Test

The Messengers

Familien Solomon, som består av mor, far, tenåringssøster og lillebror, flytter fra Chicago til en gammel gård i Nord-Dakota. Her skal familien starte på nytt og drive solsikkefarm, langt fra storbyens problemer. Men Solomons vet ikke at gården har en dyster fortid, og snart begynner det å knirke skummelt i huset og uforklarlige hendelser skjer. Hva er det egentlig som foregår?

Thailandske Danny og Oxide Pang slo gjennom med spøkelsesfilmen "The Eye" i 2002, da asiatiske skrekkfilmer som "Ring" og "Forbannelsen" ble populære i Vesten. Nå har brødrene fått sjansen til å filme i Hollywood, og i stedet for å lage en remake av "The Eye", har de benyttet et amerikansk manus, amerikansk setting og amerikanske skuespillere.

Barn og fugler, vi har sett det før. Likevel kan det være riktig så skummelt.
Barn og fugler, vi har sett det før. Likevel kan det være riktig så skummelt.

Tung bonderomantikk

Kun ikke-amerikanske regissører ville valgt en så erkeamerikansk setting som familien Solomons nyinnkjøpte gård. Bonderomantikken er tettere enn solsikkene på åkeren, og til og med myggnettingen og silkelakenene som familien har med seg passer perfekt inn i americana-stilen. Familien selv er også så helamerikanske at det er vanskelig å ta dem alvorlig.

Alt er lagt til rette for tung bonderomantikk, men så blander spøkelsene seg og stemningen blir guffen. Kristen Stewart ("Panic Room", "Zathura – A Space Adventure") gjør det veldig bra som tenåringsdatteren Jen. Hovedpersonene i brødrene Pangs filmer er ofte stille, unge kvinner med vanskelig fortid, kvinner som likevel viser seg å ha store ressurser når det kommer til stykket. Jen er intet unntak, og selv om det er hun som får det meste av skrekken, er det også hun som ordner opp til slutt. Det er flott å se kvinner redde seg selv, i stedet for alltid å ha rollen som offer.

Bondehuset passer perfekt til grøssesettingen, men særlig nyskapende er det ikke.
Bondehuset passer perfekt til grøssesettingen, men særlig nyskapende er det ikke.

Resirkulerer for mye

Spøkelsene er typiske for asiatisk film, med hvite øyne, hakkete bevegelser og skremmende krefter. Brødrene Pang holder gjenferdene mystiske nok til at de blir ekle og ikke så distanserte at man mister interessen for dem. Spesielt én scene, hvor Jen nesten tar på en av de døde, er bra, og minner om den intense åpningssekvensen i "The Eye". Likevel blir "The Messengers" bare sånn passe skummel, for Pangs resirkulerer for mye fra både asiatisk og amerikansk skrekkfilm. Vi har sett alt i denne filmen mange ganger før, og vet akkurat hvordan det kommer til å gå.

Kameraføringen er av god, gammeldags skrekkfilmtype og veksler mellom pinebenktrege scener og rask klipping. Lys og mørke brukes effektivt, men brødrene Pang er ikke dyktige nok til å skape skrekk uten skummel musikk og overdriver bruken av den. De benytter også billige knep som plutselige høye lyder for å få publikum til å skvette, uten at det gjør filmen nifsere.

Konklusjon

Brødrene Pang varter opp med en spøkelseshistorie som bare er middels skummel og ikke særlig nyskapende. Både tema og teknikk er for velkjente fra deres egne filmer og skrekkfilmsjangeren som helhet. "The Messenger" leverer noen bra støkk, men kunne vært både mer intens og mørkere, uten at den ville bikket over i splatterfilm. Regissørene klarer likevel å unngå kvinnehysteriet som er vanlig for sjangeren, og gir oss i stedet en ressurssterk og realistisk kvinnelig helt.

The Messengers   Les mer »

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen