Test Sony HMZ-T3W

Sony HMZ-T3W (Bilde: Varg Aamo, Hardware.no)

Vi hadde så lyst å like Sonys skjermvisir

Men disse «private kinobrillene» blir nok aldri en slager.

Da vi fikk inn Sony HMZ-T3W til test var vi litt usikre på hva vi skulle kalle dette produktet. Det er ikke VR-briller, ikke egentlig; og 3D-briller er noe helt annet igjen. Sonys egen vri, «personlig kino», hørtes litt for tvetydig ut, og til slutt landet vi på «skjermvisir».

HMZ-T3W er nemlig nettopp dét, et slags visir med noen skjermer inni. Du kobler til en PC, spillkonsoll eller omtrent hva som helst annet som har en HDMI-utgang, og vips – så har du en diger skjerm svevende like foran øynene dine. Sony mener selv at de skal kunne gi deg en kinoopplevelse tilsvarende å sitte med en 750-tommers skjerm på 20 meters avstand.

Skjermvisiret støtter dessuten 3D-innhold, slik at både film og spill med støtte for slikt skal kunne by på langt mer innlevelse enn med bare en vanlig skjerm. Alt dette høres jo vel og bra ut, men hvordan fungerer det hele i praksis? Det skal vi finne ut i dag.

Les også vår sniktitt på Sonys HMZ-T3W »

Bedre skjermer enn tallene skulle tilsi

De to små OLED-skjermene duger i massevis til sitt bruk, tross litt lav oppløsning.
De to små OLED-skjermene duger i massevis til sitt bruk, tross litt lav oppløsning.Foto: Ole Henrik Johansen / Hardware.no

Det er flere som har reagert på Sony-påstanden om å tilsvare 750 tommer på 20 meters hold. Det er likevel ikke en overdrivelse, og å ha visiret på er slett ikke som å se på en 75-tommers TV fra et par meter unna. Måten de to skjermene, med sine 1280 x 720 pikslers OLED-paneler, er montert på, gjør at du faktisk får en opplevelse av å befinne deg svært langt unna en gigantisk skjerm.

Nå høres kanskje denne oppløsningen fryktelig lav ut i disse 4K UHD-tider, men i praksis fungerer skjermene langt bedre enn oppløsningen alene skulle tilsi. Det blir vanskelig å unngå sammenlikninger med Oculus Rift, men de hyppig omtalte VR-brillene kom i sin første utgave med 1280 x 800 pikslers oppløsning – som førte til at alle kunne telle de firkantede pikslene.

Sony HMZ-T3W sliter ikke med dette problemet i det hele tatt. Oculus Rift bruker nemlig to store linser for å forstørre opp bildet, og dermed forstørres de fysiske pikslene i skjermen også. Sony trenger ikke dette, siden de ikke prøver å fylle hele synsfeltet ditt, og dermed blir pikslene i praksis usynlige.

Det er likevel viktig å merke seg at skjermvisiret fra Sony ikke er en direkte konkurrent til Oculus Rift. Da vi aller første gang fikk prøve ut HMZ-T3W kunne vi snu rundt på hodet inne i en 3D-video, men dette var takket være en prototype bevegelsessensor bygd inn i den ene hodebøylen. En slik sensor kan komme til å bli ekstrautstyr i fremtiden, men er altså ikke en del av dagens testeksemplar.

Skjermvisiret vi tester i dag er altså først og fremst ment som en erstatning for skjermene dine, ikke en fullverdig VR-brille.

Bli med over til neste side, så setter vi opp og tar på oss visiret »

Gå til side

Sony HMZ-T3W   Les mer »

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen