Test Mercedes Benz S500 Plug-in Hybrid

Den nye S-klassen skal ha alt som skal til for å kjøre på egen hånd. Vi prøvekjører millionbilen. (Bilde: Kristoffer Møllevik, Tek.no)

Denne bilen har et hjelpemiddel for alt

Vi sammenlikner millionbilen Mercedes S500 Plug-in Hybrid med en Golf. Les test og se video.

Bilene våre blir stadig mer avanserte. Forbrenningsmotoren foredles for å få ned forbruket, og elektriske motorer har blitt dagligdags i nye biler. For deg som sjåfør er det kanskje de mange variantene av førerassistanse som er mest merkbare i hverdagen.

Da vi nylig fikk spørsmål om vi ønsket å prøvekjøre Mercedes' nye hybridbil, S500 Plug-in Hybrid, var vi ikke vanskelige å be. Dette skal være en av de mest teknisk avanserte bilene på kloden. Det er også en real luksusbil, med en størrelse som har lite til felles med sedaner flest.

Mitt første møte med førerassistanse

Først spoler vi tiden litt tilbake.

Undertegnede har levd med eldre, brukte biler siden førerkortet var et faktum, men skulle endelig oppgradere til noe nytt for fire år siden. Først og fremst ville jeg ha en bil med garanti, og forutsigbarhet. Valget falt på en Volkswagen Golf. Den ble mitt første møte med automatikken som skal hjelpe sjåfører under forskjellige forhold. Veldig imponerende var det imidlertid ikke. Vindusviskerne kunne styre seg selv, i teorien.

I praksis ble det til at jeg måtte aktivere dem manuelt ved oppstart, og titt og ofte ble vindusviskerne så entusiastiske at jeg måtte stoppe dem manuelt også.

Siste generasjon Golf har mengder av førerassistanse, inkludert automatisk cruise control og feltassistanse.
Siste generasjon Golf har mengder av førerassistanse, inkludert automatisk cruise control og feltassistanse. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Noen år senere, og tiden var inne for ny bil. Atter en Golf ble valgt, og denne gangen var den fullastet med denne teknologien. Siste generasjon av småbilen kan holde avstanden til bilen foran selv. Den kan bremse helt opp, om nødvendig, og gasse på igjen så fort trafikken flyter. Dersom konsentrasjonen glipper, og bilen er på vei over i feil kjørefelt vil bilen automatisk begynne å jobbe for å komme seg tilbake igjen.

Automatiske vindusviskere og fullautomatiske lys hørte også med i pakken. Bilen er ett år gammel nå, og kontrasten opp til Mercedes S-klasse er noe av det vi er mest spente på. En Golf med dette utstyrsnivået koster et sted mellom 300 000 og 400 000 kroner, avhengig av hva slags strikkmotor den er utstyrt med.

Mercedes S-klasse har en startpris på 920 000 kroner, mens bilen vi prøvekjører selges for rundt 1,7 millioner kroner.

Kan vi kjøre den langt, og lenger enn langt?

Etter min erfaring krever de mest avanserte førerassistansesystemene en god del bruk før tilliten er på plass.

Når bremser bilen? Kommer den til å bremse? Tankene flyr gjennom hodet på vei inn i en trafikkstans, der bilen i teorien skal stoppe helt på egen hånd. De første gangene sitter man klar med foten millimetre over bremsepedalen, og lurer på om man skal gripe inn, eller la bilen styre showet.

Min egen bil ble langkjørt fra Oslo til Stavanger for at jeg skulle lære meg å stole på systemene, og spørsmålet ble da om vi kunne gjøre det samme med en Mercedes av det voksne slaget. Det fikk vi lov til.

Se flere bilder og video av Mercedes S500 Plug-in Hybrid i dette fotoessayet. (Tek Ekstra)

Vårt første møte med en gigant

En kan spørre seg hvor nødvendig haugevis av førerassistanse er i en liten bybil som en Golf. Så fort vi klatrer inn i Mercedes S500 merker vi imidlertid at denne bilen har bruk for disse systemene. Bilen er en 5,24 meter lang sedan, og dermed lenger fra ende til ende enn mange stasjonsvogner.

Mercedes S500 i hybridutgave er lang. Svært lang. Da kommer det datagenererte fugleperspektivet godt med.
Mercedes S500 i hybridutgave er lang. Svært lang. Da kommer det datagenererte fugleperspektivet godt med. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Høyt panser og høyt bagasjeromslokk gjør at sikten tidvis kan være begrenset. Da kommer det godt med at Mercedes har strødd et solid antall kamera rundt bilen. Så fort du setter bilen i revers aktiveres funksjonen automatisk, og et bilde av bilens omgivelser dukker opp. Dette er rett og slett et ryggekamera på steroider. Takket være kamera under hvert sidespeil ser du akkurat hvor bilens sider er plassert. Det er langt mellom for- og bakaksling på en bil av denne typen. Det kombinert med veldig god svingradius for en så stor bil, gir en viss fare for å brette den rundt en stolpe om man svinger for skarpt.

Man blir vant til en bilstørrelse over tid, og lærer seg hvor man har bilen. Kamerasystemet S-klassen vår er utstyrt med korter betydelig ned på denne læringsprosessen. Selvfølgelig har den også ordinære parkeringssensorer, som hyler og skriker fra den retningen hindringen er nærmest.

Hva er det der?

Bilen har et kamera som spretter ut av grillen når parkeringsfunksjonene aktiveres. Sammen med dette jobber et kamera under hvert sidespeil, og et ryggekamera bak. Dermed kan bilen vise deg parkeringen i et datagenerert fugleperspektiv.
Bilen har et kamera som spretter ut av grillen når parkeringsfunksjonene aktiveres. Sammen med dette jobber et kamera under hvert sidespeil, og et ryggekamera bak. Dermed kan bilen vise deg parkeringen i et datagenerert fugleperspektiv. Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no

Ved et par anledninger begynte folk utenfor bilen å peke og le da vi skulle manøvrere slagskipet inn på en passende parkeringsplass. Bilen har nemlig en stor plate i grillen, under den ikoniske Mercedes-stjernen.

I denne platen sitter blant annet det forovervendte parkeringskameraet. Så fort du aktiverer funksjonen med en egen knapp, eller setter den i revers, vipper en del av dette svarte feltet ut og viser frem kameraet. Nesten som om bilen markerer revir. Her bor jeg. Blant enkelte er det en vedtatt sannhet at tyske ingeniører ikke har humor. Mercedes S-klasse drar en del av løsningene så langt ut at vi er sterkt skeptiske til slike påstander. Her må noen ha hatt det litt gøy i utviklingsprosessen.

Alle verdens kamerasystemer og sensorer er til begrenset  hjelp når snøfallet står på som verst. Det som derimot er til hjelp, er at bilen stort sett ikke bruker forbrenningsmotoren under parkering i det hele tatt. Dermed trenger man ikke å tenke på at motoren av og til kan være litt ivrig når den er kald, slik vanlige motorer gjerne kan bli.  S-klassen med hybriddrift er ekstremt forutsigbar på dette området,  og gir deg svært jevn kraft ned til bakhjulene.

På neste side kan du bli med oss ut på motorveien og
lese mer om hvordan elektronikken fungerer
»

Se video av når vi prøvekjører bilen:

Vi tester ut «autopiloten» i Mercedes Benz S500 Plug-in Hybrid.

Bli med ut på motorveien

Gå til side

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen