HDR-AS200V til venstre, HFR-X1000V i midten og GoPro Hero 4 Black og den gamle Sony HDR-AS100V til høyre som referansekameraer. Testriggen er laget av en plankebit med håndtaket fra en gammel arbeidslampe, superlim og gaffateip.

Test Sony FDR-X1000V og HDR AS200V

HDR-AS200V til venstre, HFR-X1000V i midten og GoPro Hero 4 Black og den gamle Sony HDR-AS100V til høyre som referansekameraer. Testriggen er laget av en plankebit med håndtaket fra en gammel arbeidslampe, superlim og gaffateip. (Bilde: Kristoffer Møllevik)

Sonys nye 4K-actionkamera puster GoPro i nakken

Vi har satt to nye Sony-modeller opp mot markedslederen. Les testen og sjekk videoene »

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Hadde det ikke vært for at actionkameraene ble en så populær nisje, tipper vi at dedikerte videokameraer hadde vært borte for lengst. Mellom mobilkameraer og gode videofunksjoner i de fleste stillbildekameraene, er det rett og slett lite plass igjen til gode, gamle «camcordere». 

Men actionkameraene holder ut, både billedlig og bokstavelig talt. For noe av det som appellerer er vel at de kan virke uknuselige. Bare gå på YouTube og søk på «GoPro falls» og du får nok av eksempler på actionkameraer som faller fra fly, motorsykler og tog i fart, eller går utfor høye fossefall i ville stryk. Riktignok i kajakk, men likevel, vårt gamle DV-kamera hadde ikke greid det samme.

Vi har testet Sonys nye actionkameraer, FDR- X1000V og HDR-AS200V, mot markedslederen GoPro.

Leter du etter spesifikasjonene, eller flere bilder av kameraene? Eller lurer du på hvordan de er å bruke? Det finner du på side 2 »

Eller vil du bare gå rett til testvideoen og bildene fra kameraene? Det er lov det også, i så fall kan du gå rett til side 3 »

Omtrent like gode, bare ikke like populære

Vi sier du må søke på «GoPro falls» over, ikke fordi det bare er GoPro som tåler juling, men fordi GoPro gir langt flere treff (over 15 millioner) enn «Action camera» (én million). Mye av grunnen til dette er at GoPro har vært vanvittig flinke til å promotere kameraene sine, ved å ta de mest spektakulære videoene GoPro-brukere laster opp og få dem til å gå viralt gjennom sin egen YouTube-kanal. Også hjelper det nok at de i motsetning til konkurrentene har et navn som er lett å huske.

Fra venstre: HDR-AS100V, HDR-AS200V, FDR-X1000X.
Fra venstre: HDR-AS100V, HDR-AS200V, FDR-X1000X. Foto: Kristoffer Møllevik

Sony kom på banen i fjor med sitt HDR-AS100V, og imponerte oss veldig med ypperlig videokvalitet (til et så lite kamera å være i alle fall), brukervennlig betjening (om enn noe langsom i bruk), elektronisk bildestabilisator, fjernkontroll med bilde og tidskode, for de som ønsker seg slikt. I motsetning til for eksempel GoPro var (og er) kameraet vann- og støvtett uten at vi trenger et eget, vanntett hus, dermed var det mye lettere enn GoPro i værtett tilstand.

Hele samletesten vi gjorde kan du lese her »

Bortsett fra at GoPro Hero 4 Black kunne filme i 4K, og ta flere bilder i sekundet på lavere oppløsninger, kan ikke vi se at det er mye som tilsier at GoPro skal være så uproposjonalt mer populære. Ja, bortsett fra navnet da. AS100V, FDR-X1000V og AS200V høres fortsatt mer ut som offroad-motorsykler fra Honda...

Nok om det, nå som Sony har oppgradert AS100V-en til henholdsvis FDR- X1000V og HDR-AS200V, blir det spennende å se hvordan de greier seg mot den akk så populære markedskongen.

På papiret ser det ut til at X1000V har noen flere trumfkort enn sin sterkeste konkurrent GoPro 4 Black. Begge har de samme spesifikasjonene når det kommer til antall bilder i sekundet; ingen av dem gir oss mer enn 30 fps i 4K (Ultra HD), begge klarer opp til 120 fps i 1080p (full HD), og hele 240 fps i 720p. Men Sony drar fra GoPro på bitrate; der GoPro makser på 60 Mbps, kan Sony dra den opp i 100 Mbps, så fremt du bruker Sonys opptaksformat XAVC, og har en SDXC-minnebrikke som støtter det. Som den forrige modellen AS100V, er X1000V sprutsikkert uten ekstra beskyttelseshus, og kameraet er utstyrt med GPS, som gir deg muligheten til å få avstands- og hastighetsdata til filmen din.

Hvor mye de ekstra megabitene har å si i praksis kan du selv se på neste side »

AS200V, som tar over stafettpinnen etter AS100V, er en prisklasse under X1000V. Du får ikke 4K oppløsning, maks 60 fps i full HD og 120 fps i 720p. Dette er spesifikasjoner vi greide oss helt fint med hos forgjengeren AS100V, og GoPros avgåtte flaggskip GoPro Hero3+ Black Edition, så det er på ingen måte dårlig. Med mindre du skal styre veldig mye med sakte film, kanskje samtidig som du vil spille innholdet av i 50 fps, eller trenger 4K oppløsning, kan det være greit å spare den tusenlappen som ligger mellom X1000V og AS200V. Den kan jo for eksempel brukes på ekstra batterier.

Artikkelen fortsetter under tabellen.

  Sony FDR-X1000V Sony HDR-AS200V Sony HDR-AS100V GoPro 4 Black
*Pris:  3995,-  3049,-  1989,- 4290,-
Maks FPS i 4K:  30/25 - - 30/25
Maks FPS i full HD:  120/100 60/50  60/50   120/100
Maks FPS i 720p:  240/200 120/100  120/100  240 
Høyeste bitrate: 100 Mbps  50 Mbps 50 Mbps  60 Mbps
**Batteritid: 60 min.  1 time og 2 min.  2 timer og 3 min. 1 time og 38 min.
Utskiftbart batteri:  Ja Ja Ja Ja
Bildestabilisering: Elektronisk Elektronisk  Elektronisk  Nei
GPS: Ja Ja Ja Nei
NFC: Ja Ja Ja Nei
Vekt (uten hus): 89 gram 68 gram 67 gram  89 gram
Vanntett: Sprutsikkert uten ekstra hus, vanntett med ekstra hus Sprutsikkert uten ekstra hus, vanntett med ekstra hus Sprutsikkert uten ekstra hus, vanntett med ekstra hus  Med ekstra hus
Gain/ISO: Auto Auto Auto Auto, 400, 800, 1600 
Tilkobling: Wi-Fi, NFC, Micro SD, Mini-jack mikrofon, Micro USB, Micro HDMI Wi-Fi, NFC, Micro SD, Mini-jack mikrofon, Micro USB, Micro HDMI Wi-Fi, NFC, Micro SD, Mini-jack mikrofon, Micro USB, Micro HDMI  Wi-Fi, Micro SD, Mini USB, Micro HDMI
Tidskode: Ja Ja Ja -

*Prisene som oppgis her er laveste pris i skrivende stund, og er hentet fra Prisguide.no. **Batteritiden testes med at kameraene settes i opptak på 1080 50p, i et kjøleskap på 4° Celcius. Dette gir oss mulgiheten til å sammenligne batteritid på flere ulike modeller over tid, under like forhold. Opplevd battertid vil antakeligvis være mindre, da kameraene bruker en del strøm når de slås av og på. Opptak med annen oppløsning og/eller bildefrekvens kan også påvirke batteritiden.

Fra venstre: HDR-AS100V, HDR-AS200V, FDR-X1000X.
Fra venstre: HDR-AS100V, HDR-AS200V, FDR-X1000X. X1000V har opptaksknappen plassert på toppen av kameraet.

Flere funksjoner, færre innstillinger, mindre oversikt

Bortsett fra 4K, høyere bitrate og høyere fps, har X1000V og AS200V i grunn de samme funksjonene. Vanlig film, stillbilder, timelaps, seriefoto og loop-filming. Begge har GPS, elektronisk bildestabilisering og de samme tilkoblingsmulighetene. Betjeningen er lik, selv om knappene er plassert litt forskjellig.

actioncam06.
AS200V til venstre, X1000V til høyre. På AS200V-en er opptaksknappen bak på kameraet, og USB og HDMI-tilkomblingene under. På X1000V er opptaksknappen oppå kameraet, og HDMI og USB er bakpå.

Du skrur på kameraene med hvilken som helst av knappene, og hvis du bruker opptaksknappen starter de opp og går rett i opptak. En kjekk funksjon som gjør at vi kan komme i gang raskt dersom det skjer noe, men vi savner muligheten til å la dette være en valgfri funksjon, som hos GoPro. Paranoide som vi er ser vi for oss muligheten for vi kommer borti knappen ved et uhell, slik at før vi vet ordet av det blir minnekortet blitt fylt opp med video av innsiden av ryggsekken eller bukselomma. Siden det ikke går an å slette enkeltklipp direkte på kameraene, eller med den tilhørende appen, må man da formatere hele minnekortet. Dermed kan vi havne i en situasjon der vi må velge mellom opptakene vi hadde, og dem vi kan få.

Det at knappene er godt merket gjør det enkelt å navigere i kameraets menyer, men selve menyene er ikke bare intuitive. I motsetning til GoPros nye listemenyer, har Sony beholdt den trege, og mindre oversiktlige «punkt-for-punkt» menyen fra AS100V. Skriftstørrelsen på skjermen er også unødvendig stor, så flere av menypunktene er forkortet slik at det er vanskelig å forstå hva det er. «L.OPT» er for eksempel ikke noe vi forstår intuitivt at er «Loop Options», det kunne vel like gjerne vært «Length optimizer». Eller menyvalget «DST» som vi først trodde var «destination», altså hvor vi ville lagre filene, men som istedet er «Daylight Saving Time».

actioncam05.
«Vis meg menyene dine og jeg skal si deg hvilket kamera du er....».
actioncam07.
GoPros listemeny er mye enklere i bruk.

Når vi vil velge de høyste bitratene, oppløsningene og/eller de høyere bildefrekvensene, må vi først endre «V.FMT» fra MP4 til XAVC. Først da kan vi gå inn i «VMODE» og si om hvilken oppløsning, bildefrekvens og bitrate vi vil ha. Siden kameraet sender oss tilbake til start for hvert valg vi gjør, tar dette unødvendig lang tid. Først må vi bla oss frem til «Setup» og velge den, bla til «V.FMT» og velge den, og finne formatet vi vil bruke.

Så sendes vi tilbake til start, må bla til «Setup» igjen før vi kan velge «VMODE». Hvis vi så finner ut at vi vil ha 4K, må vi gå tilbake til «Setup» - «V.FMT» og så velge XAVC 4K. Dette er unødvendig tungvint, spesielt de gangene vi skal endre på flere ting på en gang. Vi skjønner ikke hvorfor Sony ikke bare plasserer alle oppløsningene, bildefrekvensene og bitratene i én og samme meny, så kunne vi heller fått en advarsel når vi valgte 4K. For eksempel «For å bruke 4K må du velge XAVC-formatet. OK? [Ja] [Nei]»

Appen «PlayMemories Mobile» som hører til kameraene er litt mer oversiktlig, men også denne kunne vært bedre. Vi får tilgang til alle innstillingene, men for hvert valg blir vi sendt tilbake til start, og så må vi gå inn i innstillingene igjen hvis vi skal endre noe mer. Når vi skal velge innspillingsmodus får vi opp bitraten og bildefrekvensen, men ikke oppløsningen; så hvis vi skal være sikre på om vi filmer i 720p eller full HD må vi ta en titt på skjermen på kameraet.

Dette er irriterende, men ikke katastrofalt. Man lærer seg med kameraene, og det er ikke så ofte vi endrer så mange av innstillingene. Det blir mest bildefrekvens og oppløsning i så fall. Dessuten setter vi veldig pris på at eksponeringskompensasjonen er så lett tilgjengelig i appen. Vi liker også veldig godt at vi kan velge hvitbalanse i kelvin, ikke bare presets, så dette er en stor forbedring fra AS100V.

Under her kan du se flere bilder av kameraene. På neste side får du se bilder tatt med kameraene og kan lese vår konklusjon »

actioncam04.
Stort sett like på denne siden. Teksten på skjermen er unødvendig stor, noe som gjør menyene tidvis vanskelige å forstå. Foto: Kristoffer Møllevik
actioncam10.
Her var det ikke mye spennende gitt. Vi kan se at AS200V har opptaksknappen bak, mens X1000V har knappen oppå. Foto: Kristoffer Møllevik
actioncam09.
Hos AS200V skal bare batteriet og minnekortet inn på baksiden, mens X1000V får plass til HDMI-en og USB-en her.Foto: Kristoffer Møllevik
actioncam08.
Begge kameraene tar opp lyd i stereo. Foto: Kristoffer Møllevik
actioncam12.
AS200V var ikke like samarbeidsvillig her, og måtte teipes for at luken under skulle holdes åpen. Foto: Kristoffer Møllevik 

Sterke farger, gode kontraster

FDR-X1000V og HDR-AS200V er testet med automatisk hvitbalanse, punkt-eksponering avslått og uten noe eksponeringskompenasjon. Fargevalget på Sonyene var «Vivid», og på GoPro-en «GoPro Colors». På godt norsk betyr det at kameraene har selv valgt fargetemperatur; hvor lyst eller mørkt bildet er blitt er bestemt ut fra hele bildet, ikke bare et punkt i midten; og fargene er stilt inn med kameraenes egne innstillinger for sterke farger.

Sony FDR-X1000V vs. GoPro Hero 4 Black, 4K. Loangboard-kjørere: Alf Marius Foss Olsen, Kim M. Anderssen, Fredric Jacobsen

Det som kanskje merkes best er forskjellen i fargetemperatur, farger, eksponering (hvor lyst eller mørkt det er) og kontrastene. Sony har et mye kaldere fargestikk, på grensen til litt blålig, men sterkere farger og kontraster. Samtidig eksponerer kameraet for det meste bra, og vi er fornøyde med bildet. Til sammenligning legger GoPro seg mot litt varmere farger, og kontrastene er ikke like sterke. Som en følge av dette kommer det frem flere detaljer i skyggene hos GoPro, men hva som er å foretrekke av mer detaljer i skyggene eller sterkere kontrast blir nok en smak sak. Vi synes Sony jevnt over eksponerer bedre, men det kan være den høyere kontrasten som hjelper dem her.

Sony X1000V & AS200V vs GoPro Hero 4 Black, 1080 50p. Loangboard-kjørere: Alf Marius Foss Olsen, Kim M. Anderssen, Fredric Jacobsen.

Vi kan også se at tønnefortegningen (fish-eye effekten) er sterkere hos Sony. Det får ikke så mye å si på videoen her, da kameraet for det meste beveger seg rett frem, men hvis vi skal svirre litt rundt med det fra side til side kan man bli litt sjøsyk av det. 

GoPro til venstre, Sony til høyre. Sonys kameraer har større synsvinkel, men også mer tønnefortegning (fish-eye). Se for eksempel på det lyse treet til høyre i bildet.

Bedre komprimering, raskere lukkertid

sammenligning 2.
Høy bildefrekvens: Sony FDR-X1000V, 1080 100 fps oppe; GoPro Hero 4 Black, 1080 120 fps nede.

Sonys høyere bitrate kommer tydeligere frem når vi plukker stillbilder ut fra råfilene (eksportert til jpeg fra Permier Pro) og studerer dem under lupen. Her kan vi tydelig se at Sonys X1000V har mindre komprimeringsblokker enn GoPro i 4K-oppløsning, og er mye bedre når vi filmer i høy fps i full HD.

Den litt billigere AS200V kan ikke gjøre opptak i 4K, eller 100 fps i full HD. Toppen er full HD-oppløsning med en bildefrekvens på 50 fps (60 hvis vi bruker NTSC, men vi brukte kameraet i PAL). Her greier kameraet seg til gjengjeld godt, og det er svært lite som skiller AS200V og X1000V i denne oppløsningen.

Det ser også ut til at de nye kameraene fra Sony greiere å operere på raskere lukkertid enn GoPro, som i noen tilfeller gjør at Sony-kameraene gir skarpere bilder.

Alle disse stillbildene er hentet ut på på steder der kameraene er i høy bevegelse, så det er mye som skjer i bildet. Det er ekstra krevende for kameraene, men samtidig er det jo det de er laget for.

Konklusjon

HDR-AS200V og FDR-X1000V er to svært gode actionkameraer, men det er vanskelig å si om de er bedre eller dårligere enn hovedkonkurrent GoPro. Bildene blir litt skarpere, og det er litt mindre komprimeringsblokker, men dette merkes i grunn ikke så godt når vi ser på videoen. Med unntak av X1000V på høy bildefrekvens, der er den merkbart bedre. Den største forskjellen når det kommer til bildet er i grunn at Sonys større synsvinkel gir noe mer fish-eye. Noen liker de sterke fargene Sony-kameraene produserer, men de som synes det er litt vel mye, kan endre fargeinnstillingene til «Nøytral». De hardere kontrastene er derimot ikke så mye å gjøre med, der blir det en smak sak. Høyere kontrast eller mer detaljer i skyggene? Det ene er ikke mer riktig enn det andre. 

Med GPS-funksjonen kan du få opp fartsdata, og se hvor i løypa du er på filmen.
Med GPS-funksjonen kan du få opp fartsdata, og se hvor i løypa du er på filmen.

GPS-funksjonen er veldig morsom, og noe særlig de som driver med fartssport vil sette pris på. Det at du kan få fartsdata som grafikk på videoen kan være både morsomt og nyttig for mange. Den elektroniske bildestabiliseringen er også veldig fin å ha når kameraet står montert på noe som ikke absorberer støt så bra. Hadde vi i videoen over montert kameraene direkte på rullebrettene, ville vi fått sterke, raske vibrasjoner i bildet, og da ville bildestabiliseringen hjulpet.

Trenger du 4K eller høy bildefrekvens? Da er X1000V et godt valg. Er vanlig HD nok? I så fall er ikke AS200V et dårlig kamera. GPS-en er veldig fin å ha, og begge leverer utmerkede bilder, men ikke så mye bedre enn GoPro at de blir selvsagte valg. 

Sony ligger bakpå når det kommer til brukervennlighet, og det tar unødvendig lang tid å gjøre endringer både direkte på kameraet, og i appen. Hvis du er av typen som setter opp kameraet én gang og så er ferdig med det, så har ikke det så mye å si, men vi som endret oppløsning og bildefrekvens ofte, ble raskt lei av å bli sendt tilbake til start for hver endring. Her har Sony mye å lære av GoPros liste-menyer.

Det finnes flere actionkameraprodusenter enn bare Sony og GoPro, noen av dem kan du se i denne samletesten vi har gjort tidligere »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen