Vi lar TomTom Bandit bryne seg på Garmin VIRB XE

Test TomTom Bandit

Vi lar TomTom Bandit bryne seg på Garmin VIRB XE (Bilde: Kristoffer Møllevik)

TomTom gjør mye rett med sitt første actionkamera

Men ville vi valgt det foran konkurrentene?

Når vi går TomTom litt etter i sømmene, ser vi raskt at 4K-påstandene de kommer med på Amazon - «With 4k, your films will sparkle like a pro's» - er bare sludder og snikksnakk, for 15 bilder i sekundet (fps) er alt for lite for å få en jevn bildestrøm, og videoen vil bli hakkete. Men utenom på Amazon har de ikke forsøkt å selge kameraet med 4K som argument, og på pakken kameraet kom i må vi faktisk se nøye etter for å finne det. Så det er jo bra.

Vi stusser litt på at kameraet ikke er tilpasset PAL-landene med vår 25 fps-baserte fjernsyns- og videostandard. I stedet må vi velge mellom bildefrekvensen som er vanlig for NTSC-landene, altså 15, 30, 60, og 120 fps. Problemet med dette er at lys fra glødetrådspærer og enkelte andre lamper vil flimre siden frekvensen ikke stemmer overens med det europeiske strømnettet, men siden glødetrådspærer er ute av markedet og de fleste bruker actionkameraer ute, vil nok ikke dette være noe reellt problem. Men det kan gjøre det litt mer trøblete å klippe videoen fra kameraet sammen med video fra andre, PAL-baserte kameraer, litt avhengig av hvilket redigeringsprogram du bruker.

TomTom Bandit har den beste batteritiden vi har sett til nå fra et actionkamera, til gjengjeld er det også det tyngste vi har testet på lenge. Mer om det under tabellen.

Spesifikasjoner

  TomTom Bandit Garmin VIRB XE GoPro Hero4 Black Sony FDR-X1000V
*Pris: 3499,- 3699,- 4479,-  3495,-
Maks FPS i 4K: 15 - 30/25  30/25
Maks FPS i full HD: 60 60/50 120/100  120/100
Maks FPS i 720p: 120 120/100 240   240/200
Høyeste bitrate/format: 25 Mbps ? 24 Mbps  60 Mbps/H.264 100 Mbps/X AVC
**Batteritid:  2 timer og 23 min. 1 time og 39 min. 1 time og 38 min. 60 min.
Utskiftbart batteri: Ja Ja Ja  Ja
Bildestabilisering: Nei Elektronisk  Nei Elektronisk
GPS: Ja Ja Nei Ja
NFC: Nei Nei Nei Ja
Vekt med/uten hus: 192 gram 151 gram 150/89 gram 114/89 gram
Vanntett: Sprutsikkert, vanntett med ekstra objektivdeksel Til 50 meter Med ekstra hus Sprutsikkert uten ekstra hus, vanntett med ekstra hus
Proffinnstillinger: Nei Ja Ja Ja
Tilkobling:  Wi-Fi, Bluetooth, USB, Micro SD,  Wi-Fi, Bluetooth, ANT+, USB, Micro SD,  Wi-Fi, Bluetooth, Micro SD, Mini USB, Micro HDMI Wi-Fi, NFC, Micro SD, Mini-jack mikrofon, Micro USB, Micro HDMI
Annet: Puls som ekstrautstyr Puls med mer som ekstrautstyr   Tidskode

*Prisene som oppgis her er laveste pris i skrivende stund, og er hentet fra Prisguide.no (kommersiell partner).
**Batteritiden testes med at kameraene settes i opptak på 1080 50p, uten Wi-Fi eller GPS, i et kjøleskap på 4° Celcius. Dette gir oss muligheten til å sammenligne batteritid på flere ulike modeller over tid, under like forhold. Opplevd battertid vil antakeligvis være mindre, da kameraene bruker en del strøm når de slås av og på. Opptak med annen oppløsning og/eller bildefrekvens kan også påvirke batteritiden. 

Tung og sylinderformet

TomTom har gått for en sylinderform til sitt actionkameraet, og resultatet er blitt noe tungt.
TomTom har gått for en sylinderform til sitt actionkameraet, og resultatet er blitt noe tungt. Foto: Kristoffer Møllevik

De fleste actionkameraene på markedet passer inn i  én av to form-kategorier: Sylinder eller kloss. Den siste er den formen som ble popularisert av GoPro, med firkantene kameraer som er høyere og bredere enn de er dype. TomTom har gått for den første, en formfaktor de deler med Sony og Contour. I teorien skal dette gjøre kameraet noe mer strømlineformet slik at det ikke skaper for mye luftmotstand ved høye hastigheter. Men hvor mye det har å si i praksis er en annen sak,  vi har for eksempel sett GoPro-er brukt på vingedrakter i svært høy fart, uten at det ser ut til å ha vært noe problem for flyverne.

Selve kamerahuset ser ut til å være av plast, som er vanlig på actionkameraer for å holde vekten nede. Metallfestene og glasset i optikken må nok veie en del, for Bandit er overraskende tung, og hos oss klokker den inn på 192 gram. Dette gjør den til det tyngste actionkameraet vi har testet siden Panasonics noe utypiske HX-A500. TomTom Bandit er faktisk over dobbelt så tung som Sonys største modell, FDR-X1000V. Og det er før vi legger til noen fester.

Den forholdsvis høye vekten har lite å si når kameraet står montert på for eksempel en sykkel, en bil eller allerede litt tung motorsykkelhjelm, men det kan bli litt i meste laget hvis du skal ha det på siden av hodet i et «pannebånd».

Smart ladeløsning

I likhet med Garmin Virb XE, trenger TomTom Bandit en egen ladekabel. Dette er litt tungvint for mens nesten alt annet kan lades med kabler av typen Micro-USB, som er enkle å erstatte dersom de blir ødelagt eller glemt, kommer du sansynligvis til å ha bare én av denne. Fordelen er at kabelen er mer robust og sitter bedre fast enn en USB-kabel, slik at vi om nødvendig kan filme med kameraet koblet til en ekstra batteribank. Da blir det mulig å filme omtrent i det uendelige. Det samme gikk an på Garmin Virb XE, men TomToms kabel sitter ikke like godt fast som den på Virb XE, så du må være litt mer forsiktig med hvordan du setter den opp. Den samme ladeporten brukes, fortsatt i likhet med Garmin Virb XE, til å koble til overgang til 3,5 mm minijack for ekstern mikrofon.

Du kan skru ut hele bakstykket, og lade batteriet ved å koble det i en USB-port.
Du kan skru ut hele bakstykket, og lade batteriet ved å koble det i en USB-port. Foto: Kristoffer Møllevik

Skulle du likevel glemme kabelen, er det bare å skru ut hele bakstykket og koble det rett i en USB-port og lade direkte. Da fungerer det også som minnekortleser, så du trenger ikke ha med ekstra minnekortleser eller overganger for Micro-SD til vanlig SD-kort. På den måten er det superenkelt å lade kameraet samtidig som du overfører og jobber med videoene, og det er en kjempefin reserveløsning hvis du er uheldig å mister eller glemmer kabelen.

Ulempen med dette konseptet er at du må ha et helt ekstra bakstykke (eller «Batt-Stick» som TomTom kaller det) hvis du skal ha flere batterier, i tillegg til at du enten må ha et ekstra minnekort i det ekstra bakstykket, eller flytte minnekortet du har over fra den ene til den andre når du skifter batteri. Den siste løsningen kan fort bli litt knotete hvis du for eksempel står i skibakken med hansker, mens den første blir dyrere siden du må ha to minnekort. Og et ekstra bakstykke koster dessuten over 500 kroner, dobbelt så mye som et ekstra batteri til Garmin Virb XE.

Litt knotete menyer

En grov illustrasjon av hvordan du navigerer i menyene til TomTom Bandit. Og vi som trodde TomTom skulle være gode på navigasjon...
En grov illustrasjon av hvordan du navigerer i menyene til TomTom Bandit. Og vi som trodde TomTom skulle være gode på navigasjon... Bilde: Kristoffer Møllevik

Betjeningen på TomTom Bandit er ganske enkel. Bakpå kameraet er det en rød opptaksknapp som også brukes til å slå kameraet på, starte opptak og markere høydepunkter underveis i opptaket. Litt lengre frem er det en stopp-knapp for å stoppe opptaket og slå av kameraet. Den sorte firkanten bak skjermen fungerer som fireveiskontroller. Så langt, så bra.

I menyoppsettet har TomTom gått for et slags rutesystem, der vi først blar opp eller ned for å velge modus (film, bilde, timelaps, sakte film). Så blar vi til høyre for å velge moduset, derifra kan vi bla ned for å finne innstillingene både for det valgte moduset spesielt og kameraet generelt. Blar vi opp finner Wi-Fi-statusen. På bildet til høyre er vi i flymodus for å spare strøm, men det ser også ut som om kameraet deaktiverer Wi-Fi selv når vi ikke har telefonen tilkoblet.

Kameraet er for så vidt enkelt nok å bruke, men menyoppsettet er litt uoversiktlig. Dette er stort sett bare et problem i starten før vi blir vant med oppsettet og lærer oss hvor ting er. Innstillingsmulighetene er relativt få, og vi kan for eksempel ikke justere eksponeringskompensasjon slik vi kan i proff-innstillingene med toppmodellene fra GoPro, Sony og Garmin. Vi kan heller ikke slå på kameraet og starte opptak med ett tastetrykk, slik som er mulig som en innstilling med kameraene fra GoPro og Sony, og svært enkelt på Garmin Virb XE.

Du kan lese hele testen Garmin Virb XE her »

Hendig festeløsning

Klemmene på festeplaten gjør det veldig raskt å ta kameraet av eller på et feste.
Klemmene på festeplaten gjør det veldig raskt å ta kameraet av eller på et feste. Foto: Kristoffer Møllevik

Vi liker festeløsningen til TomTom veldig godt. Metallplaten på bildet til høyre har en klemmemekanisme som gjør det veldig enkelt å sette kameraet på, eller ta det av festene. Dytt kameraet ned på festet til du hører et klikk, og klem inn ett av de to klemme-parene som på bildet til høyre for å løsne kameraet igjen.

Hvis du ser for deg at du for eksempel bruker kameraet på sykkeltur, gjør denne løsningen at du enkelt kan ta kameraet av sykkelen når du skal inn på en butikk, uten at du trenger å skru av noen av festeleddene slik du må med GoPros løsning. Når du da kommer ut av butikken kan du ganske enkelt sette kameraet på sykkelfestet igjen, uten at du trenger å justere det.

Sykkelfestet til TomTom krever mye mindre skruing enn det fra GoPro (her med Garmin Virb XE påmontert).
Sykkelfestet til TomTom krever mye mindre skruing enn det fra GoPro (her med Garmin Virb XE påmontert). Foto: Kristoffer Møllevik

Festeplaten må heller ikke være under kameraet. Den kan nemlig vris litt over 90º hver vei fra midt under kameraet, slik at du enkelt kan montere kameraet på siden, og trenger du mer fleksibilitet enn det, kan du snu bildet opp ned digitalt i kameraet. Så i praksis kan kameraet dreies helt rundt i festet.

Kameraplaten kan dreies rundtselve kameraet, slik at det er enkelt å for eksempel montere det sidelengs.
Kameraplaten kan dreies rundtselve kameraet, slik at det er enkelt å for eksempel montere det sidelengs. Foto: Kristoffer Møllevik
Tyngepunktet kommer ganske langt frem på 360 Pitch-festet, og det bør støttes opp for å unngå at kameraet «hopper».
Tyngepunktet kommer ganske langt frem på 360 Pitch-festet, og det bør støttes opp for å unngå at kameraet «hopper». Foto: Kristoffer Møllevik

I vårt testsett, en «Premium Pack» med litt ekstra tilbehør, fikk vi med et sykkelfeste og et «360 Pitch»-feste. Sykkelfestet er solid utført med kulehode, som gjør det veldig enkelt å justere kameravinkelen slik vi vil ha den, og vi kan for eksempel veldig enkelt snu kameraet rundt og filme bakover hvis vi vil det. I tillegg krever det mye mindre skruing enn GoPros feste.

«360 Pitch»-festet er også en ganske smart sak som kan justeres 360º rundt en festeplate, og opp til omtrent 120-130º opp og bak. Dette gjør det mulig å montere kameraet på en skrå overflate, som for eksempel snuten på en snøskuter, men likevel filme i en tilnærmet vannrett vinkel. Med GoPro og Garmins festeløsning er ikke dette et problem, siden festemekanismen gjør at vi kan justere vinkelen direkte på kamerahuset. 

Med tanke på at den også kan vris rundt synes vi egentlig denne festeløsningen er ganske smart, men på grunn av at tyngdepunktet kommer langt frem på armen bør man støtte opp under kameraet for at det ikke skal hoppe opp og ned på grunn av ujevnt underlag eller høy luftmotstand. Dette var et problem da vi testet festet på en gammel rattkjelke, og resultatet som du kan se under, ble omtrent ubrukelig.

OBS: Støyete lyd.

Kan brukes med GoPro-fester

Det medfølgende GoPro-adapteret gjør det enkelt å bruke tilbehør fra GoPro og andre tredjepartsprodusenter.
Det medfølgende GoPro-adapteret gjør det enkelt å bruke tilbehør fra GoPro og andre tredjepartsprodusenter. Foto: Kristoffer Møllevik

Mens Garmin Vrib XE var direkte kompatibelt med GoPros fester, blir TomTom Bandit det via en overgang som følger med i pakken. Dette burde Sony lære av. For mens TomTom selv har et heller sparsommelig utvalg av ekstra tilbehør, åpner dette for mange muligheter med tilbehør fra GoPro, Garmin og annet tredjepartstilbehør. 

Du kommer nok langt med festeplatene og sykkelstativet som følger med i pakken, men hvis du vil ha mer spesialisert utstyr som en hundesele eller en sugekopp for å filme fra panseret på bilen, er det fint å ha muligheten til å gå ut av TomToms økosystem. Det gjør det også enklere å låne utstyr av venner og kjente. På grunn av formen på kameraet vil det ikke fungere like godt med brystselen som er beregnet for GoPro og Garmin, men med nok mellomledd skal nok også dette fungere bare du strammer skruene skikkelig til.

Når det kommer til mer spesialisert tilbehør, som ikke er fester, som for eksempel dykkerhus med ekstra batteri og kraftige LED-lys for GoPro, eller Garmins sykkelsensor som lagerer data på fart og pedalfrekvens, vil ikke dette kunne brukes på TomTom Bandit.

Prisguide.no er en kommersiell partner til Mediehuset Tek. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon. Du kan lese mer om Prisguide her »

Vi skal snakke mer om det på neste side »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen