Guide

To digitale bilder blir til ett

Tekst og Foto: Rune Trollebø


Av og til ser en et motiv som en bare må ta bilde av. Eller man i hvert fall undrer på om det vil bli et godt bilde. Og en tenker kanskje litt på hvordan en vil ta bildet, hvilken linse, stativ og så videre. Jeg har det i hvert fall slik.

Et julemotiv
Sent en julenatt var det begynt å regne, og snøen som lå på det skrå takvinduet i enden av stuen var begynt å smelte, og i en åpning i snøen kunne en se ut i natten. Den opplyste Nykirken på utsiden så meget vakker ut, og noen glasskuler med stearinlys i, foran vinduet, økte stemningen. Et vanskelig motiv. For vanskelig? Jeg prøvde å unnskylde meg med at det var midt på natten, kanskje bedre å legge seg?

Jeg tok likevel fram min gamle Canon EOS 300D, og ble sittende å se på fenomenet. Hvordan ta bildet av denne scenen, få glasskulene, snøen på skråvinduet og kirketårnet noenlunde skarpt samtidig?

Kanskje ikke et bilde av interesse for de fleste, mer et slikt bilde en vil ta for å bevare en stemning, en belysning, slik var utsikten fra heimen i julen, kl 2 om natten.

Alternativ tekst mangler
Første testbilde, 35 mm, optimistisk i
modus for nattopptak (f8, 4sek), ga
uskarp bakgrunn.

Vel, hva med et testbilde, med kameraet på automatikk i mode for nattopptak, det kan jo skje undere? Kameraet ble satt på stativ, standard 18-55mm objektivet var på, og uten tanke på komposisjon ble første bilde tatt. Det var smått med undere den natten, blitzen gikk av, men var knapt synlig på bildet. Stort sett var det bare kulene som ble skarpe, og bildet hadde vel litt av de riktige fargene.

Nytt mislykket forsøk
Jeg skiftet objektiv til min gode gamle Canon EF-35-135mm 4.5/5.6 USM, siden jeg ikke trengte vidvinkelegenskapene til 18-55-objektivet, og kvalitetsmessig er den gamle best.

Jeg ville blende ned til f16-22, for å få bildet skarpt i både for- og bakgrunn. Men så var det dette med å beregne dybdeskarpheten da. Jeg ønsket å ha det skarpt fra og med kulene og ut til kirken, 100 meter unna. På fastobjektiver, f.eks en 50mm, er der en dybdeskala på objektivet, som viser hva som blir ’skarpt’, avhengig av blenderen. Da kan en stille avstanden manuelt slik at en får skarpt det en ønsker. Men altså ikke på mine zoomobjektiver. Kameraet mitt har en såkalt A-DEP mode som skal kunne hjelpe. Den setter automatisk dybdeskarpheten slik at alt som er i fokuspunktene i søkeren skal bli skarpt, enten det er nært eller fjernt. Men da får jeg ikke styre tiden. Jada, jeg kan justere tiden litt ved overeksponering/undereksponering. Men det hele begynner å bli fiklete når en bruker stativ.

Noen testbilder viste at det var for mørkt til at kameraet klarte å finne de nødvendige fokuseringspunktene ute og inne samtidig.

Altså, manuelle innstillinger.

Jeg satte manuell fokus og avstanden satt til et sted mellom vinduet og kirken.

Eksponering ble satt på manuell, blender på f22.

Jeg prøvde 5 sekunder, 15 sekunder og 30 sekunder. På 30 sekunder så bildet bra ut på LCD-skjermen bak på kameraet.

Jeg slo PC-en på, og lastet inn bildene for nærmere studier.

Bildet på 30 sekunder var som nevnt best. Skarpheten var kanskje ok, kirken var skarp, snøen på vinduet så grei ut. Men kulene med lys var ikke skarpe. Fordi der var bevegelse i luften rundt vinduet, på grunn av ovnene i nærheten, og fordi lysene også avga varme. Kulene beveget seg så mye at de ble uskarpe. Det var så synlig at jeg skulle sett det før jeg tok bildet. Jeg kunne jo ’fryse’ dem med blitz, men da ville jeg også lett få for mye lys på snøen på skråvinduet.

Hva med litt triksing i Photoshop
Som gammel PhotoShop-bruker slo det meg at jeg kunne ta bildet uten kulene. Og så bruke PhotoShop, og klippe ut kulene fra testbildet, og legge dem over på bildet som ikke hadde kuler.

Alternativ tekst mangler
’Kirkebildet’ 40mm, f11, 15sek, ISO
200 (Canon 35-135 mm 4.5/5.6 USM)

Kulene ble fjernet fra vinduet, og jeg konsentrerte meg om snøen i vinduet, og kirken. Siden det regnet og snødde om hverandre gled det stadig snø og vann nedover skråvinduet, og jeg måtte ofte flytte på stativet og justere høyde på det for å få et bra motiv. Lyset ute varierte også, i takt med været. Men etter 20 minutter hadde jeg et bilde jeg syntes var OK. Da hadde jeg også variert både blender og tid litt. Inn i PC-en med det for en siste sjekk. Problemet nå var at snøen og vannet som rant nedover vinduet hadde gitt det en svak bevegelsesuskarphet. Men et bilde, hvor tiden var 15 sekunder, og blender f11 var bevegelsesuskarpheten mindre synlig, men nå var snøen på vinduet litt uskarpt. Uflaks? Nei, flaks, for snøen hadde fått en myk bomullseffekt, som jeg likte. Bildet var greit nok.

Jeg kalte det ’kirkebildet’.

Så var det PhotoShop. Jeg vil gå litt i detalj her.

For mange er vel PhotoShop et monstrum av et program. Jeg har altfor mange ganger sett folk laste inn et bilde for så å bli sittende å undre, hva gjør en så? For en nybegynner er PhotoShop ofte komplett uforståelig. Virker rotete i oppbyggingen.

Jeg må innrømme jeg stort sett er enig...dessverre er der også mange tastekombinasjoner en må huske. De fleste jeg bruker her vil stå i parentes.

Har du ikke helt oversikt over lag-mulighetene (layers) i PhotoShop bør du lese den utmerkede artikkelen om PhotoShop og lag på Akam.no.

Men la oss begynne.

Det jeg skulle gjøre var å hente testbildet og ’kirkebildet’ inn i PhotoShop. Jeg skulle grovt klippe ut kulene fra testbildet og lime dem inn på ’kirkebildet’, denne grovtesten mest for å se at bildene passet sammen. Så ville jeg reinklippe kulene, eventuelt skalere dem, og flytte dem til et sted på bildet hvor jeg mente de passet. Og tilslutt beskjære bildet.

Jeg grovmerket kulene med Lasso Tool (L), og så vanlig kopiering og liming inn i ’kirkebildet’. Kulene så ut til å passe uten for mye arbeide, fargene passet også.

Nå laget jeg meg et hjelpebilde med hvit bakgrunn (På menyen velg File/New). Siden vi har merket noe og kopiert det, vil det nye bildet ha samme størrelse som utklippet. Jeg vil ha hvit bakgrunn for å se finutklippingen av kulene, som limes inn i nye bildet og blir nå er et eget lag oppå den hvite bakgrunnen.

Visste du at du kan merke ovaler eller sirkler og klippe dem ut? Når du har valgt ’Eliptical Marqee Tool’ på verktøysmenyen, trykk da Alt+Shift når du lager sirkelen. ’Alt’ gir deg sentrum av sirkelen, ’Shift’ gir en helt rund sirkel.

Men du trenger å finne sentrum av kulen. Vi lager noen hjelpelinjer på et nytt lag. Velg Layer/New og få et blankt lag. På dette laget tegner du vertikale linjer på sidene av hver kule, og horisontale over og under. Hold inne Shift tasten for rette linjer horisontalt/vertikalt. Trekker du en linje fra hjørnene gjennom midten av kulen får du sentrum. Nå må du trykke på det laget kulene er på. Bruk ’Eliptical Marqee Tool’, pek på sentrumet du har funnet, og med ’Alt/Shift’ skulle du få merket kulen.

Nå må du opp i venstre hjørne av PhotoShop og velge ’Add to Selection’ og merke de andre kulene også, en etter en. Så får du for hånd bruke Lasso Tool (L)for å få med deg de detaljene på kulene som ikke er med.

Etter hvert skal alt være merket og kan kopieres over på ’kirkebildet’, du får et nytt lag.

I kirkebildet: For å velge alt som er på ’kule’ laget trykk ’Ctrl’ og klikk med musen på laget på vinduet med oversikten over lag.

Nå kan du flytte laget dit du vil, og fra menyen Edit/Free transform kan du skalere kulene ved å trekke i hjørnene på utvalget. Hold inn ’Shift’ knappen så proporsjonene beholdes.

Og da har du bare beskjæringen igjen.

Da jeg satt sammen bildene i PhotoShop tok ’arbeidet’ litt over en time. Sammenligner vi med en tur i et godt gammelt mørkerom, så er ikke timen mer enn fremkalling og tørkingen av negativene.

Dette er nok et bilde som hadde vært vanskelig å få til uten et digitalt kamera, PC og et bilderedigeringsprogram som PhotoShop...

Alternativ tekst mangler
Det ferdige bildet. Blir sikkert til julekortet jeg sender ut neste år.

Hva med å ta bilde av månen med tele neste gang du ser den? Så har du den i arkivet ditt til den dagen du har tatt et nattopptak, og tenker, hm, synd månen ikke var der...Og om arkivet ditt har en halvmåne, en sigd osv har jo du litt valgmuligheter.

Til høyre ser du et eksempel på et bilde som er tatt på forskjellig sted og dag, bare at strandbildet er planlagt for å legge inn noe ekstra, som fugler, tatt fra et annet bilde. Som du ser er ikke belysningen i helt riktig vinkel på fuglene. Jeg viser dette bildet for at du skal huske at settes to bilder sammen så må i hvert fall skyggene være like!

Men jeg har en duekleiv i nærheten, og skal nok ta en få tatt en flokk duer med riktig skygge en ettermiddag...

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen