Test

Test av AF-S Nikkor 17-55/2.8G ED.

Nå har jeg brukt 17-55mm-en nesten hver eneste dag siden mai, og det er mitt klart mest brukte objektiv. Det har vært brukt til alle mulige forskjellige oppgaver, fra pressefotografering, sports og bryllup til konsertfotografering. I praktisk bruk, i alle mulige situasjoner, er prestasjonene meget overbevisende. Skarphet, kontrast, og i særdeleshet de fargene det gir, gleder jeg meg over hver eneste dag.

Førsteinntrykket man får av objektivet, når man begynner å bruke det, er at det er stort og tungt. Det er jo nesten som å ha en 70-200 f/2,8 på kameraet. Inntrykket blir ytterligere forsterket når man setter på solblenderen.

Alternativ tekst manglerDet neste åpenbarer seg når man kommer hjem med bildene, og får dem opp på skjermen. Da ser man hvilke fantastiske farger og fantastisk kontrast det er i bildene. Jeg gikk lenge med 18-70 (kit-objektivet), og var fornøyd med det. Men jeg kan love at det er forskjell. Jeg fikk jo, som det vil framgå, også mulighet til å bruke en 17-35 i noen dager, og hvis man bruker et digitalt speilreflekskamera, trenger man ikke tenke seg om ett sekund om man skal kjøpe 17-55 i stedet.

Jeg var litt spent på hvordan jeg ville oppleve brennviddeområdet. Jeg var redd jeg ville savne området mellom 55 og 70mm. Jeg benytter ofte dette området ved ’presseportretter’. Men det viste seg å ikke utgjøre noe problem. Det tilsvarer omtrent bare å ta ett skritt lenger fram. Til gjengjeld gir f/2,8 en flott, slørete bakgrunn, som man ikke kan oppnå med 18-70mm på største blender (f/4,5). Det faktum at den er så skarp allerede ved største blender, gir en rekke kreative muligheter med skarpheten, synes jeg.

Fokuseringen fungerer perfekt nå, men det første eksemplaret jeg fikk hadde dessverre et fokusproblem. Det kunne ikke fokusere korrekt på motiver som var lengre unna enn 2-3 meter. Alt lenger unna ble litt uskarpt – selv når man fokuserte på uendelig. Nikon-importøren tok straks fatt i saken. Allerede ved første oppringning, var konklusjonen at de ville sende meg deres eget AF-S 17-35/2,8 til låns, inntil de hadde fått undersøkt mitt objektiv. Reaksjonen var at profesjonelt Nikon-utstyr skal være 100% i orden, og siden jeg syntes det var et problem å unnvære objektivet i flere dager, fikk jeg låne et objektiv i mellomtiden. Etter få dager fikk jeg en helt ny 17-55, og den har fungert perfekt siden. Jeg synes virkelig at sørvisen fra den danske importøren DFA, og Nikon var topp. Jeg fikk ingen større ulemper av denne hendelsen.

Skarphetstesten

Alternativ tekst manglerTil testen har jeg brukt et Nikon D1x montert på et stort, stabilt stativ (Manfrotto 075B Professional med Manfrotto kulehode). Det er brukt både speillås og selvutløser, for å eliminere risikoen for at kamerarystelser skulle influere på resultatet.

Bildene er lagret i NEF (RAW)-format, for å sikre at det ikke er gjort noe i etterbehandlingen i kameraet som kunne påvirke resultatet. De er derfor ikke påført noen skarphet over hodet i de påfølgende bildene. Dette betyr at man ikke helt uten videre kan bruke de nedenstående bildene til noe. Det er disse 100% utsnittene som har vært basis for mine første vurderinger. Disse er siden erstattet av standardiserte testplansjer, som ytterligere har styrket bedømmelsen.

Selvfølgelig bør alle digitale bilder tilføres en eller annen form for oppskarping for å kompensere for antialias-filteret foran sensoren. De etterfølgende 100% utsnittene framstår derfor som relativt bløte. Jeg har ganske enkelt tatt bort hele denne faktoren fra testresultatene.

Testen er bare fullstendig dokumenterbar ved en brennvidde på 50mm, da jeg bruker en 50mm f/1.8 som referanseobjektiv. Jeg har for kort tid siden solgt min 24mm f/2.8, og har derfor ikke noe seriøst referanseobjektiv i den enden. Så dere må nøye dere med mitt ord for at den presterer fantastisk i vidvinkelområdet også.

Alternativ tekst mangler

Alle testbildene er tatt fra samme sted, uten at kameraet har blitt flyttet på. Det er kun skiftet objektiv, noe som ikke har beveget kameraet over hodet. Testen er gjort på muren på bildet over, og det er gjort et 100% utsnitt et sted i bildeflaten med gode detaljer. Jeg har ikke forsøkt å teste kantskarpheten, selv om det teoretisk vil skje en forringelse av skarpheten ut mot bildets kanter.

AF-Nikkor 50/1,8 (f:2,8)
AF-Nikkor 17-55/2,8 (f:2.8)
AF-Nikkor 50/1,8 (f:8)
AF-Nikkor 17-55/2,8 (f:8)

Tilføyelse til testen

De nedenstående bildene viser forskjellen i hjørnet av bildet. Kameraet er flyttet og detaljen befinner seg nå helt oppe i hjørnet av bildeflaten. Ellers gjelder nøyaktig de samme forutsetninger som over. Testvilkårene er med andre ord nøyaktig de samme.

AF-Nikkor 50/1,8 (f:8) i hjørnet AF-Nikkor 17-55/2,8 (f:8) i hjørnet

Jeg kan nesten ikke se noen forskjell mellom disse to objektivenes prestasjoner i hjørnene ved f/8, men zoomobjektivet klarer seg altså også godt her. Hvis man går tilbake til det første testbildet fra 17-55mm, på blender 8, kan jeg se litt tap av skarphet. Hust at de første utsnittene lå nærmere sentrum av bildet. De to etterfølgende bildene er tatt med f/2,8 i hjørnet av bildeflaten. Her vinner 50mm-en

AF-Nikkor 50/1,8 (f:2.8) i hjørnet AF-Nikkor 17-55/2,8 (f:2.8) i hjørnet

Testobjekt

AF-Nikkor 85/1,8 (f:8) - 100% Crop - USM in NC 4.2.1.

Bare for å vise detaljene i det brukte testobjektet. Her er bildet oppskarpet i Nikon Capture 4.2.1 i forbindelse med RAW-konverteringen.

Bildet er tatt med samme testoppstilling som det overstående, men altså med AF-Nikkor 85/1,8.

 

Alternativ tekst mangler

RAW Konvertering

RAW-filene er konvertert med Nikon Capture 4.2.1 og senere beskåret og undersøkt i Photoshop CS.

 

 

Referanseobjektiv: Nikkor AF 50/1,8

Et av de mest skarpttegnende objektiver som finnes på markedet over hodet.

Konklusjon

Den overordnede konklusjonen er at AF-S Nikkor 17-55/2,8G er akkurat så god som jeg hadde lest at den skulle være. De 12 000 kronene er mye penger for et objektiv, men man får altså en hel del kvalitet for pengene. Konklusjonen på skarphetstesten er: Å sammenlikne to så skarpttegnende objektiver, gir naturligvis ikke den store forskjellen i den umiddelbare sammenlikningen. Men det er allikevel en overraskelse for meg, at selv om forskjellen er liten, så kommer zoomobjektivet svært nær et så skarpttegnende fastobjektiv. I hjørnene er 50mm-en skarpere, men det krever grundig analyse og gode testark for at man skal se et klart mønster i forskjellen.

17-55mm-en har også meget høy oppløsning, gode farger og kontrast og skarphet generelt. Det er, som allerede nevnt, utrolig lite forskjell. Når man går i gang med den videre bildebehandlingen, og tilfører en passe mengde skarphet, som for eksempel USM i Photoshop, kommer de bitte små forskjeller til syne. Faktisk er det tydeligvis oppløsningen til Nikon 1Dx som setter begrensningen nå, og testen ville vært mer presis med D2x og dens høyere oppløsning. (Siden testen opprinnelig ble laget, har alle bildene blitt reprodusert med en D2X, og standard testplansjer. Det endret ikke noe i min konklusjon, men det gjorde de små forskjellene noe tydeligere).

Jeg hadde en AF-S Nikkor 18-70/3,5-4,5 med en liknende test for en tid tilbake, og det er altså et stykke fra den og opp til de profesjonelle objektivene. Både når det gjelder skarphet og kontrast ved store blendere, men også vignettering og fortegning er mer uttalt på 18-70mm-en. Men det er fortsatt et fint stykke optikk for pengene.

Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55mm f/2.8G IF-ED

Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D

Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55mm f/2.8G IF-ED   Les mer »

Beste priser

På lager 15 793,- Til butikk
Forventet lagerdato 15 793,- Til butikk
Ikke på lager 15 794,- Til butikk
Ukjent lagerstatus 15 999,- Til butikk

Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D   Les mer »

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen