Test av partienes nettsider

Politikerne har i årets kommunevalg virkelig kastet seg på den digitale trenden.

De har egne blogger på VG, Facebook gruppene popper opp og de har alle lagt ut sine beste kampsanger på YouTube.

Men hvordan står det egentlig til på partienes egne nettsteder, har de her klart å følge opp den digitale trenden?

Teknofil.no sin helt uformelle test viser at her er det mye rom for forbedring.

Les også:
Telenor tilbake i varmen
.
Benekter angrep mot Pentagon
.
God og gratis anti-virus
.




Arbeiderpartiet

Først ut er Norges største parti, nemlig Arbeiderpartiet. Tydeligvis syns de det var lite nyttig å promotere seg på web en tidlig dag i våres da Aftenposten tok over domenet ap.no.

Nå må du gå på www.arbeiderpartiet.no for å finne arbeidernes bastion. Eller det som en gang i det minste var deres bastion.

Arbeiderpartiets nettside er selvfølgelig gjennomgående rød. Designmessig stråler den ikke, men den gjør heller ikke vondt i øyet.

Det er lite rom for å påvirke partiet gjennom deres nettsider, her er det klart enveiskommunikasjon som gjelder. Noe forum må du lete lenge etter. Men de gir deg god oversikt over hva partiet står for og litt nede på høyre finner du lenker til partiets sider på Facebook, VGblogg, Flickr og YouTube og her er det nok litt rom for innspill.

Det mest fascinerende er partiets egen nettbutikk, Rosebutikken, hvor du kan kjøpe den utrolige "Valgkamppakken". For 1000 kroner får du ballonger, pappkrus, bag, tatoveringer, drops og karameller og en herlig kaffekanne, alt iført arbeiderpartiets symbol.

Personlig trodde jeg dette var freeware nå under valgkampen.

En liten ting undrer meg likevel veldig. Øverst til høyre står det en liten lenke med "Hopp til innhold". Ved å klikke på den scroller siden ned til under banneret øverst.

Jeg trodde dette skulle være et slags easteregg og at jeg skulle bringes inn i en helt ny virtuell verden. Hvis du har såpass liten skjerm at banneret øverst blir for stor, så er nok uansett denne siden ikke noe for deg.

Arbeiderpartiet har også lagt inn en liten konkurranse, men når premien er Jens Stoltenberg står jeg personlig glatt over.

Kjedelig, men informativ nettside, en helt grei treer.

Pluss:
God oversikt over partiets meninger, smart med lenker til andre mer interaktive nettsteder.
Minus: Kjedelig, kjedelig, kjedelig. Ikke noe spill, moro eller underholdning. Altfor dyr nettbutikk.
Kort sagt: LO har tydeligvis oppfordret webutviklerne til gå-sakte aksjon.



Høyre

Partiet Høyre følger helt tydelig ikke med på utviklingen av digitale medier. Nettstedet høyre.no finnes det slett ingenting. Høyre fikk tydeligvis ikke med seg at man nå kan registrere domener med æøå og befinner seg på den mer finurlige adressen www.hoyre.no.

Vel inne møter vi en helt klart blå side. Ikke så veldig overraskende egentlig. Siden har mye bilder og et fint lite norgeskart i Flash for å la deg finne din lokale høyrebastion.

Siden gir god oversikt over høyre sin politikk, men også her mangler det rom for interaktivitet. Kun en liten link til Høyre sin Facebook gruppe gir rom for innspill. Dessuten er det litt vel mye fokus på Erna. I kommunevalget er det vel ikke hennes nyhetsbrev og hennes blogg som burde stå i fokus.

På den annen side har Høyre forsøkt seg med litt humor med en link til filmsnuttene Den Røde Kommune. De skal få for forsøket, men denne lille morsomheita hvor det tulles med etterligning av Harald Eia og Bård Tufte blir veeeldig bløt.

Min tanke her er at jeg er glad det ikke åpnes for politisk reklame på TV. Det hadde blitt altfor pinlig.

Et pluss skal likevel Høyre ha for funksjonalitet på sin side. Ved å markere tekst og så trykke på "play"-knappen øverst leser en damestemme opp for deg det som står på siden. Bare synd man ikke kunne satt sammen teksten selv. Det hadde blitt noen herlige partitaler.

For designet får høyre en firer, men det trengs mye mer interaktivitet om det skal gå oppover her.

Pluss: God info, god design. Bra med opplesning.
Minus: Slitsomme menyer under banneret. Kjedelig innhold og dårlige vitser. Ingen interaktivitet.
Kort sagt: Nettbrukere er vant til langt morsommere ting enn bløte vitser.



Venstre

Venstre
har på samme måte som Høyre forsøkt seg på et fengende design. Dessverre blir innholdet kjedeligere enn partidebatten i lengden.

De har en fiffig applikasjon med film i banneret hvor Trine Schei Grande forsøker å sanke din stemme. Hadde hun ennå danset hadde det vært noe, men når hennes argument er at "Du burde stemme Venstre fordi vi er Norges liberale parti", så renner det hele ut i svada som så mye annet i valgkampen.

Om du klarer å holde deg konsentrert i mer en et halvt minutt så slår du lett rekorden her på huset.

Venstre skal likevel ha pluss for at de gir deg muligheten til å sende e-postkort via sine sider til venner du mener burde stemme Venstre, men noe mer interaktivt enn det klarer de ikke levere.

Pluss: Fin og oversiktlig design, grei informasjon.
Minus: Lite interaktivt og kjedeligere enn en nettlinje som ikke vil koble seg opp.
Kort sagt: Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz



Kristelig Folkeparti

Kristelig Folkeparti
har i det minste kommet den digitale utviklingen i møte. De har klart å reservere domenet krf.no slik at du slipper å skrive fullt partinavn for å finne deres nettsider. Der stopper dessverre deres forståelse for det digitale mediet kalt Internett.

Designmessig klarer de seg, men de har lagt lite til rette for den store opplevelse. Informasjonen og valgflesket er på plass, men her kunne vi godt ha tenkt oss litt smør på flesket. Hva med et lite spill hvor besøkeren kunne lekt Gud for en dag, eller "Ligg unna eplet i paradiset" som en versjon av Pac Man.

Istedenfor får vi servert Dagfinns blogg og sant og får ikke denne opp temperaturen særlig.

KRF glimter likevel til med testen "Par i hjerter" hvor du skal kunne teste deg selv og om partiet passer deg. Når denne siden ikke fungerer så hjelper det likevel ikke.

Pluss: God design, fine ballonger i nettbutikken.
Minus: Kjedelig rett og slett og altfor dyre ballonger.
Kort sagt: Litt mer gladkristenhet hadde nok gjort seg.



Fremskrittspartiet

Fremskrittspartiet
har lik KRF forstått at det enkle ofte er det beste og reservert domenet FRP.no. Det ser også ved første øyekast ut som om de har brukt mer av sitt valgbudsjett på nettsidene, men her er det nok kun utsiden som bedrar.

Det gikk nok litt mye på Ekebergrestauranten som ryktene tilsier.

Informasjonen på nettsiden er grei. At FRP forsøker å heve temperaturen ved å bruke mer plass på å vise hva de andre partiene gjør feil enn det de bruker på å informere om sin egen politikk må anses som et pluss. Ikke noe er bedre enn litt drittslenging i en valgkamp. Men også her er interaktiviteten forsvinnende liten. På en stor boks til høyre kan du lese "Jens Stoltenberg klikk her". Bak boksen skjuler det seg en heller dårlig flash animasjon. Legg heller inn et spill hvor brukeren kan slå litt løs på Jens, det hadde nok gitt litt fart i sakene.

FRP forsøker også å imponere ved å invitere til et besøk i en FRP kommune. Jeg lover deg, et besøk i Os i virkeligheten er langt morsommere.

Nei da liker vi heller NRK sitt lille nettspill "Eli rally" mye mye bedre.

Pluss: God design, mye drittslenging om andre partier.
Minus: Etter førsteinntrykket forsvinner moroa fort.
Kort sagt: Som alt annet valgflesk varer ikke moroa lenge på disse nettsidene.


Senterpartiet


Her er det ikke mye å si. Om du er glad i tekst så har Senterpartiet sidene for deg. Bortsett fra dette er det lite som virker innbydene på disse sidene.

Positivt overrasket ble jeg likevel da jeg så en link til høyre med tittelen "Åslaug på nett". Her håpet jeg å finne en automatisert chat hvor publikum kan stille spørsmål til Åslaug slik 1881 og IKEA har på sine nettsider. Disse botene forteller deg til og med vitser om du spør.

Åslaug hadde derimot lite moro å tilby. Bare enda mer tekst.

Denne siden hoppet jeg fort ut av.

Pluss: MYE informasjon.
Minus: Sinnsykt kjedelig.
Kort sagt: Selv en 14-åring kunne klart bedre.



Sosialistisk Venstreparti


SV er på samme måte som sine motstandere FRP glade i å bruke flash.

Lik som FRP har de en egen flashside hvor de gir hovedpoengene i sin politikk, men igjen lenkes man fort over til mye tekst og like moro.

Å høre politikerne love ting er ille nok, å måtte lese det i tillegg kan ta livet av noen og enhver. Nei da kan du heller ta frem Kafka, kose deg og stemme blankt 10. september.

Siden har et ryddig design, men lite nytt å komme med. Personlig mener jeg det er på høy tid SV slipper ut nettspillet de fikk kraftig pepper for i forrige valgkamp.

Det hadde ennå vært noe.

Pluss: Forsøker så vidt å utfordre den digitale tekst.
Minus: Kommer ikke lengre enn utgangen til solidaritetshuset.
Kort sagt: Les heller Kafka.



R
ødt Parti

Etter at RV og AKP slo seg sammen til det nyetablerte partiet Rødt, håpet nok noen at endelig revolusjonen skulle komme. De har måttet vente en stund og den kommer heller ikke på deres nettsted rødt.no. Maken til dårlig bearbeidet nettside skal du lete lenge etter.

RV har i mange år fått mye kudos for at de har den mest hjemmelagde og enkleste standen på Karl Johan. Dette gjelder også for deres nettsider, men her uteblir all kudos.

Her er det hovedsakelig egenproduserte nyheter hvor Torstein Dahle og Erling Folkvord står i fokus. Sikkert hyggelig mennesker, men de finnes vel andre personer i partiet som har noe å si.

Rødt Parti skal ha for at de startet med et livlig prosjekt. Siden de ikke fikk bli med på fjernsynskanalenes partilederdebatter, så har de valgt å lage sine egne sendinger hvor Torstein Dahle kritiserer alt som har blitt sagt i nevnte sendinger. Det hjelper lite når hele prosjektet tydeligvis har stoppet opp etter to sendinger.

Rødt Parti skal derimot ha kred for at alt deres valgmateriell er gratis og det kommer både på persisk og kurdisk i tillegg til norsk. Selv klistremerkene er gratis. Vel og merke må du laste de ned og printe de selv.

Pluss: Internasjonal tilnærming
Minus: Dårlig design, lite vedlikehold.
Kort sagt: Å ha det minste valgbudskjettet er ingen unnskyldning for å overlate nettsidene til etter revolusjonen.

Konklusjon
Å dømme ut fra det partiene presenterer på nett er det lite overraskende at mange nordmenn velger å sitte hjemme valgdagen. Mer kjedelig valgflesk skal du lete lenge etter.

Godt valg!

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen