Test

Test av Mio Moov 580

Testresultater

Mio Moov 580

Positive ting Lav pris, stor skjerm, enkelt oppsett.
Negative ting Svak på navigasjon, særlig i tunneler.0

Testresultater

Mio Moov 580

Positive ting Lav pris, stor skjerm, enkelt oppsett.
Negative ting Svak på navigasjon, særlig i tunneler.0
Mio Moov 580 er utstyrt med en skjerm som er større enn snittet. På den lager Mio et grafisk uttrykk som slett ikke er så pent som det de lagde før. Navigasjonen er heller ikke egnet til å glede, med fryktelig treg rekalkulering av ruter når man kjører feil, og andre svakheter i navigasjonen. Det finnes bedre alternativer enn dette, selv i samme prisleie.

Les flere artikler:
- Stortest av GPS for bil (hovedartikkel)
- Test av Blaupunkt TravelPilot 500
- Test av Harman/Kardon GPS-810
- Test av Garmin Nüvi 765
- Test av Garmin Nüvi 5000
- Test av Mio Moov 580
- Test av Navigon 7210
- Test av Navigon 8110
- Test av Tomtom GO 930 Traffic
- Test av Tomtom XL Europe 22
- Slik har vi testet bil-GPS

Praktisk navigasjon
Den fant begge de første adressene vi kjørte til i Bærum. Disse ble til og med angitt på riktig side av veien, og det er bra. Da vi skulle navigere på Smestadlokket ville den derimot ha oss rett ned i tunnelen. Den klarte i det minste å si fra at vi var framme ved adressen da vi kjørte forbi innkjørselen oppå lokket.

I Ekebergtunnelen var imidlertid Mio den GPS-en som skuffet oss aller mest. I tunneler gir GPS-en fullstendig opp. Den blir paralysert og gjør ingen forsøk på å hjelpe til før den får satellittdekning igjen. Dette er helstryk.

Den er også fryktelig dårlig på rekalkulering av ruter. Den prøver å få deg til å snu og kjøre tilbake der du forlot ruten altfor lenge. På det meste så vi over 45 sekunder før den hadde en alternativ rute parat på en parallell vei. Det er altfor dårlig når man kjører i trafikkerte bygater.

Da vi testet adresser i Bodø og på Tretten, fant den en gammel adresse, men plasserte den litt feil i gata. Ny gate med kun veinummer lå ikke inne, det gjorde heller ikke en ny gate med veinavn. Til gjengjeld fant den greit fram til adressen på Tretten, plasserte den nær nok og valgte riktig adkomst.

Skjerm og tale
Grafikken og kjøreanvisningene på skjermen likner ikke på noen av de andre produktene. Mio har valgt et utseende som er basert på tynne streker og grove skraveringer som gjør kartet langt vanskeligere å lese enn noen andre. Dette liker vi ikke, fordi vi bruker for lang tid på å se og tolke skjermen mens vi kjører. Enheten har flere forskjellige kartfremstillinger å velge mellom, men de største forskjellene er fargetonene som er i bruk, ikke selve den grafiske designen. I tillegg hakker kartet når det skal dreies i veikryss og rundkjøringer. Det er et symptom på en underdimensjonert prosessor. Ruten er merket med en farget linje, og piler i «3D» som er lagt oppå dette.

Taleanvisningen uttaler gatenavn, men ikke alltid presist og korrekt. I tillegg er den masete med gjentakelser, det er særlig et problem når kryss og rundkjøringer kommer tett.

Brukervennlighet og design
Brukervennligheten til Mio er svært høy. Her skårer GPS-en høyt i vår test, med installasjonsveiviser som starter første gang du bruker enheten, i tillegg til mye annen hjelp og støtte innebygd. Det skal godt gjøres å ikke klare å komme i gang med denne GPS-en. Adressesøket til enheten er greit nok. Det er ikke norsk tastatur tilgjengelig når du skal søke etter destinasjonsadresser, de norske tegnene ligger på et «shift-tastatur». GPS-en eliminerer heller ikke bokstaver etter hvert som du taster, men den foreslår i det minste adresser etter hvert som du taster.

Menyene forøvrig er enkle nok å finne fram i. Særlig innstillinger er gjemt bak en enkelt tast, som deretter guider deg gjennom flere relaterte innstillinger. Det er bra.

Mio har innebygd mottaker for trafikkmeldinger (TMC). Dette fungerer fint, og vei- og trafikkmeldinger kommer inn helt av seg selv. Informasjonen tegnes inn på kartet, og kan også listes med tekst. Antennen er integrert i strømkabelen, noe vi setter stor pris på. Det motvirker rot og kabelkaos i bilen.

GPS-en har også FM-sender slik at stereoanlegget kan brukes som høyttaler. Det er også Bluetooth innebygd som er klargjort for å bruke GPS-en som håndfrisett for mobiltelefonen.


Internett: eu.mio.com
Pris: 2 580 kroner.


Design: 5.4
Brukervennlighet: 6.8
Navigasjon: 4.1
Pris: 8.0

Data
Skjerm: 4.7"
Fysiske mål (mm): 139 x 84 x 18
Kartsystem: TeleAtlas
Antall land dekket: 33
Rekalkulering av rute (sek): 38.1

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen