TomTom Spark Cardio har en skjerm som fungerer godt utendørs.

Test TomTom Spark Cardio + Music

TomTom Spark Cardio har en skjerm som fungerer godt utendørs. (Bilde: Kurt Lekanger, Tek.no)

TomTom Spark lar deg spille musikk uten at du må ha med deg mobilen

Vi har testet TomToms nyeste treningsklokke.

Behagelig å ha på seg

Selve klokken er forholdsvis liten og lett i forhold til det vi er blitt vant til med mange GPS-klokker. Mange vil nok se på dette som en fordel, i hvert fall hvis du skal bruke den døgnet rundt – som jo er litt av poenget med en kombinert treningsklokke og aktivitetsmåler som dette.

Klokken er svart, med glass som dekker hele fronten. Selve klokkeenheten, med betjeningsknappene foran, løsnes enkelt fra den svarte gummireimen. Reimen finnes i to størrelser, og er for øvrig myk og behagelig å ha på seg. 

Sammenlignet med forgjengeren TomTom Runner Cardio er klokken mindre klumpete og reimen smalere og mer elegant.

Klokkeenheten kan tas ut av reimen.
Klokkeenheten kan tas ut av reimen. Foto: Kurt Lekanger, Tek.no

Når du skal lade eller synkronisere klokken, fester du klokkeenheten til en spesiell ladekabel (du kan også synkronisere trådløst mot mobilen). Dette fungerer fint, men det at du må ha en proprietær ladekabel i stedet for en standard Micro-USB-kabel er litt dumt. Du kan være sikker på at du ikke har denne for hånden den dagen klokken er tom for strøm.

Apropos strøm: batteritiden er oppgitt til opptil 3 uker om du kun bruker klokken til aktivitetsmåling, mens du kan trene opptil 11 timer med GPS-funksjonen aktivert. Hører du på musikk samtidig, har du totalt fem timer batteritid. Med et par-tre GPS-treningsøkter i uken tipper vi at du trenger å lade maksimalt en gang i uken – kanskje bare annenhver uke. 

Fungerer både innendørs og utendørs

For å starte en treningsøkt trykker du til høyre med navigeringsknappene under skjermen. Du får da følgende valg: løpe, sykle, svømme, tredemølle, treningsstudio, innendørs sykling, freestyle og stoppeklokke. Vi har testet klokken med utendørs og innendørs løping, i tillegg til at vi også brukte treningsstudio-funksjonen litt. Sistnevnte starter bare en tidtaker og måler puls og kaloriforbruk mens du løfter vekter eller gjennomfører annen trening. 

Klokkeenheten festes i den proprietære kontakten til ladekabelen.
Klokkeenheten festes i den proprietære kontakten til ladekabelen. Foto: Kurt Lekanger, Tek.no

Vil du bruke klokken til sykling, får du kjøpt en holder du festet på sykkelstyret som ekstrautstyr (rundt 250 kroner). Du tar da ut klokkeenheten fra gummireimen og fester klokken i sykkelholderen i stedet. 

Vi er ikke så voldsomt begeistret for navigeringsknappene. De er plassert rundt kanten av en firkant nedenfor skjermen, men du kan ikke trykke på midten – kun langs kantene. Det som ser ut som en firkantet valgknapp i midten er antagelig der bare for å forhindre at knappene langs kanten uforvarende blir trykket inn. Plastfeltet i midten stopper fingeren, slik at du må trykke helt i ytterkant for å få trykket inn knappene.

Navigasjonsknappene sitter rundt kanten av en firkantet forhøyning nedenfor skjermen.
Navigasjonsknappene sitter rundt kanten av en firkantet forhøyning nedenfor skjermen. Foto: Kurt Lekanger, Tek.no

Når det er sagt, så er brukergrensesnittet og betjeningen av klokken ganske intuitiv, selv om du må prøve deg litt frem før du finner ut hvor alle funksjonene befinner seg. 

God til utendørs trening

Utendørs trening med TomTom Spark Cardio fungerte veldig bra. Synkroniserer du klokken før du begynner å løpe vil den laste ned såkalt QuickGPS-informasjon, som gjør at klokken finner GPS-posisjonen mye raskere. Første gang vi brukte klokken glemte vi dette, og da brukte klokken ganske lang tid på å finne GPS-posisjonen. Ved senere treningsøkter fant klokken posisjonen veldig raskt (10-12 sekunder).

Du kan velge om du vil trene mot et mål, for eksempel en bestemt tid eller distanse, eller om du vil starte en treningsøkt uten noe bestemt mål. Det er også mulig å sette opp intervalltrening direkte på klokken. Da velger du hvor lang tid du vil bruke på oppvarming og nedkjøling, hvor lange intervallene skal være (enten i tid eller i kilometer), samt antall repetisjoner. Eventuelt kan du få klokken til å varsle deg om du ikke holder deg innenfor bestemte pulssoner eller et hastighetsintervall. 

Når du trener kan du bla mellom ulike informasjonsskjermbilder med opp- og ned-tastene. Du har ett stort tall som vises øverst, som kan være for eksempel puls, tempo, kaloriforbruk eller distanse, og så to mindre tallverdier som vises fast nederst på skjermen. De to nederste feltene kan du selv definere – men som standard vises varighet og distanse. 

Blar du mot høyre under en treningsøkt får du detaljert informasjon om puls. Først et skjermbilde hvor du kan se hvilken av fem pulssoner du befinner deg i, så et skjermbilde som viser hvor lenge du har vært i de ulike pulssonene, og til slutt en graf som viser pulsmålingen over tid.  

...men elendig på tredemølle

Gummireimen er myk og god å ha på seg.
Gummireimen er myk og god å ha på seg. Foto: Kurt Lekanger, Tek.no

Klokken har som nevnt flere treningsmoduser for innendørs trening. Siden temperaturen etter jul sank ned til 10-15 minusgrader fristet det ikke spesielt å trene utendørs, og undertegnede var derfor veldig fornøyd med å se at klokken hadde støtte for løping på tredemølle.

Dessverre er tredemøllefunksjonen svært unøyaktig – faktisk så unøyaktig at den er nærmest ubrukelig. En løpetur på 3 kilometer var ifølge klokken på bare 1,8 kilometer. Etter løpeturen fikk vi spørsmål om vi ville oppgi nøyaktig distanse, noe vi gjorde – i den tro at klokken da ville kalibrere seg og vise en mer korrekt distanse neste gang. Det gjorde den ikke. Etter flere løpeturer, med påfølgende justering av avstand, viste klokken fortsatt opptil 50 prosent feil. Du kan riktignok justere avstanden hver gang du har løpt innendørs, men problemet er at løpehastigheten som rapporteres fra klokken underveis mens du løper også er helt på jordet. 

Etter et søk på nettet viser det seg at veldig mange brukere har nettopp det samme problemet, og i TomToms brukerforum svarer en representant for TomTom at dette er et problem de er klar over og som vil bli fikset. Men med siste versjon av programvaren er fortsatt tredemøllefunksjonen svært unøyaktig. 

På neste side skal vi sjekke hvor godt pulsmålingen fungerer – og se nærmere på den tilhørende appen og nettstedet TomTom MySports »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen