Tjente 19 millioner på Twitter

Så langt har det vist seg vanskelig å tjene store penger på gode gratis tjenester. Både Youtube og Twitter er svært populære tjenester som så langt har gitt magert utbytte for eierne. Nå vil Youtube forsøke seg med ny strategi.

Velg din egen reklamevideo
Youtube har lenge forsøkt seg med reklame i videoene som vises på nettsidene. Disse har så langt kommet opp som egne bannerannonser nederst i videobilde, ofte til stor irritasjon for den som ser på skjermen. Så langt har ikke denne satsningen gitt allverdens med utbytte. Nå vil Google forsøke seg med en ny strategi for å heve inntektene. I stede for å gi deg irriterende avbrytelser underveis vil de nå la deg velge å heller sen en reklamevideo før filmen du skal se.

- Vi har startet med en ny test som gir brukere mer kontroll over hvordan de kan se reklame på Youtube. På en liten prosentandel av videoer hvor vi i dag gir bannerannonser underveis, så vil brukere nå kunne velge mellom å se enten en promotert reklamefilm i forkant av videoen de har valgt, eller om de vil se bannerannonser underveis. Brukere som velger å se reklamefilm i forkant vil også kunne velge hvilken film de skal se, skriver Youtube på sin blogg.


På denne måten håper utvilsomt Google på at videoer brukere av Youtube ser kan bli mer relevante. På skjermbildet som presenteres på Youtubes blogg kommer det frem at seeren kan velge mellom reklame for butikkjeden Target eller reklame for Tampax. Trolig er den en rekke personer ingen av disse reklamene vil være aktuelle for, men Google er kjent for å finne gode tekniske veier for å lære seg databrukeres brukermønster. Det vil dermed neppe gå lang tid før denne funksjonen vil kunne servere mer spesialtilpasset reklame til den enkelte bruker om systemet rulles ut i bredere skala.

Reklamene må være relevante
Dagfinn Fjelddalen, spesialrådgiver hos Geelmuyden.Kiese, tror dette vil være et ekstremt viktig moment for at Youtube skal tjene på den nye satsningen.

- Med reklamevideoer på Youtube tror jeg det blir litt som på TV, de må stemme veldig godt med innholdet vi gidder å se, ellers velger vi bare den korteste. For eksempel vil jackass-videoer sikkert passe godt for reklame for sykler og ekstremsportsutstyr, men dersom jeg må velge mellom reiseliv eller tampongreklame for å se en episode av "Alf" på 20 minutter så tar jeg nok bare den korteste eller dropper hele greia - enda jeg virkelig liker aliens! forteller Fjelddalen til Teknofil.


Samtidig har han stor tro på bedrifter som bevisst forsøker å spre sine budskap på virale videotjenester. For eksempel har både Sony, Samsung og Apple maktet å spre sitt budskap godt til folk som frivillig har oppsøkt deres reklamefilmer.

- At reklamevideo kan fungere på Youtube viser jo alle viralvideoene, for eksempel Sonys fargelagte leiegård eller T-mobile sin Sing-along Trafalgar. Disse reklamene ser vi jo på helt frivillig, og tipser vennene våre, påpeker Fjelddalen.

Tjent tre millioner dollar på Twitter
Mens Google jobber med å finne gode inntjeningsmuligheter ved bruk av Youtube har Dell i USA lært seg å bruke mikrobloggtjenesten Twitter aktivt for å tjene penger. Selve tjenesten Twitter gir ikke mye avkastning for eierne, men Dell påstår de så langt har tjent opp mot tre millioner dollar på å bruke tjenesten for å skaffe seg kunder. Den magiske formelen har vært å gi interesserte kunder tilgang til eksklusive tilbud og informasjon om nyheter via twitterkontoen @Delloutlet.

- Vi har rundet en inntekt på to millioner dollar i salg via Dell Outlet, men vi ser samtidig at kontoen samtidig medfører interesse for nye produkter. Vi ser at de som kommer inn til Dell via vår twitterkonto gjerne ender opp med å kjøpe andre varer enn den de kom direkte inn på. Hvis vi tar disse kjøpene med blant de som genereres direkte fra Twitter så har vi rundet salg på hele tre millioner dollar, skriver Dell på sin blogg.


Og Dell er utvilsomt populære på Twitter. Per i dag har de over 650.000 tilhengere. Det betyr at hver av disse får Dells kampanjetilbud direkte til sin maskin med det samme de sendes ut og dette er personer som helt frivillig har takket ja til å ta imot slik informasjon. En bedre salgskanal kan en neppe ha.

Også her i Norge har Dell en konto på Twitter, @Delldirekte. Denne har derimot ikke på langt nær så mange tilhengere. Kun 80 personer følger denne profilen. Profilen benyttes heller ikke for å sende ut kampanjetilbud til interesserte, men er mer som en kortversjon av nyheter og informasjon fra Dell. Dell Norge har heller ingen umiddelbare planer om å satse på Twitter som en egen salgskanal.

- Vi følger med på hva som foregår i USA og jeg tror en slik tjeneste også ville fungert godt her i Norge. Vi har ingen umiddelbare planer om å benytte Twitter på samme måte her i Norge, men fremtiden vil vise hva som skjer, forteller informasjonssjef i Dell Norge Hans Seime til Teknofil.


Dagfinn Fjelddalen tror Dell Norge vil kunne tjene godt på en slik strategi. Men påpeker samtidig at det her ikke bare handler om å pushe ut tilbud til folket.

- De sosiale mediene handler jo om nettverksøkonomi, deg vil si å bygge en klubb som stadig flere ser fordeler i å være medlem av, og som blir mer verdt jo flere vi er sammen. Den som skal ha kommersiell suksess på sosiale medier må tilføre noe interessant som gjør at kunden opplever merverdi som medlem, påpeker han.

Ifølge Fjelddalen kan dette være eksklusiv informasjon og spesielt gode tilbud begrenset kun til de som følger tjenesten på Twitter eller andre sosiale medier.

Mye ender opp som spam
Fjelddalen påpeker samtidig at salgstilbud i seg selv ikke bør være det eneste en deler på ved bruken av sosiale samfunn.

- Jeg tror mange leverandører kunne tjene på å dele med seg ikke bare salgstilbud men også by på den entusiasmen og kunnskapen deres egne ansatte har. Hvis jeg ikke synes jeg får noe mer enn simpel reklame av å følge en leverandør på Twitter, vil jeg raskt hoppe av. Den som skal markedsføre på sosiale medier må gjøre en grundig analyse av sin egen posisjon og hva de vil oppnå, og hvilke historier de skal fortelle for å komme dit. Ellers blir det lett bare spam, og det liker ingen, forklarer han til slutt.

Det er i hvert fall tydelig at markedsføring via sosiale medier hvor publikum selv kan oppsøke den reklamen de ønsker å få er på vei opp. Mange selskaper har forsøkt seg på Twitter og fått krass kritikk for kun å sende ut reklame og spam. Disse har raskt endret sin strategi for tjenesten eller også avsluttet sin konto. Det er tydelig at twitterbrukere i Norge ikke er interessert i renspikket reklame på sin PC. Her må en gi det lille ekstra om en vil være med på leken.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen