Test Witt by Livall WBLBH51MGB

(Foto: Vegar Jansen, Tek.no)

Slik var det å bruke en smarthjelm med både blinklys og innebygde høyttalere

Den aller første smarte sykkelhjelmen undertegnede kjenner til dukket opp som en prototype på Intel Developer Forum i 2014. Året etter var det blest rundt smarthjelmen Lumos som gjorde stor suksess på Kickstarter.

Å dytte sensorer og elektronikk inn i en hjelm virker kanskje litt søkt, men det fungerer da fint for Iron Man. Det er dog enklere modifikasjoner som er gjort med dagens testprodukt, som går under den elegante betegnelsen WBLBH51MGB.

Det er den kinesiske hjelmprodusenten Livall som står bak produktet, og så har danske Witt – som blant annet importerer Segway til Norge – satt på sitt navn i tillegg.

Livall har for øvrig flere smarte hjelmer på samvittigheten, inkludert skihjelmen RS1, men det får være en sak for vintermånedene. Mer interessant er at de også har sin egen versjon av WBLBH51MGB: Bling Helmet BH51 M.

Bortsett fra fargen og navnet er det etter alt å dømme det samme produktet.

  Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Men nå er det altså Witt by Livall WBLBH51MGB vi har hatt til test.

Rent fysisk består hjelmen av ekspandert polystyren (EPS), eller isopor som det også kalles. På utsiden er den dekket av et lag ABS-plast, mens innsiden har avtagbare stoffputer og en justerbar nakkestropp. Stroppen har skru-funksjon som gjør det enkelt å stramme og løsne den.

Hakestroppen krever en del mer arbeid å tilpasse, men når den først er riktig stilt inn er den enkel å klipse av og på.

Vi veide hjelmen til 480 gram på vår vekt, så det er ikke det letteste eksemplaret i butikken. Likevel synes vi den sitter godt og er relativt komfortabel.

Litt smarte funksjoner

Hittil har vi bare nevnt de «dumme» delen av hjelmen, men dette skal altså være et smart eksemplar. I hovedsak er det tre ting som skiller WBLBH51MGB  fra sykkelhjelmer flest: lys, lyd og «SOS»-varsling.

Hvor smarte føler vi oss nå? Foto: Niklas Plikk, Tek.no

Hjelmen er også å få uten lyd-delen, noe som også gjør at prisen går ned til rundt tusenlappen. Da er fremdeles lys og nødvarsling inkludert.

For å ta dette med «SOS» først, er det slik at sensorer i hjelmen registrerer bevegelser og kan tolke slag eller støt. Dersom denne funksjonaliteten settes opp, vil mobiltelefonen din kunne sende ut nødmeldinger til dine predefinerte kontakter dersom hjelmen tror du har krasjet.

Ikke helt ulikt Apples nye Watch Series 4 med falldeteksjon, altså.

Så har vi dette med lys – på baksiden av hjelmen finner vi en rød, plastinnrammet LED-remse som kan lyse opp når det passer. Dette kan ta rollen som et helt vanlig lys for generelt bedre synlighet, og via Livalls «Riding»-app er det mulig å pynte litt ekstra med blink eller mønstre.

Foruten dette kan lyset fungere som blinklys. Ja, det stemmer – her finnes det en app, vi skal komme nærmere tilbake til denne, som gjør det mulig å bruke hjelmens lys til å signalisere at du skal til høyre eller venstre.

Syklister flest vil naturligvis fremdeles foretrekke å bruke armen, men på mindre stabile kjøretøy som eksempelvis elektriske sparkesykler kan dette faktisk ha noe for seg.

Hjelmen lades over USB, men kontakten er proprietær. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Dersom du ikke pleier å ha mobilen festet på styret, følger det forresten også med en fjernkontroll med standard styrefeste. Denne vil kunne sørge for at blinking, musikk og andre aktuelle funksjoner kun er et tommeltrykk unna.

Fjernkontrollen er nesten et must, men den er dessverre ikke oppladbar. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Hvilke andre funksjoner sier du? Vel, på den dyreste versjonen av hjelmen er også lyd en del av den smarte pakka – og da utstyrt med både høyttalere og mikrofon. Så når den er paret med mobiltelefonen kan den både spille av musikken din og brukes som håndfri-sett.

I tillegg kan appen settes opp med en egen «walkie talkie»-kanal slik at det er mulig å kommunisere med andre som bruker den samme appen. Funker det?

Fjernkontrollen sørger for at du kan bruke hjelmens smarte funksjoner uten å stoppe opp. Men i motsetning til selve hjelmen er ikke fjernkontrollen oppladbar. På denne må CR2032-batteriet byttes etter en måneds eller så bruk.

En app som prøver å gjøre alt

Vi har så vidt nevnt dette med en app, og for å få noe særlig utbytte av hjelmen er du pent nødt til å ta i bruk appen «Livall Riding». Den finnes både for Android og iOS.

 

Noe mesterverk innen appdesign er den ikke. I god kinesisk ånd er det gjort et forsøk på å stappe inn så mye funksjonalitet som mulig. 

Den har en registreringsfunksjon som bruker GPS-en til å måle hvor langt du har syklet/kjørt, man kan som nevnt opprette og gå inn i grupper for å kommunisere direkte, den har sitt eget sosiale nettverk og lar deg knytte sammen hjelm, mobil, fjernkontroll og slikt som en BLE (Bluetooth Low Energy)-kompatibel pulsmåler.

I tillegg er det her man registrerer nødkontakter i tilfelle kollisjon. Og så spiller den altså av musikk, tar bilder, lar deg stille inn hjelmlys og dytter på deg «poeng» etter hvor mye du deler og beveger deg med appen i registreringsmodus.

Med andre ord er det et solid sammensurium av funksjoner i denne appen, og det har resultert i at den ikke gjør noe av det imponerende bra. Heldigvis trenger du ikke bruke appen til noe særlig annet enn å knytte sammen hjelmen, mobilen og fjernkontrollen.

For når det er gjort, er det ikke noe spesielt komplisert å komme i gang med bruken – først og fremst er det jo bare en sykkelhjelm i størrelse 57-61 centimeter. Ingen vil tvinge deg til å bruke noen av de «smarte» funksjonene, men dersom du ikke gjør det ville du nok klart deg minst like bra med en rimeligere hjelm.

Pass på regnet

Livall melder nemlig om at selv om elektronikken i hjelmen skal tåle litt fuktighet, vil den kunne få problemer i svært kraftig regn. Og da snakker vi ikke bare om kondens i LED-stripa, men at elektronikken kan bli skadet. Den er ikke noe førstevalg for ekstremsyklister på Vestlandet, altså.

Det sitter en slik liten «plastpyramide» foran ørene på hver side av hjelmen. Disse fungerer som høyttalere og mikrofon. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Her har vi ved noen tilfeller benyttet den i normale regnskurer, og dette har gått helt greit. Likevel er det altså en mulighet for at hjelmen plutselig ikke er så veldig smart lenger – enten på grunn av vannskade eller fordi den får en tur i asfalten. Sånn sett er det ikke nødvendigvis det lureste hjelmvalget i alle tilfeller.

Men dersom du har sansen for en hjelm som ikke bare beskytter skallen din og tar litt hensyn på de aller mest regntunge dagene, kan WBLBH51MGB være et alternativ.

Er du en travel person med mange å prate med kommer du i hvert fall til å sette pris på at hjelmen kan fungere som et håndfri-sett for mobiltelefonen din.

De relativt spinkle høyttalerne gjør at samtalekvaliteten på ingen måte vil passere som mer enn «akseptabel», men ved å skru opp volumet og legge godviljen til kan man fint både gjøre seg forstått og få med seg hva som blir sagt – enten vi holder en samtale eller har navigasjonsappen vår «på øret».

(Blink)lys er jo litt kjekt. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Gitt at man ikke er midt i den mest støyende trafikken, naturligvis.

Det samme er tilfelle for avspilling av musikk – i beste fall er det godkjent lyd i bakgrunnen vi kan nikke litt til. Men det er jo også hele poenget. Når vi farter rundt med denne hjelmen er ikke musikken så fremtredende at vi går glipp av kurrende duer, bilen som nærmer seg bakfra eller øvrige trafikklyder.

Foruten dette har appen og fjernkontrollen en «push to talk»-knapp som gjør det mulig å sende verbale meldinger til andre i samme gruppe på appen. Dette kan være litt gøy, men meldingene – som trolig rutes via en server i Kina et sted – har naturlig nok litt forsinkelse og har laber lydkvalitet.

Det vil nok være greiere å bare ringe hverandre i stedet, med mindre man er en hel gjeng som ønsker å kommunisere – meldingene går jo ut til alle i gruppa.

Lysfunksjonaliteten er artig nok, spesielt nå som høstmørket har slått til for fullt. Her får du tre forskjellige modi eller lysmønstre i tillegg til å slå muligheten for å slå av hele showet. Hjelmen kan i tillegg settes til å kun være påskrudd når den innebygde lyssensoren oppdager at det er blitt mørkt nok.

Vi ser jo hvor det er, men det er noe som ikke fungerer helt også.

Som nevnt kan lysene også brukes som blinklys, men om dine medtrafikanter er oppmerksomme nok eller skjønner greia er en annen sak. Uansett liker vi idéen.

Til slutt har vi dette med varslingstjenesten, som fungerer slik at dersom hjelmens sensorer registrerer en bevegelse som gjørt at den tror du har gått i bakken, vil den begynne å pipe «SOS» og blinke i ditto takt.

Akkurat hva hjelmen tolker som et fall varierer litt, men det er i hvert fall ingen god idé å slenge hjelmen fra seg på gulvet.

Dersom «Riding»-appen i tillegg kjører, vil den gjøre seg klar til å sende en melding til den eller de du har oppgitt som «nødkontakt». Men du får et vindu på 90 sekunder der du kan bekrefte eller avkrefte at du trenger hjelp. Hvis ingenting gjøres i løpet av den tiden vil SMS sendes ut – med koordinatene dine inkludert.

Dette kan jo være kjekt dersom du skulle hatt maks uflaks og ligger bevisstløs på en øde landevei. Etter hva vi erfarer fungerer også denne funksjonen, samtidig som det stadig er noe som ikke virker hundre prosent med hele opplegget.

Konklusjon

Smarthjelmen Witt by Livall WBLBH51MGB er et interessant produkt med noen fine funksjoner. Lys og blinklys er kjekt å ha for økt synlighet i trafikkbildet, mens SOS-varslingen kan være en forsikring dersom du ved en anledning skulle være virkelig uheldig.

For de mer pratsomme er det nok likevel lydfunksjonene som er de interessante. Her er det mulig å holde en samtale – eller for den saks skyld høre litt musikk – uten å stenge ute trafikklydene.

Vær bare klar over at vi derfor snakker om ganske spinkel lyd som ikke er ment å tilfredsstille Hi-Fi-interesserte, og det er altså en del av poenget.

Så er det da visse ting som ikke er så imponerende med denne hjelmen.

  Foto: Vegar Jansen, Tek.no

At det er helt i det blå hva den tåler av regn for eksempel, og at fjernkontrollen ikke er oppladbar. Det hadde nok også vært en stor fordel om Livall ikke hadde forsøkt å bite over så innmari mye med sin app.

Neida, det er jo ikke sånn at vi bruke alle funksjonene der, men dersom de hadde kunnet konsentrere utvilklingen på færre ting hadde muligens disse funksjonene også fungert langt bedre.

Til slutt må vi jo nevne den ikke-så-smarte delen av hjelmen også. Den sitter for så vidt godt på hodet og er relativt luftig. Men vi biter oss også merke i at den ikke har «MIPS-teknologi», som etter en rekke tester å dømme er å fortetrekke.

Alt i alt er dette en interessant hjelm, og for noen vil den kunne være midt i blinken som den er nå. For andre vil smartfunksjonaliteten føles mer som unødvendig bling, og da finnes det langt bedre alternativer på markedet.


6.5/10
Helt greit

Witt by Livall smarthjelm WBLBH51MGB

"En hjelm med flere kule funksjoner, men ikke alle er så bra gjennomført."

Fordeler

  • Lys og blinklys
  • Håndfri-funksjonalitet
  • Nakkestropp med skruhjul
  • Kan sende «SOS» ved fall
  • Høyttalerne blokkerer ikke ut trafikklyder

Ting å tenke på

  • Spinkel lyd
  • Rotete app
  • Har ikke MIPS-teknologi
  • Proprietær USB-ladeplugg
  • Tåler begrenset med regn
  • Fjernkontrollen kan ikke lades

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen