Den nye S-klassen skal ha alt som skal til for å kjøre på egen hånd. Vi prøvekjører millionbilen.

Test Mercedes Benz S500 Plug-in Hybrid

Den nye S-klassen skal ha alt som skal til for å kjøre på egen hånd. Vi prøvekjører millionbilen. (Bilde: Kristoffer Møllevik, Tek.no)

Denne bilen har et hjelpemiddel for alt

Vi sammenlikner millionbilen Mercedes S500 Plug-in Hybrid med en Golf. Les test og se video.

Skiltavlesningen er tidvis imponerende, og dukker opp i instrumentskjermen bak rattet. Fartsgrenser byttes ut idet bilen passerer et nytt skilt, og virker derfor noe kvikkere enn GPS-baserte løsninger som skal gjøre det samme. Systemet plukker også opp forbikjøringsskilt, og har en lekker animasjon som bytter ut skiltene på skjermen etter hvert som man kjører inn og ut av soner.

Vi var ikke helt sikre på om vi kom til å merke funksjonen som hjelper til ved sidevind underveis. For en gangs skyld var dagsavisene nødt til å bruke tiden sin på noe annet enn det sedvanlige «ekstremværet».

Det ble etter hvert svært merkbart hvor stabilt og fint bilen lå på veien ved passering av tunge kjøretøy. I tunneller uten feltdelere, og med forholdsvis høy fartsgrense, forventer vi å kjenne en semitrailer i motsatt retning ganske godt på rattet. I Mercedesen merkes ikke dette i det hele tatt. Bilen oppleves fullstendig upåvirket av trekken det store kjøretøyet drar med seg.

Som vanlig i et kjøretøy med mye automatikk er det noe du blir varslet om, og veldig mye som foregår bak kulissene. Om det faktisk var vindassistenten vi merket i disse situasjonene, eller bare stabiliteten i en svært tung bil, er litt vanskelig å si. Bilen varslet i hvert fall ikke om noe underveis.

Noen utfordringer

Mercedes' løsning virker å være forholdsvis sårbar for skitt og snø over radaren. Radaren sitter under kameraet i det svarte feltet i grillen. Vi startet med en helt nyvasket bil, og fikk opp varselet rundt ett døgn senere, på våt og skitten vei. Riktig nok etter ganske mange kjørte kilometer.

Underveis i testperioden varslet radaren at den hadde blitt skitten og sluttet å fungere.
Underveis i testperioden varslet radaren at den hadde blitt skitten og sluttet å fungere. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

I løpet av nøyaktig ett års bilhold, med utendørs parkering, frysende regn og ekstremt møkkete veier i perioder, har Golfen jeg kjører rundt i varslet én gang om at sensoren som besørger avstandsmålinger har vært midlertidig ute av drift. Da var hele bilen dekket av en tykk isglassur.

Våte veier og mørke er heller ikke helt heldig for all automatikken. Spesielt ikke om også veimerkingen er middels dårlig. Vi snakker ikke om fraværende veimerking, men merking der de heltrukne linjene kanskje har rukket å erodere litt siden de ble malt på. Godt brukbart for menneskesyn, men problematiske for bildesensorene og datamaskinene i Mercedesen.

Feltassistansen var betydelig oftere ute av drift ved mørkekjøring enn ved kjøring på dagtid, og spesielt skiltavlesningen ble av og til litt kokko. På ett tidspunkt fikk vi for eksempel beskjed om at fartsgrensen forbi Kristiansand sentrum var på 110 kilometer i timen.

Råere utgave av de samme funksjonene

Selv om de to bilene har en del av det samme utstyret, er opplevelsen av dem ganske forskjellig. Golfen fremstår som en enkel og kompakt bil. Den har skjermer både i dashbordet og i midtkonsollen, men både kvalitet, respons og størrelse er lysår bak det du får i Mercedes heftigste luksusklasse.

I Mercedes S500 Plug-in Hybrid handler alt om helhet. Du får knapper til å justere på så godt som alt inni hele bilen. Innledningsvis blir det litt overveldende.

Etter en tid begynner man likevel å få kontroll på stadig mer av funksjonaliteten. Vi cruiset de siste kilometerne inn mot Oslo med en varm massasje fra setene, og for en stor del med bilen som sin egen sjåfør.

Et glis hadde gradvis spredt seg fra øre til øre på undertegnede. Men tross all verdens hjelpesystemer ble det raskt til en bekymret mine da vi skulle buksere den gigantiske sedanen inn i parkeringshuset for kvelden.

En annen bil med store mengder automatikk er Teslas nye Model S. Les testen av den helsprø elbilen her.

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen