Vi lar TomTom Bandit bryne seg på Garmin VIRB XE

Test TomTom Bandit

Vi lar TomTom Bandit bryne seg på Garmin VIRB XE (Bilde: Kristoffer Møllevik)

TomTom gjør mye rett med sitt første actionkamera

Men ville vi valgt det foran konkurrentene?

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Actionkamera som produktsjanger ble ikke bare startet og popularisert av GoPro, men de har dominert markedet så kraftig at alle andre som vil inn må starte i en ganske kraftig motbakke. Selv ikke kamera- og elektronikkgiganter som Sony topper populariteten til GoPro.

Samtidig har de etablerte GPS-prosusentene Garmin og TomTom gått ut i nye beitemarker. Garmin med stor suksess med sine smarte treningsklokker og actionkameraet VIRB XE, som i alle fall vi synes de gjør veldig mye riktig med. Og TomTom gjør, vel, akkurat det samme. Smarte treningsklokker har de holdt på med i noen år, men nå kaster de seg også inn i actionkameramarkedet.

Resultatet er TomTom Bandit

Vi har testet TomTom Bandit mot Garmins toppmodell, VIRB XE.
Vi har testet TomTom Bandit mot Garmins toppmodell, VIRB XE. Foto: Kristoffer Møllevik

For å få litt drahjelp i motbakkene de starter i for å konkurrere med markedslederen GoPro, har de i likhet med Garmin utstyrt actionkameraet sitt med GPS og en håndfull andre sensorer. Ved hjelp av disse kan kameraet måle G-krefter, rotasjon, akselerasjon, fartsøkning og høyde. Disse brukes til det som virker som TomToms fremste salgsargument, nemlig automatisk høydepunktsregisterering, som igjen skal la oss redigere «timesvis med actionkameraopptak til én episk video iløpet av noen minutter».

Noe som i høyeste grad høres ut som ganske standard markedsføringsvada, særlig med tanke på at hvor «episk» det blir kommer veldig an på hva vi har filmet. Undertegnedes gjenforening med barndommens rattkjelke på dårlig vårsnø var helt klart veldig gøy, men episk var det jo ikke. Uansett, vi likte godt mulighetene Garmin Virb XE ga oss til å legge for eksempel farts- og pulsdata på opptakene våre, så det blir spennende å teste ut TomTom Bandit, og se hvordan den greier seg mot Garmins toppmodell.

Når vi går TomTom litt etter i sømmene, ser vi raskt at 4K-påstandene de kommer med på Amazon - «With 4k, your films will sparkle like a pro's» - er bare sludder og snikksnakk, for 15 bilder i sekundet (fps) er alt for lite for å få en jevn bildestrøm, og videoen vil bli hakkete. Men utenom på Amazon har de ikke forsøkt å selge kameraet med 4K som argument, og på pakken kameraet kom i må vi faktisk se nøye etter for å finne det. Så det er jo bra.

Vi stusser litt på at kameraet ikke er tilpasset PAL-landene med vår 25 fps-baserte fjernsyns- og videostandard. I stedet må vi velge mellom bildefrekvensen som er vanlig for NTSC-landene, altså 15, 30, 60, og 120 fps. Problemet med dette er at lys fra glødetrådspærer og enkelte andre lamper vil flimre siden frekvensen ikke stemmer overens med det europeiske strømnettet, men siden glødetrådspærer er ute av markedet og de fleste bruker actionkameraer ute, vil nok ikke dette være noe reellt problem. Men det kan gjøre det litt mer trøblete å klippe videoen fra kameraet sammen med video fra andre, PAL-baserte kameraer, litt avhengig av hvilket redigeringsprogram du bruker.

TomTom Bandit har den beste batteritiden vi har sett til nå fra et actionkamera, til gjengjeld er det også det tyngste vi har testet på lenge. Mer om det under tabellen.

Spesifikasjoner

  TomTom Bandit Garmin VIRB XE GoPro Hero4 Black Sony FDR-X1000V
*Pris: 3499,- 3699,- 4479,-  3495,-
Maks FPS i 4K: 15 - 30/25  30/25
Maks FPS i full HD: 60 60/50 120/100  120/100
Maks FPS i 720p: 120 120/100 240   240/200
Høyeste bitrate/format: 25 Mbps ? 24 Mbps  60 Mbps/H.264 100 Mbps/X AVC
**Batteritid:  2 timer og 23 min. 1 time og 39 min. 1 time og 38 min. 60 min.
Utskiftbart batteri: Ja Ja Ja  Ja
Bildestabilisering: Nei Elektronisk  Nei Elektronisk
GPS: Ja Ja Nei Ja
NFC: Nei Nei Nei Ja
Vekt med/uten hus: 192 gram 151 gram 150/89 gram 114/89 gram
Vanntett: Sprutsikkert, vanntett med ekstra objektivdeksel Til 50 meter Med ekstra hus Sprutsikkert uten ekstra hus, vanntett med ekstra hus
Proffinnstillinger: Nei Ja Ja Ja
Tilkobling:  Wi-Fi, Bluetooth, USB, Micro SD,  Wi-Fi, Bluetooth, ANT+, USB, Micro SD,  Wi-Fi, Bluetooth, Micro SD, Mini USB, Micro HDMI Wi-Fi, NFC, Micro SD, Mini-jack mikrofon, Micro USB, Micro HDMI
Annet: Puls som ekstrautstyr Puls med mer som ekstrautstyr   Tidskode

*Prisene som oppgis her er laveste pris i skrivende stund, og er hentet fra Prisguide.no (kommersiell partner).
**Batteritiden testes med at kameraene settes i opptak på 1080 50p, uten Wi-Fi eller GPS, i et kjøleskap på 4° Celcius. Dette gir oss muligheten til å sammenligne batteritid på flere ulike modeller over tid, under like forhold. Opplevd battertid vil antakeligvis være mindre, da kameraene bruker en del strøm når de slås av og på. Opptak med annen oppløsning og/eller bildefrekvens kan også påvirke batteritiden. 

Tung og sylinderformet

TomTom har gått for en sylinderform til sitt actionkameraet, og resultatet er blitt noe tungt.
TomTom har gått for en sylinderform til sitt actionkameraet, og resultatet er blitt noe tungt. Foto: Kristoffer Møllevik

De fleste actionkameraene på markedet passer inn i  én av to form-kategorier: Sylinder eller kloss. Den siste er den formen som ble popularisert av GoPro, med firkantene kameraer som er høyere og bredere enn de er dype. TomTom har gått for den første, en formfaktor de deler med Sony og Contour. I teorien skal dette gjøre kameraet noe mer strømlineformet slik at det ikke skaper for mye luftmotstand ved høye hastigheter. Men hvor mye det har å si i praksis er en annen sak,  vi har for eksempel sett GoPro-er brukt på vingedrakter i svært høy fart, uten at det ser ut til å ha vært noe problem for flyverne.

Selve kamerahuset ser ut til å være av plast, som er vanlig på actionkameraer for å holde vekten nede. Metallfestene og glasset i optikken må nok veie en del, for Bandit er overraskende tung, og hos oss klokker den inn på 192 gram. Dette gjør den til det tyngste actionkameraet vi har testet siden Panasonics noe utypiske HX-A500. TomTom Bandit er faktisk over dobbelt så tung som Sonys største modell, FDR-X1000V. Og det er før vi legger til noen fester.

Den forholdsvis høye vekten har lite å si når kameraet står montert på for eksempel en sykkel, en bil eller allerede litt tung motorsykkelhjelm, men det kan bli litt i meste laget hvis du skal ha det på siden av hodet i et «pannebånd».

Smart ladeløsning

I likhet med Garmin Virb XE, trenger TomTom Bandit en egen ladekabel. Dette er litt tungvint for mens nesten alt annet kan lades med kabler av typen Micro-USB, som er enkle å erstatte dersom de blir ødelagt eller glemt, kommer du sansynligvis til å ha bare én av denne. Fordelen er at kabelen er mer robust og sitter bedre fast enn en USB-kabel, slik at vi om nødvendig kan filme med kameraet koblet til en ekstra batteribank. Da blir det mulig å filme omtrent i det uendelige. Det samme gikk an på Garmin Virb XE, men TomToms kabel sitter ikke like godt fast som den på Virb XE, så du må være litt mer forsiktig med hvordan du setter den opp. Den samme ladeporten brukes, fortsatt i likhet med Garmin Virb XE, til å koble til overgang til 3,5 mm minijack for ekstern mikrofon.

Du kan skru ut hele bakstykket, og lade batteriet ved å koble det i en USB-port.
Du kan skru ut hele bakstykket, og lade batteriet ved å koble det i en USB-port. Foto: Kristoffer Møllevik

Skulle du likevel glemme kabelen, er det bare å skru ut hele bakstykket og koble det rett i en USB-port og lade direkte. Da fungerer det også som minnekortleser, så du trenger ikke ha med ekstra minnekortleser eller overganger for Micro-SD til vanlig SD-kort. På den måten er det superenkelt å lade kameraet samtidig som du overfører og jobber med videoene, og det er en kjempefin reserveløsning hvis du er uheldig å mister eller glemmer kabelen.

Ulempen med dette konseptet er at du må ha et helt ekstra bakstykke (eller «Batt-Stick» som TomTom kaller det) hvis du skal ha flere batterier, i tillegg til at du enten må ha et ekstra minnekort i det ekstra bakstykket, eller flytte minnekortet du har over fra den ene til den andre når du skifter batteri. Den siste løsningen kan fort bli litt knotete hvis du for eksempel står i skibakken med hansker, mens den første blir dyrere siden du må ha to minnekort. Og et ekstra bakstykke koster dessuten over 500 kroner, dobbelt så mye som et ekstra batteri til Garmin Virb XE.

Litt knotete menyer

En grov illustrasjon av hvordan du navigerer i menyene til TomTom Bandit. Og vi som trodde TomTom skulle være gode på navigasjon...
En grov illustrasjon av hvordan du navigerer i menyene til TomTom Bandit. Og vi som trodde TomTom skulle være gode på navigasjon... Bilde: Kristoffer Møllevik

Betjeningen på TomTom Bandit er ganske enkel. Bakpå kameraet er det en rød opptaksknapp som også brukes til å slå kameraet på, starte opptak og markere høydepunkter underveis i opptaket. Litt lengre frem er det en stopp-knapp for å stoppe opptaket og slå av kameraet. Den sorte firkanten bak skjermen fungerer som fireveiskontroller. Så langt, så bra.

I menyoppsettet har TomTom gått for et slags rutesystem, der vi først blar opp eller ned for å velge modus (film, bilde, timelaps, sakte film). Så blar vi til høyre for å velge moduset, derifra kan vi bla ned for å finne innstillingene både for det valgte moduset spesielt og kameraet generelt. Blar vi opp finner Wi-Fi-statusen. På bildet til høyre er vi i flymodus for å spare strøm, men det ser også ut som om kameraet deaktiverer Wi-Fi selv når vi ikke har telefonen tilkoblet.

Kameraet er for så vidt enkelt nok å bruke, men menyoppsettet er litt uoversiktlig. Dette er stort sett bare et problem i starten før vi blir vant med oppsettet og lærer oss hvor ting er. Innstillingsmulighetene er relativt få, og vi kan for eksempel ikke justere eksponeringskompensasjon slik vi kan i proff-innstillingene med toppmodellene fra GoPro, Sony og Garmin. Vi kan heller ikke slå på kameraet og starte opptak med ett tastetrykk, slik som er mulig som en innstilling med kameraene fra GoPro og Sony, og svært enkelt på Garmin Virb XE.

Du kan lese hele testen Garmin Virb XE her »

Hendig festeløsning

Klemmene på festeplaten gjør det veldig raskt å ta kameraet av eller på et feste.
Klemmene på festeplaten gjør det veldig raskt å ta kameraet av eller på et feste. Foto: Kristoffer Møllevik

Vi liker festeløsningen til TomTom veldig godt. Metallplaten på bildet til høyre har en klemmemekanisme som gjør det veldig enkelt å sette kameraet på, eller ta det av festene. Dytt kameraet ned på festet til du hører et klikk, og klem inn ett av de to klemme-parene som på bildet til høyre for å løsne kameraet igjen.

Hvis du ser for deg at du for eksempel bruker kameraet på sykkeltur, gjør denne løsningen at du enkelt kan ta kameraet av sykkelen når du skal inn på en butikk, uten at du trenger å skru av noen av festeleddene slik du må med GoPros løsning. Når du da kommer ut av butikken kan du ganske enkelt sette kameraet på sykkelfestet igjen, uten at du trenger å justere det.

Sykkelfestet til TomTom krever mye mindre skruing enn det fra GoPro (her med Garmin Virb XE påmontert).
Sykkelfestet til TomTom krever mye mindre skruing enn det fra GoPro (her med Garmin Virb XE påmontert). Foto: Kristoffer Møllevik

Festeplaten må heller ikke være under kameraet. Den kan nemlig vris litt over 90º hver vei fra midt under kameraet, slik at du enkelt kan montere kameraet på siden, og trenger du mer fleksibilitet enn det, kan du snu bildet opp ned digitalt i kameraet. Så i praksis kan kameraet dreies helt rundt i festet.

Kameraplaten kan dreies rundtselve kameraet, slik at det er enkelt å for eksempel montere det sidelengs.
Kameraplaten kan dreies rundtselve kameraet, slik at det er enkelt å for eksempel montere det sidelengs. Foto: Kristoffer Møllevik
Tyngepunktet kommer ganske langt frem på 360 Pitch-festet, og det bør støttes opp for å unngå at kameraet «hopper».
Tyngepunktet kommer ganske langt frem på 360 Pitch-festet, og det bør støttes opp for å unngå at kameraet «hopper». Foto: Kristoffer Møllevik

I vårt testsett, en «Premium Pack» med litt ekstra tilbehør, fikk vi med et sykkelfeste og et «360 Pitch»-feste. Sykkelfestet er solid utført med kulehode, som gjør det veldig enkelt å justere kameravinkelen slik vi vil ha den, og vi kan for eksempel veldig enkelt snu kameraet rundt og filme bakover hvis vi vil det. I tillegg krever det mye mindre skruing enn GoPros feste.

«360 Pitch»-festet er også en ganske smart sak som kan justeres 360º rundt en festeplate, og opp til omtrent 120-130º opp og bak. Dette gjør det mulig å montere kameraet på en skrå overflate, som for eksempel snuten på en snøskuter, men likevel filme i en tilnærmet vannrett vinkel. Med GoPro og Garmins festeløsning er ikke dette et problem, siden festemekanismen gjør at vi kan justere vinkelen direkte på kamerahuset. 

Med tanke på at den også kan vris rundt synes vi egentlig denne festeløsningen er ganske smart, men på grunn av at tyngdepunktet kommer langt frem på armen bør man støtte opp under kameraet for at det ikke skal hoppe opp og ned på grunn av ujevnt underlag eller høy luftmotstand. Dette var et problem da vi testet festet på en gammel rattkjelke, og resultatet som du kan se under, ble omtrent ubrukelig.

OBS: Støyete lyd.

Kan brukes med GoPro-fester

Det medfølgende GoPro-adapteret gjør det enkelt å bruke tilbehør fra GoPro og andre tredjepartsprodusenter.
Det medfølgende GoPro-adapteret gjør det enkelt å bruke tilbehør fra GoPro og andre tredjepartsprodusenter. Foto: Kristoffer Møllevik

Mens Garmin Vrib XE var direkte kompatibelt med GoPros fester, blir TomTom Bandit det via en overgang som følger med i pakken. Dette burde Sony lære av. For mens TomTom selv har et heller sparsommelig utvalg av ekstra tilbehør, åpner dette for mange muligheter med tilbehør fra GoPro, Garmin og annet tredjepartstilbehør. 

Du kommer nok langt med festeplatene og sykkelstativet som følger med i pakken, men hvis du vil ha mer spesialisert utstyr som en hundesele eller en sugekopp for å filme fra panseret på bilen, er det fint å ha muligheten til å gå ut av TomToms økosystem. Det gjør det også enklere å låne utstyr av venner og kjente. På grunn av formen på kameraet vil det ikke fungere like godt med brystselen som er beregnet for GoPro og Garmin, men med nok mellomledd skal nok også dette fungere bare du strammer skruene skikkelig til.

Når det kommer til mer spesialisert tilbehør, som ikke er fester, som for eksempel dykkerhus med ekstra batteri og kraftige LED-lys for GoPro, eller Garmins sykkelsensor som lagerer data på fart og pedalfrekvens, vil ikke dette kunne brukes på TomTom Bandit.

Prisguide.no er en kommersiell partner til Mediehuset Tek. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon. Du kan lese mer om Prisguide her »

Svakt redigeringsprogram

De innebygde sensorene og den automatiske høydepunktregistreringen, virker til å være TomToms viktigste salgsargument for å få oss til å velge deres actionkamera. Tanken er at sensorer i kameraet som GPS og akselerometer skal registerere høydepunkter under opptaket ditt, som for eksempel når du nådde toppfart, tok en 360 eller G-kreftene som kom som et resultat av at du gikk skikkelig på snørra. Eller at du trykker på høydepunkt-knappen selv for å registrere et manuelt høydepunkt, for eksempel at kompisen litt foran deg i bakken går skikkelig på snørra. Skadefryd påstås å være den eneste sanne fryd...

De ulike høydepunktene kameraet legger til.
De ulike høydepunktene kameraet legger til. Foto: Skjermbilde TomTom | Montasje: Tek.no

Uansett, tanken er veldig god, utførelsen står bare ikke helt i stil. Hvis vi begynner med appen: Tanken er at høydepunkter skal la oss raskt redigere ut de kuleste bitene fra for eksempel turen i skibakken og legge ut en video på Facebook iløpet av minutter. Problemet er at dette i grove trekk er det eneste vi kan gjøre.

Appen lar oss for eksempel ikke plukke ut et helt klipp og så bare fjerne kamerafiklinga i starten og slutten, eventuelt fjerne det litt pinlige øyeblikket i midten et sted der vi gikk på trynet med en gang vi gikk av skiheisen. I stedet må vi sette dette sammen selv ved å kombinere de ulike høydepunktene, samt registrere egne høydepunkter i appen for å få lov til å importere dem til redigeringsvinduet. Men da må vi også tilpasse lengden på hver enkelt høydepunkt slik at de ikke overlapper og du får samme innhold flere ganger i videoen, så i praksis blir det en håpløs oppgave med lengre videoer.

Her har vi gått litt rundt på kontoret og kastet på kameraet for å fremprovosere høydepunkter; men ikke alle ble registrert.
Her har vi gått litt rundt på kontoret og kastet på kameraet for å fremprovosere høydepunkter; men ikke alle ble registrert. Foto: Skjermbilde - TomTom Bandit Studio Beta

Klart, vi kan jo bare hoppe over TomToms redigeringsprogram og importere videofilene rett i mer etablerte programmer som Pinacle Studio, iMovie, Final Cut eller Premiere Pro, eller GoPro Studios for dens saks skyld. Men da får vi ikke muligheten til å legge på grafikken med informasjon fra sensorene, som farts- eller pulsdata, og det er jo nesten det som er hele poenget med et slikt kamera, at du kan se hvor fort du kjørte og hvor høy puls du hadde, på videoen etterpå.

Her ble det litt trangt om plassen ja...
Her ble det litt trangt om plassen ja... Foto: Sjemdum fra appen

Et annet problem er at vi i PC-versjonen av programmet ikke kan legge på mer enn én slik grafikk om gangen, så vi må for eksempel velge om vi vil ha enten fart eller puls. I appen kan vi velge opp til fire - én i hvert hjørne, men der er de så store at det blir raskt lite bilde igjen hvis vi skal ha to eller flere.

Her er redigeringsprogrammet til Garmin uendelig mye bedre. Vi kan velge omtrent så mye data vi vil, og de har et stort utvalg av ulike maler som vi kan bruke som de er, eller tilpasse selv både når det gjelder plassering og farger.

Du kan lese mer om redigeringsprogrammet til Garmin Virb her »

Idéen med å automatisk registrere høydepunkter for å automatisk sette sammen en slags «oppsummering», eventuelt bare gjøre det enklere for oss å finne, er god. Og hvis du bare skal ha litt video rundt ett eller flere høydepunkter, og kan leve med at den blir klippet heller grovt, fungerer løsningen helt greit. Men for alt annet er den for simpel, og for øyeblikket virker redigeringsløsningen rett og slett uferdig. I all rettferdighet er PC-versjonen fortsatt i BETA, men funksjonaliteten er den samme som i appen, så vi føler i grunn ikke at vi kan unnskylde TomTom så alt for mye.

Videokvalitet

Ser du hvilket som er hva? TomTom Bandit er øverst, Garmin Virb XE er nederst. Klikk på bildet for å se de forstørrede områdene i høyere oppløsning.
Ser du hvilket som er hva? TomTom Bandit er øverst, Garmin Virb XE er nederst. Klikk på bildet for å se de forstørrede områdene i høyere oppløsning. Foto: Kristoffer Møllevik

Når vi går videoene fra TomTom Bandit etter i sømmene, fremstår bildekvaliteten som noe bedre enn Garmin Virb. TomTom oppgir ikke bitrate blant spesifikasjonene sine, men i følge VLC ser den ut til å ligge litt over 25 Mbps. Dette er noe høyere enn Garmin Virb, som ligger litt over 24. Isolert sett er ikke dette så mye, men det kan være at TomTom har mer digital oppskarping på bildene. Bildene fra TomTom Bandit fremstår likevel som skarpere, selv om vi ikke ser flere detaljer i dem enn i bildene fra Garmin når vi går over dem med lupe.

Og hvis vi analyserer videoen istedet for stillbildene, merker vi ikke noe særlig til disse små forskjellene. Noe vi merker mer er ulikeheten i farger og kontrast. I auto-hvitbalanse legger Garmin seg på et noe kjøligere fargestikk enn TomTom, og bildet ser litt hardere ut på grunn av et dypere sortnivå.

Hvis du ser i trærne på bildet under kan du se at TomTom får med seg litt flere detaljer i høylyset, men til gjengjeld har hele bildet fått et rosa/margenta fargestikk på grunn av kromatisk abberasjon. Det siste er særlig fremtredende på akkurat dette bildet på grunn av de løvløse trærne mot den lyse himmelen, og opplevdes ikke som et like stort problem ellers, men hvis du ser på videoen under kan det se ut til at optikken på TomTom Bandit sliter litt mer i motlys enn Garmin.

Bildene fra TomTom Bandit (t.h.) har ett litt varmere fargestikk enn Garmin Virb XE (t.v.)i auto-hvitbalanse.
Bildene fra TomTom Bandit (t.h.) har ett litt varmere fargestikk enn Garmin Virb XE (t.v.)i auto-hvitbalanse. Foto: Kristoffer Møllevik

Takket være proffinnstillingene til Garmin har vi kunnet velge et varmere fargestikk til videoen under, og de litt bleke fargene er veldig enkelt å rette opp i videoredigeringsprogrammer som Adobe Premiere Pro, hvis man ønsker det. Vi har ikke gjort det her, dette er videoene som de ser ut rett fra kameraet.

Vi savner også muligheten til å få videoen i PAL-kompatible bildefrekvenser; ikke så mye for å unngå flimmer som var mer problematisk i glødetrådspærenes tid, men for å lettere kunne kombinere videoen fra TomTom Bandit med andre videokilder, for eksempel til en ferievideo der vi har filmet noe med et «vanlig» digitalkamera og noe med actionkameraet.

En høyere bildefrekvens ville selvsagt hellere ikke vært å forakte; 60 fps gir litt muligheter for sakte film, men ikke hvis du vil at filmen din skal være med en høy bildefrekvens i utgangspunktet. Slik som det er nå må vi ned i den gode gamle «HD-ready», 720p-oppløsningen for å få 120 fps, som gir gode saktefilmmuligheter. Som du kan se på videoen til høyre fungerer det helt greit i små formater, som hvis du for eksempel skal vise videoene til vennene dine fra mobiltelefonen, men det egner seg dårlig for 55"-TVen.

Hvis vi gjør en lignende sammenligning mot en av markedets toppmodeller, GoPro Hero4 Black, er det tydelig at TomTom fortsatt har et stykke igjen til «toppen». Nå blir det TomTom som fremstår som litt kjølig og myk i forhold, men det er også som forventet da GoPro Hero4 Black gjør opptak med en bitrate på 60 Mbps. Da er det kanskje viktigere at TomTom Bandit får med så mye detaljer i høylyset og skyggene som det gjør, og hvis du ser nærmere på steinene i skyggen i bildet under, er det ikke veldig stor forskjell fra TomTom til GoPro her. 

GoPro Hero4 Black til venstre, TomTom Bandit til høyre.
GoPro Hero4 Black til venstre, TomTom Bandit til høyre. Foto: Kristoffer Møllevik

Konklusjon

TomTom overbeviser ikke helt med Bandit, men nok til at vi håper at det ikke blir selskapets siste actionkamera. Og de har gjort mye riktig. Særlig liker vi den smarte festemekanismen som gjør det utrolig enkelt å sette kameraet på et feste eller ta det av igjen, som igjen gjør det veldig enkelt å for eksempel flytte kameraet for å filme fra en annen vinkel. Dette, sammen med at selve kameraet kan vris rundt inne i festet, gjør det veldig fleksibelt og raskt å jobbe med, og vi kan bruke mer tid på å spille inn kule videoklipp enn å skru og fikle med kamerafester.

Formen er vi litt mer usikre på, og bortsett fra det at vi kan rotere kameraet i festet, ser vi egentlig ingen andre fordeler med dette sylinderdesignet fremfor klossedesignet som GoPro og Garmin har gått for på sine kameraer. Klosse-kameraene er enklere bruke midt foran på hodet eller på brystet for et førstepersonsperspektiv, og det er mye enklere å justere kameravinkelen opp og ned på dem. «360 Pitch»-festet til TomTom løser litt av dette problemet, men på grunn av at tyngepunktet kommer langt frem når vi bruker det, ble videoen heller ustabil, som du kan se på forrige side.

Den store størrelsen har latt TomTom satt inn et større batteri enn konkurrentene, og på våre målinger kom kameraet inn på hele 2 timer og 23 minutter opptakstid; over 40 minutter mer enn GoPro Hero4 Black og Garmin Virb XE. Til gjengjeld er ekstra batterier til konkurrentene både billigere, og tar mindre plass enn TomToms ekstrabatterier, men hvis du for eksempel skal filme et lengre sykkelritt og ikke kan skifte batterier underveis, har TomTom overtaket på konkurrentene.

Det medfølgende GoPro-adapteret er en kjempefordel.
Det medfølgende GoPro-adapteret er en kjempefordel. Foto: Kristoffer Møllevik

Den største kjeppen i TomToms hjul er det svake redigeringsprogrammet, som selv om det baserer seg på en god idé, lider av at vi mangler det som ellers er helt grunnleggende redigeringsmuligheter. I programvaren mister også mye av det vi potensielt kunne fått ut av kameraets ulike sensorer og dataene de samler inn, som for eksempel fart og puls. Dette er kritisk, for det er lite poeng i å gå for TomTom Bandit fremfor for eksempel en GoPro Hero4 Silver, hvis vi ikke kan utnytte disse dataene bedre til å fortelle de historiene vi vil fortelle med videoene våre. En GoPro Hero4 Silver koster riktignok 300 kroner mer, vil til gjengjeld gi bedre bilde, passe til mer ekstrautstyr og kommer med innebygget skjerm.

Det gjenstår også litt på brukervennligheten, og vi hadde gjerne sett et mer oversiktlig menysystem, samt muligheten til å slå på/av kameraet og starte/stoppe opptaket samtidig, med  ett trykk.

På den positive siden er bildekvaliteten forholdvis god. Ikke oppe ved siden av markedets toppmodeller, men god nok for de fleste, og muligens et bittelite hakk bedre enn Garmins Virb XE. Siden Bandit ikke støtter bildefrekvenser på mer enn 60 fps i full HD, er det fortsatt GoPro Hero4 Black og Sony X1000V som gjelder for de som vil ha gode muligheter for sakte film, og de høyere bitratene fra disse kameraene gjør dem til våre valg hvis videoen skal brukes profesjonelt. I mellomtiden holder vi fortsatt en knapp på Garmin Virb XE som markedets morsomste og enkleste actionkamera, siden det gir gode nok bilder til hjemmebruk, og det er veldig enkelt å legge data som fart, puls og mye mer inn i videoen.

Fortsatt i tvil? Sjekk vår grundige kjøpsguide og finn ut hvilket actionkamera som er det rette for deg »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen