(Bilde: Espen Irwing Swang, Amobil.no)

Tjen penger med app

EasyBring med app-styrt pakketjeneste.

Skal du ut og kjøre? Kunne du tenke deg å redusere reiseutgiftene ved å ta med deg en pakke? EasyBring har laget en app som gir deg oversikt over hva som er tilgjengelig for frakt, og hvor mye du får betalt om du påtar deg oppdraget.

Daglig leder Erland Bakke og produktsjef Marius Røstad i EasyBring, har begge en fortid i Mediehuset Tek, som står bak Amobil.no og Mobilen.no. Bakke gikk over i annet arbeid for et par år siden, mens Røstad gikk til EasyBring for omlag ett år siden.

Her vises oppdragene i en oversikt.
Her vises oppdragene i en oversikt.Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no
Du kan også bestille frakt fra applikasjonen.
Du kan også bestille frakt fra applikasjonen.Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no
Reiseruten dukker opp på et kart.
Reiseruten dukker opp på et kart.Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no
Du bestemmer selv hva du vil betale. Minstepris er 50 kroner.
Du bestemmer selv hva du vil betale. Minstepris er 50 kroner.Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no

Nå er produktet lansert, og våre tidligere kolleger har kontaktet oss for å fortelle om konseptet.

Ta med deg en pakke

I korte trekk er det snakk om å formidle transportoppdrag. Har noen noe de ønsker flyttet fra A til B legger de oppdraget inn i en database. Dette gjør de ved hjelp av en app på mobilen, eller de kan gjøre det på nett. Samtidig angir de hva de vil betale for transporten.

Når det er gjort kan du som er EasyBring-registrert sjåfør se oppdraget i en oversikt på mobilen. Om du skal i samme retning kan du velge å melde seg for oppdraget, sier Bakke og Røstad.

Trygghet

– Men hvordan vet dere at budet ikke bare er en luring som forsvinner med pakken?

– Det er tre elementer for sikkerhet. Både kunde og bud må registrere seg med Facebook. Hvis en har mer enn 50 venner på Facebook er det ganske sikkert at det er en reell person. I tillegg må du oppgi et registrert mobilnummer, og du må legge inn kredittkortopplysninger. Disse tre faktorene tilsammen gjør at sannsynligheten for at vi ikke skal finne tilbake til budet er veldig liten, sier Røstad.

– Vi forsikrer alle pakker med opp til 10 000 kroner, og du kan tegne tilleggsforsikring. Så langt har alt gått bra, og vi nærmer oss den første milepælen som er 500 sendte pakker. Men vi må jo regne med at en eller annen gang kan noe gå galt, og da gjelder det å ha gode systemer, sier Bakke.

Blant tiltakene som skal gjøre tjenesten bedre er utarbeidelsen av et sertifiseringssystem. Sjåfører som gjør en god jobb vil få en sertifisering. Dette er under utvikling og vil være på plass om noen måneder.

Fremdeles i en betafase

Appen du bruker for å betjene systemet skal også forbedres. I dag har den kart som viser deg hvor du skal kjøre for å levere en pakke. På sikt vil den også se hvor du er, og sortere oppdragene som er mest relevante i forhold til deg.

– Tjenesten er i en betafase, men pakker beveger seg og tjenesten fungerer. Nå skreddersyr vi også API-ene våre inn mot partnerne våre, sier Bakke.

Pakkerally

De to snakker ivrig om hjertebarnet sitt. I løpet av kort tid har vi fått høre om grønnere transport, styresammensetningen, planer for utvidelse til Sverige og England, Petter Solberg og leveranser for auksjonshuset Blomquist.

– Petter Solberg? Skal dere sikre dere at pakkene kommer raskere fra dør til dør?

– Petter Solberg er kommet inn på eiersiden i aksjeselskapet. Vi bruker Petter som ambassadør, og for å rekruttere sjåfører. Han har 210 000 følgere på Facebook. Ellers skal vi blant annet ha konkurranser på radio. Folk er litt mer åpne for å bli med på ting når det er Petter som banker på døra, sier Bakke.

For alle som har plass til noe

Ifølge Bakke og Røstad er tjenesten særlig godt egnet for pendlere, studenter, transportører og andre som jevnlig er ute og flytter på seg. En student som skal hjem i helgen kan finansiere kjøreturen ved å ta med seg en pakke, en pendler kan sjekke om det er noe som skal samme vei, og en transportør kan slippe å kjøre tom bil tilbake fra en annen tur.

– Noen pakker er små, som da noen fikk sendt en gjenglemt bamse. Men vi har også hatt oppdrag som går ut på å transportere biler som ikke er kjørbare, sier Bakke.

iPhone-appen du trenger for å bli en EasyBring-sjåfør finner du på Appstore. Har du en annen smartmobil er det foreløpig ikke en egen app. Du kan finne mer informasjon om hvordan du blir bud på www.easybring.com.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen