TEST: Suunto Ambit 3 Vertical

Test Suunto Ambit 3 Vertical

(Bilde: Kurt Lekanger, Tek.no)

Kan Suunto slå Garmin og Polar?

Vi har testet den nye og avanserte Ambit 3 Vertical-klokken med innebygget barometer.

Praktisk bruk

Etter å ha brukt ulike treningsklokker fra blant andre Fitbit, Polar, Garmin og TomTom må jeg innrømme at brukergrensesnittet til Suunto Ambit 3 Vertical var ganske forvirrende i begynnelsen. Men etter å ha brukt klokken en stund og funnet ut av særhetene, er klokken ganske grei å bruke – i hvert fall de funksjonene du har mest bruk for til daglig. 

Du har fem knapper, tre på høyre side og to på venstre. Trykker du Next-knappen i midten på høyre side veksler du mellom ulike skjermbilder, som klokkevisning, restitusjonstid og aktivitetsnivå. Det som er litt forvirrende er at du kan legge til flere skjermbilder å bla mellom ved å trykke Start/stop-knappen og gå inn på Displays og deretter velge fra en liste. Du kan blant annet legge til kompass, stoppeklokke og nedtelling. Hvis du ikke lenger vil ha disse skjermbildene går du inn i den samme menyen og velger «End ...» for å avslutte det aktuelle skjermbildet. 

På noen skjermbilder kan du bruke View-knappen på venstre side for å bla mellom ulike visninger for det aktuelle skjermbildet. Har du for eksempel klokkevisningen oppe kan du med View-knappen veksle mellom å vise sekunder, høyde over havet eller batteriprosent. Skjermbildet som viser restitusjonsnivå kan også vise dagens eller ukens aktivitetsnivå. 

Foto: Kurt Lekanger, Tek.no

Noen av knappene kan du holde inne en stund for å få nye funksjoner. For å gå til Options-menyen holder du for eksempel inne Next-knappen, eller du kan holde inne View-knappen for å reversere skjermbildet slik at du får svart tekst på hvit bakgrunn – i stedet for motsatt.

For å starte en treningsøkt trykker du Start/stop-knappen og velger Exercise fra menyen som dukker opp (du har mulighet for norsk språk om du foretrekker det). Da får du opp alle de ulike treningsformene du kan velge mellom. Så snart du har valgt det du vil drive med, for eksempel løping, søker klokken etter pulsbeltet og deretter GPS-posisjonen. Den finner posisjonen ganske kjapt, og du får opp det første informasjonsskjermbildet. Så er det bare å trykke Start/stop for å sette igang.

Ladekabelen er proprietær, og av den typen som er vanlig på en del dykkerklokker.
Ladekabelen er proprietær, og av den typen som er vanlig på en del dykkerklokker. Foto: Kurt Lekanger, Tek.no

Har du valgt en multisportmodus, kan du bytte sportsmodus underveis, for eksempel fra løping til svømming eller sykling, uten å måtte starte registreringen på nytt. 

Løper du innendørs på tredemølle, vil klokken bruke aksellerometeret til å regne ut hastighet og distanse – og dette vil bli kalibrert mot GPS-data når du løper utendørs. 

Skreddersydd informasjon

Du kan selvfølgelig registrere rundetider når du trener, og du kan pause treningen. Next-knappen blar mellom de ulike informasjonsskjermbildene. Under første løpetur med klokken savnet jeg en del informasjon – jeg fikk for eksempel ikke opp gjennomsnittstempo, kun tempo akkurat nå. Det er imidlertid mulig å endre hva slags informasjon som skal vises på de ulike skjermbildene, og eventuelt legge til flere skjermbilder. Dette gjøres ved hjelp av mobilappen Movescount, eller via Movescount-nettsiden. Movescount er en tjeneste hvor du får oversikt over treningen din, kan sette opp treningsprogrammer og ruter, samt endre innstillinger og funksjoner på tilkoblede klokker. 

Alt i alt har Ambit 3 Vertical veldig mange muligheter for deg som liker å tilpasse funksjonene på egen hånd. 

Men likevel savner vi noe informasjon vi får på andre pulsklokker. Du har for eksempel ingen visning av pulssoner, selv om du riktignok kan få opp en graf som viser pulsen over tid. Og du kan se pulssonene dine på Movescount-nettsidene – men da først etter at du har trent.

Hvis du likevel ønsker visning av pulssoner på klokken mens du trener, finnes det tredjeparts apper du kan laste ned for å få dette. Dette er riktignok forholdsvis primitive apper sammenlignet med hva som fås til Garmin-klokkene.

Det å få en app inn på klokken var ikke spesielt intuitivt, men etter å ha sjekket bruksanvisningen fant vi ut at vi først måtte finne appen via Movescount-nettsidene og lagre den. Så måtte vi trykke Watches and devices, deretter lete frem Sport modes – og så trykke på den sporsmodusen vi ville bruke appen med. Deretter kunne vi legge til et nytt skjermbilde som skal vises under trening i den aktuelle sportsmodusen, og til slutt velge at den aktuelle appen skal være den som leverer informasjonen til det gitte skjermbildet. Puh... Rimelig tungvint – men når det er satt opp, så virker det.

Noen av de mange infoskjermene. Skjermbildet i midten viser tilbakelagt høydeprofil etter en løpetur, mens det siste bildet viser restitusjonstid og treningseffekt.
Noen av de mange infoskjermene. Skjermbildet i midten viser tilbakelagt høydeprofil etter en løpetur, mens det siste bildet viser restitusjonstid og treningseffekt. Foto: Kurt Lekanger, Tek.no

Under en løpetur har du et skjermbilde som viser en graf for såkalt løpeytelse – som forhåpentligvis blir bedre etter hvert som du kommer i bedre form. Grafen kan fortelle deg blant annet om du er overtrent eller i dårlig form på grunn av for eksempel sykdom, eller om du begynner å bli sliten etter å ha løpt langt (det merker du forhåpentligvis selv uten en slik graf til hjelp). 

Etter at treningsøkten er gjennomført viser klokken en oppsummering. Først får du opp et kart som viser løypen du har løpt, deretter får du opp blant annet informasjon om antall meter du har beveget deg opp eller ned, maks- og gjennomsnittspuls, kaloriforbruk, samt hvor lang restitusjonstiden vil være. 

Lag treningsprogrammer og følg ruter

En sentral funksjon i klokken, er treningsprogrammer. 

Du kan planlegge treningen din via Movescount, enten ved å velge blant hundrevis av ferdige programmer – eller ved å opprette dine egne. Treningsprogrammer kan legges inn under «Planned Moves», og synkroniseres over til klokken. Når det er gjort, kan du trykke Next-knappen på klokken for å se om du har en planlagt treningsøkt for i dag. Har du det, trykker du Start/Stop-knappen for å begynne – og klokken vil da gi deg beskjed om å øke eller redusere intensiteten basert på hastighet eller puls.  

På Movescount.com får du detaljert informasjon og grafer fra treningsøktene dine.
På Movescount.com får du detaljert informasjon og grafer fra treningsøktene dine.

Hvis du ofte løper eller sykler de samme rutene, kan disse lagres på klokken. På Movescount-siden kan du finne ruter andre har laget, eller tegne opp dine egne på et kart. Eller du kan først løpe deg en runde, og så lagre denne som en rute senere. Aktiverer du navigasjonsfunksjonen vil klokken fortelle deg  hvilken retning du skal bevege deg for å komme til målet. 

Du får en ganske fin oversikt over alle treningsøktene dine på Movescount-nettsidene, eller en litt forenklet versjon i mobilappen. Går du inn på en treningsøkt får du detaljert informasjon om puls, fart, tempo, distanse, kaloriforbruk og annet. Du får også en høydeprofil av løypen, og informasjon om blant annet løpeytelse og estimert oksygenopptak (Vo2), samt masse annen informasjon som antagelig er mer relevant for profesjonelle utøvere enn for mosjonister. I likhet med Garmin Forerunner 920XT får du også målt antall skritt i minuttet, men ikke like visuelt som hos Garmin – hvor du får en indikasjon også på hva du bør ligge på optimalt. Du har heller ikke måling av vertikal oscillasjon – altså hvor mye kroppen din beveger seg opp og ned når du løper. Ikke kjempeviktig – men det kan være nyttig informasjon når du prøver å forbedre løpeteknikken din. 

Movescount-appen lager automatisk en liten filmsnutt fra løpeturen din.
Movescount-appen lager automatisk en liten filmsnutt fra løpeturen din.

En litt morsom funksjon er Suunto Movie, som gir deg en animert film av treningsøkten. Da kan du se løpeturen din på et tredimensjonalt kart, med informasjon underveis om blant annet tilbakelagt distanse. 

Synkronisering mot populære treningsapper

Du kan koble Movescount til Sports Tracker, Strava, Preva eller Training Peaks – for å automatisk få synkronisert treningsøktene dine over til disse. Vi savner blant annet Runkeeper og Endomondo på denne listen – men du har gode eksportmuligheter slik at du kan få overført treningsøktene manuelt om du vil.

Har du Movescount-appen kjørende i bakgrunnen på telefonen, vil du få opp varslinger fra telefonen på klokken – for eksempel når du har fått en SMS eller en Facebook-oppdatering. Når meldingene dukker opp kan du bla til neste med Next-knappen, men har du oversett en melding og vil se den på nytt må du dypt ned i menysystemet for å finne tilbake til dem. Først må du holde inne Next-knappen for å gå til innstillingsmenyen, deretter velge Connectivity, og så trykke på Notifications. Temmelig tungvint. «Smartklokke-funksjonene» i Ambit 3 Vertical er i det hele tatt ganske begrensede. 

Konklusjon

Garmin Forerunner 920XT (til venstre) er etter vår mening et lite hode foran Suunto Ambit 3 Vertical. Som det er mulig å se på bildet er også skjermen noe bedre enn Suuntos i dagslys.
Garmin Forerunner 920XT (til venstre) er etter vår mening et lite hode foran Suunto Ambit 3 Vertical. Som det er mulig å se på bildet er også skjermen noe bedre enn Suuntos i dagslys. Foto: Kurt Lekanger, Tek.no

Suunto Ambit 3 Vertical er en svært avansert treningsklokke beregnet på de som tar treningen virkelig seriøst – eventuelt mosjonister som undertegnede som synes at jo mer avansert og nerdete et produkt er, jo bedre er det. 

Dette er utvilsomt blant de beste treningsklokkene på markedet for de som har avanserte behov, men den er likevel ikke uten svakheter. For det første er brukergrensesnittet til tider unødig tungvint. Den tilhørende appen og nettsidene er heller ikke like oversiktlige og brukervennlig som de du finner hos Garmin og Polar. Klokken er imidlertid enkel og grei å betjene mens du trener – og det er jo noe av det viktigste. 

Mobilintegrasjonen med varslinger er ikke voldsomt bra bra, og vi savner telling av skritt eller hvor langt du har gått i løpet av dagen, samt søvnanalyse. Dette er funksjoner du finner både hos Garmin og Polar. Andre funksjoner du finner hos Garmin, men ikke på Suunto, er Virtual Partner – en funksjon som lar deg konkurrere mot en virtuell treningskompis. Kjekt om du for eksempel har som mål å løpe maraton på en gitt tid, og er nødt til å holde en bestemt snittfart. 

Av positive ting med klokken nevner vi blant annet pulsbelte med buffer – slik at du slipper å «miste» pulsmålingen underveis, og kan måle puls også mens du svømmer. At klokken tar hensyn til høydedata når den beregner tilbakelagt distanse er veldig bra, og du skal også ha temmelig avanserte behov om du savner noen måledata på denne klokken. Det eneste måtte kanskje være visning av pulssone som standard. Liker du å tilpasse ting selv, så vil du antagelig sette pris på muligheten til å tilpasse informasjonsskjermene du får under trening. 

Alt i alt er Suunto Ambit 3 Vertical en god treningsklokke for de med avanserte behov, men den når likevel ikke helt til topps på vår karakterskala. Det beste alternativet til denne er Garmin Forerunner 920XT. Et annet godt alternativ er Polar V800, men denne begynner etter hvert å bære litt preg av at det begynner å bli ganske lenge siden den kom på markedet – og vi regner med Polar har noe nytt på gang om ikke så lenge. 

Mer opptatt av friluftsliv enn trening? Da bør du få med deg testen av Suunto Traverse »

Gå til side

Suunto Ambit 3 Vertical HR

"Ambit 3 Vertical er en super treningsklokke, men enkelte mangler trekker ned"

Fordeler

  • Mange avanserte muligheter
  • Kombinerer GPS og barometer for mer nøyaktig avstand
  • Informasjon om høydedata på klokke og i Movescount
  • Infoskjermer kan tilpasses

Ting å tenke på

  • Lite intuitivt brukergrensesnitt
  • Ikke skritt- og søvnmåling

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen