Test Nvidia GTX 1060 Founders Edition

GTX 1060 er Nvidias nye mellomklassekort. (Bilde: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no)

Test av Nvidia GTX 1060

For et trøkk det har vært på grafikkortmarkedet de siste månedene. Etter å ha ventet på Nvidias nye Pascal-arkitektur og AMDs nye Polaris-arkitektur i det som virket som en evighet, har vi i løpet av de siste to månedene fått tre glimrende grafikkort, riktig nok med sine styrker og svakheter og myntet på hver sine markeder.

Etter at Nvidia i mai lanserte villhingstene GTX 1070 og GTX 1080 for grafikkentusiasten, bestemte AMD seg heller for å komme de budsjettbevisste til unnsetning med sitt RX 480.

Kampen om massene

Disse mellomklassekortene kjemper om å være beste kjøp til under 3000 kroner.
Disse mellomklassekortene kjemper om å være beste kjøp til under 3000 kroner. Foto: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no

AMD har stort sett fått ha budsjett/mellomklassemarkedet for seg selv de siste tre ukene, men i dag kom altså svaret fra Nvidia. Deres GTX 1060 søker å gi RX 480 skikkelig konkurranse på AMDs selvproklamerte hjemmebane, altså markedet under 3000 kroner, der hvor de aller fleste av oss faktisk bruker pengene våre når ny grafikk skal handles inn. I vår anmeldelse av RX 480 roste vi kortet for å gi mye ytelse for pengene og for sin støtte for nye teknologier, men vi mente samtidig kortet var noe overpriset i markedet og skulle gjerne også ha sett en bedre standardkjøler. Med overpriset siktet vi til AMDs anbefalte utsalgspris på 230 dollar, samt den (dog sannsynligvis tidsbegrensede) svært attraktive prisen på Nvidias GTX 970 – et kort som i alle fall yter på linje med RX 480.

Vi får kun tredjepartskort

Til dagens test har vi fått tilsendt Nvidias egen Founders Edition. Denne utgaven av GTX 1060 vil ikke bli tilgjengelig i norske butikker. Vi får i stedet et lass av ulike tredjeparstversjoner, som – basert på historiske data for disse – bør klare seg enda et hakk bedre enn Founders Edition når det kommer til temperatur, støy og overklokking. Ytelsen ut av boksen bør likevel være sammenlignbar.

På lanseringsdagen prises de ulike GTX 1060-modellene fra 2800 kroner og oppover. Dette er ifølge Prisguide.no noen tiere over rimeligste versjon av AMDs RX 480, men her er det altså snakk om referanseversjonen. Tredjepartsversjonene av RX 480 med bedre kjøling, lavere støynivå og høyere overklokkingspotensiale enn referansemodellen er foreløpig ikke ute, men ventes sent i juli og starten av august. 

Mange butikker ønsker nok å selge ut restlagrene sine av GTX 970, og selv om dette kortet er basert på en nå litt «gammeldags» arktiektur og ikke støtter en del av teknologiene til GTX 1060, eller RX 480 for den del, kan kortet være verdt å vurdere for enkelte.

Med fellesferien godt i gang blir dette en noe redusert test fra hva dere er vant til. Vi har valgt å konsentre oss om det viktigste, som måling av ytelse, overklokking, strømforbruk og temperaturer. I tillegg har vi forsøkt å konkludere og komme med en kjøpsanbefaling for deg som har omtrent 3000 kroner å bruke på et grafikkort i sommer.

Nvidias GTX 1060 er basert på den nye 16-nanometers «FinFET»-teknologien hvor grafikkbrikken altså er krympet ned fra 28-nanometer som de forrige grafikkortgenerasjonene er basert på. Dette kan i praksis oversettes til at grafikkbrikken nå får plass til flere transistorer på samme areal som tidligere og derav vil ha kraftig forbedret ytelse, lavere produksjonskostnad for produsenten og mindre behov for kjøling på grunn av høyere energieffektivitet.

AMDs 14 nanometer FinFET-teknologi gir tilsvarende effekt og er også en krymping ned fra forrige generasjons 28 nanometersprodukter.

Foto: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no

Skarp konkurranse

Om vi titter på spesifikasjonstabellen ser vi at GTX 1060 overgår forgjengeren GTX 960 på alle kanter, med mer og raskere minne, langt høyere frekvenser, høyere båndbredde og 50 prosent flere transistorer. GTX 970 virker imidlertid fortsatt å ha et solid overtak, men Nvidia har lovet at deres nykommer skal slå dette kortet sønder og sammen og faktisk nå opp til GTX 980, så vi får bare se over de neste sidene. Nvidia forteller at Pascal-arkitekturen deres blant annet byr på en ny type minnekomprimering som kan utnytte den tilgjengelige båndbredden opptil 20 prosent bedre enn tidligere Maxwell-baserte grafikkort.

RX 480 ser også ut til å ha et overtak når en ser på båndbredde, dobbelt antall streamprosessorer 30 prosent flere transistorer og flere teksturenheter. Likevel er grafikkbrikken i GTX 1060 langt høyere klokket, faktisk med hele 35 prosent. 

AMD slet lenge med lav energieffektivitet og høyt energiforbruk. Deres Fury-kort var likevel et steg på rett vei, og med Polaris forbedret de energieffektiviteten ytterligere. Hvilket kort som er mest energieffektivt får vi svaret på senere i testen, men av spesifikasjonene ser det i alle fall fortsatt ut til at Nvidia ligger et hakk foran. RX 480 henter maksimalt ut av PCIe-sporet + 6-pin-kontakten det har til rådighet, mens GTX 1060 legger seg 30 watt under med sin tilsvarende løsning. Kan dette tolkes som at vi har rom for overklokking her? Vi håper det. 

Null SLI-støtte

Foto: Raymond Yuen, Nvidia

GTX 1060 kommer med 6 gigabyte minne. AMD har på sin side kjørt på med hele 8 GB for sin RX 480. Dette virker som «overkill» i Full HD og 1440p-oppløsningene, men så skal vi huske på at selskapet har snakket mye om hvordan et RX 480 gjerne byr med seg et annet RX 480 opp til dans i CrossFireX og visstnok skal yte godt i VR. Da kan åtte gigabyte gi mer mening.

SLI-støtte er imidlertid noe annet som virkelig skiller disse to rivalene ad, for GTX 1060 kommer faktisk uten fysiske SLI-tilkoblinger. Nvidia forteller at de vil fokusere utviklingen av SLI-teknologien for entusiastkortene sine. Vi forstår ikke helt hvordan GTX 1060 med SLI ville holde tilbake denne utviklingen, og her vil nok mange bli skuffet over de manglende mulighetene for å oppgradere med et kort til senere.

Realistisk markedsføring!?

Nvidia skriver om sitt GTX 1060 at det er «utformet for å levere en god opplevelse i moderne spill i Full HD-oppløsning». Det står i kontrast til hvordan AMD beskriver at deres RX 480-kort skal gi «god opplevelse i 1440p-oppløsning». Som vi konkluderte er ikke RX 480 et fullgodt 1440p-kort, selv om det så visst kan trives på denne oppløsningen ved å fire litt på grafikkinnstillingene.

Mon tro hva ytelsestestene våre vil fortelle om de to selskapenes markedsføring over de neste sidene. Har noen vært mer forsiktige med kruttet enn andre?

Fremtidsrettede teknologier

Foto: Raymond Yuen, Nvidia

Alle GTX 1000-kortene til Nvidia byr på maskinvareakselerert støtte for HEVC-kodeken. Dette lar deg spille av 4K-materiale på pc-en din med god flyt og uten at maskinen trenger å overanstrenge seg.

4K-materialet kan du overføre enten via den ene HDMI 2.0b-porten, eller en av de tre Display Port 1.4-portene kortet har fått på plass. Merk at GTX 1060 kommer med en DVI-DL-utgang, noe RX 480 ikke gjør.

I tillegg støtter GTX 1000-serien HDR, en teknologi som gjør det mulig å vise mer dynamiske bilder – med mye detaljer i mørke og lyse områder samtidig.

Videre lar DisplayPort 1.4 deg spille med opptil 120 Hz på en 4K-monitor med HDR aktivert, eller med inntil 240 Hz ved 1440p-oppløsning.

Om du i løpet av året tenker å hoppe på VR-bølgen med HTC Vive eller Oculus Rift kan Nvidia også friste med forbedret VR-ytelse takket være «Single Pass Stereo» og «Lens Matched Shading». Dette er Nvidia-teknologier som til sammen utgjør det selskapet kaller for «Simultaneous Multi-Projection». 

Simultaneous Multi-Projection

Simultaneous Multi-projection skal redusere arbeidsmengden til Pascal-baserte grafikkort i VR-modus.
Simultaneous Multi-projection skal redusere arbeidsmengden til Pascal-baserte grafikkort i VR-modus.

VR-applikasjoner krever i dag at det rendres og projiseres et eget bilde for de to skjermene i VR-systemet for seg. Dette legger beslag på omtrent dobbelt så mange ressurser som når bildet tegnes på en tradisjonell monitor med projeksjon kun fra en posisjon.

Med Single Pass Stereo har Nvidia imidlertid tatt noen smarte grep for å frigjøre mye av denne kraften igjen ved å la grafikkprosessoren rendre de to bildene sammen, altså kun en gang, og deretter regne seg frem til riktig projisering for at øynene dine skal se verden fra ulike posisjoner. Slik kan elementer som teksturer og geometri behandles kun en gang i stedet for to ganger (en gang for hver skjerm). 

Lens Matched Shading er en teknologi som lar Pascal-baserte grafikkort slippe å rendre de delene av bildet som uansett havner utenfor synsfeltet når en ser spillverdenen gjennom linsene til et VR-system. 

Hopp til ytelsestestene (klikk på bildene)

Se hvor strømeffektivt, varmt og støyende Radeon RX 480 er på side åtte.
Hopp rett til konklusjonen om du er utålmodig, eller les mer om testbenken vår og hvordan vi tester grafikkort på siste side.

Prisguide.no er en kommersiell partner til Teknisk Ukeblad Media. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon. Du kan lese mer om Prisguide her »

Neste side: Ytelse i 3DMark og ytelse per krone »

Gå til side

Nvidia GeForce GTX 1060 6GB   Les mer »

Beste priser

Forventet lagerdato 2 733,- Til butikk
Ikke på lager 2 846,- Til butikk
Forventet lagerdato 2 848,- Til butikk
Ukjent lagerstatus 2 849,- Til butikk

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen