TEST: Panasonic Lumix DMC-GX7

Test Panasonic Lumix DMC-GX7

(Bilde: Panasonic)

GX7 er nesten full pakke

Det er lite vi savner i Panasonics nye, kompakte systemkamera.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Panasonic Lumix DMC-GX7

Oppløsning: 16 megapiksler
Bildestørrelse: 4592 x 3448 piksler
Brikketype: Live MOS (CMOS)
Brikkestørrelse: MicroFourThirds 17.3 x 13 mm
ISO: 125 - 25600
RAW-støtte: Ja

Bildekvalitet:


Les mer om Panasonic GX7

Panasonic Lumix DMC-GX7

Oppløsning: 16 megapiksler
Bildestørrelse: 4592 x 3448 piksler
Brikketype: Live MOS (CMOS)
Brikkestørrelse: MicroFourThirds 17.3 x 13 mm
ISO: 125 - 25600
RAW-støtte: Ja

Bildekvalitet:


Les mer om Panasonic GX7

Bildekvalitet

For mange er bildekvalitet den viktigste egenskapen til et kamera, og det er bildebrikken avgjør hvor bra bildekvaliteten kan bli. GX7 har en 16 megapiksel bildebrikke, og det er samme oppløsning som andre Panasonic-modeller. Panasonic oppgir imidlertid at bildebrikken er nyutviklet med bedre følsomhet og signalstøyforhold enn tidligere versjoner.

Objektivet er selvsagt også essensielt for bildekvaliteten, men i tester av systemkamera hvor alle kan velge forskjellige objektiv går vi ikke inn på kvaliteten til objektivet.

GX7 har støtte for både JPG- og RAW-format. JPG-bildene kan lagres med to kvalitetsnivåer. Alle bilder vist på denne siden er tatt med beste kvalitet/lavest komprimering. GX7 støtter sRGB og Adobe RGB fargerom.

GX7 bildebrikke (Foto: Panasonic)

RAW-konvertering og programvare

Akam bruker vesentlig RAW-format i analyse av bildekvalitet og konverter bilder med Adobe Photoshop/Adobe Camera RAW (ACR). Panasonic leverer imidlertid programmet Silkypix med sine kameraer så det er fullt mulig å bruke RAW uten å kjøpe ekstra programvare så sant man bruker Windows-PC eller Macintosh.

Silkypix har alle funksjoner som skal til for å velge ut og konvertere bilder, men er relativt tregt og brukergrensesnittet er kronglete i bruk. Skjermbildet under viser Silkypix-versjonen som fulgte med GX7.

Silkypix

En fordel med mFT er at to produsenter (og en tredje er på gang) lager kameraer for samme system. Frem til nå har det vært en liten ulempe med Olympus-optikk på Panasonic kameraer siden Panasonic ikke hadde stabilisator i kamerahusene. Med GX7 er det løst, selv om stabilisatoren til Olympus muligens er litt bedre. Bildet under er tatt med Panasonic GX7 og Olympus 12-50mm standardzoom.

Panasonic GX7 med Olympus 12-50 mm i makromodus (43mm), F6.3, ISO 200, 1/500 sekund, JPG, utsnitt. Klikk på bildet for en større versjon.

 

Detaljgjengivelse

JPG eller RAW?
Vi råder generelt sett folk til å fotografere i både JPG og RAW samtidig, dersom det er mulig. Dersom bildene blir bra i utgangspunktet og noenlunde slik man ønsket å gjøre dem, er det ikke så farlig med RAW, og JPG vil sannsynligvis duge mer enn godt nok, men i det øyeblikk man trenger å flikke på bildene for å få dem slik man ønsker, er det RAW som gjelder. Da har man et langt bedre utgangspunkt for etterarbeid, med mange ganger så mye bildeinformasjon i. Tar man både RAW og JPG samtidig, har man også mulighet til å bruke JPG-filene til å gi en kjapp kopi til bestemor, eller ta vare på som en ekstra backup, mens man har RAW-filen i tilfelle nøye etterarbeid skulle være nødvendig.

JPG og RAW på lav ISO

Nedenfor ser du utsnitt av et JPG-bilde tatt rett fra testkameraet, på ISO 200. Fører du muspilen over bildet vil du få se samme utsnitt fra samme bilde, men fra RAW-filen. Tar du muspilen bort fra bildet, kommer det første bildet tilbake.

For å få fullt utbytte av RAW kreves det god etterbehandling. Her er det gjort en enkel konvertering fra RAW med standardinnstillinger i Adobe Photoshop CS6. Forskjellene i detaljnivå er små, både på bildet over og på utsnittene under av oppløsningskartet.

JPG-bildet har kraftigere oppskarping i standardinnstillingene, og med litt mer oppskarping av RAW-versjonen ville resultatet blitt ennå likere.

Jpg Raw

 

ISO 200 mot ISO 125

Normalt er ISO 200 laveste ISO for GX7, men ISO-området kan utvides til 125 i menyen. Bildet under viser ISO 200 og 125 når muspilen holdes over bildet.

Forskjellene mellom ISO 125 og 200 er helt marginale, selv i 100% som på bildet over, men noen små forskjeller er det og Imatestanalysen ga litt lavere støynivåer for ISO 125.

 

 

Sammenligningbilder - lav ISO

Sammenligningsbildene viser utsnitt fra senter av bildet. Vi har tatt med litt forskjellige kameraer fra litt under til litt over GX7-nivå. Olympus E-M5 er med siden det er det beste mFT-kameraet vi har testet til nå på høy ISO. Panasonic GH3 er omtrent på samme nivå, men siden GH3-bildene fra er fra Akams gamle testrom er E-M5-bildene mer sammenlignbare. Alle RAW-bilder er konvertert med Adobe Photoshop CS6/ACR med standardinnstillinger.

Vi starter med GX7 på ISO 125 mot Olympus E-M5 som har ISO 200 som laveste. Det har også 16 megapiksler og 4:3-format. Olympus E-P5 bruker samme bildebrikke som E-M5 i et mer kompakt kamera.

E-M5 bildene er tatt med samme 35mm makroobjektiv som er brukt på GX7. E-M5 gir litt mer detaljer, men forskjellene er små. Imatest viste forøvrig det samme, men dette er forskjeller som kun er synlig med veldig stor forstørrelse.

 

Sony RX100 Mk II er et kompaktkamera med zoom, entommers bildebrikke og 20 megapiklser. Det er på mange måter best på bildekvalitet av de virkelig kompakte kameraene.

GX7 med makroobjektiv mot innebygd zoom og mindre bildebrikke er litt urettferdig, men Sony-kameraet har flere piksler og på lav ISO er detaljnivået i senter av bildet ganske likt.

 

Samsung NX20 er et litt større speilløst systenkamera, også med innebygd søker, APS-C størrelse bildebrikke og 20 megapiklser. Samsung lager flere mer kompakte modeller med samme oppløsning og størrelse på bildebrikken, for eksempel NX300, men det har ikke søker.

NX20 med Samsung 60mm har et lite overtak i antall piklser og gir også litt mer detaljer i bildet.

Nikon D7100 er et speilreflekskamera og slik sett ingen direkte konkurrent, men det har en 24 megapiksel bildebrikke uten antialiasfilter og er dermed en interessant for å se hvordan GX7 klarer seg mot en brikke som har høyest antall piksler (sammen med noen andre modeller) på en APS-C bildebrikke.

Nikon-bildet er tatt med Nikon 50mm F1.4 og D7100 er eneste sammenligningskamera som gir klart mere detaljer.

 

Bildestøy

Generelt om bildestøy

Det er ikke bare optikken som begrenser et kameras evne til å gjengi detaljer, men også bildestøyen. Bildestøy oppstår i dårlig lys fordi man for å kompensere for lite lys må forsterke signalet fra bildebrikken for å få et riktig bilde. Problemet er bare at når man gjør det, forsterker man også feilene, også kjent som bildestøy eller bare støy. Det finnes en del automatikk som forsøker å se forskjell på signal og støy og luke ut det siste mens man beholder det første, men til syvende og sist vil støyfjerning alltid i større eller mindre grad gå ut over detaljene.

Det er dessverre ikke til å unngå, og jo mindre pikslene er, jo større blir problemet. Samtidig spiller selve teknologien til en viss grad inn, og en nyere brikke vil ofte kunne gi bedre bildekvalitet enn en eldre, selv om den nye er mindre eller har flere piksler, eller begge deler. Det eneste som til syvende og sist kan fortelle noe om hva som er best, er sammenlignbare målinger og tester.

 

Sammenligningbilder - stigende ISO

Nedenfor ser du de samme testbildeutsnittene som over, men tatt med ulike ISO-verdier. Alle bilder er konvertert med Sigmas RAW-konverteringsrpogram. Akkurat som over, fører du muspilen over bildet vil du få se et tilsvarende utsnitt fra samme motiv, men JPG-format med standardinnstillinger fra DP3M. Tar du muspilen bort fra bildet, kommer det første bildet tilbake.

 

ISO 200

Panasonic GX7, RAW og JPG (med muspekeren over bildet)

 

Panasonic GX7 og Olympus E-M5

 

Panasonic GX7 og Sony RX100 Mk II

 

Panasonic GX7 og Samsung NX20

 

Panasonic GX7 og Nikon D7100

 

Det var ingen store endringer på ISO 200 sammenlignet med laveste ISO.

 

 

ISO 400

Panasonic GX7, RAW og JPG

 

Panasonic GX7 og Olympus E-M5

 

Panasonic GX7 og Sony RX100 Mk II

 

Panasonic GX7 og Samsung NX20

 

Panasonic GX7 og Nikon D7100

På ISO 400 er fortsatt D7100 best og RX100 Mk II med sin mindre bildebrikke henger bra med. Alle gir utmerket bildekvalitet på ISO 400.

 

ISO 800

Panasonic GX7, RAW og JPG

 

Panasonic GX7 og Olympus E-M5

 

Panasonic GX7 og Sony RX100 Mk II

 

Panasonic GX7 og Samsung NX20

 

Panasonic GX7 og Nikon D7100

ISO 800 ga også bra resultater. Det begynner å bli mer støy i RAW-bildene og JPG-bildet fra GX7 har mindre støy og mindre detaljer enn RAW-versjonen.

 

ISO 1600

Panasonic GX7, RAW og JPG

 

Panasonic GX7 og Olympus E-M5

 

Panasonic GX7 og Sony RX100 Mk II

 

Panasonic GX7 og Samsung NX20

 

Panasonic GX7 og Nikon D7100

Enda større forskjell mellom RAW- og JPG-versjoner for GX7. RX100 Mk II begynner å miste oppløsning i forhold til GX7. Også NX20-bildet taper seg litt.

 

ISO 3200

Panasonic GX7, RAW og JPG

 

Panasonic GX7 og Olympus E-M5

 

Panasonic GX7 og Sony RX100 Mk II

 

Panasonic GX7 og Samsung NX20

 

Panasonic GX7 og Nikon D7100

Detaljer begynner virkelig å forsvinne fra JPG-bildet til GX7, men alle kameraene er klart dårlligere enn på de laveste ISO-verdiene.

 

ISO 6400

Panasonic GX7, RAW og JPG

 

Panasonic GX7 og Olympus E-M5

 

Panasonic GX7 og Sony RX100 Mk II

 

Panasonic GX7 og Samsung NX20

 

Panasonic GX7 og Nikon D7100

Jevnt dårligere enn ISO 3200 for alle og Samsungs støyreduksjon har slått inn så NX20 har mistet mye detaljer.

 

ISO 12800

Panasonic GX7, RAW og JPG

 

Panasonic GX7 og Olympus E-M5

 

Panasonic GX7 og Sony RX100 Mk II

 

Panasonic GX7 og Samsung NX20.

 

Panasonic GX7 og Nikon D7100.

D7100 er klart best på ISO 12800, både E-M5 og GX7 har mistet mye detaljer. NX20 og RX100 Mk II er dårligst.

 

ISO 25600

Panasonic GX7, RAW og JPG

 

Det er bare Olympus E-M5 og Nikon D7100 som har ISO 25600 av sammenligningskameraene.

Panasonic GX7 og Olympus E-M5

Panasonic GX7 og Nikon D7100

I 100% er svakhetene på ISO 25600 veldig synlig, men selv denne ISO-verdien kan brukes for eksemple til mindre bilder på nettet. D7100 er best, det er liten forskjell mellom GX7 og E-M5.

Bildestøy, konklusjon

GX7 gjør det bra på høy ISO. Mens E-M5 har et lite overtak på oppløsning på lav ISO er det lite som skiller på de høyeste ISO-verdiene. D7100 med større bildebrikke har et overtak på alle ISO-verdier, men i praksis må det ganske store forstørrelser til for å se forskjeller.

Eksponering

GX7 traff som de fleste av dagens kameraer bra på eksponering. Vi tok en del bilder side ved side med Olympus E-M5 og de valgte ofte, men ikke alltid likt. Det var sjelden mer enn 1/3 EV forskjell. En viss variasjon er som forventet ved bruk av evaluerende/matrise-måling da produsentene ikke bruker eksakt samme algoritmer for valg av eksponering. Vi så ingen opplagte feileksponeringer, men i sterkt motlys var eksponeringskompensasjon nødvendig, da kameraet ikke alltid gjetter hvilken del av motivet som skal prioriteres.

 

Fargegjengivelse

Nedenfor kan du se nærmere på fargegjengivelsen til testkameraet i forhold til det perfekte. Firkantene representerer her korrekt farge, plassert i AdobeRGB-fargerommet, og sirklene er fargen slik kameraet har avfotografert samme farge. Linjene øverst til høyre og nederst til venstre angir fargerommets grenser, og linjene mellom kvadratene og sirklene angir avviket. Jo lengre en linje er, desto større er avviket på den fargen fra idealet.

GX7 fargegjengivelse, RAW, AdobeRGB, ISO 200

Det er alltid en del avvik i denne testen, men GX7 har et ganske bra resultat i forhold til mange andre modeller. Positivt er generelt relativt nøyaktige resultater, mens det var litt mer avvik enn ønskelig for gråskalaen.

Resultatene er ganske like gjennom mesteparten av ISO-skalen, men på det 2-3 høyeste verdiene blir gråtonene mindre nøyaktige.

GX7 fargegjengivelse, RAW, AdobeRGB, ISO 25600

Dynamikkomfang

Noe som er viktig for bildekvaliteten, og som mange kompaktkameraer ikke er gode på, er evnen til å gjengi detaljer i både høylys og skygger samtidig, uten at de drukner i svart eller blåses ut i pur hvitt. For eksempel i bryllupsfoto er dette viktig, siden man da skal fotografere en hvit brudekjole ved siden av en svart dress eller smoking, og aller helst ha detaljer i dem begge. Andre situasjoner kan være portretter i skyggen, hvor du ønsker å kunne se bakgrunnen som ligger badet i sol, eller i andre situasjoner med stort spenn mellom lyst og mørkt.

Dynamikkomfang vil si hvor stor forskjell mellom hvitt og svart et kamera er i stand til å gjengi, eller sagt på en annen måte, hvor mange ulike gråtoner det har plass til mellom de to motpolene. Dette måles ved å avfotografere testplansjer som den nedenfor.

Stouffer 4110 testplansje for dynamikkomfang
Stouffer 4110 testplansje for dynamikkomfang

Dynamikkomfanget er vanligvis lavere ved høy ISO, fordi det der er vanskeligere å se forskjell på signal og støy, og detaljgjengivelse går da spesielt tapt i skyggeområdene.

Imatestanalysen viste at GX7 scoret middels i forhold til andre systemkameraer med omtrent samme størrelse bildebrikke. I praksis sammenlignet vi med Olympus E-M5 og begge hadde en del å hente på å bruke RAW i stedet for JPG, men det var litt mer å gå på i RAW-filene fra E-M5.

Eksemplet under er utsnitt fra et JPG-bilde og det er utbrente høylys der solen skinner på husveggen. Det er ikke så forstyrrende i lite format, men blir mer synlig når bildet sees i større format. Kameraet var innstilt til å ta både JPG og RAW og ved å holde muspekeren over bildet vises RAW-versjonen. Den er editert for å få tegning i de utbrente områdene, og det har lykkes delvis. I de aller lyseste partiene var også RAW-filen utbrent.

Bildene kan sees i større versjoner ved å klikke her for JPG-bildet og her for RAW-versjonen. Bildet er tatt med Panasonic 14-42 standardzoom på F8.0 og med ISO 200.

 

Hva er så totalinntrykket? Bli med til neste side, hvor vi trekker en konklusjon »

 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen