Sony AS50Sony AS50 tåler ikke vann uten beskyttelseshuset.

Test Sony HDR-AS50

Sony AS50Sony AS50 tåler ikke vann uten beskyttelseshuset. (Bilde: Kristoffer Møllevik)

Vi har testet Sony HDR-AS50 – Sonys «billigmodell»

Til 2000 kroner får du mye bitrate og batteritid for pengene.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Bildekvalitet

Med en bitrate på opp til 50 Mbps, bør Sony AS50 ha potensiale til å levere video av høy kvalitet, med skarpe bilder uten for mye komprimering. Sånn i teorien tenkte vi at vi her skulle få bildekvalitet som kunne måle seg med markedets toppmodeller, selv om kameraet mangler GoPro Hero4 Black og Sony RX100Vs muligheter for opptak i 4K og sakte film.

Med AS50 gir Sony oss maks 50/60 fps i full HD og 100/120 fps i 720p-oppløsning. Dette er ikke all verden, men vil antakeligvis være nok for de fleste. Vår blindtest viste for eksempel at de færreste vil få utbytte av å gjøre opptak i 4K uansett, og selv om toppmodellenes mulighet for å gjøre opptak i 720p oppløsning, med en så høy bildefrekvens (200/240 fps) at det åpner for opp til 8x sakte film, er veldig morsom, vil nok de fleste klare seg uten dette. Skal du bruke kameraet til å filme kule triks i half-pipen eller i andre situasjoner der slike saktefilm-muligheter vil komme godt med er nok ikke AS50 den sterkeste kandidaten, men for oss andre vil 50 fps stort sett være nok.

Så for mange av oss er god Full HD det beste, og med opp til 50 Mbps skulle altså bildekvaliteten være veldig god, sånn i teorien. Men det stemmer ikke helt, i alle fall ikke sammenlignet med toppmodellen GoPro Hero4 Black.

GoPro Hero4 Black til venstre, Sony AS50 til høyre.
GoPro Hero4 Black til venstre, Sony AS50 til høyre. Foto /Montasje: Kristoffer Møllevik
Sony AS50 øverst, GoPro Hero4 Black nederst.
Sony AS50 øverst, GoPro Hero4 Black nederst. Foto: Foto /Montasje: Kristoffer Møllevik

Det kan kanskje virke litt urettferdig å sette AS50 opp mot et kamera som er omtrent dobbelt så dyrt, men siden de har ganske lik bitrate, kunne det tenkes at bildekvaliteten var sammenlignbar. Men nei, som sammenligningsbildet over viser, er GoPro Hero4 Black tydelig skarpere. Noe av dette kan komme av at GoPro legger på mer digital oppskarping i bildeprosesseringen, men vi mistenker at mye av forskjellen kan ligge i at GoPro Hero4 Black har bedre optikk enn Sony AS50.

Disse testbildene er tatt i 1080 50p-oppløsning, med bredt synsfelt uten digital stabilisering (sistnevnte har ikke GoPro uansett). Begge er stilt inn på automatisk hvitbalanse, Sony AS50 har fargeprofilen «Vivid» og GoPro Hero4 Black er stilit inn på «GoPro Colors» som skal gi de sterkeste fargene. Jevnt over har Sony et litt kjøligere, litt blålig fargestikk, sterkere farger og sterkere kontraster. Dette synes ekstra godt på bildet til høyre her, der det i tillegg ser ut til at GoPro Hero4 Black ikke har greid å kalibrere hvitbalansen sin like raskt som Sonyen, og dermed har blitt litt kjøligere selv. AS50 har også – som de andre actionkameraene fra Sony – en noe større vidvinkel enn GoPro og andre produsenter som for eksempel Garmin.

VIDEOVIDEOVIDEO

Hva man synes er best her er for så vidt en smaksak, men vi synes kontrastene til Sony er litt harde, og vi mister litt detaljer i skyggene, så vi skulle gjerne hatt et litt snillere sortnivå. Vidvinkelen kan justeres med kameraets digitale zoom uten at vi ser noe markbart kvalitetstap ved litt forsiktig bruk, og hvis du synes fargene er for sterke kan du velge en den nøytrale fargeinnstillingen, men da synes vi de blir litt for svake igjen. Vi synes for så vidt fargene er greie i «Vivid», men hadde gjerne sett at kameraet la seg på en litt varmere hvitbalanse, slik som GoPro gjør.

Som vi kan se i videoen over klarer AS50 seg faktisk litt bedre under dårlige lysforhold enn GoPro Hero4 Black (se på omtrent 00:37). Nøyaktig hvorfor er ikke så godt å se, men det kan komme av at AS50 velger en lengre lukkertid og dermed kan skru ned ISO-en, og/eller bedre støyhåndtering i bildeprosesseringen. Hvis vi hopper til omtrent 00:54 kan vi se den digitale bildestabiliseringen i aksjon. Denne er veldig effektiv, men synsvinkelen blir redusert til «Smal», og som du kan se på neste bilde (01:02) mister vi mye vidvinkel på dette, og siden bildet forstørres digitalt forstørres også de optiske svakhetene.

Sony AS50 til venstre og GoPro Hero Session til høyre.
Sony AS50 til venstre og GoPro Hero Session til høyre. Foto: Foto /Montasje: Kristoffer Møllevik

Hvis vi sammenligner AS50 med GoPro Hero4 Session, som i alle fall rent prismessig er en mer jevnbyrdig motstander, ser det ut til at AS50 har et lite kvalitetsovertak, og leverer marginalt skarpere bilder, med bedre eksponering og kontraster. Dette med skarpheten er såpass lite at det er ikke noe man legger merke til når videoen går, men kontrastene og eksponeringen kan være verdt å merke seg.

Konklusjon

Formfaktoren er en av de større utfordringene Sony har i actionkameramarkedet, og det er nok på tide at de tar et skritt tilbake og revurderer designet sitt. Slik som Sony gjør det ser vi i grunn bare ulemper med dette avlange «camcorder»-designet, og de har ikke greit å rettferdiggjøre det med den ekstra fleksibiliteten vi får med for eksempel TomTom Bandit og Contour. De burde også lære av TomTom og legge ved et godt GoPro-adapter slik at det blir enklere å bruke fester beregnet for GoPro-kameraer; for selv om Sony har de viktigste festene, er økosystemet rundt GoPro mye større.

Når det kommer til brukervennligheten burde Sony ta to eller tre skritt tilbake, og kanskje lære litt av Garmins Virb XE; for selv om Sonys nye «rute-menyer» kanskje er bedre enn det de har vært, er de også mye mer forvirrende enn de trenger å være. Tanken bak er kanskje å slippe å bruke oversettere til å lage menyer på ørten ulike språk (?), men vi synes ikke resultatet er blitt helt vellykket. Det er likevel ikke det verste, for vanskelige menyer lærer man seg å bruke, så etter en tid finner vi jo greit frem. Det er bare litt unødvendig; så vi er ikke sinte, bare skuffet.

Andre kameraer, som for eksempel Garmins Vrib XE og GoPro Hero+ LCD gjør opp for en litt lavere videokvalitet med for ekstra sensordata (Garmin) og innebygget skjerm (GoPro).
Andre kameraer, som for eksempel Garmins Vrib XE og GoPro Hero+ LCD gjør opp for en litt lavere videokvalitet med for ekstra sensordata (Garmin) og innebygget skjerm (GoPro). Foto: Kristoffer Møllevik

Men det som skuffer aller mest er nok bildekvaliteten, som til tross for en bitrate som er nesten på høyde med markedets toppmodeller, forventet vi egentlig at bildekvaliteten skulle være bedre. Kanskje er det dårlig optikk som er skyld i problemet, uansett hva det er så er i alle fall resultatet at vi får bilder som er tydelig mindre skarpe enn hva for eksempel GoPro Hero4 Black leverer. Det er synd, for den potensielt gode bildekvaliteten så egentlig ut til å være AS50s sterkeste salgspunkt.

Når bildekvaliteten ikke er så høy som forventet, og vi i tillegg har svært få ekstrafunksjoner, kantrer det liksom litt for Sony AS50.
Når bildekvaliteten ikke er så høy som forventet, og vi i tillegg har svært få ekstrafunksjoner, kantrer det liksom litt for Sony AS50. Foto: Kristoffer Møllevik

For mens andre kameraer som for eksmpel GoPro Hero+ LCD og Garmin Virb XE heller ikke har en bildekvalitet som er så mye bedre enn «god nok», har de andre funksjoner som gir dem et fortrinn ovenfor toppmodellene. Garmin gir oss for eksmpel mye ekstra sensordata som fart, posisjon og tempreatur, mens fordelen med Hero+ LCD er at den innebygde skjermen gjør det enkelt å se hva du faktisk filmer.

Sony HDR-AS50 har i grunn ingen slike ekstrafunksjoner - noe som i grunn er rart, siden Sonys andre actionkameraer er utstyrt med GPS, slik at vi kan legge fartsdata på videoene våre. Det vil si, Sony HDR-AZ1 har ikke innebygget GPS, men kan få det via Sonys Live-view fjernkontroll.

I sum er ikke Sony AS50 et direkte dårlig actionkamera, men når alle faktorer legges sammen, har det bare ikke noe å by på som ikke andre kameraer gjør bedre.

Men det handler nemlig ikke bare om å kjøpe det beste kameraet, snarere om å kjøpe det som er best for deg og dine behov: Og da bør du lese vår store kjøpsguide her »

Gå til side

5/10
Middelmådig

Sony HDR-AS50

Fordeler

  • Svært god batteritid
  • Effektiv bildestabilisering
  • Høy nok bildefrekvens for full HD
  • Gode farger
  • Forholdsvis lite bildestøy i dårlig lys
  • Wi-Fi og Bluetooth

Ting å tenke på

  • Middelmådig bildeskarphet
  • Litt harde kontraster
  • Ikke 4K
  • Ikke spesielt gode muligheter for sakte film
  • Har ikke GPS, dermed ingen fartsdata
  • Tungvint og tregt menysystem
  • Det avlange designet har flere ulemper enn fordeler
  • Bildestabilisering reduserer synsvinkelen til «Smal» (som i «Narrow»
  • Har ikke NFC

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen