Test

Test av Garmin Nüvi 765 Traffic

Testresultater

Garmin Nüvi 765 Traffic

Positive ting God navigasjon, høy brukervennlighet.
Negative ting Ordinær skjerm og ekstrafunksjoner.0

Testresultater

Garmin Nüvi 765 Traffic

Positive ting God navigasjon, høy brukervennlighet.
Negative ting Ordinær skjerm og ekstrafunksjoner.0
Med toppmodellen Garmin Nüvi 765 Traffic plasserer Garmin seg på toppen i vår test. Produktet har ingen utpregete svakheter, og skårer høyt på de viktige punktene. Med solide kartdata og høy ytelse tar denne GPS-en jobben med å lede deg riktig fram til de rareste steder.

Les flere artikler:
- Stortest av GPS for bil (hovedartikkel)
- Test av Blaupunkt TravelPilot 500
- Test av Harman/Kardon GPS-810
- Test av Garmin Nüvi 765
- Test av Garmin Nüvi 5000
- Test av Mio Moov 580
- Test av Navigon 7210
- Test av Navigon 8110
- Test av Tomtom GO 930 Traffic
- Test av Tomtom XL Europe 22
- Slik har vi testet bil-GPS

Praktisk navigasjon.
GPS-en fant fram til begge adressene vi testet i Bærum. Begge adressene ble meldt presist, og på riktig side av veien. Den fant også fram til adressen på Smestadlokket, der mange andre ville under motorveilokket. Den traff innkjøringen til stikkveien, og det var ingen som klarte bedre presisjon enn dette.

I Ekebergtunnelen lot den som ingenting, og fortsatte å guide selv om satellittsignalet ble borte. Her meldte den avkjøringen altfor seint, hele 300 meter. Imidlertid var de foregående meldingene helt riktige, og i tillegg ble skiltingen vist helt korrekt, dermed kom vi oss av på riktig sted. Ute av tunnelen fikk den raskt kontakt med satellittene igjen, slik at i første kryss var den helt med på notene og viste riktig vei.

På testpunktet der vi kjørte feil og bort fra ruten, oppdaget og korrigerte den ruten på 8.6 sekunder. Dette plasserer ytelsen på dette punktet til midt på treet, og rask nok selv i travel bytrafikk.

I Bodø og på Tretten fant den absolutt alle adressene vi ba om. Den plasserte ikke alle husnumrene helt riktig, men avviket var i høyden 20-30 meter. Garmin er også eneste fabrikant som klarte å finne adressen i den nye gaten uten navn. Den største feilen vi klarte å avdekke var at GPS-en valgte feil adkomst til adressen på Tretten, men dette vil rekalkuleringen fikse når man kjører forbi veien som ikke lar seg kjøre.

Skjerm og tale
Skjermen viser kartet med ren og tydelig strek, og det er enkelt å tolke bildet. Den grafiske kjøreanvisningen er en farget linje som legges på ruten, i tillegg til tydelige piler som viser hvordan veikryss og rundkjøringer skal kjøres. Skjermoppdateringen når kartet skal dreies i kryss og rundkjøringer er aldeles utmerket. Det er helt klart en rask nok prosessor i enheten, for dette skjer uten rykking og hakking på grafikken.

Taleanvisningen uttaler gatenavnene, og det er praktisk i byområder der du kan kontrollere at du er på rett vei ved hjelp av gatenavnskiltingen. Taleanvisningene er veldig godt timet, slik at kjøreanvisningene kommer når de skal. I tillegg viser grafikken på skjermen tydelig hva du skal gjøre i kryss og rundkjøringer, og det skal godt gjøres å kjøre feil.

Brukervennlighet og design
Adressesøket er utmerket, og det tar ikke mange bokstavene før GPS-en har fått tilstrekkelig med informasjon til å foreslå adresser fra gatedatabasen. Det er norske tegn på tastaturet, som kan legges ut som et QWERTY-tastatur for de som er vant med å skrive på maskin.

Menyene for øvrig er grunne og enkle å traversere. Oppsettet er like enkelt, slik at du kommer raskt i gang med å bruke enheten. Det er også fint med en innebygd hjelpefunksjon som viser guider for hovedfunksjonene til enheten.

Det er også en god «Hvor er jeg?»-funksjon som viser nærmeste adresse, kryss og bensinstasjoner, politi og sykehus. Trafikkmeldinger er basert på Destia TMC. Dette fungerer fint, og veimeldinger kommer inn helt av seg selv. Informasjonen tegnes inn på kartet, og kan også listes med tekst. Litt upraktisk med egen antenneledning som skal festes på frontruten, men den kobles i det minste til braketten, så det er enklere å ta med seg GPS-en ut av bilen.

De viktigste innebygde tilleggsfunksjonene er MP3-spiller, lydbokspiller, bildevisning, konverteringskalkulator og en tolkefunksjon som oversetter mellom en rekke språk, også med taleavspilling.


Internett: www.garmin.no
Pris: 3 073 kroner.

Design: 6.9
Brukervennlighet: 7.3
Navigasjon: 7.8
Pris: 7.0

Data
Skjerm: 4.3"
Fysiske mål (mm): 122 x 76 x 20
Kartsystem: Navteq
Antall land dekket: 39
Rekalkulering av rute (sek): 8.6

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen