Til full kamp mot Google

AOL, Yahoo og Microsoft danner allianse mot Google og Facebook.

AOL, Yahoo og Microsoft skal nå konkurrere om annonsekroner. En ny avtale oppfordrer rivalene til å samarbeide om annonsesalg, melder AllThingsD.

De tre selskapene skal begynne å selge annonsebeholdningen på hverandres områder. Med det er håpet at de vil bli mer konkurransedyktige mot Google.

Strategien er også designet for å karre tilbake annonsekroner, som har havnet i hendene på andre annonsenettverk de siste årene.

Ledere fra alle tre selskapene orienterte en toppgruppe av webutgivere og annonsekjøpere om planen på en presentasjon onsdag kveld i Manhattan. AOL, Yahoo og Microsoft håper å overbevise store webselskap om å dele noen av sine annonsekroner også.

Microsoft, Yahoo og AOL har avtalt å selge hverandres "Class 2 display" inventar – grafiske annonser, som selskapene ikke kan selge på egen hånd, og som de normalt ville overlate til annonsenettverk.

Teorien er at hvis for eksempel AOL har en stor ordre for en bestemt type annonsevisninger, vil den fylle det med sitt eget inventar samt med hva som er tilgjengelig hos Microsoft og Yahoo.

Må overbevise selgerne
De tre selskapene vil dele inntektene på annonsene, og angivelig vil de tjene mer en hvis en tredjeparts annonsenettverk solgte for dem. Det er opp til hver av de tre selskapene å finne ut hvordan de skal overbevise sine egne salgsteam om å selge på sine konkurrenters nettsider.

Planen, som er ment å starte opp innen utgangen av dette året, krever ikkeeksklusivitet fra noen av selskapene. Og det hindrer ikke noen av de fra å arbeide med noen annonsenettverk, eller til og med Google selv.

Men det er tydelig rettet mot alle disse gruppene, og Google spesielt. Google har tjent nesten alle sine penger på søkeannonser, men har gått aggressivt ut for også andre annonser de siste årene, og nylig unseated Yahoo som den største skjermen annonsen aktør i USA

Planen kan sammelignes med ordninger andre utgivere har prøvd før. I 2009 prøvde News Corp digital sjefen Jon Miller tid på å prøve å sette sammen en lignende koalisjon av store Web annonsører, inkludert de tre ledende annonseselskapene.

For to år siden planla Yahoo, Microsoft og News Corp. å slå sammen sine bannerannonseavdelinger i et eget felles selskap. Forhandlingene førte ikke fram, og planene ble skrinlagt. Yahoo og Microsoft tok opp igjen ideen i våres, og i sommer skal AOL ha bedt om å få være med på en allianse for bannerannonser, skriver The Wall Street Journal.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen