Anmeldelse
Brutal vold venter deg med Bronson på Blu-ray.

Testosteronbombe i fengsel

Michael Peterson har ingen andre ambisjoner her i livet enn å slåss og å bli berømt i fengsel. Dette lykkes han med til de grader og tar etter hvert navnet Charles Bronson basert på den amerikanske Death Wish-filmstjernen. Denne brutale og selvrefleksive filmen gir oss en liten innføring i personen Bronson, hendelser i hans liv og noen av hans gjerninger, uten å forsøke å forklare eller unnskylde mannen på noen som helst måte.

Nicolas Winding Refn (Pusher-filmene) har med Bronson lagd en skitten, blodig og merkelig film. De som er på jakt etter en klassisk rise-and-fall-fortelling kan bare gi opp med én gang. Bronson er som den virkelige mannen og fangen Charles Bronson filmen er basert på: den nekter å bøye seg etter vanlige konvensjoner og gjør heller som den selv vil, med et diabolsk smil.

Tom Hardy: tøff harding

Tom Hardy, kanskje best kjent som den homofile Handsome Bob i Guy Ritchies RocknRolla, tar en Heath Ledger og blir virkelig ett med sin rabiate, kriminelle rollefigur. Til tross for Charles Bronsons noe tvilsomme oppførsel, blir karakteren gjort karismatisk og delvis sympatisk av Hardy som får frem alle tenkelige nyanser fra hyggelig sjarm til morsomt spilloppmakeri til kynisk brutalitet.

Når en film som Bronson står og faller såpass mye som den gjør på hovedrollen, er det derfor en fryd å se Hardys engasjement for å gjøre karakteren troverdig. Barten er fortryllende og den biffe kroppen er prima vare. En film om en kranglefant i fengsel kunne raskt ha blitt monoton og repeterende, ikke ulikt det fengselslivet Charles Bronson selv beskriver ved et punkt i filmen, men med den konstant intense tilstedeværelsen av Hardy blir de tilsynelatende endeløse slåssescenene gjort interessante, i alle fall sett i den større sammenhengen.

Begynnelse, midtdel og slutt?

Som allerede nevnt er Bronson ikke en typisk klassisk film med ordinær narrativ struktur og oppbyggelse. Filmen har riktignok en viss form for begynnelse, midtdel og slutt, men de føles ikke markante og har ikke den fortellingsmessige betydningen vi vanligvis forbinder med klar handlingsrettet Hollywood-film. Vi blir introdusert til Charles Bronsons oppvekst, hva han gjorde mens han var fengslet, og hva som skjedde senere. Ingen av disse elementene bidrar til å forklare eller skape et mål eller problem hovedrollen må løse. Filmen er fri, samtidig som den er innelåst.

Denne noe annerledes måten å presentere en filmfortelling på, i alle fall i forhold til det vi vanligvis er vant til, bidrar til en frisk måte å bli fortalt fortellinger på gjennom filmmediet. Mangelen på klar årsak-virkning og et endelig mål, samt noen av scenene som dveler ved fangenskapet (spesielt i galehuset), kan støte seere fra seg ved å virke kjedelig eller retningsløst. Allikevel, når filmen er såpass uforutsigbar som den er, med en karismatisk hovedrolle, og, ikke minst, utrolig god bruk av musikk, blir det endelige resultatet sett på som friskt og godt.

Konklusjon

Følg oss på Twitter
Følg Audiovisuelt på Twitter

Bronson er ikke en film for alle, omtrent som historien om mannen den baserer seg på. Fortellingen er mer eller mindre fri, med hopp til selvrefleksive øyeblikk på teateret og mangel på et endelig mål og problemløsning. Musikk og scenografi er portrettert på en stilfull måte, og Hardys innsats som den sprø Charles Bronson er det bare å ta av seg hatten for. På grunn av sin underlige, men likevel underholdende struktur og fortellingsmåte, står Bronson igjen som en god film.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen