Guide

Ting å tenke på...

Speilreflekskameraer selger som hakka møkk her i landet, og i forhold til folketall selges det dobbelt så mange her som på andre siden av svenskegrensen. Likevel er det ennå mange som ikke har tatt steget fra kompaktkamera til speilrefleks og lurer på hva de skal kjøpe. Problemet er at det stadig vekk kommer nye modeller på markedet, samtidig som eldre modeller forsvinner, så hva skal en stakkars førestegangskjøper gjøre?

Nettopp på grunn av denne problemstillingen kommer vi i denne artikkelen ikke med konkrete anbefalinger, men gir deg i stedet en del ting å tenke over når du leser våre speilreflekstester eller blar deg rundt i produktguiden i et forsøk på å finne ut hvilket speilreflekskamera som passer deg.

Budsjett, type stort.
Budsjett, type stort.

Hva er budsjettet?
Hvor mye penger har du tenkt å bruke, og hvor mye ekstra er du villig til å (eller kan du) bruke for å få et kamera som er hakket bedre enn minstekravet ditt?

Det kan til å begynne med være vanskelig å vite nøyaktig hva man trenger og hva det er verdt i form av høyere pris, men det kan lønne seg å gjøre litt undersøkelser på forhånd her og sette seg inn i hva man får for pengene. Det henger derfor nøye sammen med neste spørsmål, nemlig:

Brukt...
Brukt...

Nytt eller brukt?
Trenger du det siste nye er det ikke noe særlig å spare på å kjøpe brukt, men har du tynt med kontanter og moderate behov, kan det være veien å gå.

Speilreflekskameraer synker raskt i bruktpris så snart neste generasjon er lansert, og kan du akseptere et brukt eksemplar fremfor et nytt kan du meget mulig ha råd til et kamera et trinn over det du vil ha råd til dersom du insisterer på å kjøpe nytt. Ofte er det naturlig nok en del forbedringer i nyere kameraer i forhold til eldre modeller, men trenger du dem ikke er det mye fotovaluta å få for pengene. Men da må du først tenke over dette:

... eller nytt?
... eller nytt?

Har du utstyr fra før?
Har du, eller kan du låne, utstyr som allerede er innkjøpt?

Hvis du har brukbare objektiver, blitser eller annet ekstrautstyr, kan det være nok å spare på å benytte dette fremfor å kjøpe nytt til at du bør vurdere nettopp det systemet fremfor et annet som for seg selv kanskje ville vært et litt bedre valg for deg. Dette må du vurdere selv (eller søke hjelp i forumet til å vurdere), men husk på at man ofte ikke får full funksjonalitet med eldre ekstrautstyr på nyere kamerahus, og jo eldre ekstrautstyret er jo større sjangse er det, grovt sett, for at det ikke vil ha noen særlig nytterverdi for deg.

Husk også på at det ikke er alt ekstrautstyr som er verdt nok til at det bør få avgjørende betydning for hvilket kamera og/eller system du velger. Hvis du for eksempel allerede har et lite minnekort liggende, er det en alt for billig gjenstand til at det bør ha noen innflytelse på valget. Det samme gjelder i de fleste tilfeller eldre manuellfokus-objektiver og blitser uten automatikk, for bare å nevne noe. Uansett, samtidig må du ha dette i tankene:

Hva er ditt behov?
Hva skal du bruke kameraet til, og minst like viktig, hva skal du ikke bruke det til?

Overraskende mange har ikke tenkt over dette på forhånd, men mener de trenger et speilreflekskamera i bunn og grunn fordi de vil ha et. Det reelle behovet er ofte ikke gjennomtenkt i det hele tatt. Greit nok det, egentlig, men det er klart bedre å gå kamerashopping med et avklart forhold til hva sakene skal brukes til. Er det nærbilder av insekter du hovedsaklig vil bruke kameraet ditt til, er det stort sett optikken som setter grenser og du kan velge omtrent et hvilket som helst kamera (med noen forbehold, men det vil vi komme tilbake til). Er det derimot innendørs sportsfotografering du skal drive med, setter det langt større krav til kameraet, siden du vil trenge høyt opptakstempo, rask følgefokus og god lyssensitivitet, bare for å nevne noe. Samtidig er det også viktig å være oppmerksom på neste spørsmål:

Legge ekstra penger i optikken?
Når du først har bestemt deg for kamera og dermed system, er det sansynligvis et såkalt kit eller pakkeløsning du har sett på. Noen av objektivene som følger med i disse er helt OK, mens andre kan være direkte dårlige.

Felles for dem alle er at det som oftest dreier seg om produsentens billigste zoomobjektiv, eller ikke langt unna det, og du vil nok få atskillig bedre optikk ved å legge noen kroner ekstra i potten, både når det gjelder skarphet, lysstyrke, brennviddeomfang og byggekvalitet. De fleste produsenter tilbyr også andre pakkeløsninger, og hvis ikke er det mange butikker som gjør det. Sjekk rundt og se hva du kan få for pengene dine. Har du satt deg godt inn i hvilket behov du har, burde det være en smal sak å få butikken til å sette sammen en pakke som passer deg. Det vil si, hvis du handler i en fysisk butikk. Det kan være noen kroner å spare på å kjøpe på nett, men da må du sannsynligvis velge blant de pakkene du finner på nettbutikkens sider, og du får ikke personlig hjelp og assistanse på samme måte. Valget er selvsagt ditt.

Det er verdt å være oppmerksom på at du ikke nødvendigvis trenger å kjøpe objektiver fra samme produsent som kameraet. Også tredjepartsprodusenter som Tamron, Sigma og Tokina, for å nevne de vanligste, har optikk som passer de mest vanlige fatningene. Ofte vil disse være billigere enn produsentens egne, men i mange tilfeller er også kvaliteten deretter. Det betyr imidlertid ikke at all optikk fra tredjepartsprodusenter er dårlig - det er også massevis av svært god optikk å finne fra den kanten, men her som ellers må man gjøre hjemmeleksa si før man kjøper. Man bør i samme slengen også tenke over dette:

Hvilken optikk skal du ha?
Uansett hva du kjøper av optikk, så må du vurdere hvilken type du trenger, og hvor mye penger du vil bruke på det.

Enkelte produsenter har svært rimelige 50mm-objektiver med god lysstyrke i forhold til prisen. For under tusenlappen får du blender f/1.8 i et fastobjektiv som kan gi både god bildekvalitet og lysstyrke for pengene. Brennvidden vil på de fleste speilreflekskameraer fra disse produsentene passe godt til portretter, men på grunn av den relativt trange sysnvinkelen er det kanskje ikke så fleksibelt som man av og til skulle ønske. Da er det kanskje en superzoom du bår se på. Mange produsenter har disse, og har ikke din utvalgte et objektiv av denne typen, er det nesten garantert en tredjepartsprodusent som har det. Disse objektivene strekker seg fra helt grei vidvinkel til forholdsvis lang tele, og vil dermed være svært fleksible for eksempel som reiseobjektiv. I teorien trenger man da ikke å ta med annen optikk, men i praksis er det ikke sikkert det er slik. Superzoom-objektiver pleier nemlig å ikke være spesielt lyssterke, samtidig som de ikke akkurat er de skarpeste objektivene som finnes. Noen er imidlertid bedre enn andre på dette, og dersom du ikke skal beskjære bildene mye, eller skrive ut i svært store størrelser, er det ikke sikkert dette er noe problem for ditt bruk. Som et alternativ fås det zoomer som er både relativt lyssterke og forholdsvis fleksible, selv om rekkevidden er noen hakk mindre enn en superzoom, men til gjengjeld pleier disse å være både dyrere og langt tyngre enn mange andre objektiver.

Mens du ser på objektiver kan det også være lurt å ta stilling til dette:

Kamera eller optikk?
De fleste av oss har desverre et begrenset fotobudsjett, og en ønskeliste som ikke står i stil med lommeboken, så hva er det lurest å legge mest penger i, kamera eller optikk?

Mange ville svart at dette er et enkelt spørsmål. Optikk holder seg i pris lengre enn kamerahus, hvor utviklingen går raskere. Etter to-tre år er de fleste kamerahus mer eller mindre avlegs og verdt svært mye mindre enn den prisen de hadde som ny modell. De tar imidlertid ikke dårligere bilder som tre år gamle kameraer enn de gjorde som nye, så er du fornøyd med kameraet du har er det ikke nødvendigvis mest fornuftig å kjøpe nytt annethvert år. Til syvende og sist kommer det an på hva dine ambisjoner er, og hvor mye penger du planlegger å bruke på fotohobbyen i årene fremover. dersom pengene du bruker nå er alt du har planer om å bruke, kan det være smart å prioritere optikk fremfor kamerahus, selv om man bør være litt bevisst hvilket kamera man velger - det er tross alt temmelig kjipt å sitte der med et kamerahus som oppleves som en begrensning for hva man får til fotografisk. Dersom man imidlertid har mulighet til å tilføre litt fersk kapital etter hvert som tiden går og fotohobbyen utvikler seg, kan det være smart å leve med billig optikk til å begynne med, for så å oppgradere til bedre saker etter hvert. Muligheten til å kjøpe optikk og kamerahus separat er en av de store fordelene ved speilreflekskameraer (og andre systemkameraer, selvsagt), og det må man forsøke å utnytte som best man kan. Et kitobjektiv kan være vanskelig å få solgt, men kjøper man det sammen med et kamerahus har man som oftest ikke betalt rare greiene for det uansett, og det kan være greit å ha liggende i reserve. Det kan også være lettere å få solgt et brukt kamerahus dersom et objektiv følger med, spesielt om det dreier seg om kamerahus i nybegynnerklassen. Men det vil selvsagt komme an på:

Skal det selges senere?
Optikk holder seg som nevnt bedre i pris enn kamerahus, så dersom du skal selge utstyret senere kan det være smart å ha dette i tankene også når du går til innkjøp av utstyret, men hvilket utstyr du bør kjøpe avhenger igrunnen mer av dette:

Bitt av basillen?
Har du tenkt å la deg bite av fotobasillen?

Hvor dypt du har tenkt å fordype deg i denne hobbyen kan være vanskelig å vite, men likefullt nyttig å tenke på når du skal blåse tusenlappene i butikken. I det lange løp vil du nok spare penger på å kjøpe et kamera som gir deg noe å vokse på, og som ikke blir en begrensning når du har lært litt mer. Begynnerkameraer er ofte mer pedagogiske og forklarende enn entusiastmodeller, foruten at de er billigere, men de mangler også ofte en del muligheter og funksjoner som du vil få lyst på når basillen har bitt seg fast og gravd seg godt inn. Dermed kan det i lengden bli dyrt å bare kjøpe utstyr uten tanke på dine fremtidige behov, og kjøpe kamera kun basert på hvilke behov man har i øyeblikket. Derfor bør du også ta hensyn til:

Tidlig stadium av fotodilla.
Tidlig stadium av fotodilla.

Fremtidig nivå og behov?
Hvilken retning vil du ta fotohobbyen i, etterhvert som den utvikles?

Fremtidig behov er ikke bare avhengig av hva du kan og hva du kommer til å lære deg, men også hva du ønsker å drive med. Det finnes mange retninger innen fotografi, og hva man trenger av utstyr, muligheter og funksjoner kan variere kraftig alt etter hvor man ønsker å gå. dersom du vil fotografere landskapsbilder vil du kanskje ha et annet behov enn dersom det er småfugler du ønsker å konsentrere deg om. En som fotograferer fotballkamper har andre behov enn en bryllupsfotograf, så det er lurt å sette seg ned og tenke over ens interessefelt, såvel som hvilke områder man kaanskje kunne tenke seg å bevege seg inn på senere.

Hva er ditt nivå?
Hvor mye hjelp trenger du fra kameraet?

Generelt sett er mer avanserte kameraer mindre pedagogiske og lette å betjene enn utpregede nybegynnerkameraer, selv om kameraer i begge kategorier kan sies å være brukervennlige overfor sin tiltenkte brukergruppe. Kjøper du et kamera å vokse på vil du dermed risikere en noe brattere læringskurve enn med et begynnerkamera. Dersom læringskurven gjør at du ikke bruker kameraet vil du kunne tjene på å kjøpe et rimeligere kamera og oppgradere senere, fremfor å gå rett på entusiastklassen. Husk på at verdens dårligste kamera er det som aldri blir brukt.

Trenger du annet ekstrautstyr?
Hva annet trenger du i samme slengen? En bag? Et minnekort? Fotostativ? Noe annet?

Har du en plan med kameraeutstyret og vet hva du skal bruke det til, kan det hende du også allerede er oppmerksom på at du trenger noe annet enn kamera og optikk i tillegg. Det kan være stativ, minnekort av en spesiell type, et filter, eller hva som helst annet, men samme hva det er kan det vanke rabatt om du kjøper det samtidig som resten av utstyret. Tilbehør er ofte det forhandlerne tjener mest på, i prosent, noe som igjen betyr at de har større mulighet til å gi deg en liten rabatt på det uten å selv gå i tap. Det vil ofte svare seg for dem å være grei med tilbehøret for å sikre salget.

Skal kameraet ditt tåle dette?
Skal kameraet ditt tåle dette?

Hvor og hvordan skal du bruke kameraet?
Hvor mye juling kommer du til å gi kameraet ditt?

Noen kameraer er bygget med innendørs bruk i studio i tankene, mens andre er tilpasset det meste av hva naturen har å by på av krefter. Jo bedre bygget kamerautstyret er, jo dyrere vil det være, men det er like fullt mulig å få svært solide saker til en relativt rimelig penge. Gjør deg opp en mening på forhånd om hvor kraftig beskyttet utstyr du trenger, og kjøp deretter. Sett behov opp mot pris her, og la ønskelisten ligge.

Men hvilket merke skal jeg kjøpe?
Hittil har vi ikke snakket om spesifikke merker eller produsenter, nettopp for å holde denne guiden så relevant og generell som mulig også i fremtiden, men i del 2 går vi nøyere inn på hvilke teknologier og muligheter du kan velge mellom, og hva du da bør ha i tankene.

Kommentarer (12)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen