Sony AS50Sony AS50 tåler ikke vann uten beskyttelseshuset.

Test Sony HDR-AS50

Sony AS50Sony AS50 tåler ikke vann uten beskyttelseshuset. (Bilde: Kristoffer Møllevik)

Vi har testet Sony HDR-AS50 – Sonys «billigmodell»

Til 2000 kroner får du mye bitrate og batteritid for pengene.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Etter flere år med svært godt vekst, ser det ut til at actionkameramarkedet begynte å flate litt ut i fjor høst, da storprodusenten GoPro så seg nødt til å si opp 105 ansatte som følge av en lavere omsetning enn forventet.

Det kan se ut til at også Sony merker dette, for  mens GoPro Hero4 Black ifølge prishistorikken hos Prisguide.no (kommersiell partner) har ligget ganske stabilt i pris siden det kom på markedet høsten 2014, har Sonys toppmodell X1000V ved hele seks anledninger bare siden desember vært på tilbud til 40 prosent av nypris.

Dette til tross for at X1000V har faktisk litt bedre bildekvalitet enn GoPro Hero4 Black. Det har også andre fortrinn som for eksempel innebygget GPS, kameraet er sprutsikkert uten ekstra hus, det har mini-jack for lett tilkobling av ekstern mikrofon og kan leveres med en finfin, håndleddsmontert fjernkontroll med skjerm, som kan styre opp til fem kameraer samtidig.

God bitrate, men noen merkelige mangler

Sony AS50 tåler ikke vann uten beskyttelseshuset.
Sony AS50 tåler ikke vann uten beskyttelseshuset. Foto: Kristoffer Møllevik

Så hva er poenget med alt dette? Skulle ikke dette være en test av et helt annet Sony-kamera?

Jo, men med bakteppet som beskrevet over, er det egentlig litt merkelig at Sony lanserer et nytt actionkamera i midtsegmentet, som allerede på papiret mangler mange av fortrinnene vi har nevnt. GPS-en er borte, mikrofoninngangen er borte, det er ikke vanntett uten ekstra hus, og til tross for en ellers god bitrate får vi ikke høyere bildefrekvens enn 50/60 fps i full HD. Og likevel koster det rundt 2000 kroner, bare 400 kroner mindre enn det toppmodellen X1000V altså ved flere anledninger de siste månedene har kostet på tilbud.

AS50 har i det minste to ting gående for seg: God batteritid og en bitrate som er opp til dobbelt så høy som det vi får fra for eksempel GoPro Hero4 Session.

Testen fortsetter under tabellen.

  Sony HDR-AS50 Sony FDR-X1000V GoPro Hero4 Session Garmin VIRB XE
*Pris: 2099,-  3495,- 1989,- 3699,-
Maks FPS i 4K: -  30/25 - -
Maks FPS i full HD: 60/50  120/100  60/50 60/50
Maks FPS i 720p: 120/100  240/200 100 120/100
Høyeste bitrate/format: 50 Mbps/ X AVC 100 Mbps/X AVC  25 Mbps/H.264 24 Mbps
**Batteritid:  2 timer og 39 minutter 60 minutter 1 time og 56 min. 1 time og 39 min.
Utskiftbart batteri: Ja  Ja Nei Ja
Bildestabilisering: Elektronisk Elektronisk Nei Elektronisk
GPS: Nei Ja Nei Ja
NFC: Nei Ja Ja Nei
Vekt med/uten hus: 166/83 gram 114/89 gram  63/48 gram 151 gram
Vanntett: Med ekstra hus Sprutsikkert uten ekstra hus, vanntett med ekstra hus Ja Til 50 meter
Gain/ISO: Auto Auto Auto, 400, 1600  Auto
Tilkobling: Wi-Fi, Bluetooth, Micro USB, Micro SD, M2 Wi-Fi, NFC, Micro SD, Mini-jack mikrofon, Micro USB, Micro HDMI  Wi-Fi, Bluetooth, Micro SD, Micro USB  Wi-Fi, Bluetooth, ANT+, USB, Micro SD,
Tidskode: Nei Ja Nei Nei

*Prisene som oppgis her er laveste pris i skrivende stund, og er hentet fra Prisguide.no (kommersiell partner).
**Batteritiden testes med at kameraene settes i opptak på 1080 50p, i et kjøleskap på 4° Celcius. Dette gir oss mugliheten til å sammenligne batteritid på flere ulike modeller over tid, under like forhold. Opplevd battertid vil antakeligvis være mindre, da kameraene bruker en del strøm når de slås av og på. Opptak med annen oppløsning og/eller bildefrekvens kan også påvirke batteritiden. 

Samme gamle utforming

Sony holder seg til en noe mer sylinderformet utforming enn for eksempel GoPros boksdesign, og vi lurer på om det ikke hadde vært på tide at de tok en bit av det sure eplet og fulgte GoPros eksempel de også. Garmin gjorde for eksempel nettopp det nylig, og gikk fra en avlang form med de første Virb-kameraene, til et mer GoPro-lignende boksdesign på Virb X og - XE.

Sony holder på sitt avlange design, men vi ser flere ulemper enn fordeler med dette.
Sony holder på sitt avlange design, men vi ser flere ulemper enn fordeler med dette. Foto: Kristoffer Møllevik

Den eneste fordelen vi kan se med Sonys design er at det er marginalt lettere å bruke kameraet håndholdt, men det er i grunn ikke noe stort problem med GoPro-designet, så hvis man kan kalle det en fordel er den ikke veldig stor. Et annet argument for Sonys design kan være at vindmotstanden blir mindre, i alle fall forfra, men i praksis ser ikke dette ut til å være et nevneverdig problem med de GoPro-lignende kameraene.

Til gjengjeld er det et par klare ulemper med denne utformingen, og den største er at vi må ha et ekstra adapter for å kunne justere kameravinkelen opp eller ned, noe som er veldig enkelt å gjøre med kameraene fra for eksempel GoPro og Garmin. TomTom løste dette med et smart feste som fulgte med i esken, men også dette hadde sine svakheter. Sony har heller ikke utnyttet designet så godt som TomTom og Contour, der kameradelen kan vris rundt inne i huset for mer fleksibel montering.

Det kan du lese mer om i testen av TomTom Bandit »

Mer låst til eget festesystem

Klipsen som følger med kameraet har et dobbeltfeste, altså en ekstra liten tapp som skal sørge for at kameraet ikke vris fra side til side.
Klipsen som følger med kameraet har et dobbeltfeste, altså en ekstra liten tapp som skal sørge for at kameraet ikke vris fra side til side. Foto: Kristoffer Møllevik

En annen ting TomTom gjorde veldig riktig var å la et adapter til et GoPro-feste følge med kameraet, slik at det var forholdvis enkelt å koble kameraet til fester for GoPro. Dette trakk også Garmin nytte av med sitt Garmin Virb XE, siden det kameraet passer GoPro-utstyr helt uten adapter.

Sony på sin side bruker en vanlig stativskrue, noe som fungerer helt greit hvis du bruker Sonys egne kamerafester, men hvis du forsøker å bruke et vanlig GoPro-til-stativskrue-adapter vil kameraet være sårbart for slag og press som treffer det slik at det dreies mot klokken, da det kan få kameraet til å løsne i festet. Dermed blir du litt mer låst til Sonys eget økosystem av fester. Og for all del, de har et greit utvalg, men ikke langt nær så mye som det som er tilgjengelig for GoPro og andre kameraer med GoPro-kompatible fester.

Intuitivt brukergrensesnitt, du liksom

Én av tingene Sony lister opp på sin egen produktside, er at AS50 har fått et «nytt og intuitivt brukergrensesnitt», noe som vi godt kunne tenke oss, siden de forrige modellene har vært notorisk lite brukervennlige. Vi sier kunne tenke oss, for vi synes ikke at vi har fått det nå heller.

På modeller som AS200V og X1000V gikk Sony for en veldig treg og lite oversiktlig «punkt-for-punkt»-meny, i motsetning til GoPro Hero4 Black og Garmin Virb XEs mye mer oversiktlige listemenyer. Men med AS50 har Sony tatt ett steg frem og ett tilbake.

Vi har nå fått en slags rutemeny som for så vidt gir en rask oversikt, problemet er bare at det ikke alltid er tydelig hva vi får oversikt over. Sony har nemlig byttet ut de tidvis uforståelige forkortelsene sine med tidvis uforståelige symboler. Hvorfor kan de ikke bare skrive ting i klartekst slik som Garmin gjør? For all del, noen av valgene er jo intuitive nok, men andre igjen får oss til å tenke på rebusoppgaver fra aktivitetssidene i Donald Duck...

Noen av valgene er for så vidt oversiktlige nok, som de i bildet helt til venstre, men på andre treffer Sony langt fra like godt. Som den helt til høyre: Betyr den at kameraet står i NTSC? Eller at den lar oss skifte til NTSC?
Noen av valgene er for så vidt oversiktlige nok, som de i bildet helt til venstre, men på andre treffer Sony langt fra like godt. Som den helt til høyre: Betyr den at kameraet står i NTSC? Eller at den lar oss skifte til NTSC?  Montasje: Tek.no

Appen er litt bedre, men ikke så mye

En langt bedre oversikt finner vi i telefonappen, og det er i grunn mye enklere å sette kameraet opp gjennom denne. Ikke alle menyvalg har klart seg like bra gjennom oversettingen til norsk, og punktet «vertikal rotasjon-opptak» kunne for eksempel gjerne fått en nærmere forklaring. I grunn kunne gjerne alle punktene fått en nærmere forklaring; det er ikke gitt at alle for eksempel vet hva «SteadyShot» er, og det er god plass til en forklarende tekst i appen.

Og det er også fortsatt slik at vi blir kastet ut av menyen for hver gang vi foretar et valg, så det å gjøre flere endringer på en gang tar mye lengre tid enn det burde gjort.

Appen er mer oversiktlig, men ikke uten problemer.
Appen er mer oversiktlig, men ikke uten problemer. Foto: Montasje: Tek.no
Lett tilgang til eksponeringskompensasjon er kjempefint når det er mye lys himmel med i bildet.
Lett tilgang til eksponeringskompensasjon er kjempefint når det er mye lys himmel med i bildet. Bilde: Skjermbilde fra Appen

Trykk på meny, finn hvitbalanse, velg hvitbalanse, ut til opptaksskjermen. Trykk på meny, finn innspillingsmodus, finn ut at vi ikke kan velge saktefilm uten å endre filformat, gå tilbake, endre filformatet, bli sendt tilbake til opptaksskjermen. Trykk på meny igjen, finn innspillingsmodus igjen, oppdag at de ikke har gitt innspillingsmodusene fornuftige navn men heller kaller dem «PS», «HQ», «STD» og «HS100» uten noe nærmere forklaring. Velg en av dem og les av på selve kameraet for å finne ut hvilken bildefrekvens du har endt opp med. Gjenta om nødvendig. Forsøk å ikke bli mer irritert enn nødvendig.

Men i rettferdighetens navn er vanskelige menyer først og fremst et problem i begynnelsen, før man lærer seg hva som er hva. Dessuten vil nok mange sette kameraet slik de vil ha det én gang, og så bruke det slik stort sett hele tiden uten å måte gå inn i menyene. Men likevel, dette kunne vært mye bedre løst. Kom igjen, Sony, dere kan bedre enn dette.

Når man først har lært seg den, er selve opptaksdelen av appen god å bruke. Vi ser hva kameraet filmer, vi kan bruke Bluetooth til å slå kameraet av og på (krever ikke så mye strøm som tilsvarende funksjon som bruker Wi-Fi), og vi har tilgang til forholdsvis avanserte funksjoner som eksponeringskompensasjon og hvitbalanse uttrykt som Kelvin for økt kontroll. Og det er jo fint.

Prisguide.no er en kommersiell partner til Teknisk Ukeblad Media. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon. Du kan lese mer om Prisguide her »

Bildekvalitet

Med en bitrate på opp til 50 Mbps, bør Sony AS50 ha potensiale til å levere video av høy kvalitet, med skarpe bilder uten for mye komprimering. Sånn i teorien tenkte vi at vi her skulle få bildekvalitet som kunne måle seg med markedets toppmodeller, selv om kameraet mangler GoPro Hero4 Black og Sony RX100Vs muligheter for opptak i 4K og sakte film.

Med AS50 gir Sony oss maks 50/60 fps i full HD og 100/120 fps i 720p-oppløsning. Dette er ikke all verden, men vil antakeligvis være nok for de fleste. Vår blindtest viste for eksempel at de færreste vil få utbytte av å gjøre opptak i 4K uansett, og selv om toppmodellenes mulighet for å gjøre opptak i 720p oppløsning, med en så høy bildefrekvens (200/240 fps) at det åpner for opp til 8x sakte film, er veldig morsom, vil nok de fleste klare seg uten dette. Skal du bruke kameraet til å filme kule triks i half-pipen eller i andre situasjoner der slike saktefilm-muligheter vil komme godt med er nok ikke AS50 den sterkeste kandidaten, men for oss andre vil 50 fps stort sett være nok.

Så for mange av oss er god Full HD det beste, og med opp til 50 Mbps skulle altså bildekvaliteten være veldig god, sånn i teorien. Men det stemmer ikke helt, i alle fall ikke sammenlignet med toppmodellen GoPro Hero4 Black.

GoPro Hero4 Black til venstre, Sony AS50 til høyre.
GoPro Hero4 Black til venstre, Sony AS50 til høyre. Foto /Montasje: Kristoffer Møllevik
Sony AS50 øverst, GoPro Hero4 Black nederst.
Sony AS50 øverst, GoPro Hero4 Black nederst. Foto: Foto /Montasje: Kristoffer Møllevik

Det kan kanskje virke litt urettferdig å sette AS50 opp mot et kamera som er omtrent dobbelt så dyrt, men siden de har ganske lik bitrate, kunne det tenkes at bildekvaliteten var sammenlignbar. Men nei, som sammenligningsbildet over viser, er GoPro Hero4 Black tydelig skarpere. Noe av dette kan komme av at GoPro legger på mer digital oppskarping i bildeprosesseringen, men vi mistenker at mye av forskjellen kan ligge i at GoPro Hero4 Black har bedre optikk enn Sony AS50.

Disse testbildene er tatt i 1080 50p-oppløsning, med bredt synsfelt uten digital stabilisering (sistnevnte har ikke GoPro uansett). Begge er stilt inn på automatisk hvitbalanse, Sony AS50 har fargeprofilen «Vivid» og GoPro Hero4 Black er stilit inn på «GoPro Colors» som skal gi de sterkeste fargene. Jevnt over har Sony et litt kjøligere, litt blålig fargestikk, sterkere farger og sterkere kontraster. Dette synes ekstra godt på bildet til høyre her, der det i tillegg ser ut til at GoPro Hero4 Black ikke har greid å kalibrere hvitbalansen sin like raskt som Sonyen, og dermed har blitt litt kjøligere selv. AS50 har også – som de andre actionkameraene fra Sony – en noe større vidvinkel enn GoPro og andre produsenter som for eksempel Garmin.

VIDEOVIDEOVIDEO

Hva man synes er best her er for så vidt en smaksak, men vi synes kontrastene til Sony er litt harde, og vi mister litt detaljer i skyggene, så vi skulle gjerne hatt et litt snillere sortnivå. Vidvinkelen kan justeres med kameraets digitale zoom uten at vi ser noe markbart kvalitetstap ved litt forsiktig bruk, og hvis du synes fargene er for sterke kan du velge en den nøytrale fargeinnstillingen, men da synes vi de blir litt for svake igjen. Vi synes for så vidt fargene er greie i «Vivid», men hadde gjerne sett at kameraet la seg på en litt varmere hvitbalanse, slik som GoPro gjør.

Som vi kan se i videoen over klarer AS50 seg faktisk litt bedre under dårlige lysforhold enn GoPro Hero4 Black (se på omtrent 00:37). Nøyaktig hvorfor er ikke så godt å se, men det kan komme av at AS50 velger en lengre lukkertid og dermed kan skru ned ISO-en, og/eller bedre støyhåndtering i bildeprosesseringen. Hvis vi hopper til omtrent 00:54 kan vi se den digitale bildestabiliseringen i aksjon. Denne er veldig effektiv, men synsvinkelen blir redusert til «Smal», og som du kan se på neste bilde (01:02) mister vi mye vidvinkel på dette, og siden bildet forstørres digitalt forstørres også de optiske svakhetene.

Sony AS50 til venstre og GoPro Hero Session til høyre.
Sony AS50 til venstre og GoPro Hero Session til høyre. Foto: Foto /Montasje: Kristoffer Møllevik

Hvis vi sammenligner AS50 med GoPro Hero4 Session, som i alle fall rent prismessig er en mer jevnbyrdig motstander, ser det ut til at AS50 har et lite kvalitetsovertak, og leverer marginalt skarpere bilder, med bedre eksponering og kontraster. Dette med skarpheten er såpass lite at det er ikke noe man legger merke til når videoen går, men kontrastene og eksponeringen kan være verdt å merke seg.

Konklusjon

Formfaktoren er en av de større utfordringene Sony har i actionkameramarkedet, og det er nok på tide at de tar et skritt tilbake og revurderer designet sitt. Slik som Sony gjør det ser vi i grunn bare ulemper med dette avlange «camcorder»-designet, og de har ikke greit å rettferdiggjøre det med den ekstra fleksibiliteten vi får med for eksempel TomTom Bandit og Contour. De burde også lære av TomTom og legge ved et godt GoPro-adapter slik at det blir enklere å bruke fester beregnet for GoPro-kameraer; for selv om Sony har de viktigste festene, er økosystemet rundt GoPro mye større.

Når det kommer til brukervennligheten burde Sony ta to eller tre skritt tilbake, og kanskje lære litt av Garmins Virb XE; for selv om Sonys nye «rute-menyer» kanskje er bedre enn det de har vært, er de også mye mer forvirrende enn de trenger å være. Tanken bak er kanskje å slippe å bruke oversettere til å lage menyer på ørten ulike språk (?), men vi synes ikke resultatet er blitt helt vellykket. Det er likevel ikke det verste, for vanskelige menyer lærer man seg å bruke, så etter en tid finner vi jo greit frem. Det er bare litt unødvendig; så vi er ikke sinte, bare skuffet.

Andre kameraer, som for eksempel Garmins Vrib XE og GoPro Hero+ LCD gjør opp for en litt lavere videokvalitet med for ekstra sensordata (Garmin) og innebygget skjerm (GoPro).
Andre kameraer, som for eksempel Garmins Vrib XE og GoPro Hero+ LCD gjør opp for en litt lavere videokvalitet med for ekstra sensordata (Garmin) og innebygget skjerm (GoPro). Foto: Kristoffer Møllevik

Men det som skuffer aller mest er nok bildekvaliteten, som til tross for en bitrate som er nesten på høyde med markedets toppmodeller, forventet vi egentlig at bildekvaliteten skulle være bedre. Kanskje er det dårlig optikk som er skyld i problemet, uansett hva det er så er i alle fall resultatet at vi får bilder som er tydelig mindre skarpe enn hva for eksempel GoPro Hero4 Black leverer. Det er synd, for den potensielt gode bildekvaliteten så egentlig ut til å være AS50s sterkeste salgspunkt.

Når bildekvaliteten ikke er så høy som forventet, og vi i tillegg har svært få ekstrafunksjoner, kantrer det liksom litt for Sony AS50.
Når bildekvaliteten ikke er så høy som forventet, og vi i tillegg har svært få ekstrafunksjoner, kantrer det liksom litt for Sony AS50. Foto: Kristoffer Møllevik

For mens andre kameraer som for eksmpel GoPro Hero+ LCD og Garmin Virb XE heller ikke har en bildekvalitet som er så mye bedre enn «god nok», har de andre funksjoner som gir dem et fortrinn ovenfor toppmodellene. Garmin gir oss for eksmpel mye ekstra sensordata som fart, posisjon og tempreatur, mens fordelen med Hero+ LCD er at den innebygde skjermen gjør det enkelt å se hva du faktisk filmer.

Sony HDR-AS50 har i grunn ingen slike ekstrafunksjoner - noe som i grunn er rart, siden Sonys andre actionkameraer er utstyrt med GPS, slik at vi kan legge fartsdata på videoene våre. Det vil si, Sony HDR-AZ1 har ikke innebygget GPS, men kan få det via Sonys Live-view fjernkontroll.

I sum er ikke Sony AS50 et direkte dårlig actionkamera, men når alle faktorer legges sammen, har det bare ikke noe å by på som ikke andre kameraer gjør bedre.

Men det handler nemlig ikke bare om å kjøpe det beste kameraet, snarere om å kjøpe det som er best for deg og dine behov: Og da bør du lese vår store kjøpsguide her »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen