Refleksjon

TIFF dag 3: Seminarer i flust

Torsdagen har bevist at det å bære et TIFF-kort omkring halsen betyr mye mer enn gratis kinobilletter og halv pris på popcorn. Og det er ikke bare pressen og de frivillige som løper fra post til post for å få med seg det som skjer. Også de mer celebre gjestene må gjøre sitt for å få skuta til å gå.

Filmkritikerkurs for de unge

Se større versjon og flere bilder
Anne Gjelsvik kurser fremtidens filmkritikere.

Dagens første post, et filmkritikerkurs for de under 24, startet allerede klokken ni på morgenen, og kjenner du til festivallivet er det ikke alltid at det å stå opp tidlig er en selvfølge. Kurset ble holdt av Anne Gjelsvik, førsteamanuensis ved institutt for kunst og medievitenskap ved NTNU. Da Gjelsvik blant annet har skrevet en bok om filmkritikk, og har forsket på emnet i over ti år, skulle dette vise seg å være en lærerik seanse.

Av de opprinnelig tolv påmeldte hadde ni dukket opp, og det hele rullet igang ved at alle måtte fortelle om en film som hadde rørt dem. Videre tok Gjelsvik for seg hvorvidt vi trenger filmkritikk, hva filmkritikk er, og hvordan den vanlige praksisen er.

Kurset flyttet seg så til en lukket visning av "Vinterland", der regissør Hisham Zaman også var til stede for å svare på spørsmål ifra salen, der han blant annet kunne fortelle om vanskeligheter med å få filmen laget på et lavt budsjett og at mangelen på den perfekte hovedrolleinnehaveren nesten fikk prosjektet utsatt et helt år. Heldigvis for Zaman fant han den rette mannen, og det bare dager før fristen gikk ut.

Seminarer

Se større versjon og flere bilder
Hisham var overalt på torsdag.

Det ble også holdt et seminar, hovedsakelig fokusert på filmbransjen, om utvikling av nye filmtalenter i regionene. Det ble diskutert fordeler og ulemper med dagens finansieringssystemer, da spesielt nord-, midt- og vestlandsk filmsenter og Norsk filmfond, og hvordan man best skal kunne avle frem unge talenter i et Norge som ikke bevilger nok midler til å la dem utvikle seg med.

Også her dukket den ganske så travle Hisham Zaman opp, og fortalte en del om hvordan "Vinterland" hadde benyttet seg av Norsk filmfonds novellefilmfinansiering og utfordringene med å skulle filme en film i Nord-Norge.

Det ble like etterpå holdt en mer uformell seanse på kulturhuset kalt "Blått lerret", der ingen ringere enn Hisham Zaman (!) dukket opp for nok en gang å fortelle om innspillingen av "Vinterland". Hvem sa at det å være gjest på festivalen bare er fryd og gammen?

Se større versjon og flere bilder
Nils Gaup kommer med film om Kautokeinoopprøret.

Det ble dog meget interessant når regissør Nils Gaup ("Veiviseren") kom på scenen for å vise klipp fra og fortelle om sin nye film, "Kautokeino 1852". Utifra klippene virket filmen nesten som en slags "same-western", men Gaup kunne forsikre oss om at filmen er basert på en helt sann historie.

- Jeg var selvsagt fristet til å slenge inn en ekstra slosskamp, eller en sexscene her og der, men i det store og det hele er dette historien sånn det skjedde, forteller Gaup.

Filmen, som forøvrig har et budsjett på 50 millioner kroner, er fullfinansiert med norske midler, og som Gaup selv sa det; for å unngå å måtte bruke Gerard Depardieu i hovedrollen som same.

De frivillige

Se større versjon og flere bilder
Ida Eldøen tar seg av festivalens strøjobber.

Noen som ofte blir glemt, men som absolutt er essensielle for å holde TIFF på skinnene er de over 200 frivillige som jobber med å ta imot og selge billetter, kjøre gjestene, henge opp plakater, og rett og slett ta seg av mange av de strøjobbene som skulle dukke opp.

En av disse frivillige er Ida Eldøen, en eksilnordlending som for tiden holder til i Trondheim. Selv om det er første gang hun er frivillig på TIFF er det nå det syvende året på rad at hun er med på festivalen. Eldøen kan dog informere oss at de frivillige blir godt kompensert for det viktige arbeidet de gjør for festivalen, ettersom de får festivalpass som sikrer gratis tilgang til alle kinovisningene så vel som rabatter på festivalkroa og i kiosken.

Eldøen er en godt vant festivalganger, og har vært frivillig både i Grimstad og Trondheim, men det er tydelig at Tromsø har en spesiell plass i hjertet hennes.

- Det er noe spesielt med stemninga på TIFF, og det er alltid så mange kjente som kommer, kan Ida fortelle.

Ingen fest uten film

Imellom alle disse interessante seminarene gjør en selvsagt det en kan for å dytte inn noen filmer, det er jo derfor man egentlig er på TIFF. På dagens meny stod blant annet visninger av "Vinterland" for de som ikke fikk med seg filmen på selve åpningen, og Kevin Smiths oppfølger til debutfilmen "Clerks".

Alternativ tekst mangler
Jay og Silent Bob er tilbake!

"Vinterland" er det man kaller en litt for lang novellefilm, og den fortjener, som bransjen selv sier det, nærmest ikke noe liv, da den er for kort til å settes opp på kino, og egentlig litt for lang til å vise på fjernsyn. Det fine med filmen er likevel at den med sine noen og femti minutter er akkurat så lang den burde være. Filmen er både varm, morsom og Zaman har god grunn til å være fornøyd med resultatet.

Har dere ikke fått det med dere ennå så handler filmen om en innvandrer som bor i Nord-Norge og spent venter på at konen hans skal komme til landet. Han har dog aldri møtt denne konen, og står ovenfor en kraftig overraskelse.

"Clerks II" markerer, for de som kjenner til Kevin Smiths filmer, en slags sirkelens ende på hans New Jersey-saga. Alle de tingene som hører hjemme er på plass; nerdehumor, lange dialoger, kjærlighet og ikke minst; Jay og Silent Bob. Etter den flaue "Jersey Girl" er det godt å se at Smith fremdeles har noe å fortelle, og at han lykkes godt med det. Filmen er meget morsom, litt sentimental og anbefales absolutt.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen