Tok en halv million for gratisforedrag

Wired-redaktør Chris Anderson holdt nylig et foredrag om den nye gratisøkonomien internettets tidsalder har ført med seg. Foredraget, kalt The Economics of Free, ble holdt under konferansen Media Evolution i Malmö.

Anderson mener gratisprodukter er fremtiden, og spår at stadig flere deler av markedet vil flyttes over til gratisøkonomien. Se for eksempel på musikktjenesten Spotify, der du kan høre musikk gratis mot litt reklame.

Et annet godt eksempel er nettaviser som den du leser nå – det er gratis å lese, fordi annonsene rundt teksten finansierer driften av mediene.

Noe spesielt er det at Anderson tok hele 500 000 kroner – pluss reisekostnader – for et foredrag om den nye gratisøkonomien. Det understreker imidlertid bare hans poeng enda bedre; det kostet penger å se hans foredrag live, men i ettertid kan det sees gratis på nett.

Selv kaller Wired-redaktøren dette for freemium – en liten andel betaler for en mer eksklusiv opplevelse, og finansierer på den måten gratisopplevelsen for alle andre.

(Kilde: Dagbladet.no)

Kommentarer (21)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen