Faksimile: Stuff.co.nz

Tester betaling for Facebook-status

Selskapet sjekker om du er villig til å betale for en mer synlig status.

I New Zealand tester Facebook en helt ny betalingsordning. Skal du være helt sikker på at flest mulig får med seg det du har å si, kan du betale rundt 10 kroner for å få en «prioritert statusoppdatering».

Da havner meldingen din høyere opp på veggen til vennene dine, og den vil strekke ut til langt flere enn normalt. Kort og greit vil du nå ut til flere med det du har på hjertet.

Et prøveprosjekt

En talsperson for Facebook sier til BBC at dette er et prøveprosjekt.

– Vi tester konstant nye funksjoner på siden. Denne testen gjør vi ganske enkelt for å måle folkets interesse for en slik metode å dele med vennene sine, sier talspersonen.

Betalingsløsningen skal være testet i flere varianter rundt om i New Zealand. Noen får muligheten til å betale to amerikanske dollar, andre en brøkdel av dette, mens noen får muligheten til å gjøre det helt gratis. Eventuelle betalinger blir gjort både via PayPal og kredittkort.

Børsnotering denne uken

Nyheten om denne betalingsløsningen kommer bare dager før det er forventet at Facebook vil gå på børs.

Analytikere BBC har snakket med tror vi vil se flere nye inntektsmodeller fra Facebook i tiden fremover. I selskapets børssøknad kom det blant annet frem at de tjener så godt som ingenting på mobilbrukerne – noe som er en stor fare for selskapet.

Samtidig har Facebooks inntekter vokst mindre de siste seks månedene enn hva de har gjort de siste årene. Når selskapet blir børsnotert vil det ha et større presse på seg til å levere resultater.

– Naturlig utvikling

– At Facebook nå tester ut dette, er en naturlig utvikling, sier Ida Aalen i selskapet Netlife Research til VG Nett.

Hun tror folk er villige til å betale for statusoppdateringene sine.

– Flere og flere benytter Facebook til å markedsføre aktiviteter, arrangement, salg av bolig og så videre. Dette er ofte informasjon man ønsker skal nå flest mulig. En statusoppdatering er i gjennomsnitt synlig for kun 12 prosent av vennene man har. Jeg vil tro at flere vil være villig til å betale noen kroner for at slik informasjon skal nå flere, sier Aalen.

– Den vil nok komme med et tak på hvor mange meldinger hver enkelt bruker kan betale for. Facebook ønsker ikke spam, sier Aalen.

(Kilder: BBC, VG Nett, Stuff)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen