Test TomTom Start 60 og Via 130

(Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no)

Styr unna disse – og kjøp en mobilapp i stedet

TomToms rimeligste GPS-er faller rett gjennom.

TomTom Start 60

dsad
+ Enkel å betjene
+ God filassistent
+ Diger skjerm
+ Europa-kart
+ Gratis kartoppdatering

dsad
- Kan ikke klipses av på en enkel måte
- Bruker lang tid på å finne ut hvor den er
- Dimmer ikke ned belysningen før den har fått tilkobling
- Bruker ikke den store skjermen til noe ekstra
- Dyr til å være så enkel

Pris: Fra 1400 kroner
De to GPS-ene er så godt som like i menyene. Via 130 har noen ekstra valg fordi den har IQ Routes, og kan fungere som Bluetooth-håndfri, men det er stort sett det.
De to GPS-ene er så godt som like i menyene. Via 130 har noen ekstra valg fordi den har IQ Routes, og kan fungere som Bluetooth-håndfri, men det er stort sett det.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no
Det er mulig å røske av sugekoppen, om man bruker makt, men det er litt knotete å sette TomTom-GPS-ene tilbake igjen. Disse blir formodentlig hengende i frontruta.
Det er mulig å røske av sugekoppen, om man bruker makt, men det er litt knotete å sette TomTom-GPS-ene tilbake igjen. Disse blir formodentlig hengende i frontruta.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no
Vi synes svært ofte kartvisningen i de to TomTom-GPS-ene mangler litt detaljer. Når vi søker er de omtrent jevngode med Garmin - det er på oversikten under bruk de er svakere.
Vi synes svært ofte kartvisningen i de to TomTom-GPS-ene mangler litt detaljer. Når vi søker er de omtrent jevngode med Garmin - det er på oversikten under bruk de er svakere.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no

Fellesferien nærmer seg, og mange skal handle GPS. Vi har prøvd et utvalg GPS-er fra erkekonkurrentene TomTom og Garmin. Først ut er de to GPS-ene Start 60 og Via 130.

Hvis det ikke var for den voldsomme størrelsesforskjellen hadde de to GPS-ene vært så godt som like utseendemessig. Den ene varianten har en skjerm på hele seks tommer, mens den andre er på helt tilstrekkelige 4,3 tommer.

Innholdet de to GPS-ene byr på er heller ikke så ulikt. Begge byr på kart over Europa, og begge har visning av både fotobokser og anbefalte filer på vei inn mot kryss. Det er bare Via 130 som byr på funksjonalitet ut over det som må regnes som helt grunnleggende. Her får du nemlig Bluetooth-tilkobling, slik at du kan bruke GPS-en som håndfriløsning for mobilen din.

IQ Routes

Begge GPS-ene er utstyrt med TomToms IQ Routes, som skal sørge for smartere rutevalg i rushtrafikken. Produsenten har nemlig statistikk som sier noe om når og hvor i veinettet trafikken er som tettest. Hvis det fins veier som vanligvis byr på mindre motstand i tidsrommet, geleides du inn på disse.

IQ Routes har imidlertid ikke sanntidsfunksjoner. Det betyr at en plutselig ulykke, eller veisperring, ikke tas med i betraktningen. Bare de ukentlige og døgnlige variasjonene som lar seg lese ut av statistikk er med.

Forskjellig guiding

Vi kjørte avgårde med hele fem forskjellige GPS-er på samme tid. To fra TomTom og tre fra konkurrenten Garmin.

Vi merker oss at vi uten spesiell varsling, og til tross for at de to TomTom-ene skal dele samme kartvariant, ble guidet forskjellig på vår første kjøretur. På vei mot Karenslyst Allé på Skøyen utenfor Oslo sentrum, ble vi gitt forskjellige avkjørsler fra Via 130 og Start 60.

Størstemann ledet oss inn i uføre

Start 60 ledet oss rett inn i et uføre bestående av veiarbeid og sperringer. Vi kunne kjapt konstatere at selv om veisperringene ikke hadde vært der, hadde vi uansett tatt en ugunstig avkjørsel. Hvis målet var å komme kjappest mulig frem kunne vi kjørt av motorveien og vært fremme etter bare én rundkjøring og få titalls meter. Dit vi faktisk ble ledet var mangfoldige kvartaler unna.

Start 60 utmerket seg altså ikke på positivt vis da vi først testet den. Via 130 derimot, ledet oss omtrent rett på døren dit vi skulle.

Finner parkeringsplasser

En smart funksjon som begge de to GPS-ene har er tilbud om å søke frem parkeringsplasser i stedet for destinasjonen du legger inn. Ikke spesielt nyttig utenfor by, men ekstremt nyttig når parkeringen begynner å bli en utfordring.

De to GPS-ene har også feltvalgsassistent som kan vise deg hvordan du bør ligge på vei inn mot kryss eller avkjøringer. Løsningen fungerer godt, men virker hakket mindre gjennomført enn variantene vi har sett i dyrere modeller fra både TomTom og Garmin.

Her er feltskiftevisningen nemlig bare et bilde av antall filer, og en pil som indikerer hvilken du bør ligge i. Dyrere GPS-er har gjerne langt mer detaljerte illustrasjoner av kryssene du er på vei inn i, slik at du er bedre forberedt på trafikkbildet som møter deg – og ikke bare vet hvilken fil du helst bør ligge i.

TomTom Via 130 er en av produsentens inngangsmodeller.
TomTom Via 130 er en av produsentens inngangsmodeller.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no

TomTom Via 130

dsad
+ Enkel å betjene
+ God filassistent
+ Europa-kart
+ Gratis kartoppdateringer

dsad
- Kan ikke klipses av på en enkel måte
- Bruker lang tid på å finne ut hvor den er
- Dimmer ikke ned belysningen før den har fått tilkobling

Pris: Fra 1200 kroner

Treeeeeeeeeeegt!

I testperioden opplever vi at begge de to TomTom-GPS-ene bruker fryktelig lang tid på å finne ut hvor den er. Det er irriterende av to grunner. For det første tar det lang tid før du kan forvente å få fornuftige instrukser fra enhetene. For det andre skifter de ikke automatisk over til nattmodus før de har hentet posisjon og klokkeslett fra oven.

Det betyr at vi flere ganger i testperioden kjørte rundt etter mørkets frembrudd, badet i GPS-lys i flere minutter. Så fort TomTom-produktene vet hvor de er dempes belysningen. Frem til den tid må du eventuelt dempe den manuelt. Da må du belage deg på å stille opp belysningen når det blir morgen igjen etterpå.

Konkurrentene er raskere

Det kunne vært nærliggende å tro at dette skyldtes prisklassen på modellene, men vi registrerer at Garmins modeller i samme prisklasse ikke har noen slike problemer. De får som regel signal et lite øyeblikk etter at du skrur dem på, og de er vanligvis heller ikke avhengig av signal for å vite at det er natt, og at skjermen bør dempes.

En annen ting vi noterer oss er detaljnivået på kartet. Begge de to TomTom-variantene stiller med langt færre detaljer på skjermen enn det Garmins varianter viser.

Diger skjerm – få detaljer

Mest kritisk synes vi det er på Start 60. Den svære skjermen burde fint være i stand til å vise flere detaljer enn bare akkurat hvilken vei du kjører på i øyeblikket. På variantene fra Garmin ser vi massevis av stedsnavn i periferien rundt oss. Det bidrar til oversikt.

Alt i alt er det mye GPS for pengene å få i TomToms rimeligste modeller. Europa-kart var tidligere ikke så vanlig i inngangsmodellene. Før var det stort sett bare Norden som var dekket av disse.

TomToms rimeligste GPS-er har problemer med å forsvare seg mot enkle navigasjonsløsninger på mobiltelefon.
TomToms rimeligste GPS-er har problemer med å forsvare seg mot enkle navigasjonsløsninger på mobiltelefon.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no

Helt greit er ikke godt nok

Det at GPS-ene bruker kjempelang tid på å blende ned til nattmodus, og å i det hele tatt få dekning, trekker veldig ned. Dette burde være enkelt å få til å virke.

Det blir også feil å kalle TomToms modeller virkelig dårlige. Vi har, de siste årene, sett langt dårligere modeller enn dette. Problemet disse GPS-variantene sliter med, er at gratis navigasjonsløsninger på mobil har blitt svært gode den siste tiden.

Navigasjons-appene for mobil byr på haugevis av informasjon, de er raske og de står ikke tilbake for selv de beste av de enkleste GPS-ene på markedet. Da kan vi ikke helt se hvorfor du burde kjøpe TomTom Start 60 eller Via 130.

Hvis du vurderer en rimelig GPS til ferien, kan Garmin Nüvi 54LM være et godt valg. Les vår test av de nyeste Garmin-modellene her.

TomTom har dessuten svært gode enheter i sin Go Live-serie. Les testen av Go Live Top Gear Edition her.

Oppdatert: TomTom påpeker at man ved å oppdatere GPSene for deres tjeneste QuickGPSfix kan få raskere tilkobling til satellitter. Aller helst skal dette gjøres én gang i uken, forklarer produsenten. Dermed må du plukke GPS-en ut av bilruten, og ta den med deg inn til PC-en én gang i uken for å få optimal tilkobling. Dette opplever vi ikke at Garmins enheter behøver for å virke slik de skal.

Tomtom Via 130

Tomtom Start 60 EU

Tomtom Via 130   Les mer »

Tomtom Start 60 EU   Les mer »

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen