Test TomTom GO Live Top Gear edition

Jeremy viser deg veien forbi køene

Live-GPS-en er på nett, og vet akkurat hvor det er kø i sanntid.

Spesifikasjoner

Skjerm: LCD, trykkfølsom. 4,3 tommer, 480 x 272 piksler
Lagringsplass: 4 GB lagring
Inn-/utganger: Micro-USB
Dimensjoner: 11,91 x 8,51 x 2,17 cm, 203 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, assistert GPS, 20 kanaler

TMC: Ja
Medfølgende kart: Vest-Europa
Kartleverandør: Tele Atlas
Pris: Ca 1400 kroner

Høres det fristende ut å få selveste Jeremy Clarkson fra Top Gear til å fortelle deg hvor du skal kjøre i bilferien i sommer? Kanskje ikke, men det er jo mer passende at Clarkson forteller deg veien enn at for eksempel James May gjør det. May roter seg jo alltid bort når han havner i en by.

I tillegg til stemmeanvisningene fra Clarkson er det et par ting som forteller at det er et Top Gear-tema her. Når du slår på GPS-en får du opp et Top Gear-oppstartsbilde. Når du slår av får du opp et annet Top Gear-bilde med skriften "And on that bombshell...". Men bortsett fra disse detaljene, er TomTom GO Live Top Gear edition bare en helt vanlig GPS, og er identisk med TomTom GO Live 820.

De oransje og røde strekene illustrerer kø. (Foto: Einar Eriksen)
De oransje og røde strekene illustrerer kø. (Foto: Einar Eriksen)

Vet hvor det er kø

Som andre Live-GPS-er fra TomTom, har Go Live Top Gear edition mange hendige funksjoner. Den kan for eksempel fortelle deg nøyaktig hvor det er kø og hvor lang tid du kommer til å stå i kø. Dette vises veldig tydelig på kartet for eksempel når du har valgt et nytt reisemål og det står i klartekst før du starter navigasjonen. I tillegg ser du køene på kartet hele tiden mens du kjører bil.

Dataene om køer stemmer overraskende godt i området rundt Oslo. Hver morgen rundt 7:30 kjører undertegnede sørover på ring 3 og deretter E6 til Ås, altså motsatt vei av rushtrafikken inn mot Oslo. På denne tiden er det endel kø i motsatt retning. Det morsomme er at GPS-en treffer svært nøyaktig på hvor køen starter og slutter, og når vi har stått i kø har GPS-en som regel også truffet godt på hvor lang forsinkelse køen skaper i forhold til de køfrie kjøreturene på samme veistrekninger.

Hvordan fungerer det?

Alle Live-GPS-er fra TomTom har kontakt med Telenors mobilnett, og på denne måten kommuniserer GPS-ene med hverandre. Når flere av bilene i køen har en TomTom-GPS i frontruta registreres køen.

I tillegg brukes historiske data. TomTom har nemlig i lang tid registrert hvor lang tid brukerne bruker på forskjellige veistrekninger, og vet på den måten hvor lang tid det i gjennomsnitt tar å kjøre hver eneste meter av de fleste veinettene her i landet til forskjellige tider på døgnet.

Vi har ingen klar formening om hvor mye av kødataene vi opplever som er historiske og hvor mye som er sanntidsinformasjon, men på vanlige dager i de "forutsigbare" rushtidskøene har det fungert veldig bra.

Det er ingen trafikk på ruten, og været på destinasjonen er overskyet. (Foto: Einar Eriksen)
Det er ingen trafikk på ruten, og været på destinasjonen er overskyet. (Foto: Einar Eriksen)

På torsdags ettermiddag var det lange køer i Oslo på grunn av et trafikkuhell og en til hendelse i Oslo-trafikken, og på vei inn mot Bjølsen/Sagene fra sørøst på E6 ga GPS-en beskjed om dette. Vi så køen starte i Brynstunnelen, og GPS-en viste akkurat det samme. Denne køen kommer ikke fra de historiske dataene, og beviser at sanntidsinformasjonen faktisk fungerer slik den er ment å fungere. Det er tydelig at det er solgt et betydelig antall TomTom-GPS-er med Live-funksjonalitet i Oslo.

I tillegg til å vise hvor køen er, foreslår GO Live Top Gear edition en raskere vei dersom det fins en. I dette tilfellet skulle den raskere veien spare seks minutter kjøretid. Du kan velge om du vil ha en kortere rute eller om du vil holde deg til den som allerede er planlagt. Den nevnte torsdags ettermiddagen valgte undertegnede den nye ruten, og ble geleidet gjennom Grenseveien inn til Carl Berners Plass og opp mot Sagene/Bjølsen i stedet for ring 3 videre nordvestover i kø. Dette er mer kronglete veier enn i den opprinnelige ruten, og å kjøre via Carl Berners Plass på denne tiden betyr en garantert må stå i kø, men med tanke på at trafikken sto dønn stille på den vanlige ruten er det plausibelt at det nye veivalget var gunstig tidsmessig.

Vi har bare testet dette i Oslo-trafikken på vanlige dager, men én ting er likevel sikkert - når påsken er over og "alle" skal inn til Oslo igjen på mandags ettermiddag kommer TomToms Live-funksjoner til å være gull verdt. Sanntidsfunksjonene fungerer veldig bra, og du kan spare deg for mye køståing. Hvis du ofte kjører i trafikerte områder, er vi sikre på at du kommer til å elske TomToms Live-funksjoner.

På toppen av det hele har GPS-en vanlig TMC-støtte, slik at du får inn de vanlige veimeldingene på GPS-en. Det betyr at du får vite hvor det er veiarbeid, forsinkelser og lignende. Når du navigerer fra A til B får du informasjon om alle hendelser, inkludert køer, som er på ruten.

TMC lar deg se hendelser som rapporteres gjennom radionettet. (Foto: Einar Eriksen)
TMC lar deg se hendelser som rapporteres gjennom radionettet. (Foto: Einar Eriksen)

Vi er ingen trafikkanalytikere, men dersom mange skaffer seg GPS-er med tilsvarende smarte trafikkfunksjoner tror vi det bidrar til å fordele trafikken jevnere over flere ruter i stedet for at alle står i den samme flaskehalsen uten å komme noen vei. Dermed blir trafikkbildet totalt mer effektivt.

Navigér uten adresser

I Tomtoms Live-serie er det mulig å navigere direkte til utsalgssteder som "Biltema" eller "Obs Bygg" ved å trykke på "Lokalt søk". Her brukes Googles søkemotor til å finne steder, slik at du finner alt fra kjente butikkjeder til de aller minste restaurantene. Du slipper altså å finne adressen på internett først, skrive den ned på en lapp, ta den med ut i bilen og til slutt skrive den inn på GPS-en. Her får du også opp telefonnumre, og gjennom et lite skjermtrykk kan du ringe dit dersom du har koblet GPS-en sammen med mobilen din.

Live-tjenestene inkluderer også fotoboksvarling, der du kan dele nye fotobokser med andre TomTom-brukere og QuickGPSfix som gjør at mobilnettet tas i bruk for å få GPS-posisjon raskere.

En værmeldingstjeneste er også inkludert, slik at du enkelt kan få opp været der du er eller på reisemålet ditt. Dette er veldig kjekt, men enda kjekkere hadde det vært om det gikk an å sjekke føret - som jo er enda viktigere enn været når man kjører bil. For eksempel kunne TomTom-brukere delt veimeldinger med hverandre, slik som i den populære Android-navigasjonsapplikasjonen Waze.

Del kartoppdateringer

Det er ikke noe nytt at du kan korrigere kartet i GPS-en og dele kartoppdateringene med andre brukere, men tidligere har det vært nødvendig å koble GPS-en til PC-en for å bruke funksjonen. Nå kan du både dele og motta kartoppdateringer direkte, og dermed bør oppdateringer komme raskere slik at GPS-en din raskere vet hvordan veinettet forandrer seg.

Du kan velge om du vil motta oppdateringer fra alle brukere, rettelser som er verifisert av TomTom eller rettelser som er verifisert av TomTom eller en annen bruker. Å melde inn feil på kartet er enkelt, og siden Live-GPS-en er på nett, sendes feilmeldingen umiddelbart uten at du trenger å koble den til PC-en først.

Abonnement koster

Alle Live-tjenestene er inkludert i ett år, men etter det må du betale for disse. Det koster i skrivende stund 390 kroner for ett år med Live-tjenester, tilsvarende 32,50 kroner i måneden. Det er det verdt!

På neste side kan du lese mer om hvordan det er å bruke GO Live Top Gear edition »

Tomtom Go Live 820 TopGear Edition   Les mer »

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen