneler, er XL like god å navigere med som toppmodellene. Den er rask å finne posisjonen din (med unntak av første gangen du bruker den), og GPS-dekningen er grei nok også når du befinner deg i et sentrumsområde med mye bygninger som reduserer sikten mot satellittene. 

Å planlegge en rute er enkelt. Tastene er store og kan plasseres i qwerty-format, alfabetisk rekkefølge eller i det mindre kjente azerty-formatet. Autofullføringen av adresser fungerer helt suverent, og viser de adressene du tidligere har navigert til først.

Høyttaleren er stor med god lyd.
Høyttaleren er stor med god lyd.
Anvisningene på skjermen er enkle å tyde.
Anvisningene på skjermen er enkle å tyde.

Anvisningene er tydelige og gode, og er vanskelige å misforstå. Høyttaleren som sitter på baksiden er stor, og har god lydkvalitet samtidig som volumet kan stilles høyt. 

Kartet er oversiktlig, og stemmen sier ifra i god tid før du skal svinge.

Du ser svært tydelig på skjermen hvilket felt du skal ligge i, og skulle du bomme på en avkjørsel kan du neppe skylde på GPS-en. At du øverst til høyre i skjermen ser noe som ligner på skiltet (For eksempel "Sentrum V") for din avkjøring, gjør det hele enda enklere.

Når stopper bilen og strømtilførselen til GPS-en, kan du i innstillingsmenyene velge at GPS-en automatisk skal slå seg av. Dette er hendig dersom du lar GPS-en stå i bilen, slik at den ikke er påslått helt til batteriet er tømt. 

Konklusjon

Tomtom XL IQ Routes Edition er en ganske høyt priset GPS til å både mangle håndfri, minnekortinngang og FM-sender. Dette kan du få ved å velge en Mio-GPS til bare litt over halvparten av prisen du betaler for XL. 

Det XL imidlertid er bedre på enn sine konkurrenter, er selve navigasjonen. Med filvelgingsfunksjonen er det enkelt å vite hvilket kjørefelt du skal velge, Map Share sørger for at kartene er mer oppdaterte enn hos konkurrentene og IQ Routes sørger for at GPS-en velger raskere ruter dynamisk etter hvilken tid på døgnet det er.

Disse funksjonene gjør det faktisk betydelig enklere og raskere å navigere med den nye XL enn andre GPS-er, og er absolutt verdt de ekstra pengene. Vi mener XL gir den beste navigasjonsløsningen på markedet til prisen. 

Dersom du i tillegg vil ha bedre navigering i tunneler, mottak av trafikkmeldinger, enda mer detaljerte kart og flere multimediafunksjoner kan du ta en titt på Tomtom Go930 som koster omtrent en full tank mer enn XL.

Tomtom XL IQ Routes edition Europa

Tomtom XL IQ Routes edition Norden

Tomtom XL IQ Routes edition Europa   Les mer »

Tomtom XL IQ Routes edition Norden   Les mer »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen