Tøft år for Sony Ericsson

Det er dårlige tider for mobilsalget generelt, men det er en kjent sak at den japansk-svenske mobilprodusenten Sony Ericsson sliter mer enn sine største konkurrenter. Nå erkjenner Sony Ericsson at 2009 – i likhet med inneværende år – vil bli tøft.
 
For å stable selskapet på rett vei, vil mobilprodusenten først og fremst satse på ”high-end”-segmentet, og spille på sine egne styrker, ifølge Reuters.
 
Underskudd
Verdens femte største mobilprodusent, har tidligere offentliggjort et driftsunderskudd på 2 millioner euro – 16,5 millioner kroner – bare for andre kvartal i år, og uttalt at de vil sparke 2.000 ansatte for å kutte kostnadene med 300 millioner euro.
 
- Jeg tror at markedet vil fortsette å være utfordrende når vi går inn i 2009, og jeg tror derfor at det er klokt å planlegge for et fortsatt vanskelig marked, sier global markedssjef Anders Runevad i et intervju med Reuters.
 
Ikke billigmobiler
Samtidig innrømmer Runevad at tallene for tredje kvartal i 2008 ikke har bedret seg i forhold til forrige kvartal. Han sier imidlertid at Sony Ericsson ikke vil komme til å produsere billigmobiler for å sikre seg flere markedsandeler. Det er nemlig mobiler i det rimeligste segmentet som opplever størst vekst.
 
I stedet vil Sony Ericsson fokusere på å lage såkalte ”high-end”-telefoner – mobiler i den øvre prisklasse – og satse videre på områder de allerede stiller sterkt.

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen