VR-briller byr på en innlevelse vanlige skjermer ikke kommer i nærheten av. Oculus Rift startet kappløpet, men har blitt såvidt slått til markedet av HTC og Valves Vive.

Test Oculus Rift

VR-briller byr på en innlevelse vanlige skjermer ikke kommer i nærheten av. Oculus Rift startet kappløpet, men har blitt såvidt slått til markedet av HTC og Valves Vive. (Bilde: Eirik Helland Urke, TU Media)

Oculus Rift har noen irriterende mangler

Foreløpig er ikke Rift den beste VR-brillen du kan kjøpe.

Mange har ventet på dette, og vi er endelig fremme ved punktet der det finnes fullverdige VR-produkter å kjøpe. Oculus Rift og HTC Vive er de største kamphanene på området, og begge er tilgjengelige. Vi har allerede testet Vive, og denne gangen handler det om Rift.

Når vi sier fullverdige er det en sannhet med modifikasjoner. Både for Vive, og denne gang for Rift, har vi merket tydelige tegn til at opplevelsen ikke er helt ferdig ennå. Da snakker vi ikke bare om at bildet stadig er ganske pikselert under bruk, men også om selve bruken av utstyret.

Tidlig utstyr og innhold

I testen av Rift har vi heldigvis ikke støtt på noe som tyder på at ting ikke virker som de skal underveis i selve spillingen. VR-opplevelsen i seg selv har fungert nokså upåklagelig. Men tilkobling og bruk har hatt sine særegenheter, så som at lyden forsvant hver gang brillen gikk i dvale, og at vi måtte bruke overgang da vi ikke fikk inn bilder via HDMI-kabelen direkte.

Oculus har den peneste og mest velbyggede brillen av de to kamphanene som er på markedet. Men HTCs Vive har et forsprang i muligheter.
Oculus har den peneste og mest velbyggede brillen av de to kamphanene som er på markedet. Men HTCs Vive har et forsprang i muligheter. Foto: Niklas Plikk, Tek.no

Også HTC Vive har sine små tegn på at dette er tidlig for teknologien. Men begge er tross alt såpass ukompliserte å få i drift at det er lett å tilgi dette om opplevelsen er god nok. Dermed henger mye på ergonomi, bruksopplevelse og også tungt på innhold.

Rift faller litt gjennom sammenliknet med Vive. Stikkordet er enkelt og greit innlevelse. Opplevelsen med en Rift på hodet blir aldri like dyp og involverende som den vi kan få med Vive. Det skyldes for det første at du ikke kan bevege deg rundt i opplevelsen. Men kanskje kan du ikke det uansett? Det forutsetter jo en del plass. Da kommer du likevel ikke unna begrensningen Xbox-kontrolleren utgjør.

Bundet til Xbox-kontrolleren

Du kan justere avstanden mellom de to linsene inni, og det er mulig å bruke briller inni Rift, forutsatt at de ikke er for store.
Du kan justere avstanden mellom de to linsene inni, og det er mulig å bruke briller inni Rift, forutsatt at de ikke er for store. Foto: Niklas Plikk, Tek.no

Dukker det opp knapper eller noe annet du vil gjøre noe med har du som regel ikke noe annet valg enn å nistirre presist på det du vil ha tak i, samtidig som du trykker på gamepaden. Med Vive kan du enkelt og greit strekke ut hånden.

Det hører med til historien at Oculus Touch, Rifts håndkontrollere, er på vei i retning markedet. Men det tar sin tid, ettersom kontrollerne foreløpig ikke er godkjent av amerikanske myndigheter, og dermed ikke kan selges. Ifølge Oculus skal Touch selges i løpet av andre halvår 2016, med forhåndssalg noen måneder i forveien. Siden forsalget ikke har startet ennå, kan det fort tenkes vi nærmer oss slutten av året før tilbehøret er i salg.

For begge disse dingsene er det også tilfelle at innholdet er litt uferdig. Her virker det som om det er en læringsprosess på gang både for oss brukere, og for utviklerne som lager innholdet.

Ikke alt er like intuitivt

Der vante konvensjoner gjør at mange av oss i dag kan tvinne en ordinær PC rundt lillefingeren, så lenge den virker slik den skal, er alt nytt i VR. Se for deg at du skal kjøre til en ny storby, som ikke har prioritert å sette opp skilt noe sted. En del av opplevelsene er rett og slett litt lite intuitive, og vi mistenker at utviklerne ikke har tenkt tilstrekkelig på at helt nye måter å bruke datamaskinen på også forutsetter litt ekstra veivisning for å bli brukbare.

Nå er det slett ikke slik at alt er elendighet. Noen titler er svært enkle og intuitive å komme i gang med. Men foreløpig preges altså en del av innholdet av dette.

Rift byr på en del ekstra innlevelse sammenliknet med det du kan oppnå med et ordinært multiskjermoppsett rundt deg. Men gitt alt potensialet som bor i VR-løsningene er Rift per dags dato langt unna å gi det fulle inntrykket.

Prismessig slipper du unna et par tusenlapper billigere med Rift enn med Vive, men det vil overraske oss veldig dersom det fortsatt er prisforskjell på Rift og Vive når Oculus Touch er bestilt i tillegg.

Viktig å velge riktig VR-løsning

HTC Vive kan alt det Rift kan, og mer. I noen sammenhenger betyr det en langt større opplevelse.
HTC Vive kan alt det Rift kan, og mer. I noen sammenhenger betyr det en langt større opplevelse. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Konklusjonen må derfor være at Rift er et meget godt tilbehør for deg som helst vil ha en 360-graders spillopplevelse, uten å være så veldig opptatt av spillvarianter der mer interaksjon enn en gamepad er viktige. Selv ikke når ekstra-pakken kommer vil Rift ha det samme potensialet som Vive har, gitt at den ikke har kameraet eller noen fullverdig «Chaperone»-modus som den i Vive. Denne passer på at du ikke støter på vegger når du beveger deg rundt.

Spiller du mye førstepersons skytespill, eller bilspill, og foretrekker å gjøre det sittende, er det imidlertid Rift som byr på den aller peneste og mest velbygde maskinvaren. Selve brillene, med hodetelefoner bygget inn, er det lekreste VR-utstyret vi har sett så langt. Selv sensorpinnen som hører til har så pen design at den rett og slett ser bra ut når den står på pulten ved siden av skjermen.

Hverken Oculus Rift eller HTC Vive er for alle, så dermed bør du tenke grundig over hvilken løsning du velger. Klarer du deg med rift og håndkontroller er det penger å spare, og innenfor sine begrensninger, håndterer den selve VR-opplevelsen meget bra.

Har du ikke lest testen av HTC Vive, bør du gjøre det nå »

Oppdatert 10. mars 2017: 

Oculus Rift-brillene selges nå sammen med de nye Touch-kontrollerne i Oculus-butikken, og prisene har gått ned. Ettersom mangelen på skikkelige håndkontrollere var det vi mislikte mest ved Oculus Rift, har vi nå valgt å øke karakteren fra 6 til 7. 

Gå til side

Oculus Rift

"Oculus startet VR-kappløpet, men Rift handler først og fremst om tradisjonell spilling"

Fordeler

  • Silkemyk VR-opplevelse
  • Integrerte hodetelefoner
  • God lyd i hodetelefonene
  • Den beste byggekvaliteten av VR-settene
  • Relativt få deler
  • Gode justeringsmuligheter
  • Sjøsyke er ikke lenger et tema

Ting å tenke på

  • Noe trøbbel med skjermtilkobling og lyd
  • Gamepad er ikke optimalt for dype VR-opplevelser
  • Begrenset bevegelsesfrihet
  • Spillopplevelsene utnytter (foreløpig) ikke det nye mediet godt nok
  • Krever tre USB 3.0-porter
  • Fortsatt en pikselert opplevelse

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen