TEST: Sony A7 Mark II

Test Sony A7 Mark II

(Bilde: Johannes Granseth)

Robust, fleksibelt og profesjonelt

Sony imponerer med sitt nyeste flaggskip.

Gode knapper og hjul

I likhet med de andre kameraene i A7-serien har Sony A7 Mark II hele tre betjeningshjul. Dette gjør at vi kan ha direkte tilgang til alle de tre eksponeringsverdiene, blender, lukker og ISO. Denne løsningen gjør det meget raskt å kontrollere de viktigste kamerainnstillingene mens vi jobber, og vi må si vi synes det er litt rart at ikke flere kameraprodusenter har et liknende oppsett på sine modeller. Selv på et meget avansert kamera som Canon EOS 5D Mark III
må vi holde inn eller trykke på en knapp for å få
tilgang til ISO-instillingene på kameraet.

Kameraets topplate.
Kameraets topplate.Foto: Sony

Det fremre kontrollhjulet på A7 Mark II sitter foran på kameraets grep, lett tilgjengelig rett under utløserknappen. Det andre hjulet finner vi på baksiden av huset, rett over der det er naturlig å hvile tommefingeren når vi griper om kameraet. Disse to hjulene kontrollerer blender og lukker, men det er opp til oss å definere hvilket hjul som skal kontrollere hva.

Kameraets tredje hjul er plassert stående på baksiden av kameraet. Det kan trykkes inn på fire punkter, og fungerer dermed også som kameraets fireveis-kontroll. Disse fire knappene er programmerbare, i tillegg til at vi kan velge hva som skal skje når vi vrir på hjulet.
I test-perioden har vi latt hjulet kontrollere kameraets ISO-innstillinger, men her er det også mulig å velge andre ting som for eksempel bildestil eller hvitballanse.

Det er tydelig for oss at Sony har ønsket å gi fotografen så stor frihet som mulig til å selv bestemme hva de ulike knappene på A7 Mark II skal gjøre, og i tillegg til de programmerbare knappene vi allerede har nevnt, har kameraet fire egendefinerbare knapper merket «C1» til «C4». Kameraet har også en knapp merket «Fn» som gir oss tilgang til en hurtigmeny. Hva som skal dukke opp i denne hurtigmenyen, er også opp til oss å definere.

Sony A7 Mark II - 55mm - 1/80 - f/1.8 - ISO 125.
Sony A7 Mark II - 55mm - 1/80 - f/1.8 - ISO 125. Foto: Johannes Granseth

Stort sett synes vi kameraets knapper og hjul er godt plasserte og gode i bruk, likevel er det i våre øyne noe rom for forbedring her. Det mest opplagte er kameraets videoknapp som er plassert i en rar vinkel i kameraets grep. Dette gjør knappen kronglete å nå, og vi skulle ønske den hadde en bedre plassering.

Kameraets meny-knapp befinner seg helt ute på venstre side av huset, og også her skulle vi ønske oss en annen plassering. Vi bruker jo stadig meny-knappen når vi jobber, og hadde den befunnet seg på høyre side av kameraet, kunne vi ha nådd den med høyre hånd og sluppet å forandre grep for å betjene den med venstre hånd.

Kameraets bakside.
Kameraets bakside. Foto: Sony

Ellers kunne vi også ha tenkt oss at det tredje kontrollhjulet som utgjør fireveis-kontrollen ga noe mer motstand når vi vrir på det. Slik det er nå, er det akkurat litt for lett å vri på uten at vi mener det.

Selv om vi bruker litt spalteplass på å klage på plasseringer av noen knapper, er vi stort sett veldig fornøyd med kameraets betjeningsoppsett. Vi ser selvsagt også utfordringen Sony har hatt med å finne rom for alle nødvendige knapper og hjul på et såpass lite kamerahus.

Fleksibelt og brukerstyrt

Sony A7 Mark II er takket være dets mange gode innstillingshjul og mange programbare knapper, et meget fleksibelt kamera å jobbe med. Det nye og større grepet gjør at kamerahuset ligger veldig godt i hånden, og vi føler på et vis at kameraet ber oss om å jobbe i manuell-modus. Vi liker godt å jobbe helmanuelt, men i blant er det også kjekt å kunne la kameraet ta seg av en del av innstillingene.

Heller ikke her skuffer A7 Mark II oss, da halvautomatiske modi som blenderprioritet og lukkerprioritet fungerer veldig godt. Kameraets lysmåler gjør stort sett en veldig god jobb, og eksponeringskompensasjonshjulet helt til høyre på kameraets topplate gjør at vi enkelt kan overstyre kameraet med tre blendertrinn begge veier.

Sony A7 Mark II - 55mm - 1/50 - f/1.8 - ISO 100.
Sony A7 Mark II - 55mm - 1/50 - f/1.8 - ISO 100. Foto: Johannes Granseth

Flott skjerm og søker

Kameraene i Sonys A7-serie er kjent for å ha noen av de beste elektroniske søkerne (EVF) som for tiden finnes på markedet, så også for A7 Mark II. Søkeren må nok se seg slått av søkeren til Fujifilm X-T1, men det er også bare så vidt. A7 Mark IIs OLED-søker er skarp og lyssterk, og har rask oppdateringsfrekvens, også i dårlig lys.

Hvis man er av det slaget som er allergisk mot elektroniske søkere, vil man nok ikke trives så godt med søkeren i A7 Mark II, da det selvsagt er merkbart at kameraet ikke har noen optisk søker. Men i løpet av testperioden savner vi heller ikke en optisk søker, og vi setter snarere stor pris på fordelene den elektroniske søkeren tilbyr. I dårlig lys får vi med den elektroniske søkeren i A7 Mark II et «nattsyn» som vi kunne ha sett langt etter dersom kameraet hadde hatt en optisk søker. Bildet blir riktig nok litt kornete når lyset er dårlig, men vi ser motivet vårt ordentlig, slik at vi kan komponere et godt bilde.

Sony A7 Mark II - 55mm - 1/25 - f/1.8 - ISO 200.
Sony A7 Mark II - 55mm - 1/25 - f/1.8 - ISO 200. Foto: Johannes Granseth

En annen fordel med den elektroniske søkeren er at vi kan velge at den skal vise oss bildet slik det faktisk blir med de innstillingene vi har valgt. En optisk søker viser oss hva kameraet ser, men ikke hvordan bildet kommer til å bli seende ut når vi trykker på knappen. Men siden en EVF i praksis er en liten skjerm som henter bildet sitt direkte fra sensoren i kameraet, får vi med denne et ganske godt inntrykk av hvordan bildet faktisk
kommer til å bli seende ut.

Når vi er inne på skjermer, benytter vi også anledningen til å nevne A7 Mark II sin 3 tommer store LCD-skjerm. Også denne er med 1 040 000 punkter skarp og fin i bruk. Den viser klare farger, og er stort sett lyssterk nok til at vi ikke har problemer med å bruke den ute i sollys. Den kan vinkles opp i nitti grader, og ned i cirka 45 grader, slik at det er enkelt å fotografere med kameraet i merkelige vinkler om vi vil det.

Et skjær i sjøen

Vi er altså stort sett veldig fornøyde med kameraets skjerm og søker, men det er ett punkt som vi irriterer oss grønne over her. I likhet med veldig mange andre kameraer har Sony A7 Mark II en sensor rett ved søkeren som merker om vi har kameraet mot øyet, og dermed skifter automatisk mellom skjermen og søkeren. En slik øyesensor er jo forsåvidt ikke dum å ha, men når sensoren er så til de grader overfølsom
blir det litt verre.

Flere ganger opplever vi at øyesensoren skrur av skjermen når vi holder kameraet et stykke foran oss og bruker skjermen til å komponere. Øyesensoren registrerer rett og slett kroppen vår som ansiktet vårt, og tror dermed vi ønsker å bruke søkeren. Dette blir fort irriterende, selv om kameraet riktig nok gir oss muligheten til å deaktivere sensoren helt og bruke bare skjermen eller søkeren.

Siden vi som regel bruker søkeren når vi fotograferer, kunne vi godt ha tenkt oss å bare la søkeren være aktiv. Men når vi setter kameraet til kun å bruke søkeren, ja da er det kun søkeren vi kan bruke. Det vil si at dersom vi ønsker å se på bildene vi har tatt, eller når vi går inn i menyen, så må vi titte i søkeren for å se hva vi gjør. Her skulle vi ønske at det var slik at kameraet startet skjermen av seg selv idet vi trykket på meny- eller bildevisningsknappen.

Men slik er det altså ikke, og når kameraet heller ikke har noen knapp som raskt lar oss velge mellom skjerm og søker, så blir det som regel til at vi blir nødt til å la øyesensoren ta seg av denne jobben. Dette fungerer bare så som så synes vi, særlig siden skjermen da blir stående på og lyse hvis kameraet henger over skulderen med skjermen ut.

Det er riktig nok mulig å sette en av de programmerbare knappene til å deaktivere skjermen, men dette resulterer bare i at skjermen ikke viser noe bilde, men fortsatt står på og lyser. Og hvis vi skrur av kameraet, eller det går i dvale, så husker ikke kameraet på at vi har deaktivert skjermen når vi skrur det på igjen. 

Noen vil kanskje beskylde oss for å lage storm i vannglass nå, men etter vår mening gjør dette at kameraet gir et litt mindre profesjonelt inntrykk enn det kunne ha gitt. Mange fotografer jobber med to kameraer samtidig, og da blir jo et av dem stort sett hengende over den ene skulderen. Når skjermen da henger og lyser, kan det fort bli plagsomt, særlig om man fotograferer i mørke omgivelser og ønsker å forstyrre så lite som mulig.

Vi håper derfor Sony kan fikse dette i en fremtidig firmware-oppdatering.

På neste side kan du lese konklusjonen og se flere bildeeksempler »

Sony A7 Mark II - 35mm - 1/250 - f/2.8 - ISO 3200.
Sony A7 Mark II - 35mm - 1/250 - f/2.8 - ISO 3200. Foto: Johannes Granseth

Treffsikker autofokus

Sony A7 Mark II har det samme hybrid-autofokus-systemet som forgjengeren hadde, det vil si 117 fasedetekterende piksler i sentrum, og 25 kontrastbaserte piksler fordelt på hele sensoren.
Nytt denne gangen er imidlertid at fokusalgoritmene i kameraet er forbedret, slik at A7 Mark II generelt låser fokus raskere, i tillegg til at de fasedetekterende pikslene fungerer i ned til -1 EV. 

Vi synes Sony A7 Mark II har relativt rask og treffsikker autofokus. Vi vil kanskje ikke kalle A7 Mark II en racer når det kommer til fokushastighet, men vi har sjelden hatt problemer med å følge motivene våre i testperioden. Vi må si vi rett og slett føler oss mye tryggere på at A7 Mark II skal gjøre en god jobb her, enn vi gjorde med forgjengeren.

Kameraet har en en ganske vellfungerende ansiktsgjenkjennings-modus, som stort sett oppfører seg slik vi ønsker, selv om vi fra tid til annen opplever at kameraet «ser» ansikter i ansiktsløse motiver. Særlig når vi fotograferer med kameraet i uvanlige vinkler som gjør det vanskelig å se skjermen eller søkeren, kommer ansiktsgjenkjenningen godt med, siden vi da ikke selv må passe på at vi legger fokus på ansiktet til motivet vårt. 

Når vi setter kameraet over i kontinuerlig autofokus synes vi stort sett kameraet gjør en god jobb med å holde motivet i fokus.  Vi tror kanskje ikke at A7 II blir særlig populært som sportskamera, men vi hadde nok ikke hatt noen problemer med å fotografer en barne-fotballkamp eller to med det. 

Hvis vi fotograferer i veldig dårlig lys er kameraet nødt til å bruke kontrastbasert-autofokus, og vi merker da en nedgang i hastigheten sammenliknet med når kameraet bruker de raskere fasedetekterende pikslene til å låse fokus.

Dette kan vi leve med, så lenge fokus er såpass presis og sjelden blir stående å jakte fram og tilbake. Hvis vi fotograferer i særdeles lite lys, kan vi også med fordel skru av autofokus helt og kun bruke manuell fokus. Kameraet assisterer oss da ved hjelp av fokuspeaking i fargene hvit, rød eller gul. Vi kan styre intensiteten på peaking-omrisset, men i våre øyne er det ganske liten forskjell på de ulike nivåene, og vi har derfor brukt det høyeste intensitetsnivået hele tiden. 

Bruker vi objektiver som har elektronisk kobling til kameraet, kan vi også stille inn kameraet til å automatisk zoome inn til 1:1 når vi vrir på fokusringen. Dette gjør at vi kan være veldig nøyaktige når vi legger fokus manuelt, og når vi så trykker utløserknappen halvveis inn, zoomer kameraet ut igjen slik at vi kan komponere bildet vårt.

I testperioden har vi i tillegg til originaloptikk fra Sony, brukt et Voigtländer 40mm f/1.4 Nokton via en adapter fra Novofleks. Dette objektivet har Leica M-fatning og kan dermed ikke brukes med autofokus. Da har kameraets moderne manuellfokus-egenskaper kommet veldig godt med, og vi vil si at muligheten til å kunne sette på nesten alt av obskure og spennende objektiver, er en av E-fatningens store fordeler.

Sony A7 Mark II - 40mm - 1/200 - f/1.4 - ISO 800.
Sony A7 Mark II - 40mm - 1/200 - f/1.4 - ISO 800. Foto: Johannes Granseth

Bildestabilisator

Som vi var inne på tidligere, har noen av de mest spennende forbedringene i Sony A7 Mark II med kameraets sensor å gjøre. Vi tenker da ikke på bildekvalitet eller megapiksler, men på den femaksede bildestabilisatoren som flytter på kameraets sensor for å kompensere for uønskede kamerabevegelser. 

En del av objektivene til Sonys E-fatning har optisk bildestabilisator, men med A7 Mark II tas denne funksjonen enda et hakk videre, i og med at A7 II takket være den innebygde bildestabilisatoren, gjør alle objektiver vi putter på stabilisert med opp til 4,5 trinn.

Bildestabilisering er selvsagt en stor fordel dersom man har behov for å fotografere med lengre lukkertider. Ikke bare gir det oss muligheten til å hente inn over fire blendere med ekstra lys via lukkertiden, men det gir oss også en del muligheter dersom vi ønsker å å få med bevegelse i deler av bildene våre.

Dette er kanskje ikke den mest opplagte fordelen med bildestabilisator, men der vi før var avhengige av stativ for å ikke ødelegge bildet, kan vi i stor grad stole på at den femaksede bildestabilisatoren gjør jobben. Vi kan selvsagt ikke bruke hvor lange lukkertider som helst, men vi har uten problemer fotografert håndholdt med lukkertider på både 1/13 og 1/5 sekund i testperioden. Dermed ser det ut til at stabilisatoren gir oss de omlag fire ekstra trinnene som Sony lover.

For mange vil nok likevel hovedfordelene med bildestabilisatoren komme i forbindelse med fotografering i svak belysning, og også her gjør bildestabilisatoren selvsagt en meget god jobb. Så lenge vi husker på at stabilisatoren ikke kan kompensere for bevegelse i motivet, så er det fantastisk å for eksempel kunne jobbe på ISO 100 der vi ellers hadde måttet ligge på ISO 1600 eller 2000.

På forrige side kan du se flere eksempelbilder og sjekke ut spesifikasjonene »

På neste side skal vi snakke litt om bildekvaliteten, og konkludere »

Sony A7 Mark II - 55mm - 1/5 - f/9 - ISO 100.
Sony A7 Mark II - 55mm - 1/5 - f/9 - ISO 100 - Håndholdt.Foto: Johannes Granseth

 

På neste lese om bildekvalitet og vår konklusjon >>

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen