Test Oculus Rift

VR-briller byr på en innlevelse vanlige skjermer ikke kommer i nærheten av. Oculus Rift startet kappløpet, men har blitt såvidt slått til markedet av HTC og Valves Vive. (Bilde: Eirik Helland Urke, TU Media)

Oculus Rift har noen irriterende mangler

Foreløpig er ikke Rift den beste VR-brillen du kan kjøpe.

For tre år siden ga en av de tidlige Oculus Rift-utgavene halve redaksjonen kraftig sjøsyke. Siden den gang har mye skjedd med det tekniske, Facebook har kjøpt Oculus, og nå er altså produktet endelig ferdig.

Og vi har fått inn et eksemplar som vi har testet lenge og grundig.

Det er en kjent sak at Oculus skuffet mange tilhengere da prisen viste seg å ligge et godt stykke over det som ble lovet tidligere i utviklingsfasen. Men så har da også samtlige utstyrsprodusenter tatt seg god tid, og flere av de få løsningene som er på markedet eller er på vei har blitt utsatt én eller flere ganger. Dette har med andre ord vært nybrottsarbeid.

Ikke like mange deler som HTCs variant

Oculus Rift

En helt ny spillopplevelse

Oculus Rift

Oculus Rift viser sammen med HTC Vive veien fremover mot en ny måte å spille på. Rift passer aller best til eksisterende spillsjangre som FPS, plattformere og liknende, men byr til gjengjeld på bedre innlevelse enn en skjerm noen gang kan gi. Vive er likevel et produkt med større muligheter og innlevelse enn Rift.

For en tid tilbake testet vi HTC og Valves Vive, og opplevelsen imponerte i og for seg, til tross for noen mangler, og til tross for at sammenlikningsgrunnlaget var tynt. Hvordan står det til med Oculus?

Den mest åpenbare forskjellen er at settet vi har fått levert inneholder litt færre deler enn det fra konkurrenten. Det skyldes blant annet at HTCs alternativ er laget for å la deg vandre rundt i VR-opplevelsen, og at den derfor trenger en ekstra sensor. Oculus Rift klarer seg i utgangspunktet med én sensor, som brukes for å spore deg når du reiser deg eller setter deg i VR-opplevelsen. Å vandre rundt inni den er altså ikke noe som går foreløpig.

Der HTCs laserbokser er laget for å festes i taket på rommet du spiller i, sitter Oculus' variant på en pinne som du setter på bordet foran deg.

Leveres med Xbox-kontroller

Microsofts vanlige Xbox One-kontroller følger med. Konkurrenten kommer med skikkelige håndkontrollere som er synlige inni VR-opplevelsen.
Microsofts vanlige Xbox One-kontroller følger med. Konkurrenten kommer med skikkelige håndkontrollere som er synlige inni VR-opplevelsen. Foto: Microsoft

En annen grunn til at det er færre deler med her, er at Oculus foreløpig leveres med en Xbox-kontroller heller enn håndkontrollere med bevegelsessporing. Vive leveres med slike kontrollere, slik at hendene dine blir synlige inni VR-opplevelsen. Slike er på vei til Rift også, men Oculus Touch er foreløpig ikke klare. Når de kommer leveres de med en ekstra sensor, slik at du totalt har to stykker også for Rift.

En ting vi umiddelbart fikk se da vi pakket ut Rift fra den lekre esken den ble levert i var byggekvaliteten og materialvalget i selve brillen. Der HTC er en forholdsvis stor og tung plastklump, er Oculus Rift langt penere i tøyet. Og tøy er en del av selve brillen, ettersom store deler av den er dekket av tøy over en eller annen type mykt materiale. Det er plast her også, men når vi attpåtil tar med at konstruksjonen virker litt slankere og mer strømlinjeformet heves helhetsinntrykket mange hakk.

Vi lurer likevel ingen, og heller ikke oss selv. Vi kommer ikke til å se stort mindre tullete ut med Oculus Rift på oss enn Vive. Men designfaktoren gjør faktisk påfallende mye med selve opplevelsen av produktet, selv rett etter at vi tok det ut av esken.

Forskjeller i praktiske hjelpemidler

En annen forskjell mellom de to løsningene er at selve brillen i Rift ikke har hverken kamera eller knapper for bedre håndtering av opplevelsen. I stedet henvises man til håndkontrolleren, eller en knøttete separat fjernkontroll.

Med Vive viste det seg tidvis ganske nyttig å kunne bruke kameraet for å se sine omgivelser, uten å måtte ta av brillen.

Selv om knappen som setter VR-opplevelsen i bero er litt vanskelig tilgjengelig på Vive, kan det kanskje bli vel så krøkkete å måtte lete etter den lille fjernkontrollen midt i opplevelsen.

Krever en veldig kraftig PC

Det to og et halvt år gamle skjermkortet Radeon R9 290 fra AMD skal være akkurat tilstrekkelig til å drive VR-opplevelsen. Skal du kjøpe nytt er det R9 380 som blir inngangsbilletten.
Det to og et halvt år gamle skjermkortet Radeon R9 290 fra AMD skal være akkurat tilstrekkelig til å drive VR-opplevelsen. Skal du kjøpe nytt er det R9 380 som blir inngangsbilletten. Foto: Tek.no

Som for Vive er Oculus Rift kun en halvdel av en langt større utstyrsrigg. Du behøver nemlig en kraftig PC for å drive dette ved siden av. De fleste bærbare PC-er kan ta hatten sin og gå umiddelbart. Unntaket er dersom du har brukt mange penger på en slepbar variant med svært voksen innmat. Det er faktisk en slik vi bruker i denne testen, og testen av selve PC-en, en Asus ROG G752, finner du her. Den koster over 20 000 kroner, men sikter du på en stasjonær PC blir regnestykket mer overkommelig.

Kravene for å drive Oculus Rift:

  • Prosessor: Tilsvarende Intel Core i5-4590 eller bedre
  • Grafikkort: Tilsvarende AMD Radeon R9 290 / Nvidia GeForce GTX 970 eller bedre
  • Minne: 8 GB
  • Videoutgang: HDMI 1.4 eller DisplayPort 1.2 (eller nyere)
  • Annet: Fire USB-porter, tre av dem må være USB 3.0
  • Operativsystem: Windows 7 eller nyere

Det trenger ikke å bli så veldig dyrt før PC-en støtter Rift, men rimelige kontor-PC-er får ikke være med på moroa. Inngangsregnestykket ser omtrent slik ut:

  1. 500 kroner: Kabinett
  2. 850 kroner: Hovedkort for LGA1151 med tilstrekkelig antall USB-porter
  3. 2200 kroner: Intel Core i5-6600
  4. 400 kroner: Rambrikker 2 x 4GB DDR4
  5. 1900 kroner: Skjermkort, AMD R9 380
  6. 500 kroner: Strømforsyning på rundt 600 W
  7. 500 kroner: Harddisk, 2 TB

Totalt: 6850 kroner

Obs! Dette er ikke en kjøpeguide, det er det absolutt minste som anbefales for å drive Oculus Rift.

Regn med å bruke vesentlig mer

Et bærbart spillbeist til 22 000 kroner sto for VR-opplevelsen.
Et bærbart spillbeist til 22 000 kroner sto for VR-opplevelsen. Foto: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no

Hvis vi ikke har glemt noe, vil altså PC-en som skal drive brillene koste oppunder 7000 kroner. Det er omtrent det samme som brillene i seg selv koster. Men vær obs på at vi har holdt oss til det aller billigste utstyret som vil fungere. Ser vi forbi dagens Skylake og tilbake til Haswell-brikken Oculus oppgir som minstemål kan vi spare bittelitt på hovedkortet, men prisene for DDR3-RAM skyter i været om dagen. Vinninga går opp i spinninga, og maskinen blir mindre fremtidssikker.

Uansett er dette en totalpris du neppe vil ønske å nå. Her er alt skrapet ned til absolutt rimeligste løsning. En mer påkostet strømforsyning er fornuftig, og det er få som bygger PC-er med spillambisjoner som ikke velger SSD over harddisk i dag. Hovedkort og kabinett levner mye til smak og tilpasningsbehov, så for begge disse komponentene vil prisen raskt kunne skyte over tusenlappen og vel så det.

Et sted mellom 10 000 og 12 000 kroner virker å være et fornuftig sted å legge seg, og da kan man gjerne slenge med et enda litt raffere skjermkort når man først er i gang.

Hvordan er det å bruke Oculus Rift? Bli med over på neste side »

Gå til side

Oculus Rift   Les mer »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen