Test

The Tennessee Beats - The Tennessee Beats

The Tennessee Beats holder til i Oslo, men de fleste medlemmene har røtter til plankebyen, bedre kjent som Fredrikstad. Bandet har faktisk holdt det gående siden 2003, men gjengen vi nå får høre har bare holdt sammen i to år. Med bakgrunn i band som The Cumshots, Beezewax og Bloodlights er det ikke noe å si på rutinen. Bortsett fra noen pub- og kjellerrunder her til lands og i USA har man ikke hørt mye om dem, men det vil de altså gjøre noe med. Langt inne i de svenske skoger, i samme studio som blant annet Amulet, har de kokt ihop en plate med elleve spor.

Platedebutantene The Tennessee Beats leverer helt greit.
Platedebutantene The Tennessee Beats leverer helt greit.

Starter bra

Skiva, som forøvrig er titulert med samme navn som gruppa, starter meget bra med den radiovennlige Drifting From The Shore, og det fortsetter like bra på de påfølgende sporene Tired of Nothing og City Central. Her holder gutta et vanvittig tempo med refrenger som sitter som støpt og gitarspilling på høyt nivå. Tankene vandrer fort mot Foo Fighters og Motorpsyhco. Etter dette roer plata seg litt igjen med Forgotten Not Forgiven, dessverre dreper den mye av tempoet som de tre foregående hadde startet. Den blir rett og slett for slapp. Men det bedrer seg betraktelig på neste spor med den fengende låta Sidewalk Sorrow.

Så senker roen seg igjen med Used to talk for Hours, men denne gangen funker det mye bedre enn forrige gang. I tillegg har de fått hjelp av Siri Eriksen på vokalsiden, men skulle man pirke på noe så kunne hun med hell brukt stemmen mer. På neste spor hjelper også den kjente selvpineren Kristopher Schau, som mer enn gjerne låner bort stemmen sin. Låta fungerer helt greit den, men noe å hoppe i stolen for er det dessverre ikke. Neste høydepunkt kommer på den nest siste låta, Berlin, December som absolutt hjelper til å få opp pulsen din igjen med ett par fete riff. Kanskje ikke ett stort mesterverk, men den fenger.

Noe å bygge videre på

Det er mye godt å hente på denne skiva, ikke minst mye godt forbedringspotensiale.
Det er mye godt å hente på denne skiva, ikke minst mye godt forbedringspotensiale.

Bortsett fra ett par middelmådige låter er dette en meget god og solid debutskive. Den viser ett band som kan ha en meget spennende fremtid foran seg. Det er gitarist og låtskriver Fredrik Gretland som selv har produsert skiva, og dette er ikke vondt ment, skiva er godt produsert den. Men til neste gang kan det kanskje lønne seg å finne en ekstern produsent. Trolig er det dét som skal til for å hoppe opp til neste nivå. Akkurat nå høres alt litt uferdig ut, samtidig som originaliteten mangler. Men talentet er absolutt til stede.

Rocken man får servert her er kanskje ikke den tøffeste i gata og mange kan mene at musikerne bør bestemme seg for hvilken retning de bør velge. Både indie-aspektet og hardrocken er nærliggende, men hvorfor velge det ene eller andre når en lett blanding kan funke fett?. For det The Tennessee Beats serverer oss her er absolutt noe å bygge videre på.

Konklusjon

The Tennessee Beats første album viser at de har potensiale, og mange nok solide sanger til å dra debutskiva i land med hevet hode. Det vil ikke overraske undertegnede noe nevneverdig om noen av låtene vil bli spilt en del på radio i løpet av sommeren. Med ett par grep her og der kan dette bli meget bra neste gang. Skiva "The Tennessee Beats" spiller hard, glad og feststemt norsk indierock.

The Tennessee Beats The Tennessee Beats   Les mer »

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen