Tjener millioner på veldedighet

Du har kanskje sett reklamefilmen på TV: Mens kameraet fanger opp en bakbundet og blodig mann som sitter i halvmørket med bind for øynene, fylles bakgrunnen av pipelyder som med tiltakende styrke varsler flere innkommende tekstmeldinger. Budskapet er at du ved hjelp av en SMS kan hjelpe Amnesty International i deres globale arbeid for menneskerettighetene.

I samme slengen kan du også hjelpe Telenor, NetCom og tjenestetilbyderen Carrot. Det er nemlig i deres lommer brorparten av pengene fra din SMS-medlidenhet havner.

Et viktig verktøy
– Vi benytter SMS først og fremst som et aksjonistverktøy. Men det er selvsagt svært kjærkomment at vi i tillegg blir tilført sårt tiltrengte midler, sier markedskonsulent Jørgen Lindbäck-Larsen i Amnesty International Norge.

Hele 50 000 nordmenn har respondert på aksjonen og registrert seg på SMS-listen til Amnesty. Et par ganger i måneden mottar disse en tekstmelding med oppfordring om å signere appeller utformet av organisasjonen, og svaret sendes tilbake samme vei – som SMS.

Prisen er tre kroner per melding. Av dette sitter Amnesty igjen med én krone pluss moms. Resten fordeles blant dem som tilrettelegger tjenesten på deres vegne, med 90 øre til mobiloperatøren og 50 øre til tjenestetilbyderen.

Telenor villige til dialog
– Flere av aksjonistene har fortalt oss at de gjerne skulle støttet oss og betalt mer enn de tre kronene vi tar i dag. Men med tanke på hvor mye av pengene som blir borte før bidraget kommer inn på konto hos oss, tør vi ikke røre prisen. Vi har i flere år vært i dialog med Telenor og NetCom i håp om å få endret dagens fordeling, sier Lindbäck-Larsen.

Telenor er den mobiloperatøren i Norge som har flest kunder, og er derfor også den som tjener mest på Amnestys SMS-kampanje. De har ingen betenkeligheter med at Amnestys innsats for menneskerettighetene kan leses av i Telenors regnskaper som et gledens budskap til aksjonærene.

– Vi støtter et utvalg veldedige organisasjoner, deriblant Kirkens bymisjon, Redd barna og årets TV-aksjon, men utover dette gjør vi ingen unntak i prissystemet vårt. Vår teknologi gjør det enkelt for Amnesty å lansere en slik SMS-tjeneste, noe som ville vært både kostbart og vanskelig for dem å få til på egen hånd. Det er dessuten vi som løper risikoen ved å fakturere våre kunder for Amnestys tjeneste, sier informasjonssjef Atle Lessum i Telenor.

– Men kunne dere ikke funnet en løsning som dekker kostnadene deres uten at dere samtidig beriker dere på penger som kundene deres ønsker å gi til en veldedig sak?

– Det kan godt være vi kan ta en dialog med Amnesty på dette, svarer Lessum.

– Amnesty sier de har forsøkt å føre en slik dialog i flere år alt?

– Det kjenner jeg dessverre ikke til, avslutter informasjonssjefen i Telenor.

Ønsker ikke veldedige organisasjoner
Også NetCom viser til at prisene er de samme uansett hvem kunden er, men selskapet går lengre enn Telenor i å avvise de veldedige organisasjonene.

– Vi fraråder alle å benytte SMS som innsamlingskanal, sier innholdssjef Marius Halle i NetCom.

– Hvorfor det?

– Hensikten med pengeinnsamlinger er å hente inn midler til et godt formål, og da blir det feil å benytte en løsning som fordeler pengene på flere aktører, forklarer Halle.

– Responsen på Amnestys kampanje viser at SMS er et svært effektivt virkemiddel. Kan dere ikke gjøre et unntak for disse organisasjonene og la dem benytte NetComs tjenester til kostpris?

– Det er komplisert å skulle beregne våre faktiske utgifter. Vi har ikke lykkes med å finne en prismodell som er konkurransedyktig målt opp mot andre innsamlingskanaler som for eksempel telefonnummer man kan ringe for å donere en hundrelapp.

– Er det opp til NetCom å definere hva som er en formålstjenlig pris i innsamlingsøyemed?

– Nei. Men vi ser ingen hensikt i å presentere et tilbud som uansett ikke kan konkurrere med andre løsninger, avslutter Halle.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen