Heisann! iPhone 6S har en del nyheter, men de synes ikke utenpå. 3D Touch er viktigst, og kan endre måten vi bruker mobilene våre på.

Test iPhone 6S

Heisann! iPhone 6S har en del nyheter, men de synes ikke utenpå. 3D Touch er viktigst, og kan endre måten vi bruker mobilene våre på. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

Den nye iPhone-skjermen endrer måten vi bruker telefonen på

Hvis nyheten er stor nok behøves det ikke så mange av dem i et nytt flaggskip.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Vi har bare såvidt nevnt 3D Touch så langt, men nå er tiden inne for å se litt nærmere på løsningen.

Før lansering var jeg svært skeptisk til denne teknologien. Den beslektede varianten, Force Touch, har eksistert på Apples smartklokke, og i pekeplatene på nye Macer en stund. Der fikk jeg ikke inntrykk av at den tilførte kjempemye. Rett nok har jeg ikke jobbet fast med noen maskin med Force Touch, og jeg har heller ikke hatt anledning til å bruke klokken mye. Men — det skulle heller ikke mye bruk av 3D Touch i iPhone 6S til for å snu opp ned på det inntrykket.

Nyttigere enn Force Touch

For det første kan 3D Touch oppfatte mer enn bare ekstra harde trykk, slik Force Touch-varianten kan. Apper kan benytte seg av løsningen og gi deg en trinnløs justering av alt fra penselstørrelse til gasspådrag i spill. Det er intuitivt og det er svært nyttig. I Apples egne menyer oppfører imidlertid 3D Touch seg mye slik vi kjenner Force Touch fra før, altså som en usynlig ekstraknapp som henter frem undermenyer.

Nye iPhone 6S har blitt bittelitt tykkere enn forrige modell, men det er ikke merkbart uten å ha de to telefonene ved siden av hverandre.
Nye iPhone 6S har blitt bittelitt tykkere enn forrige modell, men det er ikke merkbart uten å ha de to telefonene ved siden av hverandre. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Men også her er inntrykket betydelig bedre enn av løsningen vi har sett tidligere. Kanskje er det bare formfaktoren som gjør at det føles så naturlig? Selv om jeg vet det har lite for seg har også jeg en tendens til å trykke hardere på fjernkontroller når batteriene er i ferd med å dø, og lenge før 3D Touchs dager trykket jeg hardere på mobilskjermen når spillutfordringer så ut til å gå dårlig. Det må da være litt ekstra gass å oppdrive i dette bilspillet!

Og nå er det ekstra gass å oppdrive i bilspillet. Eller, foreløpig er det ikke så mange spill som støtter teknologien, men Wip3out-klonen AG Drive virker bra med den nye løsningen. Jo hardere du trykker, desto mer gasser den svevende konkurransevogna på. Også bremsingen fungerer på samme måte. Et lett trykk på skjermen gjør deg klar til å ta den krappe svingen, mens et hardt trykk har betydelig mer til felles med en skikkelig nødbrems. Var det en katt vi så gå over banen?

Hurtigmenyer er den vanligste 3D Touch-funksjonen

Menyen ser ut som før, men trykker du litt hardere dukker nyhetene opp.
Menyen ser ut som før, men trykker du litt hardere dukker nyhetene opp. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Foreløpig er den aller vanligste appstøtten for 3D Touch såkalte Quick Actions, eller hurtigfunksjoner. Denne løsningen bruker Apple for sine egne apper, men her har det også kommet støtte fra mange andre.

Det handler enkelt og greit om å få tilgang på appens viktigste funksjoner gjennom et ekstra hardt trykk på ikonet som hører til. For eksempel gir et hardt trykk på klokkeikonet deg mulighet til å opprette en ny alarm idet du åpner appen. Tredjeparts apper som Twitter og Dropbox har allerede støtte for denne typen bruk, og det virker som om dette er første steg på veien mot fullverdig støtte for teknologien.

Å lære seg teknikken for dette tok et par forsøk da vi prøvde ut telefonen for første gang, men siden har dette vært en svært enkel handling å gjøre på nytt. Du legger fingeren på skjermen, lar den dvele et bittelite øyeblikk, før du trykker til litt hardere og menyen spretter opp samtidig med en liten vibrasjon fra telefonen.

Forsøker du å åpne en app som ikke er laget for løsningen på samme måte, gir telefonen deg bare et par vibrasjoner mens skjermen ser ut som den skal åpne menyer, før den hopper tilbake til utgangspunktet. Dette kunne kanskje blitt håndtert noe mer elegant, men for de appene man bruker ofte blir det fort en vane hvor funksjonen virker og hvor den ikke virker.

«Lek og lær» får en ekstra dimensjon

Du kan dessuten sveipe hardt inn over skjermen med tommelen for å veksle mellom apper. Funksjonen likner løsningen vi kjenner fra iPad der fire samtidige fingre på skjermen lar deg sveipe mellom apper.

Om vi ser tilbake til tredjeparts apper igjen synes vi dessuten det er spennende at lek og lær-apper ser ut til å ha trykket funksjonen til sitt bryst. I appen Endless Reader kan barn lære seg å lese, og ved å trykke på bokstavene leses de opp høyt fra telefonen. Trykker man hardere får stemmen mer og mer heliumstemme, og noen av opplesningene synger underveis. Så morsomt og intuitivt at jeg ble sittende i mange minutter med den lille appen som egentlig bare skulle prøvekjøres.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Lek og lær får en ny dimensjon når man kan trykke på ord og bokstaver og få ulik respons avhengig av hvor hardt man trykker.
Lek og lær får en ny dimensjon når man kan trykke på ord og bokstaver og få ulik respons avhengig av hvor hardt man trykker. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Det er mye vi kan si om 3D Touch, og vi har nok bare berørt en liten flik av brukeropplevelsen som påvirkes av funksjonen. Men ligger også en viktig årsak til at vi er så imponert over funksjonen. Apple har åpenbart tenkt helhet med 3D Touch. Funksjonen spiller en rolle, eller kan spille en rolle, nær sagt hvor som helst i operativsystemet.

3D Touch blir veldig fort en vane

Selv om det er få apper på markedet som støtter den nå, viser de som finnes med all tydelighet hvor dette bærer. Det er kanskje spesielt mobilspillere og folk som gjør kreative jobber med telefonene sine som kan se frem til løsningen, men også for folk flest blir nok dette en av de funksjonene som sitter så godt i fingrene at man plutselig leter etter samme type respons når man bruker andre telefoner. Slik er det iallfall for undertegnede.

Heri ligger også en kontrast til de mange nye funksjonene som støtt lanseres på Android-plattformen. Mange av dem er svært gode, og nyttige, men det er veldig sjelden vi opplever at integrasjonen er like god og like dyp. Løsninger kan virke i én del av menysystemet, men ikke i en annen. Da blir det heller ikke noen innlært vane å bruke funkjsonene, slik det veldig lett blir med 3D Touch.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Smules Magic Piano bruker trykkfølsomheten til å avgjøre hvor kraftig en tone skal spilles, omtrent som på et vanlig klaviatur.
Smules Magic Piano bruker trykkfølsomheten til å avgjøre hvor kraftig en tone skal spilles, omtrent som på et vanlig klaviatur. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Liknende funksjonalitet er allerede lansert på Android-plattformen, men foreløpig er det kun en av Huaweis modeller som støtter denne typen bruk. Det kan bli spennende å se om Google henter inn funksjonaliteten til selve Android-plattformen, slik de gjorde med for eksempel deler av Samsungs sikkerhetsfunksjonalitet i Knox-løsningen.

Det kjente selskapet Synaptics som produserer pekeplater og berøringsteknologi annonserte nylig at de jobber med en liknende løsning for Android. Les mer om det her (Digi.no) »

Dersom funksjonaliteten er tilgjengelig på tvers av plattformer vil sannsynligvis apper og løsninger for den utvikle seg fortere, selv om Apple sannsynligvis står så sterkt at de kan trekke lasset selv.

Siri på norsk

Siri er endelig tilgjengelig for nordmenn. Ved første oppstart vil taleassistenten ha litt opplæring.
Siri er endelig tilgjengelig for nordmenn. Ved første oppstart vil taleassistenten ha litt opplæring. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Taleassistenten Siri har vært et fast innslag på Apples telefoner og nettbrett i flere år. Men her på berget har vi ikke hatt gleden av noe nært bekjentskap med hjelperen, først og fremst fordi den ikke var tilgjengelig på norsk. iPhone 6S og iOS 9 markerer slutten på det, og vi får endelig slå av en prat med assistenten.

Foreløpig er det ikke all verden nytte vi føler vi får ut av tjenesten. Det er rett og slett for mye den ikke forstår, og de maskinaktige svarene den gir antyder at det fortsatt er tidlig i løypa.

Etter å ha bodd mange steder i Norge snakker jeg en slags blandet dialekt som først og fremst er nordnorsk, men med islett av ord og uttrykk fra flere steder enn Bodø, der jeg har bodd lengst. Etter noen forsøk begynner assistenten å forstå dialektord som «korsn» (hvordan) og «kor» (hvor), så alt tyder på at den over tid vil forstå dialekt ganske greit.

Det som er verre er at selve syntaksen, altså ordene den leter etter og den grammatiske oppbyggingen, når du spør er fryktelig uklar. Sett opp et møte? Lag et møte? Lagre et møte? Vi måtte prøve mange ganger før assistenten skjønte alle ordene, eller ikke bommet på betydningen.

Det er også litt rart at Siri støtt spør om svarene var til hjelp. Nysgjerrig på hvorfor spørsmålet kommer, svarer jeg ja. Hvem vet, kanskje den setter opp navigasjon til stedet den foreslo? I stedet kommer det gjerne bare et tørt «javel» fra telefonen. Ikke så fryktelig nyttig.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Tross opplæring er det tidvis vanskelig å få Siri til å samarbeide. Det største problemet er at det er vanskelig å forutse hvordan den vil reagere på setningen du sier, men av og til skjønner den absolutt ingenting. For ordens skyld, det vi lurte på var hva slags mat en hamster skulle ha.
Tross opplæring er det tidvis vanskelig å få Siri til å samarbeide. Det største problemet er at det er vanskelig å forutse hvordan den vil reagere på setningen du sier, men av og til skjønner den absolutt ingenting. For ordens skyld, det vi lurte på var hva slags mat en hamster skulle ha. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Den store fordelen med en slik taleassistent er at den kan aktiveres bare ved å si et stikkord høyt. Si «hei siri» og telefonen lytter noenlunde konsentrert i noen sekunder. Det betyr at du kan få til å gjøre enkle ting uten å måtte strekke deg etter den. Spesielt nyttig kan det være i bil, eller om du bruker hendene til andre ting som oppvasken eller på et vanlig tastatur.

Men har du telefonen tilgjengelig er det langt kjappere og mer treffsikkert å bare trykke på den på vanlig vis.

Som vanlig telefon

Telefonen gir deg en kjapp mulighet til å skru opp størrelsen på skjermelementene innledningsvis. Ellers har innstillingsmenyen massevis av verktøy for deg som trenger litt ekstra hjelp til å se eller høre telefonen.
Telefonen gir deg en kjapp mulighet til å skru opp størrelsen på skjermelementene innledningsvis. Ellers har innstillingsmenyen massevis av verktøy for deg som trenger litt ekstra hjelp til å se eller høre telefonen. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Tross nye funksjoner og raskere innmat er fortsatt den grunnleggende telefonfunksjonaliteten viktig for mange. Her har det skjedd noen endringer. Den viktigste er at iOS 9 nå har et helt nytt tastatur som endelig viser store og små bokstaver på en intuitiv måte.

Tidligere ble dette løst ved at tastaturet viste store bokstaver hele tiden, og bare byttet farge på tegnene for å markere om stor bokstav var valgt. Det var ikke den mest intuitive løsningen vi har støtt på. Det vil alltid være delte meninger om designendringer Apple foretar seg, men vi synes det nye tastaturet fungerer helt utmerket.

Siden iOS 8 har du uansett hatt muligheten til å hente ned alternative tastatur så som Swype eller Swiftkey.

Vi noterer oss at iPhone 6S får en del pepper for batteritid i enkelte tester i utlandet. Internett er på saken, og ser ut til å ha funnet ut at det handler om de to forskjellige A9-brikkene som driver telefonen (Engadget.com). Den ene er laget av Samsung, mens den andre er laget av kinesiske TSMC. Sistnevnte skal ha gitt vesentlig bedre batteritid da den ble testet av en bruker på Reddit.

Det er også TSMC-brikken som står i vår testtelefon, og vi har ingenting negativt å si om batteriet, som vi har ladet hver kveld så langt, med en grei liten strømreserve til overs. Batteritiden er altså på det jevne, og kunne godt blitt bedre, men katastrofalt dårlig er den ikke på vårt testeksemplar.

Touch ID-sensoren som registrerer fingeravtrykk har blitt veldig mye kjappere i nyeste iPhone-modell. Nå er også koden som hører til sekssifret.
Touch ID-sensoren som registrerer fingeravtrykk har blitt veldig mye kjappere i nyeste iPhone-modell. Nå er også koden som hører til sekssifret. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Verdt å nevne er det at største iPhone i forrige generasjon varte lenger på en lading, og slik er det sannsynligvis med denne generasjonen og. Ellers fokuserer konkurrenter som Sony mye på batteritid om dagen, og lading annenhver dag er innen rekkevidde om du er på jakt etter det, men det skal du være en nokså forsiktig mobilbruker før du får her.

I vanlig samtale får du god lyd ut av iPhone 6S, og den støtter også omtrent det som er av aktuelle nettverksteknologier.

Egne løsninger for deg som er svaksynt hører også med her. Noe av det første du blir spurt om når du starter en iPhone med iOS 9 er om du ønsker spesielt store ikoner og tekst. Vi liker at Apple synliggjør fokuset fra første stund.

Hvis du har strengere krav enn det større skjermelementer kan tilfredsstille, har Apple et helt batteri av andre hjelpemidler til deg under Tilgjengelighet i innstillingsmenyen.

Ytelsestester

Telefoner i denne enden av prislisten yter som regel godt nok og vel så det. Det er også tilfellet for iPhone 6S. Vi har ikke opplevd noen tregheter noe sted som er verdt å nevne, men en ytelsestest kan også si litt om hva slags type spill og programvare du kan kjøre fremover.

Jo heftigere grafikk og funksjonalitet, desto mer ytelse krever appene som regel. Et høyt ytelsestall betyr enkelt og greit at telefonen er klar for programvare som krever mye, og høyere tall enn for andre telefoner betyr at den kan fortsette å gjøre det lenger enn telefonene som ikke yter like godt. Det til tross for at opplevd ytelse i menyer og under vanlig bruk kan være identisk.

For iPhone 6S er uansett svaret fra ytelsestestene det samme som brukeropplevelsen gir inntrykk av. Her bor det masse prestanda under panseret.

Til spill

Vi har alt vært innom iPhone 6S og spill en liten tur. 3D Touch er den viktigste nyheten for deg som spiller på telefonen, om ikke i dag så sannsynligvis i morgen. Men selv om utvalget spill for den nye funksjonen er magert, er det på denne plattformen spill ofte kommer først.

Det er et betydelig større antall Android-enheter i folks lommer enn det er dyre Apple-telefoner om vi ser på verden som helhet. Men betalingsviljen blant Apples kunder har vært dokumentert i undersøkelse etter undersøkelse, og det er fortsatt ingen sjeldenhet at programvare lanseres på iPhone før den blir tilgjengelig på Android-enheter.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Trykker vi litt hardere, går det litt fortere. AG Drive er ett av de første spillene som støtter den trykkfølsomme skjermen.
Trykker vi litt hardere, går det litt fortere. AG Drive er ett av de første spillene som støtter den trykkfølsomme skjermen. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Til spillbruk er også iPhone-modellene gode. De solide byggematerialene gjør også at de tåler spilling til knokene blir hvite uten å gi fra seg skjemmende/skremmende knirkelyder eller andre tegn på svakhet.

Vi kunne veldig gjerne ønsket oss en iPhone med stereohøyttalere. For konkurrenter som Sony og HTC har dette blitt en selvsagt del av toppmodellene, og sitter man for seg selv uten hodetelefoner kan innebygget lyd være helt tilstrekkelig. Fra iPhone 6S får vi fortsatt bare lyd ut av den ene spalten under telefonen. Det er svært høy og klar lyd telefonen får til å levere, men stereo er det altså ikke.

Ellers gjør aluminiumen at dette fortsatt er en ganske glatt telefon som det kan være fort gjort å miste ut av hendene. Er du en iherdig mobilgamer bør du altså vurdere om du trenger et deksel som kan gi litt mer friksjon mot hendene.

Apples vante ulemper og fordeler

Det følger med full Office-pakke, videoredigeringsprogramvare og læringsappen iTunesU der du kan ta gratis kurs.
Det følger med full Office-pakke, videoredigeringsprogramvare og læringsappen iTunesU der du kan ta gratis kurs. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Som vanlig er det på sin plass å nevne noen av tingene vi ikke liker så godt med Apples produkter. Den proprietære Lightning-kabelen som hører til er kjempefin å bruke, siden den kan settes inn begge veier, men med resten av elektronikkverdenen på MicroUSB kan du ta med deg flere kabler og fortsatt ikke ha reservekabel om mobilkabelen ryker.

Det blir stadig mindre behov for å bruke kabel og programvare for å styre telefonene, men skulle du ha behov for det er iTunes fortsatt en skikkelig frustrerende opplevelse for Windows-brukere. I OS X er tilstandene noe bedre, men å måtte bruke PC-programvare for å holde styr på grunnleggende ting som overføring av musikk til telefonen føles ganske gammeldags. Skytjenester som Spotify, Apple Music og Dropbox har i stor grad eliminert dette som problem.

Apple fortsetter å sky minnekort som pesten. Trenger du større lagringsplass må du enten sette din lit til god dekning og skytjenester, eller punge ut mer for telefonen. Akkurat som for Googles Nexus-modeller er det imidlertid en garantist for at ikke et dårlig eller gammelt minnekort kan påvirke ytelsen.

Nesten hver av ulempene vi kommer på med Apples iPhoner kan være en fordel for enkelte brukere eller i noen situasjoner. At Lightning-kabelen er proprietær og kan være vanskelig å få tak i er én side av saken. At lanseringen av pluggen i 2012 kan ha bidratt til at vi i dag ser nye USB type C-plugger rulle ut til Android-telefoner er den andre.

En svært kapabel stabel programvare følger som vanlig med. Her er det full Office-funksjonalitet og programvare for mer leken bruk så som Garage Band og iMovie. Disse er fortsatt viktige fordeler ved å kjøpe en iPhone, men spesielt for Office-funksjonaliteten har både Android og Windows Phone tilsvarende løsninger som enten er gratis eller ikke koster skjorta.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Pussig nok virker det ikke som om Garageband støtter nye 3D Touch. Ett av få «hull» der vi forventet å se slik funksjonalitet, men ikke fant den.
Pussig nok virker det ikke som om Garageband støtter nye 3D Touch. Ett av få «hull» der vi forventet å se slik funksjonalitet, men ikke fant den. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Høyere oppløsning i kameraet

Kameraet er en av de viktigste funksjonene i en heftig topptelefon, og Apples iPhone-modeller har de siste årene hatt svært gode kamera. Spesielt med tanke på vanlig håndholdt fotografering.

I iPhone 6S har Apple brukt en bildebrikke med høyere oppløsning. Der forrige utgave knipset bilder i 8 megapikslers oppløsning, får du nå 12 megapiksel store bilder ut av iPhone 6S. Brikken har noen endringer for å sikre at kvaliteten ikke går ned når antallet piksler økes. Fasedeteksjon er nå metoden som brukes til å fokusere, og skal gi raskere respons.

Vi opplever av iPhone 6S en sjelden gang sliter litt med å treffe riktig fokus, men ellers blir bildene svært gode. Om de blir bedre enn de vi fikk fra forrige modell er imidlertid ikke så godt å si. Detaljnivået er omtrent likt under gode forhold.

Tar gode bilder i halvmørket

Testbilde fra Apple iPhone 6S, håndholdt, auto.
I Berlin feirer de julen et par måneder før oss andre. Butikkvinduet hadde bare delvis belysning, og ute var skumringen i god gang.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Under vanskeligere forhold, med skumring og mørke, kan vi få ganske gode bilder ut av telefonen, men på vår vandretur i Berlin ga telefonen seg omtrent midtveis i skumringen. Den klarte seg ganske bra så lenge den hadde litt lys å jobbe med, men kvaliteten på bildene sank fort da mørket for alvor dekket byen.

Både Sonys Xperia Z5, Samsungs Galaxy S6 og de to nye Nexus-modellene fremheves som svært gode telefoner. Ikke minst av testnettstedet Dxomark, som utelukkende tester kamerafunksjonalitet når de prøvekjører telefoner. Akkurat nå er det Sonys toppmodell som troner øverst på listen, men iPhone 6S er foreløpig ikke testet.

Etter det vi klarer å bedømme med øyemål har iPhone 6S sine sterkeste kort på hånden i middels til svak belysning. Her er det forholdsvis enkelt å få skarpe bilder med mindre støy enn med forgjengeren. I vanlig dagslys er det verre å skille mellom dem.

Samtidig er også Galaxy S6 svært god i dårlig belysning, og Xperia Z5 var ikke tilgjengelig i hele testperioden, så vi har ikke sammenliknbare testbilder for den i dårlig lys.

En god kameramobil blant vel så gode konkurrenter

:|, Testbilde fra Apple iPhone 6S, håndholdt, auto.
Mellomfornøyd såpeholder fotografert i normal innendørs belysning.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Det er vanskelig, for ikke å si umulig, å utrope en vinner blant disse. Det som i hvert fall er sikkert er at iPhone 6S lever opp til sitt rykte som knallgod kameratelefon, men har du forrige generasjon iPhone er ikke kameraet i seg selv noen veldig god grunn til å oppgradere.

Du får rett nok noen andre funksjoner med på kjøpet når du bytter. iPhone 6S er i stand til å filme video ved 4K-oppløsning, selv om den ikke har skjerm til å vise det frem. Tanken er naturligvis at videoer gjerne skal vises frem på større skjermer. En ny Live Photos-funksjon sørger for at telefonen filmer litt før og etter at bildet knipses.

Den lille filmsnutten lagres som en separat videofil som spilles av med relativt få bilder per sekund. Løsningen kan være nyttig for noen, men vi har sett samme vri i for eksempel HTCs telefoner i flere år, og enn så lenge er ikke funksjonen mye brukt.

Bør du oppgradere? Se konklusjonen på neste side.

Testbilder, iPhone 6S

Testbilde fra Apple iPhone 6S, håndholdt, auto. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
:|, Testbilde fra Apple iPhone 6S, håndholdt, auto. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Apple iPhone 6S, håndholdt, auto. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Apple iPhone 6 Plus, håndholdt, auto. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Apple iPhone 6S, stativ, auto. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Apple iPhone 6 Plus, stativ, auto. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Samsung Galaxy S6 Edge, Stativ, full auto (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Sony Xperia Z5, Stativ, full oppløsning, automatiske innstillinger (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Sony Xperia Z5, Stativ, full auto (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Apple iPhone 6S, håndholdt, auto. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Apple iPhone 6 Plus, håndholdt, auto. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Samsung Galaxy S6 Edge, håndholdt, full auto (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Apple iPhone 6S, håndholdt, auto. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Apple iPhone 6 Plus, håndholdt, auto. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Samsung Galaxy S6 Edge, håndholdt, full auto (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Apple iPhone 6S, håndholdt, auto. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Apple iPhone 6 Plus, håndholdt, auto. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Apple iPhone 6S, håndholdt, auto. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Apple iPhone 6S, håndholdt, auto. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Apple iPhone 6S, håndholdt, auto. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Apple iPhone 6S, håndholdt, auto. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Apple iPhone 6S, håndholdt, auto. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Apple iPhone 6S, håndholdt, auto. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Apple iPhone 6S, håndholdt, auto. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Apple iPhone 6S, håndholdt, auto. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Testbilde fra Apple iPhone 6S, håndholdt, auto. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Gå til side

9/10
Imponerende

Apple iPhone 6S 16GB

"3D Touch i iPhone 6S er den største enkeltnyheten på mobilmarkedet på lenge"

Fordeler

  • 3D Touch virker og er svært nyttig
  • Lynrask
  • Velbygget
  • God skjerm
  • Meget bra kamera
  • Ekstremt rask fingeravtrykksleser
  • Taleassistenten Siri er tilgjengelig på norsk

Ting å tenke på

  • Ekstremt dyr
  • Ingen minnekortplass
  • Proprietære løsninger
  • Taleassistenten kunne virket bedre

Detaljer

  • Batteritid
  • Brukervennlighet
  • Design
  • Funksjonalitet
  • Kamera
  • Skjerm
  • Teknologi
  • Underholdning
  • Ytelse
  • Økosystem

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen