TEST: Sony A7 Mark II

Test Sony A7 Mark II

(Bilde: Johannes Granseth)

Robust, fleksibelt og profesjonelt

Sony imponerer med sitt nyeste flaggskip.

Fremragende bildekvalitet

Det som skiller kameraer i Sonys A7-serie fra andre kameraer i det stadig voksende markedet for speilløse systemkameraer, er størrelsen på bildebrikken som sitter i Sony-kameraene.
Der konkurrerende produsenter har valgt å bygge kamerasystemene sine rundt mindre sensorer i APS-C- eller Micro Four Thirds-størrelse, har Sony utstyrt sine kameraer med sensorer i fullformat-størrelse.

Debatten om hvilken sensor-størrelse som er best raser stadig i fotoforaene rundt omkring på nettet, og de ulike leirene har alle sine killer-argumenter som igjen og igjen testes mot hverandre. Diskusjonen om hva som er best skal vi ikke hive oss inn i her, i stedet nøyer vi oss med å si at vi forstår veldig godt hvorfor så mange blir tiltrukket av en kombinasjon bestående av et relativt kompakt kamerahus og bildekvaliteten fra en fullformatssensor.

For det viktigste med et kamera er jo til syvende og sist hvor gode bilder det klarer å klemme ut, og når det kommer til bildekvalitet må vi si at Sony A7 Mark II innfrir på alle punkter.
Den 24 megapiksels store fullformatssensoren i kameraet sørger for at vi får masse spillerom både til beskjæring og til å gjøre store utskrifter, i tillegg til at detaljgjengivelsen i bildene blir meget god.

A7 Mark II har riktig nok et lavpass-filter foran sensoren som fjerner moire og liknende, men som samtidig gjør bildet noe mindre skarpt. Likevel blir bildene såpass skarpe rett ut av kameraet, at selv om vi har fotografert mest i RAW i løpet av testperioden ikke alltid har sett det som nødvendig å skarpe opp bildene våre i etterbehandlingen.

Sony A7 Mark II - 55mm - 1/640 - f/1.8 - ISO 100.
Sony A7 Mark II - 55mm - 1/640 - f/1.8 - ISO 100. Foto: Johannes Granseth

Sony er kjent for å lage sensorer med meget godt dynamisk omfang, og vi må si vi er imponert over Sony A7 Mark II på dette området. Så lenge vi holder et øye på lysmåleren, får vi stort sett veldig mye tegning både i mørke og lyse partier, og dersom vi bommer litt med eksponeringen er det ikke noe problem å hente inn over to blendere når vi etterbehandler. Dette forutsetter riktig nok at vi skyter i RAW.

Den dynamiske rekkevidden holder seg også godt på ganske høye ISO-verdier, og det er ikke før vi nærmer oss ISO 3200 at vi ser noen nevneverdig forverring her. Kameraet har også veldig god kontroll på støyen på høyere ISO-verdier, og vi har ingen problemer med å bruke kameraet på verdier opp til ISO 6400.

I en knipe er det nok også mulig å bruke verdier opp mot ISO 12800, særlig hvis bildene bare skal brukes på nettet. Det er klart det er støy på disse høyere verdiene, men støyen er ganske pen og organisk å se på, og det er ikke så mye som skal til for å fjerne en del av den i for eksempel Lightroom eller liknende bilderedigeringsprogrammer. Er man derimot hyperallergisk mot bildestøy, så bør man nok holde seg under ISO 6400 med Sony A7 Mark II.


ISO-eksempler 

ISO 3200, RAW vs JPG (utsnitt)   

ISO 6400, RAW vs JPG (utsnitt) 

ISO 12800, RAW vs JPG (utsnitt)  

 ISO 25600, RAW vs JPG (utsnitt) 

 


Pene farger

Vi er også meget fornøyd med fargegjengivelsen til Sony A7 Mark II. Kameraet gir oss jevnt over gode og pene farger, som både er sterke og klare, uten at vi synes de blir unaturlige å se på. Kameraet takler også hudtoner veldig godt, og hvis vi konverterer bildene til svarthvitt synes vi at kameraet leverer veldig fine gråtoner.

Filene tåler også ganske mye fargejustering i etterkant, og det er ikke noe problem å dempe visse farger, dersom vi skulle ha fått et fargestikk i bildet som vi ønsker å fjerne.
Og apropos fargestikk, så må vi også si at kameraets hvitballanse-innstillinger fungerer veldig godt.

Da vi har skutt mest i RAW, har vi stort sett brukt kameraets automatiske hvitballanse, som i det store og hele gjør en veldig god jobb. I svært utfordrende lys, som for eksempel blandingslys eller svak belysning, hender det imidlertid at fargene heller litt for mye mot den gule siden for vår smak. Men dette er jo en enkel sak å rette på i etterbehandlingen siden vi skyter i RAW.

For øvrig er det heller ikke noe problem å velge å jobbe i en av kameraets mange forhåndsinnstilte profiler for hvitballanse, da A7 Mark II har profiler for dagslys, skygge, overskyet, glødelampe, blits og under vann. I tillegg til disse har kameraet hele fire profiler for fluoriserende lys, og vi kan også velge å stille Kelvingraden manuelt eller å sette hvitbalansen fra et foto.

Sony A7 Mark II -55mm - 1/1250 - f/1.8 - ISO 100.
Sony A7 Mark II -55mm - 1/1250 - f/1.8 - ISO 100. Foto: Johannes Granseth

Konklusjon

Det er ingen tvil om at Sony A7 Mark II er et av de beste og mest inspirerende kameraene vi har stiftet bekjentskap med på lenge. Kameraet er særdeles solid bygget, men er likevel såpass lite og kompakt at vi ikke har noe problem med å ha det med over alt. Med et stort og godt grep, ligger kameraet også veldig godt i hendene våre.

Hvis man tenker at et av målene med speilløse systemer er å få mindre kamerasystemer, vil noen kanskje si at det er ulogisk å gå for fullformat. For ja, hvis vi setter på Sonys beste og mest lyssterke FE-optikk, så er det jo slik at den totale pakken blir ganske mye større enn tilsvarende speilløse oppsett fra andre kameraprodusenter.

Vi er likevel et godt stykke unna størrelsen man må opp i dersom man sammenlikner med tilsvarende oppsett fra speilrefleksland. Dessuten kan man jo slenge på et mindre lyssterkt objektiv, eller et manuellfokus-objektiv, dersom man virkelig ønsker et kompakt oppsett.

De små motforestillingene vi eventuelt måtte ha hatt mot størrelsen, forsvinner uansett ganske raskt når vi tar en titt på bildene vi får fra Sony A7 Mark II. Kameraet leverer hel-proffesjonel bildekvalitet i alle mulige fotografiske situasjoner, og kameraets fullformats-sensor sørger for at vi kan få bilder med veldig liten dybdeskarphet og silkemyk bokeh - egenskaper vi bare må innrømme at vi er nokså svake for.

Sony A7 Mark II - 35mm - 1/2000 - f/2.8 - ISO 100.
Sony A7 Mark II - 35mm - 1/2000 - f/2.8 - ISO 100. Foto: Johannes Granseth

Med brukbare ISO-verdier helt opp til ISO 6400, og kanskje til og med opp mot ISO 12800, så er det heller ingen problemer å bruke A7 Mark II i situasjoner med dårlig lys. Og her kommer også kameraets kanskje mest spennende egenskap inn i bildet, nemlig den fem-aksede bildestabilisatoren som gir oss over fire trinn med stabilisering.

Bildestabilisatoren gjør A7 Mark II til et meget allsidig kamera, både til fotografering av bilder og film. Vi tror stabilisatoren alene vil være grunn nok for mange til å oppgradere til A7 Mark II fra forgjengeren. At Sony i det hele tatt har klart å snekre sammen denne stabilisatoren i et såpass kompakt kamerahus er i seg selv en bragd som er verdt å nevne igjen.

Det har tidligere vært rettet en del kritikk mot Sony på grunn av det relativt lave antallet objektiver som er tilgjengelig for fullformatskameraer med E-fatningen. Selv om det fortsatt ikke akkurat finnes en overveldende mengde objektiver, begynner antallet sakte men sikkert å øke såpass mye at vi ikke synes dette er et så holdbart argument mot A7-serien lenger.

Sony samarbeider som kjent med eminente Zeiss, og når sistnenvte på det nåværende tidspunkt har startet hele to ulike objektiv-serier beregnet på Sonys A7-serie, og Sony i det siste har sluppet en rekke nye objektiver selv, så kjenner vi oss trygge på at det framover ikke vil være objektivparken som skal kunne klare å holde A7-serien nede.

Sony A7 Mark II - 35mm - 1/100 - f/2.8 - ISO 500.
Sony A7 Mark II - 35mm - 1/100 - f/2.8 - ISO 500. Foto: Johannes Granseth

Objektivene holder også jevnt over meget høy kvalitet, og det går ikke an å beskrive bildekvaliteten de produserer sammmen med A7 Mark II som noe annet enn profesjonell. 
Og er det ett ord vi sitter igjen med som kan beskrive følelsen vi har etter å ha testet A7 Mark II, så må det være nettopp ordet «profesjonelt».

A7 Mark II er robust bygget og værtett, har rask og treffsikker autofokus, og evner å gi oss fantastisk gode bilder igjen og igjen, også i dårlig lys når vi må opp i de høyere ISO-verdiene.
Kameraet byr også på innebygd WiFi og NFC, som gjør det enkelt å sende bilder til smarttelefonen vår, og kameraet kan også ta opp film i 1080p i opp til 60 bilder i sekundet.

Når vi på toppen av dette legger på en fantastisk innebygd bildestabilisator som åpner opp for helt nye fotografiske muligheter, så stårt det klart for oss at Sony her ser ut til å ha laget en aldri så liten vinner. Vi ville ikke hatt noen problemer med å bruke dette kameraet i profesjonelle sammenhenger, og det er dermed uten å blunke at vi gir Sony Alpha 7 Mark II anbefalt-stempelet i vår bok.

Foto: Johannes Granseth

 

Gå til side

9/10
Imponerende

Sony Alpha a7 II

Fordeler

  • Svært god byggekvalitet
  • Relativt kompakt
  • God EVF
  • Utfellbar skjerm
  • God ergonomi
  • Værtett
  • WiFi/NFC
  • 5-akset bildestabilisator
  • Gode ISO-egenskaper
  • God detaljgjengivelse
  • Veldig god bildekvalitet
  • Mange programmerbare knapper

Ting å tenke på

  • Middels batterikapasitet
  • Overfølsom øyesensor
  • Ingen knapp for å veksle mellom søker og skjerm
  • Bare plass til ett minnekort
  • Litt for løs minnekortluke

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen