Test
DSC_2501JPG (Foto: Audun M. Solheim)

TomTom One XL

TomTom One XL

Skjerm: LCD, trykkfølsom. 4,3 tommer, 480 x 272 piksler, 64 000 farger
Lagringsplass: 1 GB, støtte for SD minnekort
Inn-/utganger: USB, TMC-tilkobling
Dimensjoner: 11,9 x 8,6 x 2,7 cm, 174 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, 20 kanaler

TMC: Med ekstra mottager (medfølger ikke)
Medølgende kart: Vest-Europa
Kartleverandør: TeleAtlas
Pris: 2200 kroner

Finn beste pris i prisguiden >

TomTom One XL

Skjerm: LCD, trykkfølsom. 4,3 tommer, 480 x 272 piksler, 64 000 farger
Lagringsplass: 1 GB, støtte for SD minnekort
Inn-/utganger: USB, TMC-tilkobling
Dimensjoner: 11,9 x 8,6 x 2,7 cm, 174 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, 20 kanaler

TMC: Med ekstra mottager (medfølger ikke)
Medølgende kart: Vest-Europa
Kartleverandør: TeleAtlas
Pris: 2200 kroner

Finn beste pris i prisguiden >

Er du ute etter en frittstående GPS til bilen, tilbyr TomTom en rekke modeller, alt fra de mest avanserte til de aller enkleste. Denne gangen er det en av de enklere modellene, nærmere bestemt TomTom One XL, som har havnet på testbenken.

Du kan velge mellom flere utgaver av One XL. Forskjellen er hvilke kart som medfølger. Vi testet Europa-versjonen. Ved å gå for utgaven som kun har kart over Skandinavia sparer du et par hundrelapper.

Selv om den er forholdsvis enkel, har One XL allikevel et par egenskaper utover det aller mest grunnleggende. Viktigst er kanskje skjermen, som er samme type som finnes på toppmodellene fra samme merke. Skjermen er riktignok ikke den største sammenlignet med hva andre merker har å tilby, men det er absolutt en god skjerm i denne prisklassen.

Videre har du mulighet for å utvide minnet med ekstra minnekort. Skulle du ha behov for å laste inn flere kart, er det med andre ikke plassen det står på.

Den siste, store forskjellen fra enklere modeller, som lillebror TomTom One tredje utgave, er at blåtann har funnet veien inn i One XL. Du kan imidlertid ikke bruke One XL som håndfri ved hjelp av blåtann. Her brukes blåtann kun til å laste ned oppdateringer via mobiltelefonen, noe du også gjerne kan gjøre med en PC-kabel.

For eksempel kan du laste ned oppdatert trafikkinformasjon, slik at GPS-en kan lede deg utenom køer, veiarbeid og lignende. Dette betinger et abonnement, og tjenesten virker heller ikke i Norge foreløpig.

En annen måte å motta trafikkinformasjon på er å kjøpe en TMC-antenne. Da betaler du ikke noen abonnementsavgift, men disse sendingene er ikke i full drift her til lands enda.

Fikse funksjoner

I tillegg har du en funksjon med det fikse navnet QuickGPSfix. Som navnet antyder gjør denne funksjonen at GPS-en raskere finner posisjonen når du skrur den på. Og det kan trengs, uten denne funksjonen aktivert opplevde vi at det tok inntil halvannet minutt fra vi skrudde på One XL til den hadde funnet rett posisjon, uten at vi hadde forflyttet oss, og samme dag som den ble skrudd av.

En annen funksjon, også den velkjent fra andre TomTom-modeller, er noe som heter MapShare. Dette gjør at du kan dele og motta kartoppdateringer fra andre brukere. På vår testeksemplar var ikke denne funksjonen tilgjengelig i menyen, men etter en oppdatering av programvaren dukket MapShare opp i menyene.

Når du går til anskaffelse av en TomTom One XL følger det mest nødvendige med i esken: sugekoppholder, billader og datakabel, ved siden av bruksanvisning og programvare. Datakabelen er forøvrig av den velkjente MiniUSB-standarden.

Noe som kanskje ikke alle er klar over, er at det er forskjell på kartverkene som følger med de forskjellige GPS-ene. For eksempel har One XL i Europaversjon et kart med mindre detaljer enn den dyrere modellen GO 720.

Det er også forskjell på maskinvaren. Mer arbeidsminne og raskere prosessor gjør at de større modellene er kjappere på avtrekkeren.

Enkel betjening

Menyene er et sterkt kort for TomToms GPS-er. One XL er intet unntak i så måte, betjeningen er enkel og rett frem. Selv en uerfaren bruker vil sjelden eller aldri ha behov for å ta frem bruksanvisningen.

Slik ser første side av hovedmenyen ut.
Slik ser første side av hovedmenyen ut..
..og dette er det første skjermbildet du ser når du går inn på å endre preferanser.
..og dette er det første skjermbildet du ser når du går inn på å endre preferanser.

Selve ruteberegningen går nokså raskt. Korte ruter beregnes uten særlig forsinkelse, mens lengre ruter tar noen sekunder å kalkulere.

Det går raskt og smertefritt de gangene rutene må beregnes på nytt, hvis du for eksempel tar en avstikker fra den planlagte ruten.

Volumet på stemmeanvisningen er hastighetsstyrt. Dette er svært praktisk når du befinner deg på det norske veier med variablel standard og dertil hørende økt støynivå i kupéen.

Du finner mer informasjon om hvordan menyene fungerer i våre tidligere tester av TomTom.

One XL har innebygget batteri, slik at den kan brukes uten at laderen er koblet til, for eksempel hvis du skal ha den med på sykkeltur, eller trenger sigarettenneruttaket til andre ting. Batteriet er oppgitt til å vare i rundt to timer, noe som stemmer bra. Etter en times tid begynner riktignok batterisymbolet å blinke, men den holder enda en time før den faktisk er tom for strøm.

Kontakten for laderen sitter forøvrig på undersiden av GPS-en, slik at det er litt kronglete å koble til laderen uten å ta GPS-en ned fra frontruten.

Selv om du har en GPS klistret til frontruten, må du allikevel utvise sunn fornuft. GPS-en tar hensyn til avstand og hvilke fartsgrenser som gjelder når den skal regne ut raskeste vei. Vi erfarte flere ganger på norsk vinterføre at den foreslåtte ruten ikke alltid var den raskeste veien. Noen ganger er det raskere å kjøre en vei som er litt lengre, men har bedre standard, fremfor en noe kortere, men svingete og humpete vei. Dette er ikke noe spesielt for One XL, men gjelder gps-navigering generelt.

Konklusjon

TomTom One XL gjør jobben, og leder deg frem til destinasjonen uten større problemer.

Alt du trenger for å bruke den følger med i pakken, og den er også enkel i bruk, noe som er svært viktig. Vi måtte riktignok oppdatere vårt testeksemplar ved å koble den til PC-en og bruke den medfølgende datakabelen for at alle funksjoner skulle bli tilgjengelige i menyene.

Det største problemet for One XL er at den har billigere konkurrenter som gjør omtrent samme nytten.

Et eksempel er lillebroren Tom Tom One 3rd edition. Skjermdiagonalen på denne er noe mindre, men siden skjermformatet er 4:3 blir ikke forskjellen veldig stor i praksis. Du mister også muligheten for å bruke minnekort samt å kunne motta trafikkinformasjon gjennom blåtann. Forskjellene i praktisk bruk er allikevel ikke større enn at vi anbefaler å spare et par hundrelapper og heller gå for One 3rd edition hvis du skal velge mellom disse to modellene.

Hvis du er ute etter masse ekstra finesser, bør du heller ta en kikk på noen av TomToms mer avanserte modeller, som Go 920 eller Go 720. Disse er også kjappere og har fyldigere kartverk. Hvis du vil ha en enda større skjerm, kan Panasonic GP50 være et alternativ.

Tomtom ONE XL Europa   Les mer »

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen