Test

Test: Gjør iPhone til en fullblods GPS

Da den første versjonen av TomTom for iPhone kom, var det flere ting vi savnet. Men nå er det meste på plass, og TomTom 1.3 for iPhone gjør det enkelt å finne frem.

Stort program
Å laste ned TomTom til mobilen for første gang er en øvelse i tålmodighet. Programmet er på godt over 1 GB, og forutsetter at du bruker Wi-Fi eller PC for å laste ned. Men å oppdatere via Wi-Fi er heller ikke en øvelse du bør starte på i det du er på vei ut døra. Da risikerer du nemlig å bli nærmere en time forsinket til dine gjøremål.

Programvaren er med andre ord tung. Trøsten får være at TomToms måte å løse dette på har flere fordeler enn ulemper. Så snart installasjonen er ferdig har vi nemlig alle kartene vi trenger i lomma. Dermed slipper vi å laste ned via mobilnettet mens vi er ute på veien. Oppdateringen sørger også for at de nyeste kartene kommer på plass i telefonen, sammen med oppdaterte interessepunkter og mye annet.

Trafikkmeldinger
En av nyhetene i TomTom 1.3 er trafikkoppdateringer. Vi skal ikke skryte denne tjenesten opp i skyene. Vi mistenker leverandørene av trafikkinformasjonen for å komme direkte fra NAV, for oppdateringen er både treg og upresis. Vi har opplevd at åpne veier er markert som stengt, og at veier som har vært stengt i flere måneder på grunn av graving, er markert som åpne.

Det burde være mulig å holde et noe høyere presisjonsnivå på denne typen meldinger, særlig når det er noe vi som sluttbrukere faktisk må betale ekstra for.
 


Ellers kan vi nå zoome i kartene med to fingre, på samme måte som vi zoomer på nettsider eller i bilder. Dessuten er det kommet en søkefunksjon knyttet mot Google, som lar oss søke lokalt, for deretter å sette søketreffet som destinasjon. I søket kan vi velge om vi vil ha treff i nærheten av stedet der vi er, i byen, nær hjemmet eller i nærheten av målet for turen.

Tastatur
Tastaturet vi bruker for å skrive adresser eller søkeord er det samme som vi bruker i andre programmer på telefonen. Det er med andre ord for smått til at det er egnet for betjening i fart. Så er det heller ikke meningen at du skal skrive på telefonen mens du kjører. Men så lenge programvaren tillater det, så vil det også være noen som gjør det.

Vi kan også legge til egne interessepunkter fra søk på Internett, eller fra andre programmer. Vi kan også enkelt ringe til telefonnummeret som er knyttet til interessepunktene (POI).

Oppstart
Å starte programmet tar om lag 7 til 10 sekunder. Deretter trenger telefonens GPS tid for å lete opp satellitter og beregne posisjon. Hvor lang tid dette tar avhenger av når du gjorde det sist, og hvor langt du har flyttet på deg fra stedet du sist fant posisjonen. Lokale forhold som påvirker signalkvaliteten spiller selvsagt også en rolle.

Her er det verdt å nevne at bilholderen til TomTom inneholder en egen brikke som gir bedre mottakerforhold.

Intelligens
Menyene i TomTom 1.3 er oppdatert med noen nye ikoner som peker til nye funksjoner som Google Søk og Trafikk. Det er fort gjort å lete opp bestemmelsessted, og det er enkelt å legge til punkter på ruten. Når telefonen kalkulerer ruten til neste stopp, så benytter den seg av noe som kalles IQ Routes. Ved hjelp av statistikk fra reell trafikk kan TomTom forutse hvor raskt køen vil bevege seg, og velge den ruten som til en hver tid tar kortest tid å kjøre.

Dette er en genial løsning som TomTom enn så lenge er alene om.


Bilholder
Da vi begynte å kjøre med TomTom var bilholderen ikke klar. Nå finnes den, og den er vel verdt pengene. Ikke bare hoder den telefonen på plass i synsfeltet, men den sørger også for at vi får bedre kontakt med satellittene, og at vi faktisk kan høre hva taleinstruksjonene sier.

Holderen har utgang for lyd (3,5 mm jack), så vi kan koble den til bilradioens linjeinngang og høre instruksjonene i bilens høyttaler. Dette kan vi kombinere med musikk, så vi kan spille fra iPod-applikasjonen mens vi kjører bil. Men vi kan ikke bruke stereoanleggets høyttalere sammen med settets håndfriløsning.

Når TomTom skal gi en taleinstruksjon dempes musikken. Den toner opp igjen så snart meldingen er gitt. Det er greit når vi hører musikk, men når vi hører lydbok ville vi nok foretrukket at den pauset boka mens vi fikk taleinstruksjoner. På steder med mange kryss og avkjøringer blir det også mange avbrudd.

Plassering
Bilsettet er festet med en sugekopp, og sitter overraskende godt fast. Holderen kan enkelt dreies så telefonen kommer i landskapsmodus. Settet har egen volumkontroll, som er litt kronglete å nå når telefonen sitter i holderen.

Det kan også by på utfordringer å få telefonen til å sitte i den vinkelen vi ønsker. Løsningen å stille vinkelen så best det lar seg gjøre før sugekoppen presses mot ruten. Å snu den etterpå er nemlig ikke så lett.


Viser rett fil
Når vi trosser instruksjonene og kjører enn annen retning enn den som er foreslått, så beregner TomTom raskt en ny rute. Funksjonen som viser oss hvilken fil vi skal ligge i er fin, men på steder som ved avkjøringen til Ring 3 fra E18 må vi likevel holde tunga rett i munnen. Her er det fort gjort å havne på Fornebu eller Lysakerlokket, om vi ikke er våkne.

Å finne veien fra Lysaker til Ulvøya er heller ingen spøk, ettersom avkjøringen i den nye Festningstunnelen ikke blir vist riktig på GPS-en. Dermed havnet vi på Ryen.

Kart
Telefonen kan vise kart i 2D eller 3D. Vi kan sette kartet til alltid å være innrettet med nord opp (bare i 2D), men det er en funksjon du neppe får bruk for. Skal du navigere til fots er det like greit å bruke Google Maps, som gjør seg nytte av det magnetiske kompasset i iPhone (3GS).

Fargene skifter til nattfarge automatisk, og siden enheten kjenner både posisjon, tid og dato, så tilpasser den fargene etter beregnet solnedgang. På samme måte kan lyset dempes automatisk om kvelden.

Funksjoner
Av andre funksjoner vi setter pris på er fotoboksvarsler og varsel som gir beskjed om vi bryter fartsgrensen. Her er ikke flyfoto, skråfoto eller topografiske kart. Vi kan heller ikke se terrenget 3D-modellert, eller finne spesielle bygninger som små modeller på kartet. Men dette er heller ikke funksjoner vi savner.

Funksjonen ”Map sharing” kunne vi derimot godt ha tenkt oss.

Musikk
Dagens utgave av iPhone tillater ikke at tredjepartsapplikasjoner kjører i bakgrunnen. Det betyr at vi ikke kan besvare en SMS eller bruke telefonens nettleser uten å avbryte nevigasjonen. Den starter riktig nok opp fra der den slapp når vi aktiverer den igjen, men vi hadde foretrukket at vi kunne veksle raskere mellom TomTom og andre funksjoner.

Alt i alt er dagens versjon av TomTom antakelig den beste som finnes til iPhone. Vi har Navigon, CoPilot og NDrive på vår testmobil, men opplever TomTom som den mest anvendelige av disse.

Pris
Skulle vi trekke for noe, så må det være at TomTom tar betalt for en trafikktjeneste som ikke holder hva den lover. Det er stygt nok, for tjenesten er ikke billig. En dag med trafikkmeldinger koster 6 kroner, en måned koster 45 kroner, tre måneder koster 105 kroner, og ett år koster 359 kroner. Har du betalt såpass bør du kunne forvente å få noe for pengene.

Selve programmet er heller ikke gratis. TomTom Europa koster 549 kroner, mens TomTom for Vest-Europa koster 489 kroner, og TomTom for Norden koster 419 kroner. Bilholderen koster rundt 1000 kroner.

Komplett
Det er mulig å få bilnavigasjon rimeligere enn dette, men løsningen fra TomTom samler alt på mobilen og fungerer både som ladestasjon, mobilholder og håndfrisett. Da blir det lettere å forsvare investeringen.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen