32 tommer med moro.

Test Samsung C32HG

32 tommer med moro. (Foto: Torstein Norum Bugge, Tek.no)

Bildekvalitet og funksjoner ingen i prisklassen matcher

Her får du full pakke til en pris som ikke svir.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Vi har testet mange spillskjermer her på Tek, men nå begynner det å bli en liten stund siden sist – vår foreløpig siste test var av den gedigne HP Omen X Emperium i februar.

Den var imidlertid en skjerm egnet for de færreste – noe vi også kan si om testen før den igjen, i juni 2018. Da testet vi nemlig 4K/144Hz-skjermen Asus ROG Swift PG27UQ, som med en prislapp på rundt 26.000 kroner nok ikke havnet under mange juletrær det året.

Med andre ord er det på tide å slå et slag for en skjerm vi, du og din potensielt Fortnitespillende pode kan kjøpe og få glede av. Hils på Samsung C32HG70, en skjerm vi mener peker seg ut som eksepsjonelt gunstig på markedet. Dette er det mange grunner til – nettopp fordi C32HG70 har så enormt mange funksjoner. Faktisk kan den sjekke av for omtrent rubbel og bit av det vi mener er viktig i en skjerm i dag,

Hva det er? Vel, la oss like greit starte med en kjapp oppsummering: 

  • HDR-støtte – Hvor stor forskjellen mellom mørkeste og lyseste punkt er. Krever både kompatibelt utstyr og innhold, men gir overlegent bedre bildekvalitet. Høy lysstyrke og godt sortnivå er svært viktig for å få ekte HDR. Bedre farger følger gjerne med.
  • Oppløsning – Hvor skarp skjermen er. Standarden har lenge vært 1920 x 1080 piksler, men på dataskjermer er dette fort litt lite. For store skjermer råder derfor 2560 x 1440 eller aller helst 4K.
  • Oppfriskingshastighet – Hvor myke bevegelser på skjermen er. Standarden er 60 fps (bilder i sekundet), men spillskjermer vil typisk strekke seg opp mot 144 fps og høyere.
  • Skjermteknologi – Hva slags type panel skjermen har. De to vanligste er TN- og IPS LCD-paneler, men også andre varianter finnes. OLED og VA er fremst blant disse.
  • Synkronisering – Om skjermen kan synkroniseres med et grafikkort. Gir langt mykere og mer fornøyelige spillopplevelser, og reduserer behovet for grafikkytelse noe.
  • Formfaktor – Hva slags størrelse og bredde/høyde-forhold skjermen har. Det vanlige er 16:9, men du får også ultrabrede skjermer i både 21:9 og 34:9 i dag. Skjermstørrelsen måles i tommer, og dikteres både av oppløsningen og bredden.
  • Lysstyrke – Hvor lys skjermen kan bli. Standarden ligger rundt 3-400 nits, men for HDR-gjengivelse er det nærmest påkrevd med mer enn dette. Svært viktig for bildekvaliteten.

I tillegg kommer mindre vurderinger som hvilke innganger skjermen har og andre skjermteknologier som lokal dimming og kurvede skjermer, samt monteringsmuligheter og hva slags menysystem skjermen har. Alt dette skal vi innom.

Panelet er kurvet, og har ikke de tynneste rammene. Foto: Torstein Norum Bugge, Tek.no/montasje

Så, kort og godt: hvilke av disse nøkkelegenskapene er det Samsung-skjermen vår kan skryte av å skåre høyt på? Vel, mer eller mindre alt. Og prisen? Rundt 5.000 kroner. Det er faktisk ganske vanskelig å understreke hvor gunstig denne prisen er – slik markedet er i dag. 

Kurvet VA-panel, QLED og relativt presise farger

Samsung C32HG70 er en stor skjerm, med 32 tommer boltreplass. Dette er bortimot det største du får på 16:9-fronten. Skjermen er også kurvet (1800 R), slik at du får en mer oppslukende opplevelse og så alt du ser på skjermen er omtrent like langt unna øynene dine til enhver tid.

Samsungs sRGB-modus er nokså presis rett ut av esken.

Viktigere enn dette er det at panelet er av VA-typen, og i tillegg benytter Samsungs QLED-teknologi. Det første er en avart av LCD-teknologien vi finner også i vanlige IPS-paneler, og står for «Vertical Alignment».

Kontrastnivå og pris er VA-panelenes store fordel; de er tradisjonelt billigere å produsere og gir dypere sortnivå enn IPS. Samtidig var de også lenge kjent for å ha dårligere farger og innsynsvinkel, samt ha treg responstid. 

I nyere iterasjoner har man løst en del av dette, og fargene er det ingenting å si på på C32HG70. Skjermen er også relativt presis rett ut av boksen, gitt at du velger sRGB-modusen som kommer innebygget. Måleverktøyet vårt viser at det ikke krever mye justering for å få nokså presise farger, og til den type arbeid vi gjør her på Tek er det eksempelvis godt nok. Hvitbalansen er også god, svært nære det ønskede 6500K.

Alternativt kan du velge modusen «High Brightness», som er enda et hakk mer presis – men da må du altså bruke svært høy lysstyrke. Ved mer moderate (og behagelige) mengder lys er det beste rådet å gå for sRGB-modusen, om du ikke ønsker å kalibrere selv.

Å gjøre det siste er for øvrig ganske lett, ettersom menysystemet til Samsung er ett av de beste på markedet. Du styrer alt via en intuitiv joystick på baksiden, og du får også tre hurtigknapper på undersiden som kan kobles til ulike, selvvalgte modi. Bak finner du også en hvit LED-ring rundt skjermfestet, som lyser opp veggen bak skjermen om du så måtte ønske.

  • NB: Skjermen kommer med et VESA-adapter (100 x 100), slik at man kan bruke andre monteringsmetoder enn den medfølgende foten.
Du får USB Hub, minijack, to HDMI-innganger og DIsplayPort bak. Men hvorfor strømkabelen skal monteres så krøkkete må fåglarna vite. For øvrig: det følger med et deksel du kan sette over dette hullet bak på skjermen, vi har bare tatt det av her. Foto: Torstein Norum Bugge, Tek.no/montasje

Apropos lys: vi målte lysstyrken til 403 cd/m² på det høyeste. Dette er et godt stykke over de 350 cd/m² Samsung selv oppgir, og et godt resultat. Lysstyrken vil imidlertid variere noe ettersom hvor man måler på panelet, og uniformiteten ved helt sort skjerm kunne vært bedre. Ved normal bruk merker du ikke dette, dog – og som en liten kompensasjon er fargene svært gode her. Så skal det også nevnes at dette er en skjerm som støtter 10-bit-farger, et krav for å oppnå DisplayHDR 600-sertifiseringen C32HG70 kommer med.

C32HG70 har DisplayHDR 600-støtte, og det er viktig

Fargene og lysstyrken er det ingenting å utsette på. Foto: Torstein Norum Bugge, Tek.no

Nettopp HDR-sertifiseringen i kombinasjon med oppfriskningshastigheten er det som gjør Samsungs 32-tommer til en unik skjerm i sitt prissjikte. Det skal godt gjøres å finne andre skjermer til rundt 5.000 kroner med støtte for både DisplayHDR 600 og 144 Hz, for ikke å snakke om HDR i det hele tatt. Legg til 1440p-oppløsning og 32 tommers størrelse, og, vel, så finnes det ingen konkurrenter overhodet. Da må du enten voldsomt opp i pris eller ned i størrelse og oppløsning, noe som gjør sammenligningen litt meningsløs.

DisplayHDR-standarden kommer i flere varianter, og de aller fleste «HDR-skjermer» i dag støtter kun DisplayHDR 400. Dette er i og for seg ganske meningsløst, for 400 cd/m² er ganske nære det samme som mange skjermer kan vise uansett. 400-verdien refererer videre til lysstyrken skjermen skal vise på sitt lyseste under visning av HDR-innhold, ikke kontinuerlig. Standarden stiller heller ingen krav til lokal dimming eller utvidet fargerom, og er derfor mer en helt vanlig skjerm enn en HDR-skjerm.

HDR-spill, som Far Cry 5, får virkelig utnyttet HDR600-funksjonaliteten og lysstyrken. Merk: illustrasjonsbilde fra YouTube, ikke ekte HDR. Foto: Torstein Norum Bugge, Tek.no

DisplayHDR 600, som C32HG70 støtter, er i langt mer på vei «ekte» HDR, og det synes godt. Dersom den mates med kompatibelt innhold, som Far Cry 5 eller Forza Horizon 4,  kan lysstyrken nå opp til 600 cd/m². Samtidig utvides også fargerommet kraftig, og den lokale dimmingen aktiveres.

Til sammen er opplevelsen helt udiskuterbart bedre og mer oppslukende enn på en «vanlig» skjerm. Kombinasjonen av lokal dimming og VA-panel gjør dessuten kontrasten mellom mørkt og lyst enda større enn om panelet hadde vært av IPS-varianten.

Det skal nevnes at dimmingen kun foregår i 8 ulike soner, så selv om virkningen er betydningsfull i spill og video er den ikke egnet til vanlig skrivebordsbruk. Heldigvis håndterer skjermen den lokale dimmingen automatisk avhengig av om det vises HDR-innhold eller ikke, slik at du slipper å skru dette av og på manuelt.

FreeSync 2 stiller strengere krav til skjermen

HDR-støtten er for øvrig en del av pakken du får i en skjerm sertifisert med FreeSync 2, som C32HG70 nærmest er alene på markedet om å ha. FreeSync 2 fungerer på akkurat samme måte som gamle FreeSync, som synkroniserer grafikkortet og skjermen for å unngå riving og «stuttering» i spill også når fps-en blir lav. FreeSync 2 stiller imidlertid krav til HDR, lavere responstid og såkalt «Low Framerate Compensation» i tillegg.

Foten er veldig fleksibel, og har alle justeringsmuligheter du skulle ønske og kabelorganisering. Men den bygger mye ut fra veggen. Foto: Torstein Norum Bugge, Tek.no/montasje

Hvafforno? Vel, på C32HG70 fungerer FreeSync normalt mellom 48 og 144 Hz. Dersom fps-en synker under 48-merket vil imidlertid LFC kickstartes og effektivt doble skjermens oppfriskningsrate. Med 40 fps vil du følgelig skjermens oppfriskningsrate settes til 80, og hvert enkelt bilde dobles. Resultatet er et større FreeSync-område, og en mykere, mer behagelig spillopplevelse.

Dette fungerer utmerket, både med AMDs og Nvidias grafikkort. Vær imidlertid obs på at Nvidias kort foreløpig kun støtter FreeSync over DisplayPort, mens AMDs kort fungerer over HDMI i tillegg. I tunge spill, som The Witcher 3 eller Shadow of the Tomb Raider, vil du definitivt sette pris på synkroniseringen. Her gjør FreeSync at du kan komme unna med et svakere grafikkort til slike titler, og ikke må punge ut 11.000 kroner for et RTX 2080 Ti.

Samsungs skjerm er også svært rask, med en inputlag på skarve 9,1 sekunder ved 60 hz og 1080p. Ved 144 Hz vil dette tallet være betydelig lavere, hvilket er essensielt for e-sportspill som Fortnite, CS:GO og Rocket League. Kombinert med den relativt høye oppløsningen på 2560 x 1440 piksler er det duket for svært trivelige spillopplevelser. I motsetning til 4K er dette også en oppløsning selv svakere grafikkort, som RX 5700 XT og GTX 1660 Ti, kan drive.

Så slenger vi med at oppløsningen og den ganske gedigne skjermstørrelsen også gjør dette til en trivelig opplevelse for skrivebordsbruk og skriving.

Konklusjon – En skjerm som briljerer på det meste, til en rimelig penge

  Foto: Torstein Norum Bugge, Tek.no/montasje

C32HG70 er totalt sett ett av de beste skjermkjøpene du kan gjøre akkurat nå, og om du vil ha kombinasjonen rask skjerm, høy oppløsning, størrelse og knallgod bildekvalitet er det i praksis ingen alternativer. De fleste andre skjermer med 144 Hz-paneler til rundt samme pris har enten kjipe TN-paneler med dårlig farge og kontrast, eller IPS-paneler med manglende HDR-støtte. Så skal det sies at TN-paneler kan være noe raskere enn både VA og IPS, men du ofrer samtidig mye på bildekvaliteten og innsynsvinkelen.

Vi har ikke mye å trekke for på Samsungs 32-tommer, men noen ting vil vi pirke på. Foten skjermen står på bygger unødvendig mye ut fra veggen, og gjør skjermen uegnet på grunne pulter, for eksempel. Det er også grå plast som er byggematerialet rund baut, og rammene rundt skjermen er ikke de tynneste vi har sett.

Det er også verdt å påpeke at HDR-støtten i Windows foreløpig er ganske dårlig, spesielt for skrivebordsbruk. Mange spill vil automatisk aktivere HDR uten hjelp, men for videokonsum må du selv aktivere HDR når det trengs.

Foruten disse småtingene har vi ikke mye vondt å si om C32HG70, gitt prisen den legger seg på. Dette er rett og slett en knallbra skjerm til både spilling, videotitting og bilderedigering, og en relativt sett veldig rimelig inngangport til skikkelige HDR-opplevelser. Det skal også nevnes at skjermen kommer i en 27-tommers variant, som koster rett over 4.000 kroner. Denne er enda mer for pengene, om du kan leve med den mindre størrelsen. Begge to fortjener uansett vår soleklare anbefaling.

Skal du ha det enda råere?

Asus ROG Swift PG27UQ

Det råeste du får tak i, men til en stiv pris

Asus ROG Swift PG27UQ

-

Asus har en av markedets første skjermer med 4K-oppløsning og 144 Hz oppfriskningsrate, som også støtter DisplayHDR 1000-standarden. Resultatet er en skjerm som rett og slett er det råeste du kan få tak i akkurat nå, og et par hakk over det Samsung-en vi har testet gir. Samtidig koster den også like mye som en liten bruktbil, så her må du nesten bestemme deg for om du vil kaste fornuften over bord eller ikke.

-

9/10
Imponerende

Samsung C32HG70

"Skjermen som aldri slutter å imponere – og dét til en hyggelig pris."

Fordeler

  • DisplayHDR 600 gir knallbra bilde
  • God fargegjengivelse og godt kontrastnivå
  • Kurvet panel er oppslukende
  • Godt menysystem
  • Rimelig i forhold til funksjonaliteten du får
  • FreeSync 2 og 144 Hz er knallbra for spilling
  • 1440p gir skarpt bilde uten å ta livet av grafikkortet ditt

Ting å tenke på

  • Foten bygger mye ut
  • Utelukkende bygget i plast

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen