TEST: Samsung NX300

Test Samsung NX300

(Bilde: Paal Mork-Knutsen, Akam.no)

Samsung i siget

Det meste er bra med NX300.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Samsung NX300

Lanseringsdato: 04.01.2013
Veil v/lansering: Kr 6600,- (kit)
Testdato: 02.07.2013
Pris på testdato: Kr 4600,-

Innebygget blits: Nei, ekstern medfølger
Tilbehørssko: Nei
Lagring: SD/SDHC/SDXC
Størrelse: 122 x 63,7 x 40,7 mm
Vekt: 284 gram uten batteri

Kort sagt:
Vridbar touch-skjerm
God ergonomi

Mangler elektronisk blitsskoport

Fysisk:


Les mer om Samsung NX300

Det har etterhvert begynt å bli ganske mange speilløse modeller med APS-C sensor på markedet, og det blir stadig vanskeligere å skille seg ut fra mengden. De ulike produsentene satser hardt med forskjellige strategier, fra retromodellene fra Fujifilm til de mer hypermoderne modellene fra Sony.

Midt i denne klyngen finner vi Samsung, som kanskje litt på siden lanserer en ny modell i ny og ne. I dag har vi sett nærmere på produsentens toppmodell uten innebygd søker, Samsung NX300.

Kameraet er den første modellen i det Samsung omtaler som "Smart Camera NX". I praksis betyr dette at kameraet er utstyrt med WiFi, slik at man kan dele bilder direkte på nett eller til en smarttelefon. Kameraet fremstår dermed som et mer integrert medlem i Samsungs produktunivers, som en slags fetter til produsentens Galaxy-telefoner eller nettbrett. Men det er først og fremst et godt kamera? Det akter vi å finne ut.

Les også: TEST av Samsung NX20

Det har gått i overkant av ett år siden undertegnede sist testet et Samsung-kamera. Den gangen ble vi svært imponert over Samsung NX200, som overbeviste oss nok til å få en klar anbefaling. NX200 manglet imidlertid en tydelig kundegruppe og led litt av at Samsung prøvde å gape over litt for mye ved å lage en modell som både skulle appellere til entusiasten og nybegynneren. Mye har skjedd på kamerafronten siden den gang, og vi er spent om NX300 er et mer modent kamera. La oss ta en nærmere titt på dagens testmodell.

Les også: TEST av forgjengeren, Samsung NX200

 

Samsung NX300.
Samsung NX300.

Sjekk flere spesifikasjoner på Samsung NX300 i prisguiden

Fysisk

Samsung NX300 har en relativt grei størrelse og plasserer seg midt i segmentet blant speilløse modeller. Det er pent og renskåret; nærmest blottet for skarpe kanter. Kameraet består av en topplate av børstet stål,og et læraktig plastikktrekk som strekker seg rundt kameraet. Dette trekket kommer i fargene svart, hvitt og brunt, hvor sistnevnte gir en fremtredende retrofølelse.

NX300 er som nevnt toppmodellen blant Samsungs modeller uten integrert elektronisk søker. Det har heller ingen elektronisk port, så man har heller ingen mulighet til å koble til en elektronisk søker om man foretrekker dette. NX300 er imidlertid utstyrt med en blitssko, og det følger med en liten ekstern blits når man kjøper kameraet.

Blitsen er ikke nevneverdig sterk, med et ledetall på 8 (ISO 100), men det er praktisk at man kan ta den av og på etter behov. For å beskytte blitsporten følger det med en liten plastbit som sitter fast i blitsskoen. Den sitter imidlertid ikke spesielt godt, og vi har flere ganger funnet den nederst i fotobagen etter å hatt med oss kameraet rundt.

Samsung NX300 blir levert med en liten ekstern blits.
Samsung NX300 blir levert med en liten ekstern blits.

Kameraet erstatter Samsung NX210, som ble lansert i juli i fjor. Samsung har ikke gjort noen veldig store endringer fra denne modellen, men NX300 har en oppdatert design, samt en ny skjerm.

I tillegg skal kameraet ha raskere bilderate og bedre autofokus, takket være et hybridsystem mellom fasedetekterende- og kontrastbasert fokus. De få endringene løfter helhetsinntrykket av kameraet, og vi mener at Samsung har designet et meget pent kamera. Alt av knapper og brytere har en behagelig motstand, noe som også bidrar til å at man føler at kameraet er av en høy kvalitet.

NX300s bildebrikke gir både kontrastbasert og fasedetekterende autofokus.
NX300s bildebrikke gir både kontrastbasert og fasedetekterende autofokus. Foto: Paal Mork-Knutsen, Akam.no

Skjerm

Samsung NX300 er utstyrt med en ganske stor AMOLED-skjerm på hele 8,4 cm (3,31 tommer) og en oppløsning på 768 000 subpiksler. Den er litt større enn hva som er vanlig på slike kameraer, men oppløsningen er litt lavere enn bransjestandarden.

Med en så stor skjerm hadde vi forventet en litt høyere oppløsning, men vi har ikke lagt noe særlig merke til dette ved vanlig bruk. Med en større skjerm er det lettere å komponere bilder, og når man ikke har noen optisk eller elektronisk søker som kan erstatte skjermen, er man helt avhengig av å ha en skjerm som fungerer godt.

Foto: Samsung

AMOLED-skjermen til NX300 er i tillegg trykkfølsom, noe som kan være en fordel når man fotograferer. Man har direktetilgang til en rekke av kameraets funksjoner direkte på skjermen, og man kan sette kameraet til å ta bilder eller fokusere om man trykker på et spesfikt sted på skjermen, slik man er vant til fra smarttelefoner.

Skjermen er imidlertid kledd med en antiripebelegg, og i sterkt sollys gjør dette skjermen veldig matt. Enkelte ganger slet vi kraftig med å se hva som var på skjermen, selv om vi justerte vinkelen for å unngå direkte sollys.

Ved flere anledninger bommet vi både på utsnittet og fokuspunkt rett og slett fordi vi ikke klarte å se dette godt nok på skjermen. På akkurat dette punktet har Samsung et forbedringspotensiale, da flere av konkurrentene har skjermer som takler sollys på en vesentlig bedre måte.

Samsung NX300 er fleksibel, men har noen klare svakheter.
Samsung NX300 er fleksibel, men har noen klare svakheter. Foto: Samsung

Batteri

Når det kommer til kameraets batteri er det nok en gang tydelig at Samsung har hentet inspirasjon fra sine smartmobiler. Kameraet lader nemlig via en micro-USB port på høyre side, på samme måte som man lader en mobil. Ved å lade på denne måten trenger man egentlig aldri å ha med seg mer enn én kabel og lader, som dermed kan lade hver enkelt enhet med samme type lader.

Foto: Paal Mork-Knutsen, Akam.no

Å lade batteriet i kameraet sparer kanskje plass i vesken, men det gjør også at man ikke kan lade for eksempel et annet batteri mens man bruker kameraet. Da må man kjøpe en ekstern lader.

Batteriet har en kapasitet på 320 bilder ifølge CIPA-standarden, et tall som plasserer kameraets batterikapasitet midt på treet. Til sammenligning klarer Sony NEX-3N hele 480 bilder per ladning, selv om dette kameraet er vesentlig mindre av størrelse og dermed har et mindre batteri.

Vil du lese mer om Sony NEX-3N? Les testen her.

Om man trenger bedre batterikapasitet kan man investere i et startsett som Samsung selger ved siden av kameraet, til rundt 900 kroner. I dette settet følger det med ekstern lader, ekstra batteri, en mer eksklusiv og større bærereim og skulderveske.

Samsung selger dette startsettet for rundt 900 kroner. Da får du med veske, ekstra batteri, lader og bærereim.
Samsung selger dette startsettet for rundt 900 kroner. Da får du med veske, ekstra batteri, lader og bærereim. Foto: Samsung

På neste side snakker vi om hvordan kameraet er i praktisk bruk»

Betjening og ergonomi

Samsung NX300 er utstyrt med et relativt beskjedent grep i forhold til størrelsen. I motsetning til grepene man finner på blant annet Sonys speilløse modeller, er grepet til dagens testkamera helt rundt og blottet for kanter man kan holde fast i. Det er likevel en meget skrå vinkel på grepet, noe som gjør at man faktisk holder kameraet ganske godt, selv med én hånd.

Samsung NX300 har et beskjedent grep, men det gjør jobben.
Samsung NX300 har et beskjedent grep, men det gjør jobben. Foto: Samsung

Hva man synes om grepet kommer nok an på hvor store hender man har, men er man av typen som liker at kamerahuset sitter som støpt i håndflaten er nok ikke NX300 et kamera for deg. Men med tanke på kameraets totale størrelse synes vi Samsung har gjort en god jobb med grepet til dette kameraet.

Knapper

Det meste av kameraets innstillinger styres med høyre hånd, med programhjulet og rullehjulet på toppen av kameraet. Programhjulet har en god motstand og er utstyrt som riller som skal gjøre det lettere for fuktig hånd å sette riktig innstilling.

I de siste ukers uvanlige sommervarme har vi ikke hatt noe problem med å vri på hjulet eller opplevd at hjulet har rullet vekk fra ønsket program. Som tidligere NX-modeller kan man også betjene NX300 på en rekke måter.

Den mest opplagte er kanskje å bruke de vanlige knappene på høyre side bak, hvor man har de fleste funksjoner fordelt på hver sin knapp.

Man kan også aktivere en funksjonsmeny direkte på kameraets skjerm, som åpner opp alt man trenger av standardfunksjoner, og som i hovedsak overlapper de fysiske knappene.

Foto: Paal Mork-Knutsen, Akam.no

Den tredje måten å betjene kameraet på, er via objektivet. De aller fleste av Samsungs objektiver, og samtlige av de som blir lansert i fremtiden, er ustyrt med en "i-funksjon"-knapp.

Fritt valg

Denne gir forskjellige innstillingsmuligheter avhengig av hvilket fotogprogram man fotograferer med, og man kan også velge hva som skal være tilgjengelig på knappen via meny-systemet. Knappen er plassert slik at venstre tommel hviler på knappen om man holder kameraet i et vuggegrep, det vil si at kameraets underside hviler i håndflaten slik man holder en pølse.

For hvert trykk endrer knappen funksjon, og med rullehjulet på toppen endrer man verdier. På en måten kan man enkelt endre alt man trenger ved vanlig fotografering, uten å flytte på noe mer enn høyre pekefinger mellom rullehjul og utløserknapp. En løsning som fungerer svært godt.

Objektivene til Samsung er utstyrt med en meget smart funksjonsknapp.
Objektivene til Samsung er utstyrt med en meget smart funksjonsknapp. Foto: Samsung

Knotete skjermtrykking

Løsningen med å styre fra den trykkfølsomme skjermen fungerer temmelig greit, iallfall i teorien. I praksis er det vanskelig å finne en naturlig måte å holde kameraet samtidig som man trykker på skjermen, og det hele blir derfor litt halvveis.

Det er praktisk når man ønsker å sette eksponering og fokus på et bestemt sted, men som regel ender man opp med å flytte på kameraet når man skal trykke. Å holde kameraets stødig med en hånd samtidig som man trykker med den andre fungerer ikke særlig godt, og vi tok oss i å bruke den trykkfølsomme skjermen aller mest når kameraet var påmontert et stativ. Da kom denne muligheten mer til sin rett.

Glimrende menyer

På ett punkt har konkurrentene mye å lære av Samsung: Menysystemet er fortsatt blant det aller beste på markedet. Det er enkelt, oversiktlig og godt kategorisert, og man finner veldig raskt og enkelt frem til de mer avanserte funksjonene til kameraet uten å måtte bla igjennom absolutt alt. Det hele bærer preg av god design, og ser alt i alt veldig bra ut.

NX-systemets Funksjonsmeny er elegant, brukervennlig og oversiktlig.
NX-systemets Funksjonsmeny er elegant, brukervennlig og oversiktlig. Foto: Paal Mork-Knutsen, Akam.no

Funksjonsmenyen er også logisk og ryddig plassert, enten man foretrekker å trykke direkte på det man vil endre eller om man bruker fireveiskontrolleren til å bla seg frem til riktig innstilling.

Samsung NX er blant de aller enkleste kameraene å bli kjent med, noe som hjelper om man har lyst til å utforske og lære seg mer om kameraets mer avanserte funksjoner.

Hovedmenyen til NX300.
Hovedmenyen til NX300. Foto: Paal Mork-Knutsen, Akam.no

WiFi

Dagens testmodell er utstyrt med WiFi. Denne funksjonen aktiveres ved å vri programhjulet til WiFi-programmet, som åpner opp seks menyvalg. Man kan også trykke på Wifi-knappen på toppen av kameraet, som starter kameraets hotspot-funksjon.

Man kan velge om man vil overføre bilder direkte til mobil, eller motsatt om man vil ha mobilbildene på kameraet. Det finnes i tillegg en backup-funksjon som lar fotografen overføre bilder direkte til en datamaskin, men dette krever at man installerer et program på maskinen.

Del til Facebook

Det er også mulig å koble kameraet direkte opp til et vanlig Wifi-nettverk, slik at man kan dele bilder direkte til for eksempel Facebook, Picasa, Youtube eller via mail. Vi synes funksjonene er smarte, men det er fortsatt litt for tungvint å bruke dem. I løpet av en fireukers periode har vi kun brukt WiFi-funksjonen for å teste den ut, og det falt oss ikke inn å dele bildene direkte via mobiltelefonen mens vi var på farten.

Er man en delingsnarkoman kan det kanskje være kjekt med slike funksjoner, men det er litt vanskelig å se for seg at de fleste vil bruke denne funksjonen flittig.

WiFi-menyen til Samsung NX300.
WiFi-menyen til Samsung NX300. Foto: Paal Mork-Knutsen, Akam.no

Det finnes en app for sånt

Å parre telefon og kamera gikk overraskende greit, og det var ikke noe problem å få Samsung-kameraet til å snakke sømløst med undertegnedes iPhone. Man må laste ned en app som gjør at telefon og kamera kobler seg opp mot hverandre, og så er man i gang.

Dette trenger man bare å gjøre en gang, og starter man applikasjonen på begge enhetene samtidig, er man raskt oppkoblet. Da får man opp søkerbildet på telefonen, og man får mulighet til å endre oppløsning, sette selvutløser og ta bilder.

Man kan også velge om bildene skal overføres direkte til telefonen, i tillegg til minnekortet. Denne løsningen fungerte godt, men har en begrenset nytteverdi når man har en så stor og god skjerm som den man finner på NX300.

Det er praktisk om man skal fotografere i en vanskelig vinkel eller vil stå litt unna kameraet når man fotograferer. Det hadde også vært kjekt om man hadde hatt mulighet til å endre eksponeringsverdier og ISO via appen.

Tar man bilder i en vanskelig vinkel kan kan sjekke utsnittet og ta bildet via en smartmobil.
Tar man bilder i en vanskelig vinkel kan kan sjekke utsnittet og ta bildet via en smartmobil. Foto: Paal Mork-Knutsen, Akam.no

Fokus

Samsung har utstyrt NX300 med både kontrastbasert og fasedetekterende autofokus. Sistnevnte fokusmetode har tidligere vært forbeholdt speilreflekskameraer, da speilet i slike kameraer kan reflektere deler av lyset til en egen autofokusmodul. En slik autofokus har tidligere vært langt raskere enn kontrastbasert autofokus, som er dominerende på alle kameraer som bruker bildebrikken til å fokusere.

Samsung har imidlertid implementert fasedetekterende autofokus direkte på NX300s bildebrikke. Dette gir en hybridautofokus som skal gjøre det enklere for kamera å holde følge med bevegelige motiver uten at kameraets autofokus bommer. Den fasedetekterende autofokusen hjelper kameraet med å måle avstanden til motivet, mens den kontrastbaserte autofokusen mikrojusterer fokus slik at det blir riktig.

NX300 er ustyrt med både kontrastbasert og fasedetekterende fokus.
NX300 er ustyrt med både kontrastbasert og fasedetekterende fokus. Foto: Skjermdump fra Samsung.com

Autofokussystemet til NX300 fungerer godt og raskt, men er veldig avhengig av nok lys. Innendørs sliter fokussystemet veldig med å sette fokus, og vi opplevde flere ganger at kameraet måtte gi opp selv om motivet skilte seg tydelig fra bakgrunnen og lyset var moderat.

Kameraet har en grønn hjelpelyslampe som tennes om kameraet sliter, men selv ikke denne hjalp noe særlig når forholdene var vanskelige. Det er positivt at kameraet har rask og presis autofokus utendørs, men innendørs har Samsungs nyeste modell et stort forbedringspotensiale.

Fokushjelp

NX300 er utstyrt med flere hjelpemidler om man ønsker å sette fokus manuelt. Man kan zoome inn på bildet og justere med et forstørret utsnitt, eller man kan bruke funksjonen "focus peaking" om man ønsker å se hva som er i fokus ved at kameraets fargelegger området hvor kameraet fokuserer. Begge deler fungerer veldig godt.

Kameraet er også utstyrt med ansiktsgjenkjenning, og en funksjon som gjør at kameraet tar en rekke bilder for så å la fotografen velge det ansiktet som ble finest. Tar man bilder av fire-fem personer og noen blunker kan man altså bytte ansiktet til vedkommende ut med bildet fra en av de andre eksponeringene. Smart og praktisk.

Kameraet finner stort sett fokus veldig raskt, men sliter litt ved dårlig lys.
Kameraet finner stort sett fokus veldig raskt, men sliter litt ved dårlig lys. Foto: Paal Mork-Knutsen, Akam.no

Opptakshastighet

Samsung NX300 er det raskeste kameraet produsenten har laget noensinne. Akkurat hastigheten er noe Samsung er veldig opptatt av, og det er neppe en tilfeldighet at det er verdens raskeste mann, Usain Bolt, som har blitt utvalgt som ambassadør for kameraet. Ifølge produsenten skal kameraet klare imponerende 8,6 bilder per sekund, uavhengig av opptaksformat. VI har selvfølgelig testet om dette stemmer.

I RAW-format klarte vi ikke å få flere bilder enn 7 i løpet av det første sekundet. Vi tok testen en rekke gange, og opplevde ikke at kameraet klarte de lovede 8,6 bildene som Samsung påstår. I JPG klarte vi imidlertid hele 12 bilder i løpet av det første sekundet, altså flere bilder enn hva produsenten selv har oppgitt. Ved fotografering i begge format oppnådde kameraet en hastighet på 6 bilder per sekund.

Selv om vi ikke klarte helt det oppgitte tallet ved RAW-fotografering, er vi fortsatt fornøyd med hvordan kameraet håndterer de forskjellige opptakshastighetene. Hvert RAW-bildet er på rundt 20 MB, det vil si at kameraet klarer å prosessere i overkant av 140 MB før kameraets buffer er full. Det samme gjelder ved fotografering i begge format, hvor kameraet klarer å ta unna en enda større datamengde på meget kort tid.

Brennvidde 84 mm ekvalent 35 mm format, lukkertid 1/640s, f/5.6 og ISO 100.
Brennvidde 84 mm ekvalent 35 mm format, lukkertid 1/640s, f/5.6 og ISO 100. Foto: Paal Mork-Knutsen, Akam.no

I RAW klarte kameraet hele 12 bilder i løpet av 10 sekunder, noe vi mener er helt greit. I begge format klarte kameraet 10 bilder på 10 sekunder, mens i bare JPEG klarte kameraet hele 32 bilder. Dette er ikke voldsomt imponernede fra Samsung, resultatet plasserer kameraet midt på treet i dette segmentet. Til sammenligning klarer den langt rimeligere modellen Sony NEX-3N det samme reslutatet i RAW-format i løpet av 10 sekunder, mens Panasonics konkurrent GF6 klarer hele 22 bilder.

Les også: TEST: Panasonic GF6

NX300 har også en lavere innstilling for serieopptak, som til gjengjeld gir litt flere bilder før bufferen er full. Man kan også bruke en "burst-funksjon", hvor kameraet kan ta 10, 15 eller 30 bilder i én serie. Trenger man ikke hastigheten på nærmere 8 bilder per sekund vil man få en jevnere skuddtakt om man velger den lavere hastigheten. Her må man derfor prioritere hva som er viktigst når man skal fotografere.

Video

Samsung NX300 er utstyrt med en dedikert knapp til start og stopp av videoopptak.
Samsung NX300 er utstyrt med en dedikert knapp til start og stopp av videoopptak. Foto: Samsung

Selv om Samsung har droppet mikrofoninngang på kamerahuset, er NX300 utstyrt med en solid videofunksjon. Man har en rekke bilderater å velge mellom, og kanskje mest gledelig er muligheten til skyte video i 1080p med en bilderate på 50/60 bilder per sekund, progressivt. Dette gjør at man får finere bilder om man ønsker gjøre slow motion-opptak, og de fleste kameraer må ned i oppløsning for å kunne levere denne bilderaten.

Som de fleste speilløse modellene på markedet i dag, har NX300 en dedikert knapp som starter videoopptak. Denne knappen sitter ved siden av tommelgrepet, og vi er veldig fornøyd med denne funksjonen. Man starter opptaket med de innstillingene man har valgt, og det gjør det enkelt å bytte mellom video og foto om man plutselig har behov for filme noe.

Som nevnt mangler kameraet inngang for ekstern mikron, men Samsung har iallfall utstyrt dagens testmodell med innebygde stereomikrofoner. De aller fleste som er opptatt av å filme med slike kameraer bruker uansett eksternt opptaksutstyr til lyd, og synkroniserer dette med bildeopptaket i postproduksjon.

Vi har dessverre ingen mulighet til noen kvalitetsmessig vurdering av videoopptakene til kameraet, men ut i fra det vi har sett og prøvd ser det bra ut. Er du av typen som filmer med variabel bilderate, men som krever full HD-oppløsning, bør NX300 være et interessant alternativ.

Funksjoner

I tillegg til de funksjonene som allerede er nevnt, har NX300 en rekke andre funksjoner som er verdt litt oppmerksomhet. Da vi testet NX200 var vi veldig skeptiske til noen av smartfunksjonene som Samsung hadde implementert. Disse funksjonene fremsto som relativt useriøse på et så avansert kamera, og vi konkluderte den gangen med at Samsung prøvde å gape over for mye med en overdrevent stor liste med ekstrafunksjoner de fleste ikke kom til å bruke. Med NX300 er disse funksjonene langt færre, og Samsung har droppet de mest unødvendige og tullet funksjonene.

På programhjulet kan man velge programmet "Smart", som lar fotografen velge mellom en rekke spesialfunksjoner. Disse strekker seg fra actionprogram til makro, samt eget program for landskap og rikere fargetoner. Det er også program som skal gjøre det lettere for fotografen å ta bilder under vanskelige forhold, funksjoner som fremstår som ganske nyttige.

Det er også en god panoramafunksjon i denne listen, som lar fotografen fotografere både vertikalt og horisontalt. Samsung har i tillegg sørget for at man kan filme og ta bilder i 3D, men dette krever at man bruker et spesialobjektiv som må kjøpes utenom.

Alt i alt synes vi Samsung har gjort en god jobb med disse tilleggsfunksjonene, som bidrar til et langt mer seriøst inntrykk av NX300, sammenlignet med NX200.

Samsung NX300 har en meget god panoramafunksjon. Trykk på bildet for å se bildet i original størrelse.
Samsung NX300 har en meget god panoramafunksjon. Trykk på bildet for å se bildet i original størrelse.Foto: Paal Mork-Knutsen, Akam.no

Bildekvalitet

Det viktigste ved et kamera er naturlig nok hvordan bildene blir. Selvsagt er det andre faktorer ved utstyret som påvirker det - er det et kamera du faktisk har med deg, ligger det støtt i hånden, forstår du bruken av det, og så videre - men gitt at du tar de beste bildene du klarer, er det kameraets bildekvalitet som er det avgjørende.

Lenge etter at kameraet er pensjonert, mistet over bord eller knust i sinne, skal du fremdeles ha og verdsette bildene som en gang kom ut av det.

Damstredet. 27 mm ekvalent 35 mm format, 1/200s, f/5.6 og ISO 100. Bildet er konvertert til gråtoner i kameraet.
Damstredet. 27 mm ekvalent 35 mm format, 1/200s, f/5.6 og ISO 100. Bildet er konvertert til gråtoner i kameraet. Foto: Paal Mork-Knutsen, Akam.no

Detaljgjengivelse

Samsung har utstyrt NX300 med en oppløsning på 20,3 megapiklser, noe som vi mener er akkurat rundt hva som er hensiktsmessig å ha av oppløsning på en APS-C bildebrikke. Dette er det samme som NX200 har, og det er positivt at Samsung har valgt å holde seg til dette antallet av megapiksler.

Vi synes at NX300 har en relativt god detaljgjengivelse på lave ISO-verdier, og det er ikke så stor forskjell på RAW- og JPEG-versjonene, som man kan se på bildet under. RAW gir litt bedre detaljgjengivelse enn JPEG, noe som kan skyldes økt kontrast og oppskarping på bildene når man fotograferer i JPEG. Det er også en liten fargeforskjell i bildene, som man kan se har RAW-versjonen et lite stikk av lilla i linjene. Alt i alt synes vi dette er et godkjent resultat.

 

100 ISO

Utsnitt av hovedkort, f5,6 @ ISO 100 (RAW) Samsung NX300.
Utsnitt av hovedkort, f5,6 @ ISO 100 (RAW) Samsung NX300.

Som bildet over viser, klarer NX300 å gjengi detaljer på en god måte. Fargegjengivelsen fremstår som relativt god i RAW-format, og vi synes at kameraet klarer å gjengi detaljene i de mørke partiene ganske tilfredsstillende.

Alt i alt synes vi kameraet leverer en bildekvalitet på tilsvarende nivå som de resultatene vi fikk da vi testet NX200. Det er akkurat hva vi hadde forventet på denne ISO-verdien, da bildebrikkens størrelse og oppløsning er mer eller mindre identisk.

Da er det mer interessant å se hvordan kameraet klarer å håndtere høyere ISO-verdier. På oppløsning og detaljgjengivelse synes vi kameraet klarer seg veldig bra, og vi synes ikke at det er noe særlig å trekke på kameraets ytelse på dette punktet.

Bildestøy

Det er ikke bare optikken som begrenser et kameras evne til å gjengi detaljer, men også bildestøyen. Bildestøy oppstår i dårlig lys fordi man for å kompensere for lite lys må forsterke signalet fra bildebrikken for å få et riktig bilde. Problemet er bare at når man gjør det, forsterker man også feilene, også kjent som bildestøy eller bare støy.

Det finnes en del automatikk som forsøker å se forskjell på signal og støy og luke ut det siste mens man beholder det første, men til syvende og sist vil støyfjerning alltid i større eller mindre grad gå ut over detaljene. Det er dessverre ikke til å unngå, og jo mindre pikslene er, jo større blir problemet.

Mange piksler på en liten bildebrikke, som for eksempel er vanlig i mobiltelefoner, er med andre ord ikke noe som vil gi god bildekvalitet i dårlig lys. Få piksler på en stor bildebrikke, vil derimot gi bedre bilder i dårlig lys.

Samtidig spiller selve teknologien til en viss grad inn, og en nyere brikke vil ofte kunne gi bedre bildekvalitet enn en eldre, selv om den nye er mindre eller har flere piksler, eller begge deler. Det eneste som til syvende og sist kan fortelle noe om hva som er best, er sammenlignbare målinger og tester.

400 ISO

Utsnitt av hovedkort, f5,6 @ ISO 400 (RAW) Samsung NX300.
Utsnitt av hovedkort, f5,6 @ ISO 400 (RAW) Samsung NX300.

800 ISO

Utsnitt av hovedkort, f5,6 @ ISO 800 (RAW) Samsung NX300.
Utsnitt av hovedkort, f5,6 @ ISO 800 (RAW) Samsung NX300.

1600 ISO

Utsnitt av hovedkort, f5,6 @ ISO 1600 (RAW) Samsung NX300.
Utsnitt av hovedkort, f5,6 @ ISO 1600 (RAW) Samsung NX300.

3200 ISO

Utsnitt av hovedkort, f5,6 @ ISO 3200 (RAW) Samsung NX300.
Utsnitt av hovedkort, f5,6 @ ISO 3200 (RAW) Samsung NX300.

6400 ISO

Utsnitt av hovedkort, f5,6 @ ISO 6400 (RAW) Samsung NX300.
Utsnitt av hovedkort, f5,6 @ ISO 6400 (RAW) Samsung NX300.

12800 ISO

Utsnitt av hovedkort, f5,6 @ ISO 12800 (RAW) Samsung NX300.
Utsnitt av hovedkort, f5,6 @ ISO 12800 (RAW) Samsung NX300.

25600 ISO

Utsnitt av hovedkort, f5,6 @ ISO 25600 (RAW) Samsung NX300.
Utsnitt av hovedkort, f5,6 @ ISO 25600 (RAW) Samsung NX300.

Man kan se litt støy ganske tidlig på NX300. Den er så vidt synlig på ISO 400 og 800, og fra 1600 og oppover kan man se den ganke tydelig. Vi synes imidlertid at den holdes ganske godt i sjakk på ISO 1600 og 3200, men fra 6400 og opp til høyeste ISO-verdi på 25600 er resultatene ganske dårlige.

Spesielt sistnevnte er lite pen, og her flyter detaljer, støy og farger ut i en skikkelig smørje. Hva man egentlig skal med den siste verdier er for oss litt vanskelig å forstå, for den er såpass dårlig at bilder tatt på denne verdien vil være rett og slett fryktelig stygge å se på.

Vi anbefaler å ikke gå over ISO 1600 på dette kameraet om man stiller høye krav til bildekvaliteten.

Hvitbalanse

Om hvitbalanse
Hvitbalanse er mindre viktig for kameraer som kan gi RAW-filer og ikke bare JPG, siden den da kan både fin- og grovjusteres i etterkant uten at det går ut over bildekvaliteten, men det er selvsagt best dersom kameraet i utgangspunktet har en god hvitbalanse, noe de aller fleste har. Problemer melder seg som oftest kun i svært vekslende lysforhold, eller når det er flere lyskilder med forskjellig farge som lyser opp motivet.

Vurdering av hvitbalanse
Samsung NX300 sliter litt med å riktig autohvitbalanse. Kameraet overeksponerer også en del, fra rundt 2/3 trinn og nesten opp til et full trinn opp gjennom de forskjellige ISO-verdiene. I vår hvitbalansetest eksponerer kameraet litt kaldere enn hva som er optimalt, og dette avviket øker når man når høyere ISO-verdier.

Kameraet klarer seg best både i forhold til eksponering og gjengivelse på de laveste verdiene, og man bør nok kanskje justere litt på hvitbalansen om man skal fotografere med ISO 1600 og oppover.

Fotograferer man i RAW-format kan man justere hvitbalanse i postproduksjon uten kvalitetstap, noe som ikke er mulig i JPEG-format. Når det er sagt er det ikke katastrofalt dårlige resultater vi får, men vi hadde nok forventet et litt bedre resultat akkurat her.

Ulriken i Bergen, 18 mm, lukkertid 1/160s, f10 og ISO 100.
Ulriken i Bergen, 18 mm, lukkertid 1/160s, f10 og ISO 100. Foto: Paal Mork-Knutsen, Akam.no

Fargegjengivelse

De fleste kameraer i dag takler sRGB uten større problemer. De fleste takler også det større AdobeRGB-fargerommet, men det innebærer i det minste en noe større utfordring enn sRGB, så vi måler derfor fargegjengivelse fra RAW-filer konvertert til TIF-filer med Adobe Camera RAW, med standardinnstillinger. I dette tilfellet ble Adobe Camera RAW 7.3 brukt.

Nedenfor kan du se nærmere på fargegjengivelsen til testkameraet i forhold til det perfekte. Firkantene representerer her korrekt farge, plassert i AdobeRGB-fargerommet, og sirklene er fargen slik kameraet har avfotografert samme farge. Linjene øverst til høyre og nederst til venstre angir fargerommets grenser, og linjene mellom kvadratene og sirklene angir avviket. Jo lengre en linje er, desto større er avviket på den fargen fra idealet.

Fargegjengivelse ved ISO 100 RAW.
Fargegjengivelse ved ISO 100 RAW.

Om kameraet har litt problemer med å gjengi korrekt hvitbalanse er det helt klart at det klarer å håndtere farger på en svært god måte. Som man kan se av plansjen under klarer NX300 å gjengi fargene tett opp til idealfargen.

Kameraet sliter litt med gjengivelsen av grønn, gult og oransje, men som man kan se av bildet over strekker den gjengitte fargen seg mot enden av fargeskalaen, noe som viser at kameraet er i stand til å gjengi et bredt spekter av farger.

33 mm (ekvalent 50 mm i 35 mm), 1/100s, f5,6 og ISO 200.
33 mm (ekvalent 50 mm i 35 mm), 1/100s, f5,6 og ISO 200. Foto: Paal Mork-Knutsen, Akam.no

Fargegjengivelsen holder seg ganske stabil opp gjennom ISO-verdiene, men fra ISO 3200 sklir fargene litt mer ut. Fargene spriker litt mer for hver ISO-verdi og det dårligste resultatet er ikke overraskende ISO 256000.

Det er spesielt gråtonene samt enkelte farger som spriker, mens andre farger som hudtoner og blånyanser, samt lilla holder seg veldig bra. Kort oppsummert er det tydelig at Samsung har gjort en meget bra jobb med fargegjengivelsen til dette kameraet. Her er det lite å trekke for.

Dynamikkomfang

Dynamikkomfang vil si hvor stor forskjell mellom hvitt og svart et kamera er i stand til å gjengi, eller sagt på en annen måte, hvor mange ulike gråtoner det har plass til mellom de to motpolene. Dette måles ved å avfotografere plansjer som den nedenfor. Eksempelplansjen nedenfor gjennomlyses av en dagslyslampe og avfotograferes, og kan brukes til målinger opp til 13 2/3 EV forskjell mellom hvitt og svart.

Stouffer 4110 testplansje for dynamikkomfang
Stouffer 4110 testplansje for dynamikkomfang

Dynamikkomfanget er vanligvis lavere ved høy ISO, fordi det der er vanskeligere å se forskjell på signal og støy, og detaljgjengivelse går da spesielt tapt i skyggeområdene.

Tidligere målte vi dynamikkomfanget ved to forskjellige grader av støytoleranse, men dette var unødvendig kompliserende og arbeidskrevende. Vi måler i stedet nå på kun en verdi, midt mellom de to vi brukte før.

Dette gir en verdi for dynamikkomfang som skal være mer i tråd med hvordan andre sider måler slikt, og vil forhåpentligvis fremdeles gi et godt sammenligningsgrunnlag for oss, mellom de ulike kameraene.

Gardist på Akershus festning. 19 mm (29 mm ekvalent 35 mm), lukkertid 1/250s, f4 og ISO 100. Bildet er fotografert i fotomodus "Classic", som gir svarthvittbilder direkte fra kameraet.
Gardist på Akershus festning. 19 mm (29 mm ekvalent 35 mm), lukkertid 1/250s, f4 og ISO 100. Bildet er fotografert i fotomodus "Classic", som gir svarthvittbilder direkte fra kameraet. Foto: Paal Mork-Knutsen, Akam.no

En av de tingene som NX200 scoret ganske dårlig på, var gjengivelse av høylys og skygger. Da er det gledelig at NX300 klarer seg langt bedre på akkurat dette punktet.

Sistnevnte klarer å gjengi detaljer i høylys og skygger på en ganske god måte, selv om resultatet ikke er helt i topp sammenlignet med andre modeller med en tilsvarende bildebrikke. Kameraet klarer seg best på høy toleranse for bildestøy, hvor NX300 får en midt på treet score.

Best gjør kameraet det mellom ISO 100 og 800, før det går i nedoverbakke på skalaen ned mot ISO 256000. På lavtoleranse for bildestøy er resultatet litt dårligere i forhold til tilsvarende konkurrenter, men fortsatt vesentlig bedre enn resultatene vi fikk fra NX200.

Resultatet fra denne delen av testen er helt greit, hverken mer eller mindre. Det er positivt at kameraet scorer såpass mye høyere enn hva NX200 gjør, og det beviser at Samsung har jobbet for å forbedre dette punktet. Det er imidlertid et lite stykke opp til de beste kameraene i klassen.

Konklusjon: Bildekvalitet

Bildekvaliteten til NX300 er jevnt over ganske god. Detaljgjengivelsen er tilfredsstillende, og kameraets håndtering av støy på lave ISO-verdier er godkjent. Dessverre blir støyen ganske synlig allerede på ISO 400 til 800, noe vi mener er litt for tidlig. Dette blir bekreftet av vår tekniske støytest, hvor kameraet får litt for høye støyverdier allerede ved disse ISO-nivåene.

18mm, lukkertid 1/3200s, f4 og ISO 100.
18mm, lukkertid 1/3200s, f4 og ISO 100.

Kameraets hvitbalanse er heller ikke helt på topp, selv om den ikke bommer veldig mye på lavere ISO-verdier. Den gjør bildene en smule kalde, og vi anbefaler at man justerer hvitbalansen om dette punktet er veldig viktig for deg.

Fargegjengivelsen er imidlertid veldig god, og på dette punktet er det svært lite å trekke.

Gjengivelsen av høylys og skygger er godtkjent, og en kraftig forbedring fra den forrige Samsung-modellen som undertegnede testet. Dette er en positiv utvikling fra kameraprodusenten, selv om det fortsatt er et lite stykke opp til de beste kameraene i denne klassen.

Bli med til siste side, hvor vi oppsummerer testen »

Konklusjon

Samsung beviser nok en gang at de mener alvor som fotoprodusent. Selskapet har det ganske ambisiøse målet om å bli markedsledende innen foto, og med den kraftige satsningen i dette markedet de siste årene er det klart at selskapet tar dette målet ganske seriøst.

Den nyeste modellen i serien sparker godt fra seg, og etter å ha prøvd NX300 i rundt en måneds tid sitter vi igjen med et ganske solid inntrykk av kameraet.

Valgets kval

I det speilløse kameramarkedet er det i ferd med å bli veldig mange modeller å velge mellom, og per i dag har alle de store produsentene en eller flere speilløse modeller tilgjengelig. Det blir derfor vanskelig å skille seg skikkelig ut, men vi synes Samsung helt klart er en spennende modell om man er på jakt etter et kamera i denne klassen. Med innebygd WiFi, rask seriemodus, stor og trykkfølsom skjerm og blitssko er det ikke mye man mangler på dette kameraet.

NX300 har også en meget pen design som vi synes er et godt løft fra forrige modell. Det byr på en god bildekvalitet, og vi liker at kameraet kommer i flere farger. Alt i alt er dagens testmodell et pent kamera som tar seg godt ut både i veska og over skulderen. Det har også en god ergonomi, selv om grepet ikke er av de største i klassen.

Samsung NX300 tar seg godt ut.
Samsung NX300 tar seg godt ut. Foto: Paal Mork-Knutsen, Akam.no

Fine farger

Bildekvaliteten til kameraet er ganske god, og utmerker seg spesielt ved en meget god fargegjengivelse. Vi synes imidlertid at kameraet håndterer støy litt dårlig, og hvitbalansen treffer ikke like godt som vi hadde håpet. Kameraet leverer jevnt over gode bilder både på detaljer og skarphet på lave ISO-verdier, og det klarer også å gjengi høylys og skygger ganske godt.

Er det en ting vi savner litt er det bedre batterikapasitet, og er du av typen som trenger et kamera som kan ta mange eksponeringer uten å måtte lade, bør du kanskje vurdere et annet kamera.

Er du derimot på jakt etter et speilløst systemkamera med i en moderat størrelse, er NX300 et kamera du bør se nærmere på.

Klasseledende menyer 

Vi synes NX300 har det meste av funksjonene man trenger, og menysystemet er blant klassens aller beste. Den meget smarte "i-funksjon"-knappen på objektivet er også en løsning som er veldig god, og som gjør kameraet til en drøm å bruke.

Kameraet appellerer til den kundegruppen som ønsker seg et stilig kamera som tar gode bilder, uten at man kanskje har lyst til å utforske kameraets mer avanserte funksjoner. Det gjør at kameraet ikke fremstår som noe entusiastkamera, selv om det langt på vei har de fleste funksjonene og egenskapene som man forventer at et kamera i en slik klasse.

NX300 fremstår langt på vei som et kompaktkamera mer enn et typisk systemkamera, og dette kan både være en fordel og en ulempe. Det tiltrekker seg de som ønsker et kamera som fungerer godt på automatikk, og skyver fra seg de som ønsker et kamera de kan vokse med, eller som de kan bruke for å utvikle seg med.

For oss virker NX300 mest som et café- og familieferiekamera, og ikke et kamera du tar med deg på fjelltur. Er du på jakt etter førstnevnte har vi ingen problemer med å anbefale NX300. Er du av typen som krever det lille ekstra bør du kanskje se etter en annen av konkurrentene til dette kameraet.

Foto: Paal Mork-Knutsen, Akam.no

Alternativer

I denne klassen er det relativt mange gode alternativer til NX300. En av de kanskje største konkurrentene er Sony NEX-6, som er omtrentlig like stort av størrelse. For rundt 1000 kroner får du et kamera som byr på stort sett det samme, men uten trykkfølsom skjerm. Man får imidlertid en elektronisk søker, om man foretrekker sånt.

Er du på jakt etter en litt rimeligere modell med trykkfølsom skjerm, men uten søker, er NEX-5r et kamera man kan vurdere. Sonys modeller tilbyr stort sett den samme optikkparken, og i forhold til pris fremstår disse modellene som store konkurrenter til dagens testmodell.

Canon har også et kamera med samme bildebrikkestørrelse, men til en rimeligere pris.: EOS M har trykkfølsom skjerm, men den kan ikke vendes. Med adapter får man i tillegg tilgang til vanlige EF og EF-S objektiver, noe som gjør at optikkparken kan utvides betraktelig.

Er man imidlertid på jakt etter et lite kamera, men med optisk søker kan Canons lille speilrefleks 100D være en aktuell kandidat. Dette kameraet har trykkfølsom skjerm og like stor bildebrikke som NX300. Prisen er også relativt lik.

Er ikke størrelsen på bildebrikken så viktig kan også Nikons speilløse modeller være aktuelle. Her fremstår kanskje Nikon 1 J3 som den største utfordreren. Kameraet har ikke innebygd WiFi eller vridbar skjerm, men er til gjengjeld en del mindre av størrelse.

I tillegg finnes det en rekke Micro Four Thirds-modeller på markedet som helt klart er store konkurrenter til NX300. Blant de største konkurrentene er Panasonics GF6, som også har WiFi og vridbar, trykkfølsom skjerm. Er elektronisk søker viktig får du dette på modellen G6 fra samme produsent, men denne modellen er litt stivere i pris.

Samsung NX300

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen