TomTom med stor nyhet

Alle GPS-løsnninger kan vise vei fra A til B. Det er hva som skjer mellom A og B som skiller TomTom fra konkurrentene, om vi skal tro selskapets representanter. Nylig var det pressekonferanse i Oslo med presentasjon av de nye produktene.

Nye GO-modeller
Og presentasjonene kom som perler på en snor. Her er to nye toppmodeller i GO-serien, med 4,3 tommer skjerm. Flaggskipet heter GO 950, og er en GPS med alt som finnes av funksjoner, fra innbygget FM-sender til en ny og forbedret innbygget Bluetooth-handsfree og kraftigere høyttaler for stemmeinstruksjoner.

Dessuten har den innbygget Gyro, som gjør at den lettere kan beregne hvor du befinner deg om GPS-signalet forsvinner. For eksempel når du kjører gjennom en tunell.

Holderen har også innbygget mottaker for trafikkinformasjon og leveres med fotoboksoppdateringer i ett år. En litt enklere variant uten gyro kommer også. Denne heter GO 750. Prisen på toppmodellen med europakart er 3799 kroner, mens GO 750 med europakart koster 3495 kroner. En versjon med kart bare for Skandinavia koster 2995,-.

Med TMC-mottaker basert på FM-radio (trafikkinformasjon som i Norge for tiden oppdateres av NRK) integrert i holderen, slipper du antenneledningen som tidligere måtte strekkes under frontruten.


Nye startprodukter
I andre enden av skalaen ble det vist to startprodukter, TomTom Start, som mangler innbygget handsfree, gyro og trafikkoppdateringer. Forskjellen på de to er at den ene har Europakart (1499 kroner), mens den andre bare har kart for Norden (1199 kroner). Diss modellene har innbygget holder til frontruten i bilen, og bakdekselet kan byttes ut med fargede deksler.

Navigasjonen skal være like avansert som på topmodellene, med IQ-routes, Map Share, og fotoboksvarsling. Menyene er imidlertid enklere, tilpasset brukere som ikke kjører bil så ofte.

Den nye GO-serien ble første gang presentert allerede i september, mens Start-produktene ble presentert for to uker siden.


XXL med storskjerm
Men den største nyheten var ikke tidligere vist. Den heter TomTom XXL, og er den største GPS-mottakeren TomTom har laget. Skjermen måler 5 tommer, og her er IQ routes, kart over 42 europeiske land og avansert kjørebanehjelp. IQ routes er TomToms spesielle system for beregning av kjøretid.

Mer enn 800 millioner reelle fartsmålinger ligger til grunn for et statistisk materiale TomTom bruker for å beregne hvor lang tid du vil trenge på en strekning, avhengig av ukedag og hvilken tid det er på døgnet. Det betyr at du i rushtiden kan få en annen ruteanbefaling enn du ville fått utenom rushet. TomTom vil lose deg den veien som tar kortest tid å kjøre, forutsatt at du har valgt raskeste, og ikke korteste vei i menyene.

En egen statusbar på skjermen viser når du kan forvente å nå målet, basert på IQ-routes, som skal gi en langt mer presis beregning enn den normale kalkuleringen som er basert på fartsgrenser.


Enkelt å bruke
Ingen av modellene har skråfoto, satellittbilder eller 3D-landemerker. – Vi ønsker å gjøre det enkelt å finne frem, og tror slike elementer virker forstyrrende, er TomToms kommentar til dette. TomTom har i stedet gjort det enklere å skifte mellom 2D og 3D-kart. 2D-kart gir best oversikt over veinettet, mens 3D-kart gir et mer realistisk bilde når du kjører. Alle modellene har Map share, som lar deg legge innn endringer og dele disse over internett. Det reduserer faren for at du skal bli guidet via veier som er blitt stengt eller lagt om siden siste kartoppdatering.

Men XXL er ikke like avansert som toppmodellene i GO-serien. Blant annet mangler den både FM-sender og innbygget handsfree. Til gjengjeld er den noe rimeligere, med en prislapp på 2399 kroner. TomTom XXL skal være i butikk i slutten av november.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen