TEST: Transcend JetDrive 500

Test Transcend JetDrive 500

(Bilde: Vegar Jansen, Hardware.no)

Ny og større SSD på 1-2-3

Transcend JetDrive kan gi deg langt mer plass på din halvgamle MacBook.

Vi har lenge prediket om at en SSD er veien å gå dersom du skal oppgradere datamaskinen din. For vanlige stasjonære og mange bærbare legges det jo til rette for at du skal kunne bytte slikt selv.

Men ikke alle stasjonære er like enkle å åpne opp, og spesielt én produsent er kjent for å lage bærbare som du ikke er ment å tukle med selv. Da snakker vi selvsagt om Apple og deres nyere MacBooker.

Nå skal det selvsagt nevnes at MacBook Pro med Retina-skjerm og nyere utgaver av MacBook Air allerede har en SSD, men her har jo prisene forandret seg de siste årene. Og hvis du for noen år siden ønsket å spare noen tusenlapper ved å gå for inngangsmodellen med ganske lite kapasitet, kunne det jo kanskje friste å bytte til en større SSD.

Men disse MacBookene bruker ikke standard SSD-er med 2,5-tommers formfaktor – nei her får du de i pinneform, noe som kan gjøre det ganske problematisk å finne et kompatibelt alternativ. Videre er det slik at flere Macer ikke lar seg åpne uten en spesiell «pentalobe» skrutrekker som benyttes på mange nyere Apple-produkter.

Komplett oppgraderingssett

Transcend JetDrive 500 med alt inkludert.
Transcend JetDrive 500 med alt inkludert.Foto: Vegar Jansen, Hardware.no

Men en SSD-oppgradering for Mac betyr ikke nødvendigvis at produktet må leveres inn til et verksted. Taiwanske Transcend har nemlig snekret sammen et byttesett kalt JetDrive, som er kompatibelt med en rekke MacBooker.

Det er to ting som ved første øyekast gjør Transcend JetDrive til et attraktivt produkt. Det første er at når du kjøper et slikt sett, så får du med absolutt alt du trenger – inkludert verktøyet for å få gjort jobben.

Det andre er at det eksterne USB 3.0-kabinettet som du kan ha din gamle disk eller SSD i etterpå, er i matchende aluminium.

En annen ting vi liker er at Transcend har lagd flere utgaver av sin JetDrive, og er veldig tydelige på hvilken utgave som passer til akkurat hvilke Mac-modeller. Så lenge du holder tunga rett i munnen når du finner modellnummeret – du kan for øvrig også bruke Transcends egen programvare til dette – har du i teorien altså veldig lite å bekymre deg over.

Med eksternt kabinett i matchende metall er det klart at JetDrive er skapt for Mac.
Med eksternt kabinett i matchende metall er det klart at JetDrive er skapt for Mac.Foto: Vegar Jansen, Hardware.no

Men kunne det virkelig være så enkelt i praksis? Dette måtte selvsagt testes ut, og heldigvis hadde vi en 2010-modell 11,6-tommers MacBook Air som var kompatibel med JetDrive 500 – riktignok kun med 240 GB kapasitet, men likevel er det en nærtil dobling av hva denne MacBooken i sin tid kunne leveres med fra Apple selv.

Bortsett fra til akkurat denne Mac-modellen kan også mulig å bruke en JetDrive med 480 GB og 960 GB kapasitet – om du da er villig til å betale hva det koster.

Ikke de nyeste modellene

Grunnen til at vi ikke testet dette på en splitter ny Mac, er at de aller nyeste modellene av MacBook Air og MacBook Pro med Retina-skjerm ikke kan brukes med dagens JetDrive-modeller. Dette fordi Apple midtveis i 2013 gikk over til å bruke SSD-er basert på PCIe-grensesnittet, mot SATA som var og er standard for de fleste andre SSD-er og harddisker for forbrukermarkedet.

Transcend JetDrive 500 halvveis pakket opp.
Transcend JetDrive 500 halvveis pakket opp.Foto: Vegar Jansen, Hardware.no

Ifølge Transcend jobbes det dog med å lage JetDrive-versjoner basert på PCIe-grensesnittet, slik at det også skal være mulig å oppgradere de aller nyeste MacBookene.

Velpakket

Da vi åpnet pakken med JetDrive 500 fant vi alt sirlig pakket, med selve SSD-en på toppen, etterfulgt av det eksterne kabinettet. I bunnen av pakken lå en kort USB 3.0-ledning, to skrutrekkere: T5 og P5, skruer, gummiføtter og futteral til aluminiumskabinettet, samt en liten tosiders minimanual.

Men med mindre du er godt bevandret med Mac fra før, kan det være greit å få med seg at det ligger en fullstendig guide på Transcends hjemmesider. Det finnes sågar en åtte minutter lang video som viser sakene, så du burde egentlig ikke få noe spesielle problemer.

JetDrive 500 ble lånt oss til test av Transcend.

Selve fremgangsmåten er som ved et vanlig harddisk/SSD-skifte, som grovt sett er en todelt operasjon. Første del går på å få innholdet på den originale harddisken eller SSD-en over på den nye, mens vi etterpå lar disse to bytte plass. Ikke akkurat rakettforskning altså, selv om det selvsagt heller ikke skader med en doktorgrad eller to.

For den første delen, altså kloning av innholdet, monterer vi ganske enkelt den nye SSD-en i det medfølgende aluminiumskabinettet og kobler denne til Macen med USB-kabelen. USB 3.0 er som kjent bakoverkompatibel, så det spiller ingen rolle at vår eldre MacBook kun har USB 2.0.

Deretter starter vi opp datamaskinen og holder inne alt-tasten, slik at vi kan starte opp i gjenopprettingsmodus. Der kan vi nemlig bruke Apples eget Diskverktøy for å kunne kopiere innholdet over på den nye SSD-en.

Ready for transfer, captain!
Ready for transfer, captain!Foto: Vegar Jansen, Hardware.no

Dette er ikke beskrevet i detalj i hurtigstartguiden, så vi testet fremgangsmåten som beskrevet i Transcends større guide.

Batteri frakoblet.
Batteri frakoblet.Foto: Vegar Jansen, Hardware.no
Ut med det gamle, inn med det nye.
Ut med det gamle, inn med det nye.Foto: Vegar Jansen, Hardware.no

Etter at Diskverktøy hadde gjort jobben sin, slo vi av datamaskinen og brukte den medfølgende P5-skrutrekkeren til å løsne bunnplaten på vår gamle MacBook Air. Transcend anbefaler å koble fra batteriet, så vi gjorde også dette før vi skrudde løs vår gamle 128 GB SSD og byttet den ut med den nye på 240 GB.

Kontakten er ifølge Wikipedia en snodig avart av Mini PCI Express og mSATA – så da er det ikke så merkelig at det er langt mellom kompatible modeller.

Etter å ha fått festet den nye SSD-en var det egentlig bare å koble til batteriet og få alle skruene på plass igjen.

Ved første oppstart brukte MacBooken litt vel lang tid, men når den først startet var det ingen tvil om at diskkopieringen hadde gått som forespeilet. Alt var altså som vanlig, med unntak av at vi altså nå hadde nesten dobbelt så mye plass å leke oss på. Vår gamle SSD, som nå hadde tatt plassen i det eksterne kabinettet, så seg mer enn villig til å spille annenfiolin herfra.

En detalj til slutt var å velge den nye SSD-en fra Startdisk i Systemvalg for OS X, noe som hjalp på oppstartstiden. Vi lastet også ned Transcends JetDrive Toolbox for slå på TRIM, men dette var tydeligvis strengt tatt ikke nødvendig med OS X 10.9 Mavericks.

Hele byttet gikk altså ganske så smertefritt for seg, med for det meste gode og detaljerte instruksjoner fra Transcend.

Bedre ytelse?

Selve SSD-en og det eksterne kabinettet før montering.
Selve SSD-en og det eksterne kabinettet før montering.Foto: Vegar Jansen, Hardware.no

Vi var naturligvis også nysgjerrige på om SSD-byttet ville ha noen innvirkning på ytelsen. Ifølge Transcend skal nemlig JetDrive være god for «opp til» 570 MB/s i sekvensiell lesehastighet og 460 MB/s i skrivehastighet. I vårt tilfelle var det dog ikke så enkelt – det er vel en god grunn til at den ikke er kompatibel med de større SSD-ene og at Apple oppdaterte kontakten ved neste andledning.

Vi gjorde det hele enkelt ved å benytte Blackmagic Disk Speed Test for å sjekke hastigheten på vår gamle SSD, som da klarte å dytte 208 megabyte per sekund når det kom til lesehastighet. For skriving var tallet 180 MB/s.

Etter å ha dyttet inn den nye SSD-en fra Transcend fikk vi 268 MB/s for lesing og 211 MB/s for skriving – altså en tydelig forbedring, selv om det fremdeles er langt unna den påståtte hastigheten fra Transcend. Men her har vi altså på følelsen at det vår MacBook som er den største flaskehalsen.

Pen og praktisk pakke

Alt i alt virker JetDrive som et solid og gjennomført produkt. Men så er det engang slik at Transcend i likhet med Apple selv har fått sammen en elegant pakke uten særlig konkurranse – og vet derfor å ta seg betalt for det også. Det er nemlig slik at en JetDrive koster langt mer enn en 2,5-tommers budsjett-SSD med samme kapasitet.

Men nå har altså disse JetDrive-SSD-ene sin spesielle formfaktor, og i tillegg må vi jo kalkulere inn kostnadene på det eksterne SSD-kabinettet og resten av utstyret. Dessuten er dette gjerne fremdeles rimeligere enn å betale Apple for en større SSD – om de da i det hele tatt tilbyr en oppgradering.

Unntaket her er JetDrive 420, som er ment for MacBook, MacBook Pro og Mac mini levert med 2,5-tommers harddisker eller SSD-enheter. Her vil du normalt sett kunne slippe rimeligere unna ved å kjøpe en 2,5-tommers SSD, eksternt kabinett og verktøyet separat – men akkurat her på berget er dette uansett ikke noe problem da den ikke finnes i butikkene.

Uansett ser det ut til at Transcend har klart å finne en grei nisje her, og med fem års garanti fra fabrikken får vi jo bare håpe at produktet også holder noen år. Den stive prisen til tross velger vi å belønne JetDrive med et anbefaltstempel – har du trangt med lagringsplass på din halvgamle MacBook Air eller Pro med Retina-skjerm, er dette den enkleste veien å gå.

Klarer du deg med en vanlig SSD?
Se våre rykende ferske stalltips >>>

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen