Lysene på G560 kan reagere på ting som skjer i enkelte spill, som for eksempel at du får politiet etter deg i GTA V

Test Logitech G560

Lysene på G560 kan reagere på ting som skjer i enkelte spill, som for eksempel at du får politiet etter deg i GTA V (Foto: Kristoffer Møllevik)

Reagerer på ting som skjer i spillet med lys

Lyden er ikke så gal heller.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Det er langt mellom de reelt nyttige innovasjonene innen dataspilltilbehøret, selv om produsentene stadig prøver.

Trådløst ladbare spillmus er en slik nyttig en, mens vibrasjonsmoteren i SteelSeries Rival 700 var for det meste bare teoretisk nyttig. Siste sprell kommer fra Logitech og deres G560, et 2.1 høyttaleranlegg for PC, med forholdsvis kraftige RGB-lys som er laget for å lyse opp selve høyttalerne, og veggen bak.

Dette er naturlig nok koblet opp til ulike funksjoner i ulike spill, slik at de for eksempel blinker rødt og blått når vi er i politiets søkelys i GTA V.

Men med en prislapp på omtrent 2600 kroner, hvor nyttig er dette egentlig, for eksempel sammenlignet med surroundanlegget Z906 som med jevne mellomrom er å finne til 1000 kroner mindre?

Design og spesifikasjoner

Utover lyset gjør ikke høyttalerne mye utav seg, og med det runde designet føles det som de tar mindre plass. Foto: Kristoffer Møllevik

G560 består av to høyttalere og en subwoofer. Subwooferen er firkantet, nøytralt sort og forholdsvis kompakt og plasseringsvennlig med sine 25x20x40 centimeter. Et nedovervent basselement skal sørge for god spredning i rommet, og bakpå finner vi tilkobling for USB-en fra PC-en, minijack og fargekodede innganger for høyttalerne.

Høyttalerne er beskjedne nok (før lyset slås på, i alle fall), og måler i underkant av 15 centimeter i diameter (elementene måler 63,5 mm), med et slags lysfelt som stikker ut på innsiden av begge og gir dem noen centimeter ekstra i bredden. På baksiden finner vi et større, diffust lyspanel som skal «søle» lys på veggen, og på høyre høyttaler finner vi i tillegg utgang for hodetelefoner, av/på-knapp, Bluetooth av/på, digital volumstyring og en programmerbar «G»-knapp som for eksempel kan kobles opp til å veksle mellom ulike EQ-oppsett.

Logitech har ikke oppgitt effekten for hver enkelt høyttaler, men samlet har anlegget en oppgitt effekttopp på 240 Watt, og 120 Watt RMS. Det imponerer neppe desibelterroristene på The Gathering, men nok til at du ikke trenger å skamme deg på neste hjemmefest, og mer enn nok for spilling på datarommet.

Oppsett og bruk

Oppsettet er veldig rett frem og enkelt, og fargekodede kabler er en fin detalj. Foto: Kristoffer Møllevik

Hva oppsettet angår, er egentlig den største jobben gjort når du har fått den drøyt 7 kilo tunge eska i hus. Så må du plassere subwooferen på et egnet sted, koble den til PC-en via en lang USB-ledning som følger med, så kobler du høyttalerne til sub-en med fargekodede plugger, og det er egentlig det.

Skal du ha fullt utbytte av dem bør du også laste ned Logitech Gaming Software til PC-en din. Det er her du får kontroll over EQ-en, innstillinger for lyseffektene og den programmerbare «G»-knappen. Programvaren er enkel å bruke, og du kan lage ulike forhåndsoppsett som du kan koble til ulike spill. For eksempel kan du velge en EQ med grom bass til GTA V, og ett oppsett med tydeligere lyd i de høyere frekvensene for konkurransespill som CS og PUBG.

Det eneste vi savner, er noe som kunne gjort det tydeligere om vi koblet oss på spillets egne lysfunksjoner. For eksempel på lysinnstillingene under GTA V, hvor vi kan velge mellom fem ulike lysprofiler, uten at vi skjønner helt hvilken som kommer til å koble oss inn på systemet som gjør at høyttalerlyset blinker som blålys når vi har politiet i hælene.

G560, lysmodus

Fastsatt farge: Låser lysene til én farge, og én lysstyrke. Kan brukes til pynt, eller for å indikere at en bestemt profil er valgt. Aktiverer også spill-spesifikke funksjoner

Fargesyklus: Veksler sømløst fra farge til farge.

Pusteeffekt: Én farge, men styrken på lyset går i bølger

Lydvisualisering: Lyset responderer på lyden, for eksempel ved å blinke i takt med musikken. Lavere frekvenser går til lyset bak, høyere frekvenser foran

Screen sampler: Plukker farger fra valgte soner av skjermen, kan brukes for å skape en illusjon av at skjermbildet utvides, eller ved å plukke ut en bestemt bit for bestemt fargeinformasjon, for eksempel en «Health bar» som skifter fra grønt til rødt.

Lyseffektene - godt eller gimmick?

Lysene på G560 fungerer på fem ulike måter, to av dem er mer dekorative, og tre av dem kan brukes til å bygge ut spillopplevelsen.

Den første er den fastsatte fargen, som i spill som støtter det vil reagere på det som skjer i spillet. I Battlefield 1 blir for eksempel lyset rødt når du dør, og grønt når du går i gass. I Fortnite endrer fargene seg med spillets døgnsyklus. I CS:GO og DOTA endrer fargene seg med hvilket lag du er på. Det er en forholdsvis kort liste med andre spill som gjør lignende ting, og den som gjør mest utav det er nok GTA V med sitt "politilys". Felles for dem alle er at de fleste bare er litt morsomme, og ingen av dem er direkte nyttige. Du blir for eksempel ikke bedre i CS av at høyttalerne lyser oransje fordi du spiller som terrorist. Da hadde det vært mer nyttig hvis de blinket når du må lade våpenet, eller skiftet farge når du kan respawne eller noe slikt.

Skjermsampler-funksjonen kan da være litt morsommere, men vi fikk den ikke til å fungere helt som vi hadde håpet. Etter noen litt ujevne resultater på noen filmer og serier, bestemte vi oss for å testkjøre skjerm-sampleren i Fallout 4. I håp om å få et litt mer stabilt lys, markerte vi nå mye større områder på skjermen enn det programmet gjør i utgangspunktet, hvor begge lyssonene på hver høyttaler dekket hele høyden av skjermen og hver sin ytterste fjerde/femte-del i bredden. Håpet var å skape enn Philips Hue-aktig effekt som kan skape en illusjon av større skjerm, eller i det minste gi en mer oppslukende opplevelse ved at atmosfæren fra spillet søler over på skjermen bak.

En kul måte å bruke skjermsampleren på, er å markere deler av skjermen som har fargekodet informasjon, som for eksempel helse-stripa i PUBG. Skjermbilde: PlayerUnknown's Battlegrounds og Logitech Gaming Software

Så når jeg står nede i Bostons byruiner med en rekke murbygninger til høyre for meg, og stort sett grå betong på venstre side, forventet jeg at høyttalerne skulle gi meg et slags gjennomsnitt, med rødlige farger på høyre side, og mer nedtonet hvitt lys på venstre. Istedet veksler de fra himmel, til mur, til planter, til den knallgrønne UI-fargen, et sted halvveis mellom stabilt og ustabilt. Inne i et av spillets mange industribygg blir jeg varmt mottatt av lasergevær og molotov cocktails, og innimellom fungerer lyseffekten veldig bra. Idet jeg får en brannbombe i trynet slår høyttalerlyset kraftig ut i rødt, gult og oransje, og når en rød laserstråle kommer inn fra høyre, blinker det kraftig rødt fra høyre høyttaler. Det er veldig kult, men for ustabilt. Neste gang jeg blir beskutt har høyttalene bestemt seg for å sample det blå dagslyset fra et vindu jeg gikk forbi i stedet…

En bedre måte å bruke denne skjermsamplingsfunksjonen på kan være å sette den til helt bestemte, små deler av skjermen. For eksempel helse-stripa i PUBG som blir gul, og så rød etterhvert som vi blir skadet.

Videodemo av hvordan audiovisualiseringen kan fungere med litt justering

Men lydvisualiseringen, den enkleste av de tre, var nok også den beste. Ved å justere litt her slik at den bare reagerte på de høyeste lydene, og slik at den ikke konstant vekslet mellom alle regnbuens farger, klarte vi å lage en ganske kul effekt som reagerte på skudd og eksplosjoner i spill. Det er ikke perfekt, da den for eksempel slo ut på andre ting også, som høye billyder i GTA V, samtidig som lyddempede våpen i Fallout 4 gikk under radaren. Men når den fungerte, var det ganske kult, for eksempel da høyttalerne lyste opp i rødt og gulhvitt idet en bil gikk i lufta med en kraftig eksplosjon, som fikk et utvidet nedslagsfelt utenfor skjermens kanter. 

Lydkvalitet

Lyden er alt for bass-tung, men så lenge du bruker G560 fra PC-en kommer du langt med en enkel bassreduksjon. Skjermbilde: Logitech Gaming Software

Lys eller ikke, for 2600 kroner forventer vi fortsatt at lyden skal være ganske bra. Og det er den, men det krever litt justering. For der mange andre anlegg med subwoofer lar oss justere styrken på sub-en med en knapp på selve høyttaleren, må vi inn i programvaren på datamaskinen for å gjøre dette med G560. I utgangspunktet synes vi nemlig bassen er alt for fremtredende, spesielt når vi spiller på lavt volum. Med litt justering av programmets 10-punkts EQ blir resultatet straks bedre, men denne bærer dessverre ikke over til Bluetooth- eller minijacktilkoblingene, noe som etter vår mening ødelegger veldig for flerbruksmulighetene til anlegget.

Så lenge du holder deg på PC-en, og er villig til å bruke litt tid på EQ-en (en enkel bassreduksjon fungerer greit), er lyden veldig fin. Bassen og de nedre mellomtonene er fyldige og fine, og de høyere tonene er både tydelige og behagelige, selv om vi tror litt kravstore lyttere kan savne litt klarhet helt i toppen. Men da skal det også sies at vi nå først og fremst sammenligner anlegget med gode spill-hodetelefoner, siden vi så sjeldent tester høyttalere for dataspill, så noe av klarheten vi føler vi savner kan komme fra isolasjonen vi får med hodetelefonene.

Konklusjon

Lyden er god, og lysene er morsomme, særlig med justering, og vi krysser fingrene for at det kommer mer, og nyttigere, spillspesifikk funksjonalitet med tiden. Foto: Kristoffer Møllevik

G560 er et morsomt og interessant konsept, men med mye forbedringspotensiale. Vi trenger flere spill-spesifikke funksjoner før lyseffekten får en reell nytteverdi, og skjermsamplingsfunksjonen er for ustabil for vår smak. Men lydvisualiseringen fungerte bra etter litt justering, og vi ser et bra potensiale her hvis spillene tilrettelegges mer for slike funksjoner. Det kan dog virke som spillutviklerne selv ikke prioriterer slikt veldig høyt. SteelSeries' noe tilsvarende «Gamesense» har for eksempel stått på stedet hvil ganske lenge nå med veldig få spill. Logitechs spilldatabase er noe større, men nytteverdien som kan gi et reelt konkurransefortrinn uteblir fortsatt.

Utover det er det jo et pent lite høyttalersett med både mye og god lyd (med litt justering), men det er mange rimeligere alternativer du kan vurdere hvis du ikke er så opptatt av lyseffektene. Logitechs eget surroundanlegg Z906 er det første vi kommer på, men det krever også at du har et lydkort som det kan fungere med.

Men kanskje vil du heller legge pengene i en større skjerm? Da kan du sjekke vår testoversikt her »a


"Gode høyttalere som forsøker å gjøre noe nytt og nyttig, men er ikke helt der enda."

Fordeler

  • God lyd
  • Pent design
  • Morsomme lyseffekter knyttet til ting i spillet, lyden eller skjermen
  • God programvare

Ting å tenke på

  • Lyd fra Bluetooth eller minijack blir alt for basstung, EQ kan bare justeres fra PC.
  • Foreløpig lite spillspesifikk støtte
  • Den spillspesifikke støtten som er, er mer morsom enn nyttig

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen