UF8 Legend er en pen og svært stillegående elscooter.

Test UF8 Legend

UF8 Legend er en pen og svært stillegående elscooter. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Lar deg suse bortover gatene nesten uten å lage en lyd

Svenske Vessla var vårt første bekjentskap på elscooter-fronten, og rent utenom behovet for å følge trafikken i Oslo sentrum, var det et hyggelig et. 

Nå har vi hatt en annen, liknende scooter inne til test. UF8 Legend selges av el-moped.no, og selv om den er noen tusenlapper dyrere enn Vesslaen (24 990 mot 20 000 kroner), vil vi påstå de er omtrent i samme prisklasse. 

UF8 Legend er først og fremst noe større enn Vessla-scooteren, men har til gjengjeld bagasjebrett bak. Den er også betraktelig tyngre, med 81 mot 60 kilogram med ett batteri montert. Begge bruker litiumionebatterier på henholdsvis 10 og åtte kilo, så her er det rett og slett selve scooteren som er tyngre. 

Det merkes blant annet godt når du må sette beinet nedi bakken og må holde oppe vekten av scooteren selv. Vesslaen er merkbart lettere å balansere, men UF8 sitter til gjengjeld hakket bedre på veien, og du spretter ikke like høyt om du forsøker å kjøre over en fartshump i litt for høy fart. 

Kraftigere motor 

Den lille skjermen i dashbordet gir oss den informasjonen vi trenger. Også her hadde det vært praktisk med en liten klokke. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Innvendig er imidlertid UF8 betraktelig kraftigere, med en motor på 3000 watt, der Vesslaen bare kan skilte med 1000 watt. Det merkes også i bruk. Til tross for at den altså er mye tyngre føles UF8 mer responsiv og er gøyere å kjøre.

Skal vi tro det interne speedometeret går den dessuten noe raskere enn de 45 km/t som egentlig er tillatt etter loven. På flat mark stopper nemlig UF8 på maksimalt 53 kilometer i timen. Vi kontrollmålte imidlertid med GPS, der maksverdien var 48,9 km/t, som nok er innenfor akseptabelt avvik. 

Foran på scooteren finnes det et lite oppbevaringsrom. Både luka og plasthengslene virker imidlertid svært lite solide, så her gjetter vi kanskje at det kan bli trøbbel med holdbarheten etter hvert. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Med Vesslaen bemerket vi også at den føltes svak i oppoverbakker, og også her er det åpenbart mer å hente på UF8. Den har små problemer med å holde 45-46 kilometer i timen selv opp de relativt bratte bakkene fra gamlebyen til Ekeberg i hovedstaden, enda litt til om batteriet er fulladet. 

Scooteren har tre «gir», men du kan strengt tatt holde deg i toppgiret og klare deg med det. Da oppfører imidlertid scooteren seg en smule rykkete og brått når du starter fra et stopp. Plasseringen av knapper og knotter er ellers logisk og intuitiv, og vi liker også løsningen for retningsanviseren.

Her drar du på en liten, fjæret knott, og så trykker du på en knapp på toppen for å skru av blinklyset. På Vesslaen måtte du for eksempel selv huske å dra knotten tilbake til midten etter en sving, noe som ikke alltid var så lett. 

Det digitale speedometeret foran er lett å tyde, selv i sterkt sollys, og vi setter pris på at rekkevidden er anslått i antall kilometer, ikke bare et prosenttall. En liten klokke hadde imidlertid gjort seg. 

Batteriet sitter plassert under setet. Det gjør at det er plass til minimalt med annet. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Middels rekkevidde 

Ved fulladet batteri anslår scooteren konsekvent 39 kilometer gjenstående rekkevidde, et tall som virker å stemme ganske godt med våre erfaringer. I bykjøring med mye start og stopp er det riktignok kanskje litt optimistisk.

Høyre håndtak har en knott som styrer motoreffekten, horn og mulighet til å sette scooteren i revers. Det siste er det ikke alle scootere som kan. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

I motsetning til Vesslaen skrur imidlertid ikke UF8 ned effekten nevneverdig etter hvert som batteriet tømmes, hvilket er et stort pluss. Vi vil heller at scooteren overlater det til oss å avgjøre hvor mye kraft vi trenger for å komme oss til målet, heller enn at den tvinger oss til å kjøre i sneglefart de siste kilometerne. 

Batteriet er som nevnt på 1,2 kWh (60 V), og er litt større i utforming enn Vessla-batteriet. Det er plass til laderen sammen med batteriet under setet. 

Laderen er særdeles lett sammenliknet med laderen Vessla leverer, men den har en ganske stor hake: Den krever aktiv kjøling mens du lader, med andre ord en ganske bråkete vifte som går konstant. Vi endte opp med å sette batteriet til lading på balkongen...

På venstre side finner vi blant annet retningsanviseren. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Vessla-laderen bruker på sin side kjøleribber. Det gjør den betraktelig tyngre, men til gjengjeld er den fullstendig stillegående. 

Svært stillegående 

Selve scooteren er imidlertid akkurat like stille som vi forventet. Motoren lager omtrent ikke en lyd, selv ikke det vanlige elmotor-«hvinet» vi har blitt vant til fra elbiler flest. Det er kanskje et ørlite hakk mer hjulstøy her enn på den svenske konkurrenten, men i alle tilfeller er begge to svært, svært stillegående fremkomstmidler.

Det gir imidlertid det samme problemet her som vi opplevde med Vesslaen: Folk er rett og slett ikke oppmerksom på at du kommer, og fotgjengere – med eller uten hodetelefoner – strener gjerne ut i veien foran deg uten å ense at du kommer. Det er selvfølgelig ikke scooterens feil, men det burde kanskje vært en mulighet for å skru på ekstra «elbillyd» i lave hastigheter også her. 

Med fare for å bli litt navlebeskuende kommer vi heller ikke unna det samme problemet som sist, og det er at Oslo-gatene er såpass trange at det er vanskelig å utnytte scooterens kanskje fremste egenskap, som er muligheten til å snirkle seg forbi kø. De fleste bygater har fått sykkelfelt, og disse har du ikke lov til å bruke med scooter. Fordelen ved å kunne bruke kollektivfeltet er også mindre her enn med en elbil. 

Laderen er uheldigvis av typen med aktiv viftekjøling. Det gir litt støy mens du lader. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Konklusjon 

  Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Alt i alt synes vi du får litt det du betaler for her. De par tusenlappene over hva en Vessla koster (altså 25 000 kroner) gir deg en elscooter som er noen hakk morsommere å kjøre, og ikke minst klarer å holde farta bedre også i oppoverbakke. Den litt mer kompakte Vesslaen er på sin side et ørlite hakk mer elegant å se på, spør du oss. 

Rekkevidden er ikke den aller mest imponerende, men dette virker å være omtrent standarden for elscootere i dag. Du kan også kjøpe den med et ekstra batteri, men det bringer prisen opp til 30 000 kroner. Ekstrabatteriet kan heller ikke kobles direkte til scooteren, du må fysisk bytte mellom de to batteriene underveis. 

Elscooter er topp for deg som trenger å forflytte deg maks et par mil om dagen, og ikke trenger å kjøre på motorvei. Fraværet av motorlyd er behagelig både for deg og omgivelsene, og du kan i tillegg kjøre med god samvittighet både for lokalmiljøet og klimaet. Det er i seg selv verdt en del. 

Obs: Vi gir fortsatt ikke karakterer i denne kategorien, men om vi hadde gjort det hadde nok UF8 Legend rangert et lite hakk over Vessla. 


UF8 Legend

"3000 watt motor gir denne elscooteren godt med lydløs kraft."

Fordeler

  • 3000 watt motor gir 45 km/t også i oppoverbakke
  • Svært stillegående og behagelig å kjøre
  • Bagasjebrett og lite oppbevaringsrom i front
  • Tre «gir»
  • Holder motorkraften godt selv når batteriet nærmer seg tomt

Ting å tenke på

  • Middels rekkevidde
  • Laderen har en vifte som går konstant
  • Ikke imponerende byggekvalitet i enkelte deler
  • Batteriet gir magert med lagringsplass under setet

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen