GTX 1060 er Nvidias nye mellomklassekort.

Test Nvidia GTX 1060 Founders Edition

GTX 1060 er Nvidias nye mellomklassekort. (Bilde: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no)

Test av Nvidia GTX 1060

Annonsør­innhold
Les hele saken »

For et trøkk det har vært på grafikkortmarkedet de siste månedene. Etter å ha ventet på Nvidias nye Pascal-arkitektur og AMDs nye Polaris-arkitektur i det som virket som en evighet, har vi i løpet av de siste to månedene fått tre glimrende grafikkort, riktig nok med sine styrker og svakheter og myntet på hver sine markeder.

Etter at Nvidia i mai lanserte villhingstene GTX 1070 og GTX 1080 for grafikkentusiasten, bestemte AMD seg heller for å komme de budsjettbevisste til unnsetning med sitt RX 480.

Kampen om massene

Disse mellomklassekortene kjemper om å være beste kjøp til under 3000 kroner.
Disse mellomklassekortene kjemper om å være beste kjøp til under 3000 kroner. Foto: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no

AMD har stort sett fått ha budsjett/mellomklassemarkedet for seg selv de siste tre ukene, men i dag kom altså svaret fra Nvidia. Deres GTX 1060 søker å gi RX 480 skikkelig konkurranse på AMDs selvproklamerte hjemmebane, altså markedet under 3000 kroner, der hvor de aller fleste av oss faktisk bruker pengene våre når ny grafikk skal handles inn. I vår anmeldelse av RX 480 roste vi kortet for å gi mye ytelse for pengene og for sin støtte for nye teknologier, men vi mente samtidig kortet var noe overpriset i markedet og skulle gjerne også ha sett en bedre standardkjøler. Med overpriset siktet vi til AMDs anbefalte utsalgspris på 230 dollar, samt den (dog sannsynligvis tidsbegrensede) svært attraktive prisen på Nvidias GTX 970 – et kort som i alle fall yter på linje med RX 480.

Vi får kun tredjepartskort

Til dagens test har vi fått tilsendt Nvidias egen Founders Edition. Denne utgaven av GTX 1060 vil ikke bli tilgjengelig i norske butikker. Vi får i stedet et lass av ulike tredjeparstversjoner, som – basert på historiske data for disse – bør klare seg enda et hakk bedre enn Founders Edition når det kommer til temperatur, støy og overklokking. Ytelsen ut av boksen bør likevel være sammenlignbar.

På lanseringsdagen prises de ulike GTX 1060-modellene fra 2800 kroner og oppover. Dette er ifølge Prisguide.no noen tiere over rimeligste versjon av AMDs RX 480, men her er det altså snakk om referanseversjonen. Tredjepartsversjonene av RX 480 med bedre kjøling, lavere støynivå og høyere overklokkingspotensiale enn referansemodellen er foreløpig ikke ute, men ventes sent i juli og starten av august. 

Mange butikker ønsker nok å selge ut restlagrene sine av GTX 970, og selv om dette kortet er basert på en nå litt «gammeldags» arktiektur og ikke støtter en del av teknologiene til GTX 1060, eller RX 480 for den del, kan kortet være verdt å vurdere for enkelte.

Med fellesferien godt i gang blir dette en noe redusert test fra hva dere er vant til. Vi har valgt å konsentre oss om det viktigste, som måling av ytelse, overklokking, strømforbruk og temperaturer. I tillegg har vi forsøkt å konkludere og komme med en kjøpsanbefaling for deg som har omtrent 3000 kroner å bruke på et grafikkort i sommer.

Nvidias GTX 1060 er basert på den nye 16-nanometers «FinFET»-teknologien hvor grafikkbrikken altså er krympet ned fra 28-nanometer som de forrige grafikkortgenerasjonene er basert på. Dette kan i praksis oversettes til at grafikkbrikken nå får plass til flere transistorer på samme areal som tidligere og derav vil ha kraftig forbedret ytelse, lavere produksjonskostnad for produsenten og mindre behov for kjøling på grunn av høyere energieffektivitet.

AMDs 14 nanometer FinFET-teknologi gir tilsvarende effekt og er også en krymping ned fra forrige generasjons 28 nanometersprodukter.

Foto: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no

Skarp konkurranse

Om vi titter på spesifikasjonstabellen ser vi at GTX 1060 overgår forgjengeren GTX 960 på alle kanter, med mer og raskere minne, langt høyere frekvenser, høyere båndbredde og 50 prosent flere transistorer. GTX 970 virker imidlertid fortsatt å ha et solid overtak, men Nvidia har lovet at deres nykommer skal slå dette kortet sønder og sammen og faktisk nå opp til GTX 980, så vi får bare se over de neste sidene. Nvidia forteller at Pascal-arkitekturen deres blant annet byr på en ny type minnekomprimering som kan utnytte den tilgjengelige båndbredden opptil 20 prosent bedre enn tidligere Maxwell-baserte grafikkort.

RX 480 ser også ut til å ha et overtak når en ser på båndbredde, dobbelt antall streamprosessorer 30 prosent flere transistorer og flere teksturenheter. Likevel er grafikkbrikken i GTX 1060 langt høyere klokket, faktisk med hele 35 prosent. 

AMD slet lenge med lav energieffektivitet og høyt energiforbruk. Deres Fury-kort var likevel et steg på rett vei, og med Polaris forbedret de energieffektiviteten ytterligere. Hvilket kort som er mest energieffektivt får vi svaret på senere i testen, men av spesifikasjonene ser det i alle fall fortsatt ut til at Nvidia ligger et hakk foran. RX 480 henter maksimalt ut av PCIe-sporet + 6-pin-kontakten det har til rådighet, mens GTX 1060 legger seg 30 watt under med sin tilsvarende løsning. Kan dette tolkes som at vi har rom for overklokking her? Vi håper det. 

Null SLI-støtte

Foto: Raymond Yuen, Nvidia

GTX 1060 kommer med 6 gigabyte minne. AMD har på sin side kjørt på med hele 8 GB for sin RX 480. Dette virker som «overkill» i Full HD og 1440p-oppløsningene, men så skal vi huske på at selskapet har snakket mye om hvordan et RX 480 gjerne byr med seg et annet RX 480 opp til dans i CrossFireX og visstnok skal yte godt i VR. Da kan åtte gigabyte gi mer mening.

SLI-støtte er imidlertid noe annet som virkelig skiller disse to rivalene ad, for GTX 1060 kommer faktisk uten fysiske SLI-tilkoblinger. Nvidia forteller at de vil fokusere utviklingen av SLI-teknologien for entusiastkortene sine. Vi forstår ikke helt hvordan GTX 1060 med SLI ville holde tilbake denne utviklingen, og her vil nok mange bli skuffet over de manglende mulighetene for å oppgradere med et kort til senere.

Realistisk markedsføring!?

Nvidia skriver om sitt GTX 1060 at det er «utformet for å levere en god opplevelse i moderne spill i Full HD-oppløsning». Det står i kontrast til hvordan AMD beskriver at deres RX 480-kort skal gi «god opplevelse i 1440p-oppløsning». Som vi konkluderte er ikke RX 480 et fullgodt 1440p-kort, selv om det så visst kan trives på denne oppløsningen ved å fire litt på grafikkinnstillingene.

Mon tro hva ytelsestestene våre vil fortelle om de to selskapenes markedsføring over de neste sidene. Har noen vært mer forsiktige med kruttet enn andre?

Fremtidsrettede teknologier

Foto: Raymond Yuen, Nvidia

Alle GTX 1000-kortene til Nvidia byr på maskinvareakselerert støtte for HEVC-kodeken. Dette lar deg spille av 4K-materiale på pc-en din med god flyt og uten at maskinen trenger å overanstrenge seg.

4K-materialet kan du overføre enten via den ene HDMI 2.0b-porten, eller en av de tre Display Port 1.4-portene kortet har fått på plass. Merk at GTX 1060 kommer med en DVI-DL-utgang, noe RX 480 ikke gjør.

I tillegg støtter GTX 1000-serien HDR, en teknologi som gjør det mulig å vise mer dynamiske bilder – med mye detaljer i mørke og lyse områder samtidig.

Videre lar DisplayPort 1.4 deg spille med opptil 120 Hz på en 4K-monitor med HDR aktivert, eller med inntil 240 Hz ved 1440p-oppløsning.

Om du i løpet av året tenker å hoppe på VR-bølgen med HTC Vive eller Oculus Rift kan Nvidia også friste med forbedret VR-ytelse takket være «Single Pass Stereo» og «Lens Matched Shading». Dette er Nvidia-teknologier som til sammen utgjør det selskapet kaller for «Simultaneous Multi-Projection». 

Simultaneous Multi-Projection

Simultaneous Multi-projection skal redusere arbeidsmengden til Pascal-baserte grafikkort i VR-modus.
Simultaneous Multi-projection skal redusere arbeidsmengden til Pascal-baserte grafikkort i VR-modus.

VR-applikasjoner krever i dag at det rendres og projiseres et eget bilde for de to skjermene i VR-systemet for seg. Dette legger beslag på omtrent dobbelt så mange ressurser som når bildet tegnes på en tradisjonell monitor med projeksjon kun fra en posisjon.

Med Single Pass Stereo har Nvidia imidlertid tatt noen smarte grep for å frigjøre mye av denne kraften igjen ved å la grafikkprosessoren rendre de to bildene sammen, altså kun en gang, og deretter regne seg frem til riktig projisering for at øynene dine skal se verden fra ulike posisjoner. Slik kan elementer som teksturer og geometri behandles kun en gang i stedet for to ganger (en gang for hver skjerm). 

Lens Matched Shading er en teknologi som lar Pascal-baserte grafikkort slippe å rendre de delene av bildet som uansett havner utenfor synsfeltet når en ser spillverdenen gjennom linsene til et VR-system. 

Hopp til ytelsestestene (klikk på bildene)

Se hvor strømeffektivt, varmt og støyende Radeon RX 480 er på side åtte.
Hopp rett til konklusjonen om du er utålmodig, eller les mer om testbenken vår og hvordan vi tester grafikkort på siste side.

Prisguide.no er en kommersiell partner til Teknisk Ukeblad Media. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon. Du kan lese mer om Prisguide her »

Syntetiske tester

Første test ut er gode, gamle 3DMark, en test som belaster hele datamaskinen for å simulere ytelse i moderne spill. Denne testen skal gi oss første svar på hvordan ståa faktisk er mellom GTX 1060 og RX 480, de to blodrivalene i budsjettsegmentet. 

Vi har også anstrengt oss for å hente så mye ut av kortene når det kommer til overklokking som mulig, men ha i mente at vi ikke fikk økt volten i overklokkingsprogrammene vi brukte med vår beta-driver for GTX 1060. Dette kortet kan dermed ha noe mer å gå på.

Det første vi merker oss er at GTX 1060 fosser forbi GTX 970, og at det ikke legger seg særlig langt unna GTX 980. Ifølge våre 3DMark-resultater har dessuten GTX 1060 komfortable 5,8 prosent forsprang på AMDs RX 480, et referansekort som nå ved lansering koster knappe 40 kroner mindre. 

Ved overklokking ser vi at GTX 1060 også flyr forbi GTX 980, og at avstanden fra et overklokket RX 480 til et overklokket GTX 1060 øker til 6,45 prosent. GTX 1060 virker altså å overklokke bedre enn vårt testede RX 480. Som vi skrev i testen av RX 480 holdes referanseversjonen igjen av for lite strøm, og vi råder deg til å gå for et tredjepartskort med mer enn en 6-pin-kontakt om du vil overklokke det. 

Nedenfor har vi forsøkt å vise grafikkort som per 19.07.2016 gir mest valuta for pengene basert på kortenes 3DMark-score og pris. 

En bør ikke bare basere seg på ytelsen i kun én syntetisk test når man skal finne ut hvilket grafikkort som gir mest «bang for the bucks», men bruk heller denne oversikten som en omtrentlig pekepinn.

Neste stopp:

Også i vår første spilltest, Dragon Age, gjør GTX 1060 det svært godt. Her legger budsjettkortet seg faktisk foran GTX 980 uten overklokking, og avstanden ned til AMDs RX 480 øker. 14,4 prosent bedre enn RX 480 yter GTX 1060 i 1440p-oppløsning, mens tallet for Full HD-oppløsning er 13,4 prosent. 

Ved overklokking drar GTX 1060 seg opp på godt spillbare 51,5 FPS i 1440p-oppløsning, og avstanden mellom de to rivalene stiger til 15,7 prosent. 

En ting er ytelsen i ett spill, langt viktigere er den samlede ytelsen fordelt på alle testspillene våre, så vi farter videre.

Neste stopp:

I GTA V sliter rivalen RX 480, akkurat som flere andre AMD-kort, med spillets benchmark-funksjon. Stadige «laggspikes» sørger for helt elendige minimumsmålinger, og når snittverdien skal regnes ut virker selvsagt dette negativt inn. Det er viktig å bemerke at vi ikke opplever de samme FPS-droppene under normal spilling med RX 480, så denne målingen gir ingen god indikasjon på forskjellen mellom GTX 1060 og RX 480.

Det vi derimot kan bruke denne målingen til er å vise hvor godt GTX 1060 yter mot forrige generasjon Maxwell-baserte grafikkort fra samme selskap. Her får GTX 980 atter en gang bank, ogvi synes også det er verdt å nevne at GTX 1060 yter hele 85 prosent bedre enn GTX 960 i Full HD-oppløsning. 

Kortet gjør det også godt i 1440p-oppløsningen, med en stabil FPS på nær 60 ved overklokking. 

Neste stopp:

Mens RX 480 viste til omtrent 30 prosent høyere ytelse enn forgjengeren R9 380X i The Witcher 3, klinker GTX 1060 virkelig til og legger seg hele 66,7 prosent over sin forgjenger, GTX 960.

Det er kanskje ikke så relevant, men viktigere er det at GTX 1060 også her legger seg foran RX 480 med grei margin. Vi måler 10,4 prosent bedre ytelse i favør GTX 1060 i 1440p. 

Her må imidlertid GTX 1060 overklokkes for å danke ut GTX 980, og mens du i GTA V kunne forsøkt deg på litt 4K-spilling med disse kortene og lavere grafikkinnstillinger er det ikke sjans til slike ville påfunn i The Witcher 3. 

Neste stopp:

Rise of the Tomb Raider er testens foreløpig eneste DirectX 12-spill. AMD mener selv deres Polaris-baserte grafikkort skal ha et solid overtak når det kommer til DX12-titler, men i gårsdagens test av RX 480 ble vi ikke helt overbeviste.

I dag viser derimot Nvidia at de virkelig henger godt med når det kommer til ytelse i DirectX 12-titler. I Full HD-oppløsning lander deres GTX 1060 hele 76 FPS, et resultat som er 26,4 prosent bedre enn RX 480 klarte. Også i 1440p-oppløsning måler vi 16 prosent bedre ytelse i favør GTX 1060. 

Et overklokket GTX 1060 vil i motsetning til et overklokket RX 460 gi god bildeflyt (hele 9 FPS mer) i 1440p-oppløsning. Da er det rart at AMD markedsfører RX 480 som et 1440p-kort, mens Nvidia markedsfører GTX 1060 som et Full HD-kort. 

Etter sommeren vil vi komme tilbake med en rekke DX12-tester for de nye Polaris- og Pascal-baserte kortene, men på nåværende tidspunkt tar vi til grunn det vi har, og etter at vi sjekker strømforbruk, støy og temperatur på neste side, har tiden faktisk kommet for å konkludere. 

Strømforbruk

Oppgitt TDP for GTX 1060 er lave 120 watt. Det er det samme som for forgjengeren GTX 960, og faktisk 30 watt mindre enn RX 480. 

Mens vi ikke måler snittverdier viser i alle fall våre strømmålinger hvor stor strømforsyning du minst må ha for å kunne bruke de ulike grafikkortene. På vårt testoppsett måler vi den maksimale lasten til vårt system med GTX 1060 til 260 watt. Dette er 50 watt lavere enn hva wattmeteret vårt meldte om da vi gjorde samme test med RX 480. 

Altså viser det seg at RX 480 både yter svakere enn GTX 1060 og bruker mer strøm enn det. 

Temperatur og støy

GTX 1060 Founders Edition bruker en liten vifte til å sende all varmen ut i bakkant av maskinen. Det er en fordel om du ikke har all verdens god kjøling ellers i maskinen din. Den lille viften må likevel stadig holde seg i aktivitet, og når lasten øker gjør rotasjonshastigheten det samme. Dette er samme prinsipp som AMDs referansedesign brukt på RX 480, men som vi ser av både temperaturgraf og støygraf er det Nvidias utforming som trekker det lengste strået. Deres Pascal-brikke genererer mindre varme (eller kjøleren takler varmen bedre) og viften støyer noe mindre.

Merk at Founders Edition ikke kommer for salg i Norge, men at vi heller får et stort utvalg tredjepartskort med det som gjerne er enda mer effektive og mindre støyende kjøleløsninger. Se bare hvilke underverker MSIs Gaming X-versjon gjorde for støy da vi testet GTX 1070 i støygrafen under. 

I dagens marked er det to grafikkort som er interessante om du har omtrent 3000 kroner å bruke på grafikk. De to kandidatene heter selvsagt GTX 1060 og RX 480. (I tillegg kommer GTX 970, men dette er på vei ut.)

Men, hvilket av de to bør du velge? 

Dette er ikke helt greit å svare på, men som vi var inne på under testen av AMD RX 480 kommer det an på hva du har for planer fremover. 

Om du planlegger å utvide med et ekstra kort senere, altså type SLI eller CrossFireX, har du kun ett valg. Mens AMD støtter to kort har Nvidia nemlig valgt å gå bort fra dette med GTX 1060. Vi ville, om dette var et ønske, gått for et RX 480. I tillegg ville vi valgt et RX 480 om vi hadde planer om å kjøpe en FreeSync-skjerm. AMDs FreeSync-teknologi er rimeligere i innkjøp enn Nvidias G-Sync-skjermer og er en fantastisk investering for spillere med litt strammere budsjett. 

Når dette er sagt ville vi i alle andre tilfeller valgt Nvidias GTX 1060 i denne runden. 

Et suverent valg for «ettkortoppsett»

GTX 1060 danker ut RX 480 med mellom seks prosent (3DMark) og 26 prosent (Tomb Raider). Kortet skilter med jevnt høyere ytelse i samtlige av våre testspill, og videre viser det til svært gode overklokkingsprestasjoner der RX 480 på sin side møter veggen på grunn av for lite strømtilførsel.

Et annet element er effektivitet. GTX 1060 er sterkere enn RX 480, men det konsumerer faktisk også langt mindre energi enn RX 480 under last.

Founders Edition, som vi har testet, blir ikke tilgjengelig i Norge. Det gjør derimot en rekke tredjepartskort med det som i de fleste tilfeller vil oppleves som bedre løsninger hva angår kjøling og støyreduksjon. Selv i Founders Edition-drakt danker GTX 1060 ut RX 480s referansedesign med klare marginer, og gapet vil bare bli klarere med tredjepartsløsninger. 

Både GTX 1060 og RX 480 gir mye ytelse for pengene, men ettersom kun 40 kroner skiller de to i skrivende stund er vårt valg klart:

For godt under 3000 kroner får du i GTX 1060 et grafikkort som leverer god ytelse for pengene. Du kan bruke det i 1440p-oppløsning, det har rom for overklokking, er relativt stille og er svært energieffektivt.

Aldri har det vært morsommere å være «gamer» på budsjett. 

Ikke bestemt deg ennå? 
Husk å lese testen av AMD Radeon RX 480 »

Testoppsett

Vår 2016-testbenk.
Vår 2016-testbenk. Foto: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no

Maskinvaren og rutinene vi tester med, samt en forklaring på hvorfor vi har valgt ut akkurat disse, er nærmere beskrevet i en egen sak om grafikkort-testriggen vår. Her følger likevel en kort oppsummering av de viktigste komponentene:

  • Hovedkort: MSI Xpower Gaming Titanium Edition
  • Prosessor: Intel Core i7 6700K
  • Minne: Corsair Vengeance 2400 MHz 16 GB
  • Strømforsyning: Corsair AX 1200W
  • Lagring: OCX Vertex 460A

Vi tester alltid nye grafikkort med nyeste stabile driver fra AMD eller Nvidia. 

Dagens GTX 1060 er testet med GeForce Game Ready Driver 368.64, som var tilgjengelig for oss uken før lansering.

Grafikkort lansert før mai 2016, da vi ettertestet flere av dem på vår nye grafikkort-testbenk, bruker følgende drivere:

  • AMD-kort: Radeon Software Crimson Edition 16.4.1
  • Nvidia-kort: GeForce Game Ready Driver 364.72

Her kan du laste ned nyeste driver for ditt grafikkort:

Excellent! Det var ikke rent få grafikkort å etterteste på vår nye testbenk...
Excellent! Det var ikke rent få grafikkort å etterteste på vår nye testbenk... Foto: Niklas Plikk, Tek.no/ montasje

Syntetisk ytelse måles med 3DMark «Fire Strike 1.1». Spillytelse måles i Dragon Age: Inquisition, Grand Theft Auto V, The Witcher 3: Wild Hunt og Rise of the Tomb Raider. Vi tester i tre oppløsninger: 1920x1080, 2560x1440 og 3840x2160. Bildeflyten måles med innebygde måleverktøy hvor tilgjengelig – eller i The Witchers tilfelle – med Fraps. Samtlige spilltester kjøres minimum to ganger i hver oppløsning for å sikre at vi har stabile og representative resultater.

Temperaturmålinger gjør vi med GPU-Z, og temperaturen som registreres er den høyest oppnådde under ytelsesmålingen av Rise of the Tomb Raider i 2560x1440-oppløsning, som for øvrig er omtrent 40 minutter inn i testløpet vårt. Grafikkortet skal dermed ha rukket å bli skikkelig varmt i trøya. Effektmålinger, altså hvor mange watt hele testsystemet vårt drar under last, overvåker vi og leser av ved stikkontakten i løpet av samme test.

Les mer om hvordan vi tester grafikkortene våre her »

Gå til side

Nvidia GeForce GTX 1060 6GB

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen