iPhone Xs Max og iPhone Xs er siste skuddet på Apple-treet.
iPhone Xs Max og iPhone Xs er siste skuddet på Apple-treet.

Tidligere Apple-topp ut mot iPhone-navnene

– Går til krig mot sunn fornuft.

Etter at Apple avduket de nye iPhonene har mange reagert på de stadig mer kompliserte navnene de ulike modellene får. Én av de sterkeste kritikerne er tidigere Apple-topp Ken Segall, som var kreativ leder under tidligere Apple-sjef Steve Jobs.

Segall skriver på bloggen sin at han ser frem til hver september for å se hvordan Apple har komplisert ting denne gang. 

Segal var mannen bak navnet til den originale iMacen, og har skrevet flere bøker om kunsten å tenke enkelt.

– Går til krig mot sunn fornuft

Han mener sin tidligere arbeidsgiver «går til krig mot sunn fornuft» i måten de navngir nye iPhoner på. 

– Modellene som kom i fjor satte en ny standard for kompleksitet. Vi hadde da en iPhone 8, 8 Plus, X og SE. Dette er altså to nummer, et romersk tall, en kombinasjon av flere enkeltbokstaver og et merkelig gap mellom 8 og 9.

Segall viser til at det ble ekstra komplisert med romertallet fordi Apple uttalte det som 10, mens de fleste andre uttalte det som bokstaven «X». Han synes videre det er vanskelig å se hvordan Apple, som i alle år har vært forkjemperen for å holde ting enkelt, har kommet opp med en iPhone-familie med så kompliserte navn. 

For årets iPhone-familie er han fornøyd med at Apple binder seg mer opp mot bruken av romer-X-en og at de er kvitt SE-navnet. Men han mener samtidig Apple introduserer flere nye «problemer» med XR-modellen som ikke gir noen mening for vanlige forbrukere. I tillegg stiller han spørsmålstegn ved at Apple har valgt å skrive iPhone XR-navnet med en «liten» stor R, mens de for iPhone Xs har gått for en liten «s» på egne nettsider og alle andre bruker termen «XS».

Apple har vært innom flere svært ulike navn på bare to generasjoner iPhoner.

Mener Apple feiler på S-lanseringene

Segall gir seg ikke med Apple-kritikken og fyrer også løs på selskapet for måten de har delt inn iPhone-lanseringer i et slags «A- og B-lag». Han mener Apple har trent opp «fansen» til å se på lanseringen av S-modeller som et år hvor selskapet ikke er på topp.

I stadig større grad vil Apple konkurrere mot selskaper som hiver ut radikalt nye mobiler hvert år, og da må de bli flinkere til å fortelle at også hver eneste av deres nylanseringer er interessant nok, er budskapet i teksten.

Og som han påpeker har nettopp S-årene vært svært viktige for Apple. Selv om telefonen ikke får et nytt design var det blant annet hos en S-modell vi først fikk stifte bekjentskap med taleassistenten Siri, og i en annen omgang fikk vi Touch ID, påpeker han.

Enig med Segall, eller er det hele et stort ikke-problem?
Syng ut i kommentarfeltet nedenfor!

Vi har testene:

(Kilde: Ken Segall via BGR)

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen