TomTom Spark Cardio har en skjerm som fungerer godt utendørs.

Test TomTom Spark Cardio + Music

TomTom Spark Cardio har en skjerm som fungerer godt utendørs. (Bilde: Kurt Lekanger, Tek.no)

TomTom Spark lar deg spille musikk uten at du må ha med deg mobilen

Vi har testet TomToms nyeste treningsklokke.

Stadig flere produsenter kommer med treningsklokker og aktivitetsarmbånd med innebygget pulsmåler. Våre egne tester viser at mange av disse er mer enn nøyaktige nok for folk flest – selv om de mest krevende brukerne nok fortsatt vil sverge til pulsbelter for å få enda mer presise målinger.

En lysdiode lyser gjennom huden, slik at sensorene på undersiden kan fange opp pulsen din.
En lysdiode lyser gjennom huden, slik at sensorene på undersiden kan fange opp pulsen din. Foto: Kurt Lekanger, Tek.no

Ett av de nyeste tilskuddene i dette produktsegmentet er TomTom Spark Cardio + Music.

Dette er en GPS-treningsklokke med innebygget pulsmåler som måler pulsen gjennom huden i håndleddet ditt. Det som skiller den mest fra andre lignende produkter, er at klokken har innebygget musikkspiller og 3 GB lagringsplass til musikkfilene dine. Dermed slipper du å ta med mobiltelefonen din når du trener.

I tillegg til at den er en treningsklokke som er vanntett ned til 40 meter, fungerer TomTom Spark Cardio + Music også som en aktivitetsmåler som registrerer aktivitetsnivået ditt gjennom hele døgnet. Du får også automatisk måling av søvn, slik at du kan sjekke om du får den søvnen du trenger (eventuelt fortjener). 

Leveres med uten treningspropper

TomTom Spark finnes i flere varianter. Den enkleste av dem heter bare TomTom Spark, og  har verken pulsmåler eller musikkavspilling. Så finnes det ulike varianter med og uten GPS, og med og uten musikkspiller og hodetelefoner. Toppmodellen, som vi har testet, heter som sagt TomTom Spark Cardio + Music, og har «alt».

Litt av poenget med Music-varianten av TomTom Spark er at du skal slippe å ha med mobiltelefon når du trener. Det er 3 GB lagringsplass for musikk i klokken, og det følger med 30 minutter (11 låter) med musikk som er levert av Ministry of Sound. Typisk treningssenter-musikk, og ikke helt etter undertegnedes smak – men likevel noen kjente låter innimellom. Lagringsplassen holder til rundt 500 låter, og du kan selvfølgelig overføre din egen musikk til klokken. Innlegging av musikk foregår ved å synkronisere spillelister fra iTunes på OS X eller Windows eller Media Player for Windows. På klokken kan du kun velge spilleliste – ikke enkeltlåter. 

TomTom Spark Cardio er forholdsvis slank til GPS-klokke å være. Den lille kulen på undersiden inneholder pulsmåleren.
TomTom Spark Cardio er forholdsvis slank til GPS-klokke å være. Den lille kulen på undersiden inneholder pulsmåleren. Foto: Kurt Lekanger, Tek.no

Den versjonen vi testet ble levert med et sett trådløse ørepropper av typen hvor kabelen legges over ørene, og så går rundt nakken for å forbinde de to øreproppene. Øreproppene kobles enkelt til klokken ved å skru dem på og så trykke en knapp på klokken for å pare klokken og øreproppene. Vi gjør oppmerksom på at TomTom Spark Cardio+Music ofte selges uten øreproppene – vi fikk en pakke hvor alt var inkludert («headphone bundle»). Kjøper du hodetelefonene løst koster de rundt 625 kroner.  

Disse treningsproppene følger med.
Disse treningsproppene følger med. Kurt Lekanger, Tek.no

Proppene er gode å ha på seg, og de sitter godt selv når du er i bevegelse. Lydkvaliteten er ganske god, med dyp og solid bass og klar og fin diskant. Proppene tetter godt i øregangen, slik at det låter bra også når du løper utendørs.

Proppene kommuniserer med klokken via Bluetooth, og du har betjeningsknapper på kabelen som går mellom de to proppene.

Du kan også bruke dine egne Bluetooth-ørepropper eller -hodetelefoner, om du vil det. TomTom-øreproppene kan for øvrig pares med både mobilen og klokken samtidig, slik at du kan bruke proppene når du snakker i telefonen. Men mikrofonen sitter i øreproppen, langt unna munnen, og da vi prøvde å gjennomføre en telefonsamtale med en kollega fikk vi beskjed fra samtalepartneren om at lydkvaliteten var mildt sagt begredelig. Så håndfrifunksjonen er mer som en nødløsning å regne.

På neste side skal vi se nærmere på hvordan klokken er i bruk »

Behagelig å ha på seg

Selve klokken er forholdsvis liten og lett i forhold til det vi er blitt vant til med mange GPS-klokker. Mange vil nok se på dette som en fordel, i hvert fall hvis du skal bruke den døgnet rundt – som jo er litt av poenget med en kombinert treningsklokke og aktivitetsmåler som dette.

Klokken er svart, med glass som dekker hele fronten. Selve klokkeenheten, med betjeningsknappene foran, løsnes enkelt fra den svarte gummireimen. Reimen finnes i to størrelser, og er for øvrig myk og behagelig å ha på seg. 

Sammenlignet med forgjengeren TomTom Runner Cardio er klokken mindre klumpete og reimen smalere og mer elegant.

Klokkeenheten kan tas ut av reimen.
Klokkeenheten kan tas ut av reimen. Foto: Kurt Lekanger, Tek.no

Når du skal lade eller synkronisere klokken, fester du klokkeenheten til en spesiell ladekabel (du kan også synkronisere trådløst mot mobilen). Dette fungerer fint, men det at du må ha en proprietær ladekabel i stedet for en standard Micro-USB-kabel er litt dumt. Du kan være sikker på at du ikke har denne for hånden den dagen klokken er tom for strøm.

Apropos strøm: batteritiden er oppgitt til opptil 3 uker om du kun bruker klokken til aktivitetsmåling, mens du kan trene opptil 11 timer med GPS-funksjonen aktivert. Hører du på musikk samtidig, har du totalt fem timer batteritid. Med et par-tre GPS-treningsøkter i uken tipper vi at du trenger å lade maksimalt en gang i uken – kanskje bare annenhver uke. 

Fungerer både innendørs og utendørs

For å starte en treningsøkt trykker du til høyre med navigeringsknappene under skjermen. Du får da følgende valg: løpe, sykle, svømme, tredemølle, treningsstudio, innendørs sykling, freestyle og stoppeklokke. Vi har testet klokken med utendørs og innendørs løping, i tillegg til at vi også brukte treningsstudio-funksjonen litt. Sistnevnte starter bare en tidtaker og måler puls og kaloriforbruk mens du løfter vekter eller gjennomfører annen trening. 

Klokkeenheten festes i den proprietære kontakten til ladekabelen.
Klokkeenheten festes i den proprietære kontakten til ladekabelen. Foto: Kurt Lekanger, Tek.no

Vil du bruke klokken til sykling, får du kjøpt en holder du festet på sykkelstyret som ekstrautstyr (rundt 250 kroner). Du tar da ut klokkeenheten fra gummireimen og fester klokken i sykkelholderen i stedet. 

Vi er ikke så voldsomt begeistret for navigeringsknappene. De er plassert rundt kanten av en firkant nedenfor skjermen, men du kan ikke trykke på midten – kun langs kantene. Det som ser ut som en firkantet valgknapp i midten er antagelig der bare for å forhindre at knappene langs kanten uforvarende blir trykket inn. Plastfeltet i midten stopper fingeren, slik at du må trykke helt i ytterkant for å få trykket inn knappene.

Navigasjonsknappene sitter rundt kanten av en firkantet forhøyning nedenfor skjermen.
Navigasjonsknappene sitter rundt kanten av en firkantet forhøyning nedenfor skjermen. Foto: Kurt Lekanger, Tek.no

Når det er sagt, så er brukergrensesnittet og betjeningen av klokken ganske intuitiv, selv om du må prøve deg litt frem før du finner ut hvor alle funksjonene befinner seg. 

God til utendørs trening

Utendørs trening med TomTom Spark Cardio fungerte veldig bra. Synkroniserer du klokken før du begynner å løpe vil den laste ned såkalt QuickGPS-informasjon, som gjør at klokken finner GPS-posisjonen mye raskere. Første gang vi brukte klokken glemte vi dette, og da brukte klokken ganske lang tid på å finne GPS-posisjonen. Ved senere treningsøkter fant klokken posisjonen veldig raskt (10-12 sekunder).

Du kan velge om du vil trene mot et mål, for eksempel en bestemt tid eller distanse, eller om du vil starte en treningsøkt uten noe bestemt mål. Det er også mulig å sette opp intervalltrening direkte på klokken. Da velger du hvor lang tid du vil bruke på oppvarming og nedkjøling, hvor lange intervallene skal være (enten i tid eller i kilometer), samt antall repetisjoner. Eventuelt kan du få klokken til å varsle deg om du ikke holder deg innenfor bestemte pulssoner eller et hastighetsintervall. 

Når du trener kan du bla mellom ulike informasjonsskjermbilder med opp- og ned-tastene. Du har ett stort tall som vises øverst, som kan være for eksempel puls, tempo, kaloriforbruk eller distanse, og så to mindre tallverdier som vises fast nederst på skjermen. De to nederste feltene kan du selv definere – men som standard vises varighet og distanse. 

Blar du mot høyre under en treningsøkt får du detaljert informasjon om puls. Først et skjermbilde hvor du kan se hvilken av fem pulssoner du befinner deg i, så et skjermbilde som viser hvor lenge du har vært i de ulike pulssonene, og til slutt en graf som viser pulsmålingen over tid.  

...men elendig på tredemølle

Gummireimen er myk og god å ha på seg.
Gummireimen er myk og god å ha på seg. Foto: Kurt Lekanger, Tek.no

Klokken har som nevnt flere treningsmoduser for innendørs trening. Siden temperaturen etter jul sank ned til 10-15 minusgrader fristet det ikke spesielt å trene utendørs, og undertegnede var derfor veldig fornøyd med å se at klokken hadde støtte for løping på tredemølle.

Dessverre er tredemøllefunksjonen svært unøyaktig – faktisk så unøyaktig at den er nærmest ubrukelig. En løpetur på 3 kilometer var ifølge klokken på bare 1,8 kilometer. Etter løpeturen fikk vi spørsmål om vi ville oppgi nøyaktig distanse, noe vi gjorde – i den tro at klokken da ville kalibrere seg og vise en mer korrekt distanse neste gang. Det gjorde den ikke. Etter flere løpeturer, med påfølgende justering av avstand, viste klokken fortsatt opptil 50 prosent feil. Du kan riktignok justere avstanden hver gang du har løpt innendørs, men problemet er at løpehastigheten som rapporteres fra klokken underveis mens du løper også er helt på jordet. 

Etter et søk på nettet viser det seg at veldig mange brukere har nettopp det samme problemet, og i TomToms brukerforum svarer en representant for TomTom at dette er et problem de er klar over og som vil bli fikset. Men med siste versjon av programvaren er fortsatt tredemøllefunksjonen svært unøyaktig. 

På neste side skal vi sjekke hvor godt pulsmålingen fungerer – og se nærmere på den tilhørende appen og nettstedet TomTom MySports »

Nøyaktig pulsmåling

Pulsmålingen var ganske nøyaktig, og pulsgrafen fra TomTom Spark Cardio fulgte grafen fra vår referanseklokke Garmin Forerunner 920 XT med pulsbelte ganske tett. På slutten av treningsøkten mistet klokken pulsmålingen et kort øyeblikk – det kan skyldes at klokken ikke satt stramt nok på. I rettferdighetens navn skjer dette av og til også med pulsbelter, spesielt om du ikke har fuktet beltet godt nok. Alt i alt er vi veldig fornøyd med pulsmålingen – slik vi også var da vi testet TomTom Runner Cardio.

Det er mulig å koble til et pulsbelte, om du heller vil benytte det fremfor den optiske pulsmålingen. Sykler du, er det også støtte for sensorer for kadens, hastighet og pedalrytme. 

Pulsmålingen er ganske nøyaktig, og følger toppmodellen Garmin Forerunner 920 XT med pulsbelte ganske tett hele veien.
Pulsmålingen er ganske nøyaktig, og følger toppmodellen Garmin Forerunner 920 XT med pulsbelte ganske tett hele veien.

Dårlig app og nettjeneste

Klokken kan som nevnt synkroniseres direkte mot PC-en ved hjelp av den medfølgende kabelen, eller du kan laste ned appen TomTom MySports for Android eller iOS og pare telefonen din med klokken. 

I appen får du oversikt over alle treningsøktene dine, og du kan også se daglig aktivitetsnivå og søvn. 

Slik ser appen TomTom MySports ut på iPhone. Legg merke til at tekst overlapper andre elementer på skjermen, og at det brukes norsk og engelsk om hverandre.
Slik ser appen TomTom MySports ut på iPhone. Legg merke til at tekst overlapper andre elementer på skjermen, og at det brukes norsk og engelsk om hverandre.

Dessverre er appen ganske uoversiktlig og lite intuitiv, og den har ganske begrenset funksjonalitet sammenlignet med appene til for eksempel Polar, Garmin eller Fitbit. Det å finne frem til for eksempel oversikten over hvor mye søvn du har fått er ikke lett – du må først trykke på Aktiviteter, så må du trykke på en av sirklene som viser enten daglig eller ukentlig aktivitet. Deretter må du rulle ned på skjermen til en oversikt som viser blant annet avstand, skritt, kalorier og søvn. Trykker du så på Søvn, kan du bla i ukedagene for å se hvor mye du har sovet hver dag. Vil du heller se oversikt per uke eller måned må du rulle helt opp til toppen igjen og trykke på et annet ikon. Dette er mildt sagt ganske forvirrende.

Har du norsk språk på telefonen din (gjelder både iOS og Android), vil du få norsk språk i appen også – men bare deler av appen er oversatt, så du ender opp med et sammensurium av norsk og engelsk. I iOS-versjonen er også enkelte oversettelser gjort så dårlig at norsk tekst overlapper annen informasjon på skjermbildet. Her er oversettelsene antagelig gjort på en PC, uten at noen har sjekket hvordan det ser ut på mobilen. Android-appen er noe bedre, men på vår testtelefon responderte appen tregt. Appen virker rett og slett veldig amatørmessig – og den har da også fått elendig score av brukerne i både App Store og Google Play.

Slik ser nettsidene til TomTom MySports ut.
Slik ser nettsidene til TomTom MySports ut.

Da liker vi bedre nettsidene – selv om heller ikke disse er spesielt gode. På mysports.tomtom.com får du oversikt over treningen din, og du kan også velge å se aktiviteter og søvn. Nettsidene har ganske begrenset funksjonalitet i forhold til nettsidene til for eksempel Polar, Garmin og Fitbit – og vi mener TomTom har et godt stykke arbeid igjen før dette er bra.

Om du vil, kan du sette et daglig aktivitetsmål. Dette kan være enten skritt (10 000 skritt er standard), kalorier, tid eller distanse. Målene kan også settes automatisk, basert på forrige ukes resultater.

Synkroniserer mot andre tjenester

Til sist må vi nevne en nyttig funksjon som TomTom fortjener skryt for. Installerer du programmet MySports Connect på PC-en, kan du sette opp koblinger mot populære treningsapper, som Endomondo, RunKeeper, MapMyFitness og Strava. Det betyr at neste gang du gjennomfører en treningsøkt med TomTom Spark-klokken, så vil treningsøkten automatisk synkroniseres til alle de andre tjenestene du bruker. Praktisk!

Vi fant først ingen funksjon for å manuelt eksportere treningsøkter fra TomTom MySports, men hvis du går inn på Mysports.tomtom.com og deretter inn på Innstillinger og Apper og eksportering, kan du sette opp at treningsøktene automatisk skal eksporteres til for eksempel .gpx- eller .tcx-format når du synkroniserer klokken. Dette kan du også gjøre direkte fra MySports Connect-programmet på PC-en. Vi savner imidlertid mulighet til å eksportere enkelt-økter til .gpx- eller .tcx-format. 

Ellers har klokken som nevnt en funksjon for svømming, som vi ikke har testet. Denne er kun beregnet for bassengsvømming, og du må oppgi bassenglengde. Du har heller ikke pulsmåling fra den optiske sensoren når du svømmer.

Som aktivitetsmåler

Aktivitetsmåling med klokken fungerer greit. Blar du mot venstre fra klokkevisningen kommer du til skjermbilder som viser aktivitetsnivået ditt for i dag eller siste uke. Du kan også se hvor mange timer du har sovet, kaloriforbruk og tilbakelagt distanse. 

Blar du mot venstre med navigasjonstastene får du opp informasjon om aktivitetsnivået ditt i dag eller for siste sju dager.
Blar du mot venstre med navigasjonstastene får du opp informasjon om aktivitetsnivået ditt i dag eller for siste sju dager. Foto: Kurt Lekanger, Tek.no

Blar du nedover fra hovedskjermen (klokkevisningen) får du opp innstillingsmenyen, hvor du blant annet kan endre personlige innstillinger, samt sette opp mål (for eksempel antall skritt du vil gå i løpet av en dag). 

Vi kunne kanskje ønsket oss mulighet til å se antall skritt direkte på hoved-klokkeskjermen, og som nevnt gir ikke appen og nettjenesten spesielt god oversikt. Det er heller ikke mulig å se om du har sovet lett eller tungt, slik mange andre aktivitetsmålere kan. Du får kun et totaltall for antall timer søvn.

Konklusjon og alternativer

TomTom Spark Cardio + Music er en god treningsklokke som kunne vært enda bedre hadde bare programvareløsningene vært på stell. Mobilappen er for dårlig og web-tjenesten har også mange mangler.

Vi setter pris på musikkfunksjonen, men har en mistanke om at veldig mange i dag antagelig ikke har særlig mye musikk liggende som filer – og heller baserer seg på strømmetjenester. Og strømmetjenester fungerer ikke med denne klokken. Men har du mange musikkfiler å overføre til klokken, er det veldig fint å slippe å ha med mobiltelefonen når man er ute og løper – og lyden i de medfølgende øreproppene er også god. 

Hvis du ikke trenger musikkfunksjonen, kan du spare 500 kroner på å kjøpe versjonen uten. 

I stedet for TomTom Spark, ville vi ha valgt den litt rimeligere Polar M400 HRM-modellen til rundt 1600 kroner. Dette er en veldig god treningsklokke, men som mangler pulsmåling på håndleddet (du må bruke pulsbelte). Fordelen er at Polars mobilapp og nettjeneste er langt bedre enn TomToms. 

Vil du gå litt opp i pris, får du Garmin Forerunner 920XT HRM til rundt 3 700 kroner. Dette er en av de aller beste treningsklokkene du får for øyeblikket.

Er pulsmåling uten pulsbelte viktig for deg, er Garmin Vivosmart HR et bra alternativ til rundt 1500 kroner. Dette er mer et aktivitetsarmbånd enn en treningsklokke, og den har ikke GPS. Den skiller heller ikke mellom ulike typer treningsøkter (er mest tilrettelagt for løping) – men for de aller fleste uten avanserte behov er Vivosmart HR et utmerket valg for å holde følge med aktivitetsnivået. 

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen