Tidenes største spillflopper

Selv om spillhistorien er full av spill som både imponerer og overrasker er det også mange eksempler på det motsatte. Spillnettstedet GamePro.com har gått gjennom en enorm mengde materiale og funnet de 10 største spillfloppene noensinne.

Les også:

- Fjorårets beste gratisspill
- Hemmelig spill fra Google
- Sommerens beste spill

Her er topp 10

For å komme inn på listen måtte spillene oppfylle noen av en rekke kriterier. Vi nevner blant annet dårlig spillbarhet, store forsinkelser, lite salg, enorme produksjonsverdier og overhyping. Listen under er også en vandring i historien med sin samling av spill fra 1982 til 2005.

10. Super Mario Sunshine
Selv om spillet som kom i 2002 er det spillet som solgte nest best til Nintendo GameCube noensinne er det uansett en skuffelse i Mario-sammenheng. Det er det eneste spillet i Mario-serien uansett Nintendo-plattform som ikke solgte over 10 millioner kopier.

9. Psychonauts
Dette 2005-spillet fikk gode kritikker og hadde gode forutsetninger, som et meget innovativt spill. Salget var imidlertid helt fraværende og produsenten bak spillet lovet å aldri lage dyre spill igjen etter å ha tapt 18 millioner dollar på denne tittelen.

8. The Getaway
Spillet fra 2002 skulle ta knekken på Grand Theft Auto-serien, med blant annet en virtuell rekonstruksjon av hele London. Selv om markedsførings- og produksjonsbudsjettet var helt vannvittig ble dette en gigantisk salgsflopp.

7. Tomb Raider: The Angel of Darkness
Det sjette spillet i Lara Croft-serien dukket opp i 2003, men de fjernet seg tydeligvis fra fansen, med sine forsøk på ikke fullt så lettkledd hovedperson og en bedre historie. Både de gode kritikkene og salget var helt fraværende.

6. Rise of the Robots

Allerede i 1994 kom et av spillhistoriens mest overhypede spill. På grunn av den banebrytende grafikken fikk spillet enorm forhåndsomtale. Det hjelper imidlertid ikke når spillbarheten ikke er tilstede i det hele tatt.

5. Shaq Fu
Nok et tilfelle av overhyping. Electronic Arts valgte i 1994 å fokusere på NBA-stjernen Shaquille O’Neal i dette kampspillet, i stedet for hvordan det skulle være mulig å slå ut motstanderen. En elendig historie hjalp ikke spillet.

4. Shenmue
Sannsynligvis er dette Dreamcast-spillet det spillet på listen som ble best mottatt. Spillet solgte bra da det kom ut i 2000, men langt fra bra nok til å tjene inn igjen de 20 millioner dollarene som ble brukt i løpet av de fem årene det tok å utvikle.

3. Pac-Man
Stueversjonen av det populære arcadespillet hadde store forventninger knyttet til seg da det dukket opp i 1982. Elendig grafikk og bugs gjorde imidlertid sitt til at forventningene på langt nær ble innfridd.

2. Daikatana
Selv med en av historiens mest berømte spilldesignere bak dette spillet feilet det totalt. I 2000 viste det seg at det ikke hjalp med erfaring fra Doom og Quake. Enorme forsinkelser og mange oppsigelser førte til at det var totalt utdatert da det endelig kom ut.

1. ET – The Extra Terrestrial
Historien er full av eksempler på spill som prøver å leve opp til filmene de er basert på. Få filmer er så berømte som Steven Spielbergs ET, så fallhøyden er riktignok stor når man skal prøve å lage et spill som baserer seg på denne. Atari bommet da også totalt i 1982. Det ble utviklet på seks uker og det ble forventet et salg på seks millioner eksemplarer. Nesten alle ble sendt tilbake til produsenten. Det fortjener plassen på toppen av pallen.

Andre spill som får ”hederlig” omtale av GamePro.com er Advent Rising på Xbox og barnespillet Viva Pinata på Xbox 360.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen